sunnuntai 20. helmikuuta 2022

Disney's Beauty and the Beast


Games Beaten:
321/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Gaston (Stage 4-3)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 4/10

Vanhaksi kerjäläiseksi naamioitunut haltiatar tarjoaa nuorelle prinssille ruusua vastineeksi yösijasta. Prinssi kieltäytyy ehdotuksesta ja tästä suivaantuneena haltiatar muuttaa prinssin rumaksi hirviöksi. Myös prinssin henkilökunta saa osansa kirouksesta ja he muuttuvat huonekaluiksi sekä talousesineiksi.
Prinssi saa pitää haltiattaren antaman ruusun ja ruusu kukkii, kun hän täyttää 21 vuotta. Ennen kuin ruusun kaikki terälehdet on pudonneet pois, hänen on määrä löytää puoliso johon rakastuu tulisesti. Yksipuolinen rakkaus ei riitä vaan täytyy saada myös vastakaikua. Jos prinssi epäonnistuu tehtävässä, hän jää ikuisiksi ajoiksi hirviöksi.
Yksi potentiaalinen ehdokas löytyy läheisestä ranskalaisesta kylästä. Tämä hieman epätavallinen nainen, Belle, haikailee päästä pois kotikylästään. Kylässä asuu eräs ylimielinen mies nimeltä Gaston joka on ihastunut Belleen.
Belle ei kuitenkaan ole kiinnostunut hänestä ja sekös se Gastonia harmittaa.
Useiden sattumusten kautta Belle ja Hirviöksi muuttunut prinssi tapaavat ja alkavat viettää aikaa toistensa seurassa.
Tästä Gaston ei pidä laisinkaan ja hän onnistuu hyökkäämään linnaan. Hirviö ja Gaston käyvät taistelun jonka seurauksena hirviö saa puukosta selkäänsä ja menettää henkensä. Gastonille ei käy kovin hyvin, sillä hän horjahtaa ja putoaa katolta alas.
Juuri ennen kuin ruusu on pudottanut viimeisen terälehtensä, Belle tunnustaa rakkautensa Hirviölle ja kirous laukeaa herättäen prinssin henkiin sekä myös henkilökunta saa ihmismuotonsa takaisin!

Olin siinä uskossa, että kun kerta tämä on julkaistu vain PAL -alueella, luvassa on samanlaista kuraa kuin Aladdin ja The Lion King. Olin väärässä - tämähän oli ihan mainio peli!
Pituudesta peliä ei voi ainakaan kehaista sillä se sisältää vain neljä kenttää, melkoisen heikkoa. Kentät on kuitenkin aika pitkiä ja ne on jaettu useampaan eri osaan.
Kolme continuea on käytössä ja pelin helppouden vuoksi niille ei ole juurikaan käyttöä.
Ruusut kuvastavat pelissä kahta eri asiaa; energiaa ja aikaa. Energiasysteemi oli hieman omituinen, sillä se ei meinannut kulua oikein millään. Sitten jotkin viholliset tekivät todella paljon vahinkoa ja henki lähti ihan hetkessä. Onneksi tälläisiä vihollisia ei ollut kuin muutama.
Lasikuvun sisällä oleva ruusu kuvasti aikaa. Tietyn väliajoin ruususta putoili terälehtiä ja kun kaikki terälehdet oli pudonneet, henki lähti. Terälehtiä sai nostettua takaisin paikalleen kentistä löytyvien tavaroiden avulla.
Sydämet edustivat lisäreitä ja niitä sai lisää keräämällä viisi kappaletta pienempiä sydämiä. Näiden lisäksi löytyi vielä jotain erivärisiä paperiarkkeja joiden käyttötarkoitusta en keksinyt. Pisteitä niistä sai, mutta ilman ohjekirjaa tämä jäi mysteeriksi.



Hyvin perinteinen tasoloikka kyseessä. Hirviö osaa hyppiä, lyödä ja kiipeillä tiettyjä seiniä pitkin. Kontrollit olivat muuten ihan hyvät, mutta hieman kankeaa Hirviön liikuttaminen oli, varsinkin hyppyjen osalta. 
Oli tässä sentään sellainen hieno lisä, että lumisilla alueilla ja liukkaalla katolla hirviö liukui hieman eteenpäin hyppäämisen jälkeen. Ei helpottanut peliä, mutta lisäsi aitouden tuntua :)
Kentät eivät olleet aivan suoraviivaisia vaan monesti oikeaa reittiä joutui metsästämään. Onneksi umpikujiin joutuminen ei ollut niin paha asia, sillä monesti niistä sai jotain kivoja tavaroita kerättyä.
Muutamassa kentässä täytyi tehdä typeriä "leap of fateja" eli sokkohyppyjä jotta oikean reitin löysi. Tälläiset eivät ole koskaan hyvä ratkaisu.
Peli oli suhteellisen helppoa kolmanteen kenttään asti, mutta sitten vastaan tuli pelin helposti vaikein osuus. Kentän alussa linnut tervehtivät Hirviötä ja kaunis Belle seisoi lumisella pihalla. Hän alkoi hettelemään lumipalloja ja aluksi tässä oli ihan hämillään että mitä pitäisi tehdä.
Kun Belle oli heittänyt muutaman lumipallon, lähti henki. Hetken päätä raavittuani tajusin, että lumipallojahan täytyy ottaa kiinni. Hieman puskista tuli tälläinen pelityylin vaihtuminen. Leffaa en ole nähnyt joten en tiedä oliko tämä kohtaus siinä mukana - se olisi ainakin helpottanut homman hiffaamista nopeammin.
Lumipalloja oli todella hankala ottaa kiinni ja sai seisoa todella tarkasti oikeassa kohdassa jotta Hirviö nappasi pallon kiinni. Aluksi ei tajunnut, että Belle heittää lumipalloja ainoastaan lähelle ja kauas. Tässä olisi voinut seisoa kokoajan jommassa kummassa kohdassa eikä juosta ympäriinsä kuin mikäkin hölmö.
Bellen kanssa täytyi nappailla palloja neljän eri osion verran. Jokainen osio oli edellistä hankalampi ja heittotahti kiihtyi. Aluksi tämä oli niin hankala, että tuli ihan Game Over ja peli alkoi alusta.
Uudelleen kun tähän vaiheeseen pääsi, oli edelleen hankaluuksia, mutta hyvällä keskittymisellä ja pienen tuurin siivittämänä homma onnistui. Kolmen missatun lumipallon raja on mielestäni aika brutaali varsinkin kun viimeiset osiot ovat aika pitkiä ja feilistä joutui koko homman alkuun.



Pomot olivat yksi iso vitsi tässä pelissä. Ei oltu edes mitään musiikkia vaivauduttu tekemään ja niitä vastaan taistellessa soi sama renkutus kuin itse kentässä. Ne kuolivat yhtä nopeasti kuin ilmestyivätkin.
Ensimmäisessä pomossa oltiin sentään yritetty jotain erilaista sillä siinä täytyi palkeiden ja Rouva Pannun avulla suihkuttaa kuumaa vettä ritarin päälle.
Muut pomot hoideltiin ihan vaan nyrkeillä mättämällä, ei mitään kovinkaan mielikuvituksellista.



Viimeinen kenttä oli suhteellisen helppo ja lyhyt lukuun ottamatta ensimmäisen osion loppupuolella olevaa älytöntä hyppyä. Kentän aikana riehui kova ukkosmyrsky ja taivas salamoi. Näihin salamoihin pystyi osumaan ja Hirviö jäi hetkeksi paikalleen osuman voimasta.
Yksi ihana leap of fate oli tähänkin pitänyt laittaa mukaan ja tietysti vielä juuri hypyn edessä salamoi rajusti ja niihin osui. Yritin tätä hyppyä todella monta kertaa ja välillä epätoivokin hiipi mieleen, että onkohan tämä nyt kuitenkaan oikea reitti mihin yritän mennä.
Lähdin tutkimaan kenttää uudelleen ja tulin siihen tulokseen, että mihinkään muualle ei pääse. Viimein sain hypyn onnistumaan niin, että en osunut salamaan ja Hirviö sai juuri ja juuri kaukana olevan tason reunasta kiinni kiiveten turvaan. Ihan älytön tämä hyppy, miksi ihmeessä salamat oli pitänyt laittaa niin alas, että tästä ei meinannut millään päästä eteenpäin.
Kaksi viimeistä osiota oli täysiä vitsejä vaikeuden suhteen. Toisessa jokin pieni ukkeli yrittää ampua Hirviötä, mutta kuteja oli todella helppo väistellä. Viimeisessä osiossa punaisiin pukeutunut Gaston jahtaa Hirviötä jousipyssyn kanssa. 
Tarinassa puhuttiin puukottamisesta, mutta ilmeisesti jousipyssykin kuului varustukseen. Tässä täytyi vaan kiivetä linnan huipulle ja pudottaa Gaston katolta alas.
Ilmeisesti tämän oli tarkoitus olla pelin viimeinen vastus, mutta se oli ehdottomasti pelin helpoin - eihän Gaston edes tehnyt juurikaan vahinkoa hitaasti etenevillä nuolillaan.




Kokonaisuudessa tästä jäi ihan hyvä kuva ja ilman tuota lumipallosekoilua tämän olisi voinut pelata joskus uudelleenkin läpi. Nyt Belle saa ihan itsekseen heitellä lumppareita.
Onneksi tämä oli sitä laadukkaampaa Disney –osastoa, niin ei tarvinnut kärvistellä jäätävien kontrollien sekä grafiikoiden kanssa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti