Genre: Action
Goal: Defeat the Scorpion Master (Stage 7)
Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10
Kauan kauan sitten vanhassa lännessä eli nuori asemies nimeltään Sam. Sam asui isänsä kanssa kaksin ja isä sattui olemaan seriffinä pienessä Villa nimisessä kylässä. Villa oli todella rauhallinen paikka ennen rosvojengi Scorpionsin hyökkäystä.
Ihmisten keskuudessa kulki huhu, että Scorpionsit aikoivat ryöstää seuraavan saapuvan junan. Samin isä yritti estää tämän junaryöstön, mutta hänestä ei kuultu enää tämän jälkeen...
Sam raasu jäi ihan yksin. Hän oli surullinen ja vihainen samaan aikaan eikä tiennyt mitä tehdä. Ei kuitenkaan mennyt kovinkaan kauaa kun Sam päätti, että Scorpions -jengi on saatava vastuuseen teoistaan.
Kun Sam oli etsimässä rosvoja, yksi tästä porukasta hyökkäsi Samin kimppuun. Nuori intiaani näki tämän ja pelasti Samin hengen. Nuori intiaani soturi, pieni Chief oli mykistynyt Samin rohkeudesta ja halusi tietää enemmän taustoja hyökkäykseen liittyen.
Sam kertoi tarinansa ja pieni Chief halusi liittyä mukaan auttamaan Scorpionsien tuhoamisessa.
Näin kaksikko lähti matkaan jotta oikeus voittaisi!
Jos juoni kuulosti hieman oudolta, niin tässä pystyy pelaamaan kahdestaan samanaikaisesti. Toinen pelaa Samilla ja toinen Chiefillä.
Nyt sitten ihan jotain muuta kuin urheilupelejä sillä mentiin ajassa reilusti taaksepäin ihka oikeaan villiin länteen!
Tyyliltään tämä on toimintapohjaista vihollisten pieksämistä pienillä tasohyppelykohdilla höystettynä.
Peli alkaa mukavasti pienellä harjoittelu -osiolla missä pääsee tutkimaan Samin kontrolleja. Aluksi ei ole edes vihollisia haittana ja ne tulevat esiin vasta kun käy hakemassa aseen läheisestä talosta.
Aluksi aseena on vain pieni miekka, mutta sillä saa yllättävän hyvin viholliset nippuun.
Harjoittelukentän alusta löytyy myös muutama arkku ja tynnyri. Peli mukavasti opastaa, että näitä avaamalla saa erilaisia hyödykkeitä. Arkuista saa aina vain muutaman kolikon, mutta tynnyreistä pystyy saamaan rahasäkin lisäksi seriffin tähden tai pääkallon.
Keräämällä viisi seriffin tähteä, saa yhden kennon lisää kokonaisenergiaan. Kallo vie yhden kennon pois jopa valmiina olevista energiakennoista. Peli arpoo randomilla mitä tynnyristä tulee. Onneksi pääkallojen todennäköisyys on pienempi kuin näillä muilla tavaroilla, tai ainakin sille se tuntui.
Mukaan on laitettu vielä kauppa josta voi ostaa avaimen ja ruokaa. Löytyy myös avulias kansalainen joka opastaa melko tarkasti mitä pitää tehdä.
Tykkäsin kyllä tästä harjoitteluratkaisusta! Pääsee hyvin jyvälle pelin perusmekaniikkoihin ilman sen suurempia häslinkejä :)
Kun tästä harjoittelusta on selvitty, aukeaa eteen Mega Man -tyylinen ruutu mistä voi valita minkä pahiksen haluaa listiä. Vaikka järjestys on vapaa, loppupuolen kentät ovat hieman hankalampia kuin alkupään. Kun nämä kuusi kenttää on kahlattu läpi, ilmestyy vielä yksi kenttä jossa Scorpions -jengin pääpahis lymyilee.
Kentät olivat mukavan erilaisia. Ne eivät olleet suoraviivaisia putkijuoksuja vaan piti itse koluta paikkoja ja käydä taloissa kyselemässä tietoja. Välillä piti esimerkiksi pelastaa joku jotta kentän tarina etenisi.
Kun oikean ratkaisun tiesi, aika nopeasti kentän pystyi juoksemaan loppuun.
Kentistä löytyi rutkasti helpotuksia ja kaikkea muuta mukavaa. Löytyi paljon kauppoja jotka myi ruokaa josta sai energiaa ja muita hyödykkeitä kuten luotiliivit. Ihan perus varuste villin lännen aikoina :D
Löytyi uhkapelejä ja kisailuja jotka tarjosivat rahaa jos ne onnistui voittamaan. Nämä kuitenkin olivat suhteellisen turhia, sillä rahaa sai todella hyvin kerättyä kun ramppasi jonkun rakennuksen ja ulkomaailman välillä. Arkut ja tynnyrit täyttyivät aina kun teki näin.
Hotellissakin pystyi yöpymään halutessaan jos tarvitsi energiaa. Kolme eri tapaa löytyi - talli, perushuone ja ylellinen huone. Rahaa meni ja energiaa tuli sen mukaan minkä valitsi.
Pelissä ei ollut loputtomia continueja ja homma olikin tehty niin, että pystyi käyttämään yhden continuen per kenttä. Kenttä tosin alkaa alusta kun on continue käytetty, mutta kaikki keräämänsä rahat ja tavarat saa pitää, hieno ratkaisu!
Ainoastaan energiakennot ovat hävinneet mikä oli hieman kumma ratkaisu. Miksi poistaa tietty asia jos joku toinen jää?
Continue ei sentään ihan yhdestä elämästä mene, vaan niitä on käytössä kolme kappaletta. Kuoleman jälkeen sai onneksi jatkaa siitä mihin oli jäänyt. Yhdestä kentästä onnistuin jopa lisärin löytämään ja se oli ihan hienosti piilotettu salahuoneeseen. En tiedä olisiko näitä salahuoneita ollut muissakin kentissä.
Kuuden kentän joukosta löytyi myös yksi Shooter -tyylinen kenttä. Todella lyhyt ja helppo, pomo tuli hieman yllättäen vastaan pienen ratsastustuokion jälkeen.
Pelissä ei ollut ihan kaikista jämäkimmät kontrollit mitä tasohyppelyyn tulee. Onneksi näitä nihkeitä kohtia oli todella vähän. Pahin oli ehdottomasti viidennen kentän jokihyppely missä täytyi hyppiä joessa uivien puiden ja lautojen päällä.
Meni elämä poikineen ja myös yksi continue tätä taiteilua yrittäessä. Onneksi sain viimeisellä elämällä homman onnistumaan.
Näihin kuuteen kenttään oli myös piilotettu muutama parempi ase. Nämä olivat revolveri ja kivääri. Löysin myös bumerangin ja kirveen, mutta kumpaakaan en saanut mukaan. Nämä löytyivät aseiden vierestä ja arvelenkin, että olisi pitänyt valita pyssyn tai vaihtoehtoisen aseen välillä.
Hankala sanoa, kun ohjekirja ei kerro tästä mitään. Luulen kuitenkin, että pyssyt olivat huomattavasti parempi vaihtoehto kuin nämä muut aseet.
Kun kentän tarina oli suoritettu, vastassa odotti jokin Scorpion -jengin pahiksista. Pahisten välillä oli todella paljon vaihtelua sillä jotkin niistä oli ihan lälly helppoja ja joitakin vastaan täytyi olla luotiliiviä ynnä muuta helpotusta.
Pomojen hitboxit olivat todella omituisia. Välillä ammukset menivät suoraan läpi ja välillä ne osuivat vaikka mitään ei tehnyt eri tavalla. Isoimpana ongelmana oli toisen kentän pomot, Mad Brothers. Tuntui, että teki kokoajan jotain väärin kun ei vaan ammukset menneet perille.
Onneksi taistelu oli rakennettu niin, että nämä veljekset eivät voineet osua Samiin ollenkaan. Tarpeeksi kun jaksoi ampua, niin kyllä ne aina välillä otti osuman. Hyvin hämmentävää.
Pelin kentät on varustettu aikarajalla ja sen puitteissa oli pahis löydettävä. Lähes kaikissa kentissä rajana oli 20 minuuttia, pois lukien neljäs Shooter kenttä, siinä aikaa oli vain kahdeksan minuuttia.
Viimeinen kenttä sitten heitti ihan kunnon kierrepallon ja siinä aikaa olikin kokonainen tunti! Tästä pystyi päättelemään, että joko kenttä on todella pitkä tai sokkeloinen.
Totta kai se kallistui tämän jälkimmäisen puolelle. En ihan hirveästi nauttinut tästä viimeisestä koitoksesta verrattuna muihin hyviin kenttiin. Paljon tylsiä samanlaisia huoneita joista täytyi sitten etsiä oikeita reittejä.
Ei tämä nyt ihan mahdoton mesta ollut, mutta kyllä siellä tuli noin 20 minuuttia vietettyä. Onneksi sokkelosta löytyi kauppa ja hotelli niin sai energiat ja muut arsenaalit tankattua täyteen.
Viimeinen pomo oli todella antiklimaattinen oikeastaan vaan siksi, että keksin siihen nerokkaan taktiikan. Luotiliivit, energiantäyttö ja yksi lisäri mahdollisti sen, että pystyin seisomaan vaan ruudun oikeassa reunassa tykittäen bossia kiväärillä.
Pomo liikkui vaan vasemmalle ja oikealle ja kun itse seisoi paikallaan seinää vasten, se tykkäsi tulla hengailemaan samalle linjalle jolloin pystyi luotisadetta tarjoamaan kaverille.
Ainut tässä oli se, että myös luotisadetta tuli minuunkin päin, mutta onneksi niin harvakseltaan, että varusteet kestivät.
Tykkäsin tästä todella paljon! Mahtava peli-idea ja vielä vaihtelun vuoksi villissä lännessä. Asukkailta oli kiva tiedustella, mihin päin kenttää täytyisi edetä ja kenttiä oli muutenkin kiva tutkia. Kentistä pystyi ostamaan myös kartan jonka avulla sitten viimeistään löysi perille jos oli hieman eksyksissä.
Ehdoton suositus jos tätä haluaa kokeilla. Jos tätä aitona haluaa testailla, niin joutuu varautumaan tukkuun seteleitä, ei ole ihan sieltä halvimmasta päästä kyseinen peli. Pisteet myös pelin kansikuvasta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti