perjantai 18. helmikuuta 2022

Dick Tracy


Games Beaten:
320/709
Genre: Action
Goal: Arrest Big Boy (Case 5)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 7/10

Ässä etsivä Dick Tracy pläräsi rikoskansioita ja pidätyskuvia joita oli päässyt kertymään hänen pöydälleen. "Tämä rikosaalto on Big Boy Capricen syytä" hän mumisi itsekseen.
Big Boy on varmasti jokaisen rikoskeissin takana, mutta tarvitsen järeitä todisteita jotta saan hänet satimeen.
Jos saisin hänen apurinsa - Itchyn, Flattopin ja muutaman muun muuttamaan ajatustapaansa. He todennäköisesti laulaisivat samaan tapaan kuin Breathless Mahoney yökerhossa.
Saisin Big Boyn kaltereiden taakse lopullisesti...
Yhtäkkiä hänen käsiradionsa kiinnitti Dickin huomion... "Kuuleeko Dick Tracy, kuuleeko Dick Tracy."
Hän ampaisi ylös ja riensi tutkimushuoneeseen ja huusi: "Okei, nyt mennään, tämä voi olla meidän läpimurtomme!"

Itselle täysin tuntematon leffa ja pelikin oli vain etäisesti tuttu AVGN:n arvostelusta. Pelissä seikkaillaan keltaiseen takkiin ja hattuun pukeutuneella salapoliisilla joka saa kiperiä rikoksia selvitettäväkseen.
Salapoliisin roolia pääsee kokeilemaan viiden rikostutkinnan verran. Jokaisen onnistuneesti selvitetyn keissin jälkeen saa salasanan. Tämä olikin elintärkeä juttu, sillä pelissä oli vain yksi elämä ja sen menettäessään joutuu aloittamaan rikoksen tutkinnan alusta. Brutaali ratkaisu jonka vuoksi pelin myöhemmissä vaiheissa joutui grindailemaan energiaa jotta homman sai painettua läpi.
Tapahtumat sijoittuvat samaan kaupunginosaan, ainoastaan vain tapahtumapaikat vaihtelevat eri rikostutkintojen välillä. Kaupunkia tutkitaan auton avulla ja etsitään erilaisia paikkoja joita voi tutkia lähemmin. Paikat ovat yleensä rakennuksia tai satamassa sijaitsevia alueita.
Paikat ovat merkitty kirjain- ja numeroyhdistelmillä karttaan. Nämä paikat kuhisevat alamaailman väkeä ja tavoitteena näistä on löytää jonkin rikostutkintaan liittyvä vinkki tai hierarkiassa korkeammalla oleva konna.
Ei toki jokainen paikka ollut rosmojen täyttämä vaan tyhjiäkin alueita löytyi. Nämä tunnisti erilaisesta musiikista ja siitä, että paikassa ei pystynyt etenemään minnekään. Riippui ihan missä selvitettävässä rikoksessa oli menossa mihin paikkoihin pääsi menemään.
Oli lähes mahdoton muistaa missä oli mitäkin joten täytyi kaivaa muistivihko esiin! Tykkäsin tästä, että täytyi itse leikkiä salapoliisia ja kirjata paikkoja ylös :)




Dickillä on käytössään monen salapoliisin tavoin muistivihko mihin hän kirjaa kaikki tärkeimmät asiat. Aina tapauksen alussa yksi vinkki on kirjattuna vihkoon jota ei tarvitse itse metsästää. Keissikohtaisesti etsittäviä vinkkejä on 4-6 kappaletta ja ne täytyy löytää kaikki jos mieli saada oikean rikollisen telkien taakse.
Vinkkejä ei tarvitse löytää oikeassa järjestyksessä, mutta monessa tapauksessa löydetty vinkki kertoi missä seuraava mahtaisi olla. Välillä nämä pahemmat konnat vihjasivat mistä voisi löytyä vinkkejä ilmeisesti pelastaakseen oman nahkansa.
Yksi huono puoli tämän muistivihon kanssa oli, nimittäin sitä ei voinut kantaa mukana. Jos halusi vinkkejä tutkia, täytyi aina ajaa autolla poliisiasemalle.




Poliisiasemalla muistivihon katselemisen lisäksi pystyi katsomaan pidätyskuvia. Pidätyskuvista kävi ilmi, missä kyseinen konna oltiin nähty viimeksi. Näitä ei peli kirjannut mitenkään muistiin joten järjevintä oli tehdä se itse!
Ei kun oma muistivihko esiin ja kirjasi missä paikassa mikäkin juttuun mahdollisesti liittyvä konna lymyili.
Lymypaikoistaan löytyneitä konnia pystyi kuulustelemaan tai pidättämään. Pidättämistä ei kannattanut tehdä, ellei ollut ihan varma, että kyseessä oli oikea rosmo sillä kolmesta väärästä pidätyksestä tuli Game Over. Myöskään tapaukseen millään tavalla liittymättömien rikollisten kuulustelusta rangaistiin mikä oli hieman nihkeä ratkaisu. Välillä vain täytyi kuulustella porukkaa jotta homma etenisi.
Alkupään keisseissä oikean rosvon löytäminen oli suhteellisen helppoa, kunhan vain tarkasteli vinkkejä tarkasti.



Dickillä oli käytössään nyrkit ja pistooli sillä peli sisälsi kahta eri vihollistyyppiä; aseettomia ja aseellisia. Aseettomia ei saanut missään tapauksessa ampua ja jos näin meni tekemään, menetti yhden kokonaisen energian. Maksimienergian ollessa neljä tämä oli paha rangaistus.
Aseellisia rikollisia sai sitten tappaa ihan miten halusi. Onneksi Dick osasi ampua ylä- ja alaviistoon, sillä vihollisia oli monella eri tasolla. 
Ihan pelkästään näillä arsenaaleilla ei tarvinnut pärjätä vaan pelissä sai muutamia lisävarusteita kuten Tommy Gunin, kyynelkaasua, tehokkaamman lyönnin. Kaikki nämä olivat rajallisia ja niiden käyttämistä kannatti harkita.
Näiden lisäksi löytyi sydämiä jotka toimivat energiantäyttöinä. Kun sydämen poimii, sitä ei suinkaan käytetä heti, vaan sen voi käyttää milloin itse haluaa. Sydän täytti energiat kokonaan ja niitä pystyi kantamaan mukanaan kaksi kappaletta.
Tavaravalikko oli hieman kankeasti suunniteltu varsinkin jos eteen tuli nopeatempoisia tilanteita. Esimerkiksi jos aseellisen vihollisen jälkeen vastaan tuli aseeton, täytyi selectillä rullata valikosta nyrkki jolla hepun sai tapettua. Kun valikossa on sitten kyynelkaasua ja energiaa, meinasi tulla hieman tukalia tilanteita kun ei nopeasti rämpätessä ei osunutkaan oikeaan kohtaan. Ihan sellainen perus pause -menu olisi ollut järkevin ratkaisu :D



Neljä ensimmäistä rikosten selvittelyä meni ihan näppärästi läpi, mitä nyt neljännessä tuli kuoltua muutaman kerran. Sellaisen huomion tein, että edellisen tutkinnan tavarat siirtyvät seuraavaan rikostutkintaan näin ollen helpottaen hommaa huomattavasti. Jos sitten meni kuolemaan tutkinnan aikana, koodin syöttämisen jälkeen mukana on vain perus pistooli ja nyrkit, meh :(
Pelissä paras tapa oli edetä hyvin rauhallisesti. Kaupungilla kiusana oli katoilla lymyilevät tarkka-ampujat jotka oli ehdottomasti pelin ärsyttävin puoli. Ne maastoutuvat pikselimössöön todella hyvin ja ne osuivat tarkasti.
Karkuun ajaminen ei auttanut asiaa vaan ne täytyi tuhota jos mieli hengissä selvitä. Ainut tapa niiden tappamiseen oli hypätä autosta pois ja ampua pistoolilla henki pois. Tämä sai aikaan ns. nytkytys -efektin kun kaupungilla ei uskaltanut ajella reilusti vaan joutui varovasti katselemaan missä tarkka-ampujat lymyää.
Tätä samaa nytkytys -meininkiä oli paikkojen sisällä, sillä aseilla varustetuilla konnilla oli todella nopea liipaisinsormi ja ne ampuivat nopeasti kun ilmestyivät ruutuun. Nytkyttämällä niiden ilmestymiseen kerkesi reagoimaan tarkemmin ja jos ne piti ihan ruudun reunassa, eivät ne edes ampuneet.
Hieman peli-iloa söi tälläinen nytkyttäminen. Dick kuoli aivan liian helposti, että olisi uskaltanut rohkeammin juosta. Kun paikka oli entuudestaan todella tuttu, silloin pystyi rohkeammin juoksemaan mestan läpi.
Neljännessä ja viidennessä rikostutkinnassa piti farmailla sydämiä jotta pahimmista paikoista selvisi kuolematta. Onneksi kummastakin tapauksesta löytyi tälläinen paikka mistä sai suhteellisen helposti sydämiä kerättyä.

Neljä ensimmäistä rikostutkintaa meni samalla kaavalla eli etsi vinkit, päättele niiden avulla oikea rikollinen ja käy pidättämässä se. No, tämä sama homma ei toiminutkaan viidennessä tutkinnassa.
Löydetyt vinkit olivat hieman ympäripyöreitä ja ainut rikollinen kuka vinkeissä mainittiin, ei liittynytkään tapaukseen. Tässä tutkinnassa viimeisen vinkin löytyminenkin oli hankalampaa kuin muissa, sillä yhdessä paikassa täytyi käydä kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla sai eri vinkin.
Homma meni niin pitkälle, että kävin jokaisen rikollisen läpi, mutta tuloksetta. Mitäs nyt?
Mieleeni tuli, että ainut mitä en ole vielä kokeillut on käydä jokainen tyhjä paikka läpi jotka eivät kuuluneet rikostutkintaan. Ajattelin, että kerta yhdestä paikasta löytyi kaksi vinkkiä, miksei jokin tyhjä paikka olisi muuttunut sellaiseksi mihin tarvitsisi mennä.
Olin ihan oikeassa ja Ritz -niminen klubi kuhisi alamaailman väkeä! Olin käynyt pidätyskuvien rosvoista läpi kaikki paitsi yhden, hänen sijaintiaan ei oltu ilmoitettu joten olin varma, että täällä hän on.
Vihollisia oli aivan jäätävät määrät ja henki meinasi lähteä moneen kertaan. Viimein vastaan tuli eri värisiin vaatteisiin sonnustautunut hahmo mitä muut viholliset. Olin varma, että täällä lymyilisi kadoksissa ollut Pruneface!
Hieman yllätyin kun hahmo rupesikin tykittämään Dickiä kohti. Normaalisti nämä piilopaikoissaan lymyilevät rosvot eivät tee mitään ja niitä voi vapaasti kuulustella tai pidättää. Tämä ukko olikin toista maata.
Tykittämisen jälkeen hän lähestyi nyrkkien kanssa ja en kerinnyt reagoimaan tähän tarpeeksi nopeasti ja henki lähti. Ei kun uusi yritys alusta.
Toisella yrityksellä olin varautunut paremmin ja täytin energiat ennen rosvon kohtaamista. Tommy Gunissakin oli reilusti panoksia ja tykitin äijän täyteen lyijyä ennen kuin hän kerkesi tekemään juuri mitään.
Suureksi yllätykseksi hän ei ollutkaan Pruneface, vaan koko rikollisliigan pomo, Big Boy! Hienosti Dick pidätti kaverin vaikka oli juuri tehnyt siitä reikäjuustoa :D
Empä arvannut, että olin tässä viimeistä pomoa vastaan taistelemassa kun tilanne tuli niin yllättäen, mutta ei kai siinä.




Tykkäsin tästä ja en oikein noiden AVGN:n lyttäyksien vuoksi tuomitse peliä ennen kuin olen itse kokeillut. Kaveri kun ei oikein osaa pelata, niin antaa helposti ihan hyvillekin peleille tylyjä tuomioita.
Rikosten ratkaisu oli oikein mainiota ja oli mukava itse kirjoittaa ylös vinkkejä. Ainut mikä pilasi pelinautintoa oli katoilla lymyilevät tarkka-ampujat ja yhden lisärin ratkaisu.
Ei tämä ihan läpsyttely ollut ja varsinkin viimeisessä rikostutkinnassa sai oikeasti tehdä töitä, että sai homman pakettiin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti