Genre: Action/Platform
Goal: Defeat the Chopper
Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 5/10
Olet Rambo, kunniakkain Vietnamin sodan maavoimien erikoisjoukkojen sankari.
Sota on loppunut jo aikapäiviä sitten, mutta sinun kaltaisillesi, taitaville ja kestäville miehille se ei lopu koskaan. Jätit kaverisi jälkeen - kaverit, jotka eivät selvinneet takaisin, kaverit joiden luulet olevan vielä siellä ja elossa.
Nyt sinulle tarjoutui mahdollisuus palata takaisin. Takaisin sotaan mikä ei koskaan tavallaan päättynyt. Takaisin siihen, mitä osaat tehdä parhaiten. Hyväksyt tiedustelutehtävän jonka johdossa on papereiden plärääjä, Murdock.
"Ainut mitä sinun täytyy tehdä, poika, on ottaa muutamia valokuvia, ei muuta," Murdock varoittaa. Jostain syystä luotat häneen. Sademetsän syvyyksissä etsit kontaktiasi, mikä osoittautuu yllätykseksi. Yhdessä teidät lähetetään oletettuun vankileiriin. Mutta ei ennen kun olette tehneet hyvän teon tai kaksi.
Jos pääsette vankileiriin, yritä pelastaa vähintään yksi vangeista. Erittäin pienistä mahdollisuuksista huolimatta, yritä päästä lähtöpaikalle tarkalleen oikealla hetkellä kun Trautmanin ja hänen tiiminsä helikopteri on siellä, tai muuten ei ole varmuutta milloin - vai tulevatko - he koskaan hakemaan sinua.
Ja vaikka selviäisitkin, arvaa mitä? He eivät silti välttämättä ota sinua kyytiin. Muistatko Murdockin? Hänellä saattaa olla syynsä, että hän ei halua sinun pelastavan yhtään sotavankia. Ja täällä, 36:n Helvetillisen tunnin jälkeen ja tehtäväsi ei ole vielä edes alkanut...
Peli on nimeltään pelkkä Rambo, vaikka se pohjautuukin toiseen leffaan, Rambo: First Blood Part II:seen. Peli muistuttaa todella paljon Zelda II: Adventure of Link -peliä. Voi hyvinkin olla, että tekijät ottivat vaikutteita Zeldasta, sillä Zelda on julkaistu 14.1.1987 ja Rambo taasen 4.12.1987. Vaikka peli alkuun vaikuttaakin avaralta seikkailulta, tässä mennään todella paljon juonen mukana. Kun tietty juonikuvio on menossa, ei sen ulkopuolelle pääse haahuilemaan vaan tapahtumat sijoittuvat pienen alueen sisälle.
Aluksi pelissä hakataan puukolla erilaisia sademetsän eläimiä kuten käärmeitä ja lepakoita, mutta myöhemmin tässä pääsee räiskimään sotilaita muillakin aseilla. Aseiden ammusmäärä on rajallinen ja viholliset pudottavat niitä satunnaisesti. Ainoastaan puukkoa voi käyttää rajattomasti. Tällä lähitaistelupuukolla osuminen vihollisiin on välillä todella hankalaa hommaa. Monesti tilanne päättyi niin, että otti itsekin samalla osumaa - ajoitus on sen verran hankala.
Pelissä on leveli-systeemi ja vihollisia tappamalla expan määrä nousee. Kun tietty raja saavutetaan, muuttuu aseiden teho paremmaksi. Hieman jännästi energiaa ei saa tästä hommasta lisää, vaan sen määrää nostetaan tuhoamalla tiettyjä erikoisempia vihollisia. Nämä viholliset pudottavat sydämen joka nostaa kokonaisenergiaa 100 pykälää. Nämä voi mieltää eräänlaisiksi pomotaisteluiksi vaikka edes musiikki tai mikään muutukaan. Maksimi kokonaisenergiamäärä taitaa olla 800 yksikköä minkä kävin AVGN:n videolta jälkeenpäin tsekkailemassa. Hän käytti koodia jonka avulla pääsi suoraan viimeiseen pomoon ja tämä kyseinen määrä energiaa oli ruudulla. Itse onnistuin haalimaan maksimissaan 700 energiayksikköä, eli ilmeisesti joku jäi löytämättä. Hyvin näinkin pärjäsi :)
Peli vaikutti alkuun aika sekavalta liikkumisen suhteen, mutta homma kyllä selkiytyi nopeasti kun tajusi, että tässä pyöritään ns. ympyrää tietyn leffakohtauksen ympärillä kunnes oikea reitti löytyy. Pitkin maita ja mantuja edetessä välillä vastaan tulee maassa olevia laatikoita joissa on N tai S -kirjain. Näistä sitten kuljetaan joko pohjoiseen tai etelään. Jos pelissä pääsisi minne vain milloin vain, tämän tyylinen ratkaisu olisi todella sekavaa, mutta näin se toimi juuri ja juuri. Välillä tuli kyllä pyörittyä ympyrää kun ei meinannut millään oikeaa reittiä löytyä, mutta aina se sitten lopulta löytyi.
Peliin on laitettu mukaan oikein vuorokaudenvaihdoksetkin ja ne vaihtuvat itsestään tasaiseen tahtiin. Ei upean tekstiboksin saattelemana kuin esimerkiksi Castlevania II: Simon's Questissa :D
Pelistä löytyy aseistuksen lisäksi punaista juomaa sisältäviä lasipurkkeja. Nämä ovat elintärkeitä eikä niitä kannattanut tuhlailla mihinkään turhiin kohtiin. Minä päätin jo alusta lähtien olla käyttämättä näitä kuin äärimmäisissä tilanteissa mikä osoittautui täydelliseksi ratkaisuksi pelin loppupuolella. Kaksi mestaa onnistuin pelaamisen aikaan paikantamaan, mistä tälläisiä purkkeja saisi lisää. Keksin myös upean juustoilun näiden purkkien kanssa. Kun tälläisen purkin löytää ja palaa takaisinpäin sellaiseen kohtaan missä aktivoituu jokin tekstiboksi, purkki ilmestyy takaisin! Näin sai farmattua maksimimäärän purkkeja itselleen. Eli periaatteessa purkkeja olisi voinut käyttää jos olisi ennakkoon tiennyt nämä farmauskohdat. Sama farmauskikka toimi myös ammusten kanssa ja tätä tulikin tehtyä myös, sillä jotkut pelin kohdat olisivat olleet älyttömiä ilman ammuksia.
Mikään ihan läpihuutojuttu tämä peli ei ole ja joitain kohtia saikin hangata useampaan kertaan jotta pääsi seuraavaan jatkopaikkaan. Juoni-ikkunat toimivat jatkopaikkoina ja kuoleman jälkeen palattiinkin takaisin edelliseen jos ei uutta saavuttanut. Pelissä pystyy tekemään muutamia valintoja jotka vaikuttavat pelin kulkuun. Joskus näissä juoni-ikkunoissa oli turhia kysymyksiä, kuten Rambo kysyy Co:ta, että "mitä mieltä olet ulkonäöstäni?" Tämä ei edistä peliä mitenkään ja on vain selkeästi huvikseen laitettu mukaan. Jo heti pelin alussa on todella outo valintaruutu, missä saa valita, että jääkö vankilaan vai hyväksyykö tehtävän. Jos jää vankilaan, peli ystävällisesti ilmoittaa, että homma ei jatku, ellei valitse toista vaihtoehtoa. Aivan en tämän pointtia ymmärtänyt.
Pelin alkupuolella saa tehtävän, että kun löytää sotavangin, täytyy siitä ottaa valokuva eikä missään nimessä saa pelastaa. No, tein työtä käskettyä ja kun pääsin tiettyyn pisteeseen peliä, sanottiin, että "sotavanki olisikin pitänyt pelastaa." En nyt tarkkaan muista miten tämä meni elokuvassa, mutta ehkä jos olisi muistanut leffan paremmin, tämä olisi hoitunut kerralla. Kun en vankia pelastanut, peli kuljetti minut tämän sotavanki -osion alkuun ja se olisi täytynyt pelata kokonaan uudelleen.
Pelistä löytyy salasana ja sen saa näkyviin kun painaa juoni-ikkunassa Selectiä. Tätä en muistanut aina tehdä ja jos olisin muistanut, ei olisi niin pitkältä tarvinnut pelata uudelleen. En ollut muistanut ottaa salasanaa sotavangin luona. Sentään koko osiota ei tarvinnut uudelleen pelata, sillä olin kuitenkin jonkun salasanan ottanut talteen. Onneksi kun tiesi minne pitää mennä, aika nopeasti pääsin samaan pisteeseen missä olin ollut. Täytyy pelin salasanasta mainita, että se on aivan järkyttävän pitkä. Ilmeisesti tämä johtuu siitä, että pelissä on aika paljon muuttujia kun energiat, panokset ynnä muut tallentuvat salasanaan. Joka tapauksessa sen syöttäminen oli melkoinen projekti. Onneksi tätä ei kovin montaa kertaa tarvinnut harrastaa.
Sotavanki-sekoilun jälkeen peli eteni suhteellisen mukavasti. Yksi todella haastava sotilaiden täyttämä alue meinasi pistää kapuloita rattaisiin, mutta selvitin sen juuri ja juuri. Todella pitkä osio täytyy selvittää niin, että energiaa tuhlautuisi mahdollisimman vähän. On näitä samantyylisiä paikkoja aikaisemminkin pelissä, mutta tämä oli jotenkin älyttömän pitkä ja hankala. Osion loppupuolella vastaan tulee vielä moottoripyörällä ajeleva erittäin kestävä vihollinen. Ammuin motoristia minkä kerkesin ja olin yhden osuman päässä kuolemasta, niin mokoma tuhoutui :D Tästä sain palkinnoksi sydämen joka nosti energioitani 100 pykälällä ja antoi ne vielä täyteen! Mikä tuuri kävi, ilman tätä en olisi selvinnyt loppuun asti.
Tässä vaiheessa peliä vastaan alkaa tulemaan myös robotteja! Nyt on hieman omia vapauksia käytetty pelin suunnitteluun, vai muistanko juonikuviot aivan väärin? :D
Tämän jälkeen loppupeli eteni aika kivuttomasti. Loppupuolella olevasta isosta hallirakennuksesta täytyi löytää helikopterin avain. Avainta vartioi todella omituinen vihollinen kenen pää paisui isoksi aina kun häntä ampui :D Onneksi keksin tätä kaveria vastaan hyvän taktiikan niin, että ukkeli ei päässyt lainkaan luokseni.
Pelin viimeinen pomo olikin spoilaantunut AVGN:n videolta ja heti kun saavuin helikopterin luokse, tiesin, että nyt on tosi kyseessä. Henki kuitenkin lähti ensimmäisellä yrityksellä kun energiani olivat aika heikolla mallilla. Matka kopterille on aika pitkä ja täytyi tarkasti ampua vihollisia ilman turhia energianmenetyksiä. Toisella yrityksellä energiani olivat huomattavasti paremmalla tasolla, sillä nyt tiesin milloin helikopteri tulee vastaan. Kopteria ei voi vahingoittaa kuin käsikranaateilla ja niitä pystyy olla varastossa yhdeksän kappaletta kerrallaan. Onneksi ruudulle ilmestyy pari sotilasta härväämään jotka sitten pudottelevat kranaatteja kuolemansa jälkeen. Onneksi tässä pelissä pystyy vaihtamaan asetta Pausen aikana, sillä muutoin vaihtoprosessi olisi mennyt liian kaaokseksi. Eli ensin heitellään kopteria kranaateilla jonka jälkeen vaihdetaan johonkin toiseen aseeseen ja tuhotaan sotilaat. Energiaa täytetään aina kun sen aika on. Minulla oli taistelun aikana täydet yhdeksän energiapurkkia käytössäni ja ne riittivät mainiosti - yksi jäi vielä käyttämättä! Energiapurkkien maksimimäärän vuoksi taistelu ei ollut kovinkaan vaikea, ei tarvinnut edes juuri väistellä mitään - kunhan vain heitteli kranaatteja tasaiseen tahtiin kohti kopteria. Osumaa kopteri otti todella paljon ja ilman energiapurkkeja tämä olisi ollut erittäin hankala vastus.
Lopuksi saavutaan takaisin tukikohtaan ja täällä seuraa pelin omituisin kohta joka on myös AVGN:n videosta tuttu. Petturi Murdock muuttuu sammakoksi kun häntä ampuu. SAMMAKOKSI, mitä ihmettä? Pitäisikö tämän olla jokin viittaus johonkin? Ammus myöskään ei ole mikään ihan perinteinen, vaan siitä lähtee jotain Aasialaisia merkkejä minkä tarkoitusperä jää hämäränpeittoon. Tätä ei ole edes pakko tehdä vaan voi suoraan kävellä eversti Trautmanin luokse joka heittää pienet smalltalkit jonka jälkeen peli päättyy. "The End" -teksti on vielä varustettu oikein kahdella Sylvester Stallonella, upeaa!
Ennakko-odotukseni peliä kohtaan olivat aika matalalla kiitos Internetin, mutta tämähän oli ihan jees seikkailu! Onhan tässä paljon suunnitteluvirheitä, bugeja ja muuta moskaa, mutta ei tämän pelaaminen liiaksi ärsyttänyt oikein missään vaiheessa. Oikeat paikat löytyivät aika kivuttomasti ja vaikeusastekin oli aika mukavalla tasolla.

























































