maanantai 27. helmikuuta 2023

Day Dreamin' Davey


Games Beaten:
355/709
Genre: Action
Goal: Defeat Clantons (Stage 11)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 5/10

Koulu ei ole koskaan ollut mitään tämän kaltaista! Liity Daveyn mukaan matkalle missä historian opetus muuttuu todeksi ja välitunnit ovat vain taukoja hauskanpidosta.
Davey käyttää kaikkien aikojen hienointa aikakonetta - mielikuvitustaan matkustaen tapaamaan taikuri Merliniä, seikkailemaan muinaiseen Kreikkaan ja hurjaan villiin länteen.
Pidä rehtoria silmällä ja varmista, että sinulla on poissaololupa lähettyvilläsi!

NES -projektini on saavuttanut puolivälin! Tarkoituksena oli valikoida hieman laadukkaampi peli kuin tämä, mutta pitämäni pienen tauon aikana kerkesin unohtaa, miten lähellä puoliväliä olenkaan menossa :D No, jokainen näistä on joskus läpäistävä.
Vaikka olin nähnyt NES-Retkun ja AVGN:n arvostelut tästä pelistä, jotenkin yritin itselleni vakuutella, että kyseessä voisi olla ihan jees peli...no eipä ollut.
Muutamilla muutoksilla tästä olisi saanut ihan mainion, mutta tälläisenään se putoaa kasan alimpiin kerroksiin.

Pelissä seikkaillaan Davey -nimisellä kersalla jolla on ilmeisesti narkolepsia kun ei meinaa millään pysyä hereillä. Pelin nimi liittyy kuitenkin unelmointiin, joten jatkuva nukahtelu on aika hämäävää.
Joka tapauksessa pelin kentät ovat Daveyn unia ja poika näkeekin unta kolmesta erilaisesta historiallisesta aikakaudesta - keskiajasta, antiikin Kreikasta ja villistä lännestä.
Näissä maisemissa seikkaillaan yhdentoista kentän verran. Kentät eivät ole mitään kovin pitkiä, mutta muutamassa joutuu hieman käyttämään päätään jotta ne pääsee läpi. 
Peli ei ole suoraviivaista etenemistä vaan lintuperspektiivistä kuvattua sokkeloisissa maisemissa samoilua.



Pääpiirteittäin homma menee niin, että kuljeskellaan ympäri mestoja etsien jotain tavaraa jonka avulla pääsee sitten jonkin tietystä kohdasta eteenpäin. Jonkin aikaa kun on kuljeskellut eteenpäin, vastassa on pomotaistelu.
Keskiaika ja antiikin Kreikka ovat lähestulkoon samanlaisia idealtaan. Muutamien tavaroiden löytämisen jälkeen pääsee kulkemaan eteenpäin aina pomolle asti.
Villi länsi on hieman monimutkaisempi - siellä täytyy vierailla rakennuksissa, vaihdettava tavaroita rahaan ja ostettava tarvikkeita kuten ammuksia sekä parempia aseita. Jopa huorat auttavat Daveyta jotta pahat pyssysedät saadaan käpälälautaan.



Kankeaahan tämän pelaaminen on kontrolleista lähtien. Hyppy tapahtuu A:ta ja B:tä samanaikaisesti painamalla kun yksittäisiin nappeihin on laitettu aseet. B:stä käytetään kestoasetta ja A:sta kentästä löytyviä kertakäyttöisiä ammuksia.
Erittäin mahtavaa on kun hyppää, niin pakosti tuhlaa yhden kertakäyttöisen ammuksen koska nappien täysin yhtäaikainen painaminen on hankalaa. Tällä ei onneksi ollut kuitenkaan hirveästi merkitystä, sillä kertakäyttöisiä aseita tuli käytettyä hyvin vähän.
Peli ei ole myöskään kuolemattomuusframeilla pilattu, sillä energiat voi kuluttaa todella nopeasti loppuun jos hankaa itseään vihollisia vasten.



Hyvänä puolena täytyy mainita, että kentistä löytyy paljon vinkkejä mitä pitäisi tehdä tai etsiä. Erilaiset kentistä löytyvät hahmot kertovat esimerkiksi että "kilven avulla pääsee ylittämään sillan". Ei tarvinnut pahemmin arvella mitään.
Elämillä tätä ei ole siunattu, sillä tässä on vain kaksi yritystä ja sitten tulee Game Over. Game Overista ei sinällään ole mitään haittaa, joutuu vain aloittamaan kentän alusta.
Kun kuolee, ruutuun lävähtää kolme eri valintavaihtoehtoa; jatka tästä, aloita peli alusta tai jatka peliä. Vaihtoehdot ovat todella hämärät, sillä vaikka valitsee jatka tästä -vaihtoehdon, saattaa silti kenttä alkaa alusta.
Jos on onnistunut pääsemään pomolle tai harvoissa tapauksissa kentän jatkopaikalle, silloin saa yrittää tästä jos on vielä elämä jäljellä.
Kuoleman jälkeen saa salasanan ja sitä tulikin syötettyä ahkerasti koska vahingossa tuli valittua "aloita peli alusta" -vaihtoehto kun kursori sattui sen kohdalla olemaan.

Kenttäsuunnittelu oli vähän niin ja näin pomot mukaan lukien. Aika mitäänsanomattomia taisteluita eikä niihin oikein saanut minkäänlaista tuntumaa. Paras taktiikka oli vain hyökätä raivolla päälle ja toivoa, että pomo kuolee ennen Daveyta.
Ehkä paras pomo oli Medusa, sillä oli ihan jopa patterni mitä seurata. Taistelussa joutui käyttämään myös hoksottimiaan, muuten Meduusa muutti poitsun tuhkaksi.
Villin lännen pomot olivat kaikki täysin samanlaisia. Ruutuun ilmestyy iso lainsuojaton ja tarkoituksena on siirtää nopeasti kursori ukon aseen päälle. Jos oli nopeampi kuin hän, voitto napsahti kerrasta. Sama toisinpäin.
Mahtavaa kun kuvakulma ja pelityyli vaihtuu ihan yllättäen, ei oikein kerkeä ensimmäisellä kerralla tälläiseen varautumaan jos ei ole pelistä mitään hajua :D



Peliin ei oltu saatu minkäänlaista viimeisen kentän tuntua. Toiseksi viimeinen kenttä joka lopettaa keskiajan sisälsi ison lohikäärmeen mikä olisi voinut olla viimeinen vastus.
Niin asia ei kuitenkaan ollut vaan viimeisenä koitoksena lähdetään vielä villiin länteen. Taitaa hieman Daveyn unet mennä sekaisin, kun kentässä siirrytään manalaan jossa Hades lymyilee :D
Kenttä on lyhyt, samaa kaavaa noudattava kuin muutkin villin lännen kentät. Kirsikkana kakun päällä tähän ei ole edes viitsitty laittaa mitään kunnon viimeistä vastusta vaan putkeen tulee kolme lainsuojatonta ja kaikilta pitää ampua ase pois kädestä.
Ilmeisesti reagointiaikaa oli hieman lyhennetty, sillä tähän tuhrautui muutama yritys. Kuitenkaan ei tämä kummoinen taistelu ollut, pettymys vain.





Harmillisen huono peli. Tätä olisi huomattavasti parantanut se, että saman aikakauden kentät olisi nivottu yhteen jättimäiseksi kentäksi ja siellä olisi saanut seikkailla ilman älytöntä Game Overin pelkoa. 
Lisäreitä olisi voinut olla enemmän ja niitä olisi pitänyt saada kerättyä. Näin pieninä paloina vuorotellen pelattuna kentistä ei saanut kovinkaan paljoa irti.
Kerta pelaamisen laariin joutaa tämä mestariteos.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti