Genre: Platform/Shooter
Goal: Destroy Goruza's Mechanic Fortress (Area 12)
Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10
Vuonna 2777 maapallo oli muuttunut radikaalisti. Yhdinsotien ja luontaisten katastrofien vuoksi väkiluku oli vähentynyt dramaattisesti.
Ainoastaan viisi pientä saarta asukkaineen onnistui säilymään maan päällä.
Nämä viisi saarta muodosti kansakunnan ja satojen vuosien ajan elo oli rauhaisaa. Tätä uutta kansakuntaa kutsuttiin nimellä Xexyz.
Ihmisten lisäksi Xexyzessä eli keijuja ja henkiä kuningas Xeu Starin alaisuudessa.
Eräänä päivänä Xexyzeen hyökkäsi ulkoavaruudesta Goruza mekaanisine linnoituksineen.
Xexyzellä ei ollut hirveästi resursseja taistella vastaan ja he joutuivat antautumaan. Goruza rakennutti jokaiselle saarelle mekaanisia linnoja joihin hän vangitsi saaren prinsessan.
Kuningas Xeu Star murhattiin ja hänen tyttärensä, Maria Star on ollut kateissa siitä lähtien.
Taistelurobotti Apollo ei pitkään jaksanut katsella Goruzan meininkiä vaan laittoi avaruustaistelupukunsa päälle ja lähti haastamaan mekaanista imperiumia!
Tasoloikkaa ja Shooteria samassa paketissa, toimii!
Peli oli hieman jännästi jaoteltu. Ensin on ihan perinteistä tasoloikkaa ja Shooter -kikkailua samassa kentässä, mutta tämän jälkeen tuleekin ihan pelkkä Shooter kenttä.
Nämä tasoloikka/Shooter -kentät ovat vielä paljon pidempiä kuin pelkät Shooterit. Aluksi pelin 12 kentän määrä tuntui isolta, mutta kun laskee, että seitsemän näistä on Shootereita, lyheni pelin pituus huomattavasti.
Tasoloikkakentät olivat mukavan monipuolisia. Pääalueen lisäksi kentät sisälsivät monia huoneita jossa pystyi tekemään erilaisia asioita. Esimerkiksi pystyi päivittämään asetta yhden kerran, pelaamaan uhkapelejä, hankkimaan vinkkejä rahaa vastaan tai pelastaa keiju saaden tästä muutaman killingin taskunpohjalle.
Monet näistä aktiviteeteistä maksoivat ja pelissä käytettävää Ball -valuuttaa löytyikin kenttiin ripoteltuna sekä myös viholliset pudottivat sitä aktiivisesti.
Kaikkia näitä aktiviteetteja kannatti hyödyntää. Uhkapeleistä pystyi helposti voittamaan jopa 100 Ball -valuuttaa jonka avulla sitten sai esimerkiksi asepäivityksen tai vinkin hommattua.
Kentät alkavat aina hernepyssyaseella ja ilman mitään muita taitoja, mutta kentän edetessä vastaan tulee joku vanha patu mikä ystävällisesti ojentaa tehokkaamman aseen tai joissain tapauksissa taidon. Aseita ja taitoja on yhteensä kahdeksan erilaista jos lasketaan pelin alussa oleva tussari mukaan.
Mitä pidemmälle peli eteni, sitä parempia aseita ja taitoja tämä patu tarjosi. Vanhoja aseita tai taitoja ei suinkaan jätetty unholaan, vaan niitä pystyi kauppiaalta ostamaan.
Tämä olikin erittäin hyödyllinen ominaisuus, sillä aina ei ollut varaa ostaa parasta mahdollista asetta tai taitoa ja patu oli jäänyt jo eri osaan kenttää eikä sen luona voinut vierailla.
Kuolemasta luonnollisesti menetti kaikki lisähärpäkkeet ja kaupassa täytyi vierailla ostoksilla.
Hernepyssyn lisäksi löytyi kimpoileva pallo, aaltopallo, kuupallo joka pyöri hahmon ympärillä ja laser, mikä ampui nopean tehokkaan nauhan vihollisia kohti.
Taitoja oli sitten korkeampi hyppy, peilikuva ja yhdeksän sekuntia kestävä pyörremyrskysuoja. Ehdottomasti eniten tuli käytettyä peilikuvaa koska se tuplasi ampumisleveyden ja tehon.
Korkeampi hyppy jäi lähes heti unholaan kun hahmo osasi ensimmäisen kentän jälkeen hypätä automaattisesti korkeammalle. Pyörremyrskyä en kokenut hyödylliseksi sen vähäisen keston vuoksi.
Tasoloikkia ei voi suoraan tykitellä läpi, vaan kentistä täytyy etsiä piilotettu tähti. Lähes kaikissa kentissä se löytyi tähdellä varustettuja palikoita ampumalla.
Onneksi tätä ei tarvinnut ihan summamutikassa itse ruveta pähkäilemään, vaan ensimmäisessä kentässä saa vinkin tähden sijainnista. Kun tämä oli sitten tiedossa, osasi muissa tasoloikissa ampua ympäri kenttiä ripoteltuja tähtipalikoita piilotetun tähden toivossa.
Tähteä ei suinkaan saanut suoraan näppiin, vaan tähtipalikan ampumisesta ilmestyi ovi jonka takana jokin pyhä patsas halusi nähdä olenko tähden arvoinen. Patsaan kanssa täytyi ottaa pieni pyssymatsi joka oli melkoisen helppo. Patsas ampui aina panokset täysin samaan kohtaan ja samalla nopeudella.
Hetken ampumisen jälkeen tähden saa itselleen. Tähden avulla pääsee kentän toiseen osioon eli mekaaniseen linnaan.
Nämä mekaaniset linnat sisälsivät samanlaista seikkailua kuin kenttien ensimmäinen tasoloikkaosiokin. Tutkittiin ovia ja paranneltiin varustuksia jos oli onnistunut ne menettämään.
Hetken seikkailun jälkeen peli muuttuukin Shooteriksi. Shooter -osioissa ei voi hyödyntää mitään tasoloikista saatuja tavaroita vaan tälle osiolle on ihan omansa.
Päivityksiä löytyy vain kaksi, nopeutta ja asetehoa lisäävät päivitykset. Näitäkään ei voi montaa kertaa päivittää, mutta eipä sillä niin väliä olisikaan kun osiot ovat sen verran lyhyitä.
Näissä on jännä ratkaisu jokaisen huoneen lopussa - autoscrollaus pysähtyy ja huoneen päädyssä on kaksi ovea. Näistä pitää sitten munkilla valita oikea. Väärästä ovesta joutuu pelaamaan saman huoneen uudelleen.
Sinällään tämä ei ole edes mikään paha rangaistus, sillä power-upit ovat tulleet takaisin ja ne voi halutessaan kerätä jos ei alus ollut vielä täysin päivitetty.
Tämän Shooter- osion jälkeen tuli hieman vielä tasoloikkaa jonka jälkeen päästiinkin pieksämään alueen pomoa. Pomot olivat kyllä upean näköisiä! Jotenkin Hudson Soft on onnistunut useammassakin pelissä tekemään pomojen spriteistä näyttäviä.
Hyvä esimerkki on Adventure Island -sarja. Hemmetin iso möhkäle joka ampuu paljon. Kuitenkin lähes kaikissa tapauksissa ammukset tulivat tietyssä rytmissä, joten väistelyn oppi melko nopeasti.
Pomot olivat myös aika heikkoja kestävyydeltään, varsinkin jos onnistui kuljettamaan tehokkaamman tussarin päivityksineen pomohuoneeseen. Pomoja oli vielä helpotettu niin, että vaikka pomotaisteluun olisi tullut miten heikoilla energioilla tahansa, sai energiat täyteen ennen taistelua.
Ainut pomo, mikä tuotti vaikeuksia ja sitä joutuikin yrittämään monta kertaa, oli yhdeksännen alueen lohikäärme. Se ampui niin paljon paskaa ruudun täyteen että väistely oli todella hankalaa. Osumista menetti vielä sievoisen määrän energiaa.
Sen heikko kohta sijaitsi vielä kaulassa jonka vuoksi siihen oli hankala osua.
Kun saaren prinsessa on pelastettu, hän antaa sinulle avokätisesti kyborgialuksen käyttöön. Aluksi hieman hämmästelin, että mikähän ihmeen kenttä tämä on kun lennellään pieni tovi ja sen jälkeen jo mätetään pomoa nenään.
Luulin, että olin vielä samassa kentässä menossa :D
Mutta peli on vain rakennettu tähän tyyliin, että joka toinen kenttä on tälläinen lyhyt Shooter pläjäys. Se ei eroa oikeastaan mitenkään mekaanisissa linnoista löytyivistä lentelyistä, ainoastaan tässä on vaan yksi pitkä osuus ja nopea palikoiden sekä vihollisten väistely ennen pomoa.
Minulle tuli tästä palikoiden väistelystä hieman Battletoadsin Volkmire's Inferno mieleen. Siinä väistellään lentokoneella sähköjä äärimmäisissä nopeuksissa. Tämän pelin versio oli nyt ihan lasten Mikki homma verrattuna siihen.
Näiden kenttien pomot eivät eronneet mitenkään muista pomoista, yhtä heikkoja ne oli. Ainoastaan energioita ei saanut täyteen ennen taistelua, että kenttä täytyi pelata hyvin jos meinasi pärjätä.
Viimeisessä kentässä ei enää tarvinnut tähteä metsästää, mikä nyt oli ihan sama. Kuitenkin tuli koluttua joka nurkka herkkujen toivossa. Goruzan mekaaninen linna sanottiin olevan tuplasti pidempi kuin mikään muu pelin linna.
Olihan se hieman pidempi, mutta kuitenki aika nopeasti sen selvitti. Peli on siitä armollinen, että Game Overin jälkeenkin saa jatkaa tietyistä tallennuspisteistä. Loputtomat continuet vielä tähän lisäksi, niin ei tarvinnut kentän aikaisempiin osiin enää vilkaistakaan.
Sellainen ero tässä oli muihin linnoihin nähden, että Shooter -osuuksin pääseminen maksoi 50 Ball -valuuttaa. Onneksi viholliset re-spawnasivat helposti ja nämä sai kerättyä kokoon aika nopeasti.
Kentän lopussa piti vielä jotkin kolme vartijaa tuhota oikeassa järjestyksessä. Toisella yrityksellä sain onnistumaan tämän järjestyksen. Kävipä tuuri!
Viimeinen pomo ei pahemmin yllätyksiä tuonut. Sillä oli kyllä kolme muotoa, mutta heikko se oli kuin mikä. Hieman se onnistui trollaamaan viimeisellä muodollaan, sillä ennen kuin toinen muoto oli edes tuhoutunut, rupesi viimeinen osuus jo tykittämään ruudulle panostulvaa.
Tähän en onnistunut ensimmäisellä yrityksellä reagoida ja henki lähti. Toisella yrityksellä homma menikin sitten maaliin.
Mutta, ei peli ihan siihen vielä päättynytkään vaan viimeisenä pelastettu Maria Star antaa Apollolle kunnon menopelin jonka avulla Goruzan mekaaninen linnoitus täytyisi tuhota.
Nyt ollaankin sitten ihan eri näkymässä muuhun peliin nähden. Katseltiin linnoitukseen päin ja tähtäin täytyi viedä linnoituksen keskiosaan jotta damagea tulisi.
Täytyy sanoa, että linnoituksen ampumat ammukset olivat hankalia väistellä tästä kuvakulmasta, etäisyys oli hankala tulkita.
Onneksi huomasin, että linnoituksen ympäri pystyy pyörimään ja näin pääsi ammuksia karkuun helposti. Ei tämäkään möhkäle montaa osumaa vaatinut tuhoutuakseen.
Tämä oli kyllä oikein mukava peli. Tykkäsin kenttien tutkimisesta ja Shooter -osiot eivät olleet liian hektisiä. Pomot olisivat saaneet olla hieman enemmän tasapainossa.
Pelin lopussa sai vielä jonkun salaisen koodin. Pitihän se uteliaisuuttaan testata. Koodi paljastui Boss Rushiksi mikä tuli naputeltua läpi. Tässä sai käyttää pelin parasta laser -asetta päivityksellä varustettuna. Oli nannaa tykittää alkupään bossit helposti tohjoksi :D
Suosittelen lämpimästi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti