lauantai 8. toukokuuta 2021

R.C. Pro-Am


Games Beaten:
275/709
Genre: Racing
Goal: Beat Track 24 (Loops After)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 8/10

Hieman kisailua radio-ohjattavilla autoilla!
Olin jo henkisesti varautunut samanlaiseen parin viikon grindaukseen mitä oli Bump 'n' Jumpin kanssa. Yllätykseksi tämä menikin alle kymmeneen tuntiin läpi.
Kyllähän tässä sai peukalonsa tunnottomiksi pelin intensiivisyyden vuoksi :D
Kyseessä on looppaava peli, mutta pelissä on kuitenkin 24 erilaista rataa jonka jälkeen radat alkavat alusta. Eli näiden 24:n radan läpäiseminen riittää pelin läpimenoon.
Pelissä ei ole mitään pistejärjestelmää, vain kulta, hopea tai pronssi sijoituksille tulleet kuskit pääsevät jatkoon. Kun pelissä on vain neljä kilpailijaa, viimeiseksi tullut lähtee kotimatkalle :(
Ei tämä onneksi ihan niin julma ollut, että yhdestä neljännestä sijasta peli alkaisi alusta - kahden continuen verran pääsi ratoja yrittämään.
Radat ovat suhteellisen nopeatempoisia ja ajettavat kierrokset vaihtelivat paljon. Välillä ajettiin minimaaliset kaksi kierrosta ja viimeisessä kisassa huimat yhdeksän!
Selkeästi eniten oli näitä kahden ja kolmen kierroksen kisoja. Sai kyllä seurata tarkkaan millä kierroksella oli menossa, ettei vaan ollut viimeisellä sijalla köröttelemässä.
Kisa loppui kuin seinään heti kun ensimmäisenä ollut auto saapui maaliin.



Pelkkää ajamistahan tämä ei ollut, vaan kisoista löytyy kaikkea mukavaa kerättävää.
Jokaisessa kisassa radan varrelta löytyi kirjaimella varustettu laatta. Näitä kun keräsi tarpeeksi ne muodostivat sanan NINTENDO ja tämän jälkeen auto päivittyi parempaan ja nopeampaan versioon!
Kaksi kertaa pystyi auton pelin tiimellyksessä päivittämään.
Löytyi myös pitoa parantavaa, kiihtyvyyttä parantavaa ja keskinopeutta nostattavaa power-uppia. Näitä kaikkia kolmea osa-aluetta pystyi päivittämään neljä kertaa ja aina ennen kisaa näkyi, mitä voisi vielä parantaa.
Nämä ominaisuudet kuitenkin nollautuivat kun sai paremman auton käyttöönsä ja ne täytyi kerätä uudelleen. Vähän kaksijakoinen juttu oli tämä. Vaivalla kerätyt päivitykset sitten hävisivät jos halusi paremman auton itselleen.  Onneksi uudella autolla pärjäsi edes jollain tavalla ennen kuin sai kerättyä power-upit uudelleen.
Viimeisenä on sitten muiden autojen kiusaamiseen luodut tavarat. Näitä oli kolme erilaista; ohjukset, pommit ja turvakaaret. Ohjuksilla ammutaan eteenpäin ja pommeja jätetään takaa tulevien eteen. Melko selkeää.
Näiden aseiden käyttöä sai hieman treenailla, sillä ne eivät hakeudu millään muotoa tai jää radalle odottamaan, että joku ajaisi päälle. Vain tarkoilla osumilla sai tuloksia aikaiseksi. Pelin nopeatempoisuuden vuoksi osuminen oli välillä ihan tuurista kiinni.
Aseitahan ei loputtomasti ollut ja jos radan varrelta sellaisia löytyi, ne pystyi vain keräämään kerran. Kerätyistä aseista sai viisi ammusta lisää ja radan varrella olevista tähdistä yhden.
Tähtiä ei kaikissa kentissä ollut joten sai harkita milloin ammuksia kannattaa tuhlailla.
Välillä ohjukset ja pommit löytyivät radan varrelta omina yksikköinään, mutta välillä ne oli yhdistetty samaan power-uppiin. Ne sitten rullasivat automaattisesti ja riippui missä vaiheessa power-upin keräsi kumman aseen sai käyttöönsä. Molempiahan ei yhtä aikaa voinut käyttää.
Molemmat olivat kyllä erittäin hyviä. Pommeilla sai pidettyä autot mukavasti takanaan kun taas ohjuksilla sai edessä olevia autoja murskattua.
Turvakaaret olivat sitten vähän niin kuin tähti Mario -peleissä, se antoi hetkellisen kuolemattomuuden. Auto ei hajonnut palasiksi vaikka menikin vauhdilla reunaa päin esimerkiksi öljyläikän seurauksena.
Tällä pystyi myös tönimään muita autoja reunoihin hajottaen ne hetkeksi.
Vastustajat eivät onneksi osanneet käyttää ohjuksia/pommeja mutta turvakaaren ne saivat käyttöönsä. Homma olisi mennyt melko mahdottomaksi jos ne olisivat vielä ampuneet muun sekoilun lisäksi :D



Pelissä on kyllä melko pinkeä tekoäly! En tiedä onko kyseessä Raren hyvä vitsi vai joku tarkoituksella tehty juttu, mutta kellertävä auto saa välillä jonkin ihmeen piristysruiskeen ja lähti tykittämään lusu pohjassa niin, että se välillä voitti muut kierroksella :D
Tämähän oli vähän kaksijakoinen ominaisuus. Välillä kun ei tätä huomannut ollen viimeisellä sijalla ja ei ollut yhtään varautunut kisan ennenaikaiseen loppumiseen. Välillä sitten teki jonkun typerän virheen ja huomasi, että "nyt kisa päättyy tähän", mutta kellertävän auton ansiosta, ei muut kerinneetkään tulla ohi.
Jotenkin tässä haiskahtaa bugisuus. Onneksi se ei läheskään joka kisassa tehnyt tätä, en tiedä mikä moisen käytöksen aiheutti. Sininen ja vihreä auto ei koskaan tehnyt tälläistä pärinää vaikkakin ne saavuttavat överin vauhdin mitä pidemmälle pelissä etenee.
Sellaisen huomion tein, että mitä paremmaksi omat taidot tulivat ja pysyi helposti melkein koko kisan kärkikahinoissa, kellertävä ei saanut tälläistä kohtausta.



Koska pelkästään ratojen ympäri ajaminen kävisi pidemmän päälle tylsäksi, on niihin laitettu kaikenlaisia kivoja esteitä. 
Löytyy nopeutta hidastava vesilätäkkö, öljyläikkä joka saa auton spinnaamaan, maasta nouseva terässeinä johon matka tyssää, kalloja mistä menettää ammuksia ja ukkospilvi jonka tarkoitusta en oikein keksinyt. Se varmaan toimi samalla tavalla kuin lätäköt hidastaen menoa.
Jos meno ei ollut vielä tarpeeksi vauhdikasta, radoilta löytyi punaisia turbo nuolia. Näihin ajamalla sai hetkellisen boostin ja radan profiilin muistaminen oli tärkeää, ettei ajanut seinään tämän vaikutuksesta johtuen.
Joissain radoissa öljyläikkien sijoittelu oli todella ilkeää. Piti tarkkaan pistää mieleen, missä ne olivat tai muuten reunat kutsuivat jatkuvalla syötöllä.



Peli vaati äärimmäistä keskittymistä koko suorituksen ajan. Ratojen vaikeusaste meni hieman hassusti, sillä jo alkupuolella oli todella hankalia parin kierroksen ratoja.
Näissä jos teki yhdenkin virheen, oli lähes mahdotonta saada muita kilpailijoita kiinni kun oli vain se pari kierrosta aikaa tehdä se.
Auto kannatti päivittää mahdollisimman nopeasti parhaimpaan malliin, sillä tietokonevastustajien taso nousi rajusti ja tällä parhaimmalla autolla pystyi antamaan niille paremmin kampoihin.
Myös kaikki auton käyttäytymistä ja tehoa nostattavat power-upit kannatti yrittää saada mahdollisimman nopeasti maksimille tasolle.
Aluksi pääsin aika helpostikin rataan 19, mutta sitten tuli noutaja. Hieman ilkeästi sijoitellut öljyläikät olivat liikaa. Tai tälläisessä käsityksessä olin muutaman testikerran jälkeen. Todellisuudessa öljyläikät oli sijoiteltu nerokkaasti ja ne pystyi väistämään helposti sisäkaarta ajamalla.
Todelliset ongelmat alkoivat radassa 22, sillä tässä tietokonevastustajat rupesivat todella röyhkeiksi ja niiden huippunopeus oli äärimmäisellä tasolla.
Yksi virhe ja sai heittää hyvästit seuraavaan kenttään pääsylle, vihollisia ei vaan yksinkertaisesti voinut saada kiinni vaikka oli viisi kierrosta aikaa tehdä se. Tässä oli muutama ärsyttävästi aseteltu öljyläikkä jotka helposti pilasivat koko homman.
Hyvä taktiikka oli pitää sininen ja vihreä auto pommien avulla aisoissa. Kellertävä sai mennä menojaan ja lopettaa kisa mahdollisimman nopeasti.
Seuraava rata oli huomattavasti mukavampi. Viholliset olivat edelleen todella aggressiivisia, mutta tässä oli vain yksi helposti havaittavissa oleva öljyläikkä ja vain kolme ajettavaa kierrosta.
Viimeinen rata oli hyvin erikoinen, sillä siinä ei ollut mitään muuta kuin yksi kirjainlaatta. Mietin että miksiköhän tässä edes on moinen? Toki jos tänne asti olisi jollain ihmeen ilveellä päässyt huonoimmalla autolla, olisi voinut päivittää parempaan.
Rata oli pelin pisin ja se piti ajaa ympäri huimat yhdeksän kertaa! Tässä vihollisten aggressiivisuus meni ihan uudelle tasolle. 
Keltainen tilttasi jo heti alkuunsa ja vihreä sekä sininen auto kulkivat jäätävää nopeutta. Niiden nopeus oli jo sellaisella tasolla, että peli ei pystynyt käsittelemään asiaa ja vastustajien autojen ääni kuulosti ihme ujellukselta kun ne yritti väkisin tulla ohi :D
Ainut tapa selvitä, oli pitää ne vain aisoissa pommien avulla. Erittäin hyvillä ajolinjoilla pystyi saamaan nämä kaverit kiinni, mutta sen tekeminen oli hankalaa.
Onnistuin kuin onnistuinkin pitämään vihreän sekä sinisen takanani ja sijoituin lopulta toiseksi!






Tykkäsin tästä todella paljon. Vaikka pelissä olikin omat ongelmansa, vauhdin hurma ja erittäin hyvät kontrollit tekivät tästä mukavan pelin yrittää läpäistä. Haastetta ei ainakaan puuttunut!
Monet ovat haukkuneet pelin tekoälyä epäreiluksi, mutta huomasin kun autoa päivitti ja ajoi hyvin, ei vastustajat nyt ihan niin överisti dominoineet - ainakaan näissä läpäisyyn vaadittavissa radoissa.
Ilmeisesti radassa 29 tekoäly on jo sellaisella tasolla, että se saavuttaa huippunopeuden heti kisan alettua ja ei tee yhtään virheitä :D Jos mielii ohi mennä, täytyy saman tien ampua ohjuksella. Kuulostaa järjettömältä.
Olisin lätkäissyt tälle täyden kympin, mutta kellertävän auton ongelmien ja looppaamisen vuoksi joutuu tyytymään "vain" ysiin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti