maanantai 6. joulukuuta 2021

Super Pitfall


Games Beaten:
310/709
Genre: Platform
Goal: Rescue Rhonda, Quickclaw and Get the priceless Raj Diamond

Arvosana: 2/10
Vaikeusaste: 7/10

Harry on palannut ja hänellä onkin uransa hankalin tehtävä suoritettavanaan! Ainoastaan ase ja järki suojanaan hänen täytyy löytää veljentytär Rhonda, mittaamattoman arvokas Raj timantti ja ystävänsä Quickclaw.
Pystyykö Harry suoriutumaan tehtävästään kun vastassa on myrkkysammakoita, hämähäkkejä, skorpioneja ja muita iljetyksiä!

Tämän pelin kohdalla AVGN oli ihan täysin oikeassa, peli on täyttä jätettä - sokkeloita, bugeja ja kaikki tärkeät asiat piilotettuna. Siinä on resepti loistavaan peliin!
Onneksi tiesin tämän pelin entuudestaan joten en edes harkinnut pelaavani tätä ominpäin läpi. Kartta apuun ja hieman vinkkiä läpimeno-oppaasta. 
Ilman näitä tämä olisi ollut todella tuskallinen kokemus. Pelin idea pääpiirteittäin on löytää veljentytär Rhonda ja palata takaisin pelin aloituspisteeseen.
Tämä ei kuitenkaan ihan näin helposti onnistu, vaan matkalta täytyy löytää Raj timantti, leijona ystävä nimeltään Quickclaw ja lääkepullo. Lääkepullon rooli oli tärkeä, sillä pystyi muuttamaan kivettyneen Rhondan takaisin normaaliksi.
Ohjekirjassa oli todella loistava vinkki peliin; "the best way to get trough the cave is to explore it." No näinhän se on!



Alue oli jaettu kolmeen eri osaan; pääsokkelo, korppikotka sokkelo ja pimeä maa. Pääsokkelossa seikkailtiin ehdottomasti pisimpään etsien korttipakasta tuttuja maita jotka toimivat tässä avaimina. Näiden avaimien avulla pääsi etenemään sokkeloisen päämestan loppuun josta pääsi korppikotkasokkeloon.
Avaimien löytäminen ei käynytkään ihan niin helposti ja ne olivatkin kaikki piilotettuna. Vain hyppimällä ympäri sokkeloa ne tulivat esiin. Homma kuulostaa todella hauskalta eikö totta? Onneksi sentään näitä avaimia oli enemmän kuin lukkoja joten pystyi vähän miettimään mitkä halusi kerätä.
Avaimien metsästyksestä erityisen hauskan teki se, että vaikka tiesi mihin avaimen piti ilmestyä, se ei aina onnistunut ja hyppy piti tehdä todella tarkasti oikeassa kohdassa. Avaimien lisäksi piilotettuna oli aseita, lisäreitä, lääkepullo ja Quickclawin vapauttamiseen tarvittava avain jota oli vain yksi kappale koko pelissä.
Ai että vihaan tälläistä random kohtiin hyppimistä jonkin asian löytymisen toivossa. Tämän vuoksi kartta oli hyödyllinen kuin raamattu uskovaiselle.
Ainoat asiat mitkä näkyivät ruudulla, olivat kultakasat, Raj timantti ja Quickclaw. Ihme että näitä ei oltu piilotettu myös :D
Kultakasojen keräilystä sai pelkästään pisteitä, mutta niitä kannatti kerätä, sillä pisteistä sai lisäreitä! Onneksi vielä mukavaan tahtiin. Pelin kusisuuden vuoksi niitä kyllä kuluikin älyttömään tahtiin.



Peli oli kyllä kunnon buginen sotku. Erittäin ruma, viholliset ja grafiikat glitchailivat huolella. Tuntui, että luolan layout oli vain roiskaistu randomilla sillä välillä vastaan tuli alueita missä ei ollut mitään järkeä. Esimerkiksi mihinkään vieviä tikkaita löytyi monista paikoista.
Välillä jotkin tärkeät asiat hävisivät ruudulta ja joutui rullaamaan poispäin jotta ne ilmestyivät takaisin.
Hyvänä puolena vihollisetkin saattoi välillä kadota kuin tuhka tuleen. Vaikka pelistä löytyikin ase, niin se oli hyödytön monen vihollisen kohdalla sillä ne olivat liian matalalla jotta niihin osuisi.
Tässä ei voi edes kyykystä ampua joten väistelyhommiksi meni. Sentään hypätessä pystyi ampumaan mikä yllätti kyllä pelin laadun huomioon ottaen.
Välillä Harry glitchasi puoliksi maan sisään tai välillä putoili itsestään tikkaista alas. Tuntui, että ohjaimessa olisi jotain vikaa :D
Pelistä löytyi liaaneja joita pitkin täytyi mennä jotta pääsi jonnekin uudelle alueelle. 
Nämä liaanit olivat ihan järkyttäviä, sillä niissä oli pieni hitboxi ihan liaanin kärjessä johon osumista sai treenata jonkin aikaa. Onneksi pelin alkupuolella ei ollut ihan älyttömästi kohtia missä täytyi hyppiä liaanista liaaniin sillä se oli tuskallisen hankala tehdä.

Aluksi lähdin tutkimaan pääsokkelon karttaa ja mietin lyhintä reittiä jotta sain kaikki tarvittavat avaimet, Raj timantin ja Quickclawin häkin avaimen. Vaikka löysinkin hyvän reitin niin silti se sisälsi muutaman nihkeän kohdan.
Myös yksi todella tärkeä seikka piti selvittää, mihin ihmeeseen tässä pitää mennä :D Tämän joutui vakoilemaan läpimeno-oppaasta. Ratkaisu olikin niin kryptinen, että mitenhän senkin olisi voinut tietää. Täytyi hypätä korppikotka -vihollista päin jotta pääsee uuteen paikkaan.
Tiesin kyllä tästä korppikotka -warpista AVGN:n videon kautta, mutta luulin, että siitä pääsee vaan jonnekin bonusmestaan, ei pelin läpäisyn kannalta tärkeään paikkaan. Hauska vielä, että näitä samoja korppikotkia tulee vastaan aikaisemmin ja ne kaikki tappavat...aivan käsittämätön ratkaisu.
Tämä korppikotka sokkelo olikin onneksi paljon helpompi kuin tuo pääalue. Sieltä sai myös paljon kultaa jonka avulla sai kerättyä lisäreitä! Täältä löytyi myös lääkepullo ja Quickclaw joten tarkkana sai olla, että ei missannut niitä.
Tästä alueesta pääsi pois "hieman" järkevämmin kuin tänne tultiin, täytyi vain hypätä seinää päin. Kuinkas muutenkaan!



Viimeiseen alueeseen mentiin jälleen seinään hyppäämällä. Onneksi kävelymatka ei ollut järin pitkä, mutta tässä oli pienenä trollina sellainen juttu, että jos lähti väärään suuntaan, joutui pelin alkuun.
Viimeinen alue olikin todella paha mesta. Viholliset ampuivat ja ne ottivat useamman osuman kuollakseen. Tulikin enimmäkseen vaan väisteltyä kun pelissä kuoli muutenkin niin helposti.
Viimein kun saapui Rhondan luokse, täytyi vielä päästä takaisin pelin alkuun. Onneksi tätä viimeistä aluetta ei tarvinnut palata täysin samaa reittiä takaisin, vaan löytyi mukava oikkari.
Loppu oli kuitenkin erittäin vittumainen, sillä täytyi liaaneja pitkin selvitä takaisin seinän viereen joka vei sitten pois tästä pimeästä maasta. Ihme kyllä sain tämän suoritettua ensimmäisellä yrityksellä vaikka joutui tekemään neljä kertaa kahden välisen liaanin hypyn.
Vaikka olin onnistunut haalimaan lisäreitä ihan kivasti ennen tätä viimeistä aluetta, sen vaikeat kohdat ja viholliset olivat imeneet varastot tyhjiin. Pääsin viimeisestä alueesta pois yhden lisärin voimin...
Kuumotti ihan huolella, sillä tiesin, että viimeisellä suoralla ennen pelin alkuun palaamista on vielä vihollisia. Onnistuin onneksi väistämään korppikotkat ja hämähäkin. Ruutu välkkyi ja peli meni läpi. Olisi ollut karvasta kalkkia aloittaa tämä jätekasa taas alusta.



Vaikka pelin alkupuolta joutuikin hankaamaan hyvän tovin jotta oppi pelin mekaniikat ja reitit, niin pelin loppuosa meni onneksi yhdellä yrityksellä. Elämiä tuli onneksi hyvään tahtiin ja vaikka niitä kuluikin, pystyi pisteiden avulla pitämään itsensä hengissä.
Tämä olisi ollut aika toivoton tapaus ilman apukeinoja. Ei olisi millään riittänyt mielenkiinto etsiä piilotettuja tavaroita varsinkin kun Game Overin jälkeen joutui ihan alkuun.
Läpäisyn jälkeen olisi ollut vielä mahdollisuus koittaa uutta hieman vaikeampaa seikkailua. Sanon vaan, että pitäkööt tunkkinsa.
Tätä ei voi suositella kenellekään. Ei tästä kovin paljoa hyvää sanottavaa ole. Saipahan ainakin erittäin viihdyttävän AVGN jakson jos ei muuta :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti