Genre: Shoot 'em Up
Goal: Defeat Hood (Stage 9)
Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10
Pahamaineinen konna Hood haluaa itselleen kaikki Myrskylintujen alukset. Jos tähän ei suostuta, pommittaa hän maapalloa meteoriiteilla. Tämäntasoinen operaatio vaatii paljon virtaa ja osa virtalähteistä sijaitsee maapallolla.
Myrskylinnuilla on 60 päivää aikaa selvittää, missä virtalähteet sijaitsevat ja lopettaa Hoodin aikeet ennen kuin on liian myöhäistä.
Muistan kun lauantai aamuisin telkkarista tuli liuta piirrettyjä ja niiden joukossa ohjelma nimeltä Myrskylinnut. Hieman kummastellen katselin ohjelmaa ja tyylillisesti se ei uponnut laisinkaan. Tälläinen hieman realistisempi nukeilla höystetty meininki ei ollut se juttu, halusin Turtlessit ruutuun!
Pettymys oli aina kova kun seuraavan ohjelman nimi oli Myrskylinnut. Eihän tuohon aikaan mitään mistään ymmärtänyt ja näin vanhemmalla iällä kun ohjelmaa tarkastelee, olihan tuo todella kunnianhimoinen tapa tehdä lapsille ajanvietettä. Ottaen vielä huomioon, että ohjelma oli tullut alunperin 60-luvulla.
Tästäkin aiheesta oli tietysti väännettävä NES-peli ja mikäs muukaan ohjelman luonteeseen sopivampi genre olisikaan kuin Shoot 'em Up! Tämä vielä yllätti vaikeusasteellaan, ei ollut ihan helppo peli läpäistä.
Heti pelin alussa pilottien isä, Jeff Tracy heittää kartalle kolme lokaatiota, mitkä mahdollisesti sisältää Hoodin virtalähteitä. Näistä kolmesta saa itse valita mihin haluaa mennä. Kun jonkin näistä kolmesta suorittaa, aukeaa saman lokaation alle muutama muu lisätehtävä. Tehtäviä on yhdessä lokaatiossa kahdesta kolmeen kappaletta ja kun kaikkien lokaatioiden tehtävät on suoritettu, tulee vielä viimeinen tehtävä jossa lähdetään itse Hoodin perään.
Yhteensä pelissä on yhdeksän tehtävä ja todella omituinen lisärisysteemi. Alussa on 60 päivää aikaa saada Hoodin sekoilut aisoihin ja päivät kuluvat joko tehtävän läpäisystä tai aluksen hajoamisesta. Tehtävän läpäisystä menee yksi päivä, mutta jos tehtävässä on useampi osuus, menee päiviä sen mukaan.
Jos onnistuu tuhoamaan aluksensa, menee sen korjaamiseen kolme päivää. Kun päivät ovat loppuneet, saa Hood suunnitelmansa toteutettua ja peli päättyy Game Overiin.
Tehtävät olivat todella haastavia ja täytyi vähän puntaroida, minkälaisella taktiikalla lähti liikenteeseen. Pelissä on onneksi salasana ja niitä kannattikin ottaa jatkuvasti ylös. Jos oli hyvä draivi päällä, ei millään jaksanut alkaa syöttämään salasanaa ja antoi vain päivien kulua aluksien tuhoutumisien myötä.
Homma meni lopulta todella tarkalle päivien suhteen kun ensimmäisen tehtävän läpäisyyn kului päivä poikineen. Näin jälkiviisaana fiksumpaa olisi ollut aloittaa peli alusta ja ottaa sellainen salasana ylös, missä ensimmäisenä läpäisty tehtävä olisi mennyt ilman liiallisia aluksen tuhoamisia.
Loppupäässä joutui hieman liikaa kikkailemaan salasanan syötön kanssa, koska päivät eivät olisi riittänyt loppuun asti liian lepsulla pelaamisella. Salasana oli vielä tuskallisen hidas syöttää. Mieltä ylentävää oli hajottaa aluksensa muutamaan ensimmäiseen viholliseen jonka jälkeen sai heti uudelleen alkaa syöttää tätä hidasta salasanaa :D
Vaikka tämä peli onkin aika haastava, sentään energiapalkki on laitettu mukaan helpottamaan meininkiä! Huimat kolme osumaa saa ottaa ennen kuin henki lähtee. Hieman vaikeutta tähän kuitenkin tekee kuolemattomuus framejen puuttuminen ja jos sattui liian pitkään osumaan seinään/viholliseen, henki lähti hetkessä.
Punertavat viholliset pudottivat kaikenlaisia päivityksiä helpottamaan matkantekoa. Maksimissaan aseeseen sai kaksi päivitystä ja aluksen ympärille pari apuria. Näiden lisäksi vielä jotkin viholliset pudottivat energiaa.
En oikein tajunnut millä logiikalla nämä päivitykset toimivat, sillä ne välillä vihollisen tuhoamisen jälkeen ne lentelivät ympäri ruutua niin, että niitä ei meinannut saada millään kiinni :D Joskus ne imeytyivät magneetin lailla suoraan aluksen lähelle. Paikka paikoin oli niin kettumaisia tilanteita, että päivitys lensi suoraan ruudun yläreunasta ulos, täysin mahdotonta saada kiinni. Sydämelliset kiitokset.
Asepäivitykset ovat kenttäkohtaisia ja riippuu millä aluksella on liikenteessä. Aseena saattoi olla kunnon laaseri tai esimerkiksi raketit.
Joidenkin tehtävien lopusta sai erikoistavaroita joilla pystyi muuttamaan apureiden liikerataa. Nämä eivät olleet mitään kertakäyttöisiä vaan ilmestyivät oikeaan alakulmaan valittavaksi. B-nappia painamalla sai vaihdettua apureiden patternia esimerkiksi pyörimään aluksen ympärille. Tämä oli oikein kiva lisä, sillä joissain tehtävissä vihollisten sijainnit olivat sellaisia, että tätä vaihtelua täytyi harrastaa jotta ne sai helpommin tuhottua.
Peli ottaa suoraan luulot pois valitsi sitten minkä tahansa kolmesta aloitustehtävästä. Tehtävissä täytyi tehdä äärimmäisen tarkkoja väistelyitä ja reagointeja jotta selvisi hengissä. Onneksi salasanan sai aina kun yksi tehtävä on läpäisty.
Vesiteemaan sijoittuvassa tehtävässä oli kunnon Battletoadsin Turbo Tunnel -kohta. Ei nyt ihan kuitenkaan niin pitkä ja brutaali, mutta kuitenkin. Täytyi tehdä nopeita väistöjä jotta ei ajanut alusta seinään. Tämän lisäksi täytyi vielä väistellä vihollisia ja niiden ammuksia. Tiukkaa menoa!
Yhden tehtävän grafiikat rullasivat niin nopeasti, että en meinannut erottaa vihollisia enkä niiden ammuksia nopeasti liikkuvasta taustasta. Silmät menivät kunnolla solmuun. Onneksi tässä asepäivitykset kulkeutuvat kentästä toiseen ja onnistuin kuin onnistuinkin menemään tämän kauhujen tehtävän ensimmäisellä yrityksellä. Hyh, hyh.
Hieman kyseenalaista pelisuunnitteluakin oli mukaan livahtanut. Tuli-alueen toinen lisätehtävistä tuotti todellista päänvaivaa omituisuudellaan. Tehtävän gimmickinä on Gradiuksesta tutut rihmastot, mitä täytyy ampua jotta sen välistä pystyy lentämään. Rihmastosta ottaa luonnollisesti osumaa.
Aluksi luulin, että tähän tehtävään tarvitsee jotain erikoisasetta jostain toisesta tehtävästä kun ei meinannut millään onnistua tekemään reittiä tiheään rihmastoon. Ratkaisu oli kuitenkin todella yksinkertainen, täytyi kerätä kaikki asepäivitykset ennen tätä rihmastokohtaa sillä päivitetyllä aseella pystyi ampumaan leveämmin - sai reittiä tehtyä myös hieman sivuttaissuunnassa. Tämän tehtävän alus ampuu vain suoraan ylöspäin ja apureiden ammukset eivät tee vahinkoa näihin rihmastoihin.
Vaikka keksikin tavan miten tehtävä läpäistään, oli se silti todella hankala. Monesti asepäivitykset lentelivät ruudusta ulos tai sellaiseen paikkaan, että ilman osuman ottamista niitä ei voinut kerätä. Rihmasto oli vielä upeasti värjätty lähes saman väriseksi kuin muukin maa-aines, niin eihän sitä aina meinannut erottaa ruudulta.
Omituisena juttuna vielä oli, että aluksena tässä tehtävässä toimi jokin jättimäinen pora. Eikö se nyt olisi voinut porata rihmastot hajalle? :D
Tehtävän lopussa odotti vielä melko paha myrkkyä syöksevä kukkabossi. Tovi siihen kului, että tehtävän sai viimein niputettua.
Kun nämä alkupään kahdeksan tehtävää on hoideltu, päästään viimeiseen koitokseen ulkoavaruuteen. Avaruuslentely ei ollut edes kovinkaan hankala, apurien ampumistyyliä muuttamalla sai viholliset hyvin tuhottua. Viimeisen pomon virkaa toimitti jo aikaisemmin kentässä vastaan tullut isompi alus jonka ampui laaseria. Ilmeisesti Hood kökötti hökötyksen sisällä.
Hidas helposti väisteltävä alus, ei mitään ongelmia kyseisen laitoksen kanssa ja se menikin ensimmäisellä yrityksellä läpi.
Näin täysin tuntemattomaksi peliksi yllättävän hyvä. Grafiikat olivat huippuluokkaa jos unohtaa tulitehtävässä esiintyneet hieman kyseenalaisesti värjätyt rihmastot. Vaikeusaste ehkä aavistuksen liian tiukka, tässä sai oikeasti olla hyvät reaktiokyvyt jotta kenttiä pääsi läpi.
Ei tämä kovin pitkä sentään ole, itsellä yhden illan projekti vaikka tulikin munailtua ihan huolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti