Genre: Platform
Goal: Defeat Vishok the Serpent-god (Stage 7)
Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 5/10
Seisot vuoren huipulla ja mahtava Eledarin kuningaskunta avautuu eteesi. Kun viimeksi vierailit täällä, olit nuori, kokematon soturi joka etsi kohtaloaan...
Siitä lähtien olet vaeltanut kesyttämättömillä rajamailla - uskaltautunut lukemattomiin pahan ja kaaoksen kuningaskuntiin, olet jättänyt jälkeesi mainetta sekä kunniaa.
Tämä on kohtalosi. Sinusta on tullut miekkamestari, mahtavin soturi. Olet valloittanut kaikki ketkä ovat tulleet tiellesi.
Kävi kuitenkin niin, että kun olit kesyttämässä rajamaita, pahuus hyökkäsi suoraan Eledarin sydämeen. Mahtava tulivelho oli liittoutunut käärmejumala Vishokin kanssa. Vishok oli tuonut mukanaan joukon kummajaisia joita ei oltu ennen tässä ulottuvuudessa nähty. Yhdessä he ottivat kuningaskunnan haltuunsa.
Joukot jotka edustivat hyvää, olivat kadonneet. Mahtava linna oli valloitettu ja prinsessa Aria syösty syvimpään tyrmään. Vanha kuningas Aragon pyysi sinut takaisin pelastamaan prinsessan ja kuningaskunnan.
Sinä olet miekkamestari...et voi epäonnistua!
Castle of Dragonin jatko-osa mistä en ollut edes tietoinen kun pelien nimet ovat niin erilaiset. Meininki on kuitenkin hyvin samanlaista; pistetään mörköjä nippuun ritariksi sonnustautuneena.
Yhtä jäykkää menoa on tämä jatko-osakin kuin Castle of Dragon - ellei paikkapaikoin jopa jäykempääkin.
Idealtaan tämä on hyvin samanlainen kuin edeltäjänsä - expaa keräämällä saa energiapalkkiin lisää pituutta. Game Overin jälkeen energiapalkki pysyy samassa kohdassa mihin sen on saanut kasvatettua. Kaikki keräämäsi tavarat häipyvät ja ne saa takaisin samasta vihollisesta kuin ensimmäiselläkin kerralla.
Viisi elämää tai pelin sanoin "credittiä" on käytössä pelin lähtötilanteessa ja kun creditit loppuu, alkaa seikkailu taas alusta. Välillä nämä creditit toimi hieman hassusti, sillä vaikka oli mennyt kuolemaan, niin joidenkin kenttien alussa niitä oli kuitenkin maksimimäärä jäljellä. Tietääkseni tässä ei saa lisäreitä mistään.
Pelattavaa tässä on seitsemän kentän verran. Kentät ovat aika lyhyitä rykäisyjä ja monet niistä sisälsivät todella monta pomotaistelua. Myöhemmissä kentissä aikaisempien kenttien pomoja pääsi pieksämään jopa useampaankin otteeseen :D
Kaikki vastaantulevat viholliset kannatti yrittää kukistaa jotta sai expamittaria täytettyä. Game Overin myötä mittari tyhjenee ja keräämisen joutui aloittamaan taas alusta. Joissain kentissä kuoleminen oli hyväkin juttu, sillä se ei tyhjentänyt mittaria. Näin pystyi samat viholliset ja pomot kukistamaan uudelleen saaden todennäköisemmin uuden levelin.
Leveleitä ei kovin montaa tässä saanut, mutta ihan tarpeeksi jotta energiapalkki riittäisi monien pomojen kukistamiseen.
Kun maksimileveli on saavutettu, expaa kannatti edelleen keräillä, sillä se toimi myös taikamittarina. Toisen kentän, Village of Sheridonin pomon jälkeen saa käyttöönsä jonkin kaapuun sonnustautuneen taikurin.
Myöhemmistä kentistä saa erilaisia taikoja haltuunsa ja ne ovatkin todella tehokkaita pomoja vastaan. Kannatti tosin miettiä, mitä pomoja taioilla kannattaa tuhota, sillä expamittari ei täyttynyt kovinkaan räväkkäästi.
Kontrollit tässä pelissä oli vähintäänkin mielenkiintoiset. Ohjekirja kertoo, että ritari pystyy tekemään tuplahypyn kun hyppää ilmassa toisen kerran. Tätä en onnistunut kertaakaan tekemään, sillä aika-ikkuna toisen hypyn tekemiselle oli todella pieni.
Eipä tällä pelin etenemisen kannalta järisyttävää merkitystä ollut, ainoastaan olisi saanut ruudun ylälaidassa olevat lepakot tapettua lisä expan toivossa.
Onneksi tässä on toinenkin taktiikka toteuttaa hankalia hyppyjä. Kun edessä on mahdottoman näköinen kohta mitä ei voi päästä perus hypyllä, kannatti vain kävellä tasolta alas ja ilmassa painaa hyppynappia. Ritari teki hypyn ilmassa ja näin sai venytettyä hyppyjen pituuksia. Heti toisessa kentässä tätä tarvitsee useampaan otteeseen, sillä kentässä on vihollisina harmaita silmämunia mitä ei voi tappaa.
Silmämunia ei voinut edes siirtää miekan avulla sillä ne palasivat aina takaisin samaan kohtaan. Joskus todella harvoin silmämunat "glitchasi" pois ruudulta jos niiden päälle hyppäsi. Tällä tasolta putoamis -taktiikalla onnistui livahtamaan hankalista kohdista ohi! En tiedä onko tämä käyttämäni tekniikka ihan tarkoitettu tapa vai bugi, mutta onneksi se on olemassa. Tuplahypyn tekeminen "normaalisti" olisi ollut tuskallista opetella.
Katselin läpäisyni jälkeen Speedrunia pelistä ja siinä rikottiin peliä isolla kädellä tämän tuplahyppy mekaniikan avulla. Jos oikein osasi ajoittaa, pystyi tekemään jopa triplahypyn! Näin pääsi joidenkin pomojen taakse ja ilmeisesti tälläistä taktiikkaa ei oltu suunniteltu, sillä pomo ei osaa kääntyä ympäri ja sen pystyi vain hakkaamaan hengiltä ilman sen kummempaa vaaraa :D
Joidenkin palikoiden päälle hyppääminen oli todellinen glitch-fest. Joskus ritari ei vaan pysynyt palikalla vaan tippui rotkoon vaikka ihan selvästi sen päälle hyppäsi. Kuudennessa kentässä on yksi palikka jonka päälle pääsi ainoastaan kun rämpytti hyppynappia. Jos ilman rämpyttämistä yritti päästä palikan päälle, putosi ritari kuolemaansa.
Kaikenlaisia kummallisia ongelmia oli niin credittien, hyppyjen, hitboxien ja iskuvoiman suhteen. Kerran kävi sellainenkin ihme juttu, että en kerinnyt keräämään pomon tiputtamaa tavaraa ajoissa ja se jäi sitten kokonaan saamatta. Kyseessä oli vielä todella hyvä sähkötaika. Jännä että kenttä loppui tietyn ajan kuluttua eikä kun on kerännyt tavaran. Todella hassuja sattumia, mutta eipähän käynyt aika tylsäksi :D
Pelissä on selkeä oppimiskäyrä pomoja ajatellen. Vaati aina pientä testailua jotta löysi, miten bossit kannatti hoidella. Toisen kentän pomoon, Knight of the Serpenttiin en kuitenkaan keksinyt mitään järkevää taktiikkaa. Joitakin pomoja vastaan pystyi suojautumaan käyttämällä erilaisia kilven asentoja, mutta tähän ne eivät oikein toimineet. Ritari onnistui aina viemään hyvän siivun energiaa vaikka kuinka varovasti yritti taistella. Välillä huonon tuurin säestämänä lähti henkikin.
Mikä parasta, tämä kaveri tulee toisen kentän jälkeen vielä kaksi kertaa vastaan myöhemmissä kentissä. Näissä kentissä ritari toimittaa välibossin virkaa ja ukko on pakko hoidella hengiltä liikaa energiaa menettämättä jotta loppukentän pääsee läpi. Onneksi tässä vaiheessa on taikuri mukana seikkailussa ja jos expapalkkia löytyy tarpeeksi, saa sen kukistettua magian avulla nopeasti.
Peli tykkää kierrättää näitä samoja ukkoja kentästä toiseen. Liskomies tulee jopa kaksi kertaa vastaan yhden kentän aikana :D Perus kaava suurimmassa osassa kenttiä on, että hakataan muutamat lepakot jonka jälkeen tulee yksi tai useampi pomo putkeen. Tämän jälkeen toistetaan sama kunnes kohdataan kentän pääpahis.
Kuolemasta joutuu kentän alkuun joten taisteluiden täytyy mennä hyvin jotta kentän pääsee läpi. Viholliset kyllä pudottavat ruukkuja mistä saa energiaa, mutta sitä saa kerralla niin vähän, että se ei paljoa auta.
Paria viimeistä kenttää tuli hangattua aika kauan ennen kuin opin ne läpäisemään. Pomotaistelua pomotaistelun perään ei ollut siitä helpoimmasta päästä. Viimeinen kenttä oli siinä mielessä armollinen, että siinä on kaksi jatkopaikkaa!
Ongelmana oli, että ennen tätä ensimmäistä jatkopaikkaa vastassa oli Dark Sorcerer joka oli todella paha velhonkuvatus. Energiat olivat yleensä todella matalalla tasolla kun oli taistellut tiensä pomoarmeijan läpi.
Keksin sitten hyvän taktiikan kuinka selvitä velhon luokse ja voittaa sen suhteellisen kivuttomasti. Ideana oli kerätä expapalkki lähes täyteen ja hoidella taikurin taikojen avulla pahimmat bossit. Taikaa jäi vielä mukava siivu jäljelle ja sen avulla Dark Sorcerer hoitui menettämättä energiaa!
Tämän jälkeen alkaa heti uusi pomotaistelu Fire Magea vastaan. Onneksi tämä taistelu on täysi vitsi ja jos siinä meni kuolemaan, saa jatkaa suoraan tästä taistelusta. Magen jälkeen on viimeisen pomon, Vishok the Serpent godin vuoro.
Pelintekijät ovat olleet hieman armollisia sen suhteen, että Fire Magea ei tarvitse enää uudelleen tappaa vaan saa jatkaa suoraan Vishokista. Pisteet todella armollisista loppupuolen jatkopaikoista :)
Pari Game Overia meni Vishokin hyökkäyksien opettelemiseen, mutta viimein sain homman jujusta kiinni ja Vishok oli historiaa. Ideana tässä taistelussa on hakata oikeassa laidassa olevaa portaalia/peiliä jonka jälkeen perääntyy ja väistää muutamat ammukset toistaen saman uudelleen.
Sain homman niin hyvään rytmiin, että en edes huomannut katsoa pomon energioita ja kärmes kuoli vähän yllättäen.
Ihan mukava, mutta jokseenkin erikoinen seikkailu! Kyllähän tätä ihan mielellään yritti kerta toisensa jälkeen vaikka muutama kirosana tulikin pelin kontrollien ja outojen bugien johdosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti