keskiviikko 5. toukokuuta 2021

Disney's Aladdin


Games Beaten:
274/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Jafar (Stage 9)

Arvosana: 1/10
Vaikeusaste: 5/10

Agraban sulttaanikunnassa Arabiassa elää suurvisiiri nimeltään Jafar. Jafarin tietoon on tullut, että ihmeiden onkalosta löytyy maaginen öljylamppu. Lampussa elää henki joka toteuttaa kolme toivetta.
Jafar yrittää anastaa lamppua pikkurikollisensa avulla, mutta yritys epäonnistuu. Selviääkin, että vain yksi "hiomaton timantti" pystyy pääsemään lamppuun käsiksi.
Tämän katurotan nimi on Aladdin ja Jafar huiputtaa häntä hakemaan lampun itselleen. Lampun hengen avulla Jafarista tulisi Agraban sulttaani ja mahtava noita.
Aladdin onnistuu kuitenkin erinäisten sattumusten kautta pitämään lampun itsellään. Tämä ei kuitenkaan ole kovin pitkäikäistä sillä lamppu kuitenkin lopulta päätyy Jafarin näppeihin ja hän on tehnyt edellisestä sulttaanista sekä hänen tyttärestään orjiaan.
Aladdin lähtee pelastamaan sulttaania sekä hänen tytärtään ja yrittää saada taikalampun pois Jafarin näpeistä ennen kuin mitään peruuttamatonta ehtii tapahtumaan.

Ah, toinen klassikkoelokuva pilattu Leijonakuninkaan lisäksi. Tiesin kyllä ennestään pelin maineesta, mutta kun pelin ensimmäinen kenttä avautui verkkokalvoille, järkytys oli kuitenkin suuri miten hirveältä tämä näyttikään.
Sinällään hauskaa, että Aladdinista on olemassa muutama vuosi myöhemmin ilmestynyt Hummer Teamin tekemä bootleg -versio ja se näyttää hyvälle! Tämä mitä me saatiin on täyttä jätettä.
Tästä ei kyllä ole mitään hyvää sanottavaa. Yhdeksän rumaa kenttää täytyy kahlata läpi lagisien kontrollien ja sokkeloisien reittien sävyttämänä.
Grafiikka on oikeasti niin rumaa, että välillä ei tiennyt mihin pitäisi mennä. Reitit selvisivät hyppimällä seiniä päin ja yllättäen kuolemalla kun tasainen pinta ei ollutkaan maata vaan vettä.
Parissa kentässä piti tehdä asioita ennen kuin pääsi maaliin. Peli kertoo kentän alussa että "kerää joku tavara" tai "tuhoa kaksi patsasta". Sinällään ihan selkeää.
Aladdin käyttää aseenaan omenia tai miekkaa joka näyttää kyllä enemmän joltain viitalta kun sivalluksen sprite on jostain syystä punainen.
Aluksi en edes tiennyt että tässä on aseena miekka. Luulin, että omenat ovat ainoa ase. Omenat eivät ole loputtomia ja niitä keräilläänkin lisää pitkin kenttiä. Niitä onneksi löytyi reilusti ja niiden loppumisen kanssa ei ollut pahemmin ongelmia.
Ongelmaksi muodostui viides kenttä jonka ohjeistuksessa sanottiin "tuhoa kaksi patsasta". Omenat eivät tehneet mitään vahinkoa näihin patsaisiin. Jos patsaita ei tuhonnut, kentän puolessa välissä olevaa vihollista ei voinut tappaa tai sen ohi ei voinut mennä.
No, sen verran graafisesta sotkusta sain selville, että mitkä nämä tuhottavat patsaat olivat, mutta en osannut tehdä niille mitään. Pitkän ajan jälkeen kun olin heittänyt kaikki omenat menemään, huomasin, että Aladdinhan lyö miekalla!
Tällä miekalla sai patsaat tuhottua. Patsaat oli vielä sijoiteltu erittäin vittumaisesti piikkien läheisyyteen ja pelin järkyttävillä hitboxeilla niistä otti lähes aina vahinkoa.
Nyt opin, että selectistä voi vaihtaa miekan ja omenoiden välillä. Tämä olisi varmaan myös ohjekirjasta selvinnyt, mutta Internetistä ei löydy moista. Peli on kuitenkin sen verran harvinainen, että kukaan ei ole vaivaantunut printtaamaan ohjeita.
Hienosti vielä mistään ei näe, onko miekka vai omenat käytössä, pitää itse testata ja tuhlata omena jos se sattuu olemaan valittuna :D




Pelihän ei sinällään ole hirveän vaikea. Pääsin lähelle loppua tästä viidennen kentän sekoilusta huolimatta ja seuraavat kentät olivatkin huomattavasti suoraviivaisempia. Tässä vaiheessa huomasin, että peli sisältää vain kaksi continuea.
Onnistuin tuhlaamaan lähes kaikki elämät ja continuet viidennen kentän selvittämiseen ja tämän vuoksi joutuikin pelin aloittamaan alusta. Eipä mitään, nopeasti pääsi samaan pisteeseen mihin jäi.
Kentät loppuvat välillä kuin seinään. Kävelee muina miehinä ja yhtäkkiä ruudussa komeileekin "level complete" -teksti. 
Yksi ainoa pomo Jafarin lisäksi pelistä löytyy. Sekin on kyllä ihan perus vihollinen hieman kestävämpänä vaan. Ukko on sijoiteltu sellaiseen paikkaan, että en usko että sitä olisi voinut ilman omenoita tuhota.



Tuntui, että peli vain muuttui rumemmaksi mitä pidemmälle eteni. Myös tässä vaiheessa huomasi vihollisten järkyttävät hitboxit. Välillä omenat osuivat viholliseen vaikka heitot jäivät selkeästi vajaaksi. Sitten taas suoraan osuvat omenat eivät tee mitään vahinkoa.
Parasta kun ensimmäinen omena osuu suoraan kohti vihollista ja tekee vahinkoa, mutta tämän jälkeen seuraavat viisi omenaa eivät jostain syystä teekään.
Lentävät viholliset ovat sitten ihan oma lukunsa, aivan tsägällä niihin osui jos osui. 
Miekalla hakkaamista kannatti välttää, sillä monesti vihollinen kerkesi lyömään ensin. Niin ja jos vihollinen heitteli tikareita, ei kannattanut edes unelmoida sen tappamisesta miekan avulla ottamatta osumaa.
Pelin loppupuolella oli vielä aivan ihanan tarkkaa tasoloikkaa. Tämä jätekasa sellaista kaipasikin, kun on varustettu mahtavilla hyppykontrolleilla ja hitboxeilla. On se vaan hienoa, kun laskeutuu selkeästi palikan reunalle muljahtaen siitä kuolemaansa.



Kenttiin on ripoteltu omenoiden lisäksi timantteja ja hengen päitä. Timanteilla pystyy ostamaan elämiä ja ilmeisesti continueja. Jälkimmäisestä en ole varma kun ei missään asiaa selitetty ja niitä ohjeita ei ole.
Joistain kentistä löytyi heebo joka kauppasi näitä hyödykkeitä. Viidellä timantilla sai ostettua lisärin ja kymmenellä ilmeisesti continuen.
Hengen päät toimivat sitten kenttien jälkeen tulevassa "hedelmäpelissä". Ei ollut pienintäkään hajua miten siitä edes olisi voinut voittaa mitään. 
Koneessa rullasi erilaisia tavaroita ja nappia painamalla aparaatin sai pysäytettyä. Pysäytin lähes aina rullaamisen lisärin kohdalle mutta eipä niitä tullut lisää. Välillä tätä sai yrittää kolmekin kertaa ja kaikki onnistuin lisärin kohdalle pysäyttämään, mutta ei.



Loppupuolella peliä vastaan tuli tämä kuuluisa taikamatolla pakeneminen. Vauhdin hurma oli käsin kosketeltavissa, etanoiden juoksukisatkin olisivat olleet mielenkiintoisempaa seurattavaa.
Tässä ei tarvinnut kuin väistellä ruudun oikeasta reunasta lentäviä kivenmurikoita. Aluksi luulin, että tässä on kahden kokoisia murikoita, mutta hieman lähempää kun tarkasteli, huomasi että nämä toiset "murikat" olivatkin lisäelämiä :D
Takaa tuleva laava ei koskaan pystynyt saavuttamaan Aladdinia ja pienen ajelun jälkeen homma loppuu kuin seinään. Tässä pystyi keräilemään jotain melonin puolikkaita, mutta en keksinyt mitä hyötyä niistä oli. Ehkä vain pisteitä, jee.



Pelin ainoa todellinen haaste tuli viimeisessä kentässä. Täytyy kyllä antaa kehut Jafarin sisustusmaulle, sillä pinkit seinät ovat upeat!
Kentästä ei löytynyt yhtään energiatasoa parantavaa tavaraa joka teki tästä haastavan. Onneksi sentään jatkopaikka oli laitettu. Piikkejä ja vihollisia oli yllin kyllin ja Jafarin luokse oli hankala päästä hyvillä energioilla.
Muutaman continuen verran opettelua ja homma rupesi luonnistumaan niin, että onnistui pääsemään kentän loppupuolelle suhteellisen hyvillä energioilla.
Jafarin kohdatessaan, huomasi heti, että ihan turha alkaa mitään väistelytaktiikoita rakentelemaan. Vaikka Jafar ampuikin vain yhden hitaan sädepallon, sen väistäminen Jafarin lisäksi näiden hitboxien siivittämän olisi ollut tuskallinen projekti.
Päätin, että forcetan vaan homman loppuun. Yritän päästä mahdollisimman hyvillä energioilla Jafarin luo ja miekalla hakkaan toivoen, että hän kuolee eka.
Sehän onnistui, juuri ja juuri onnistuin saamaan Jafarin hengiltä ennen kuin itse kuolin. Ei siihen montaa framea jäänyt kun olisi henki lähtenyt :D
Paremmilla energioilla ja hieman varmemmilla otteilla ei olisi homma mennyt ihan niin tarkalle.





Onneksi tätä ei tarvinnut aloittaa enää alusta. Viimeisellä elämällä sain Jafarin tippumaan. Olisi minulla ollut luultavasti vielä pari continuea jäljellä sillä ostin niitä kauppiaalta, mutta joka tapauksessa parempi näin.
Olipahan taas sellainen pelikokemus että! Hyvä kun välillä grafiikat bugasivat niin pahasti, että ei edes nähnyt vihollisia tai muita itemeitä. Täytyi sokkona paukutella menemään :D
Never again.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti