keskiviikko 6. marraskuuta 2019

Puzznic


Games Beaten: 148/709
Genre: Puzzle
Goal: Finish Puzznic (Level 16-10) & Gravnic (Level 8-10)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 7/10

Olipas tämä hyvä ja haastava pulmapeli!
Kaksi erilaista pelityyppiä, ensimmäisessä 16 tasoa jotka sisältävät jokainen kymmenen pulmaa ja toisessa kahdeksan tasoa ja jokaisessa kymmenen pulmaa. Hurjat 240 yhteensä, että hommaa riitti :D

Ensimmäisessä pelityypissä piti yhdistellä saman symbolin omaavia palikoita. Palikoita pystyi liikuttamaan vain vasemmalle ja oikealle. Joissain pulmissa oli erilaisia hissejä joiden avulla palikoita sai vietyä ylemmäs.
Kun palikat saivat kiinni toisiinsa, ne hävisivät. Monissa pulmissa palikoita oli pariton määrä jolloin joutui miettimään miten ne saa kaikki kerralla hävitettyä.
Symboleita oli kahdeksaa erilaista ja jotkin pulmat sisälsivät niitä kaikkia. Sai kyllä tarkkaan miettiä miten lähtisi pulmaa ratkaisemaan :D


Vaikeusaste oli melkoisen omituinen. Saatoin jäädä jumiin neljännen tason pulmaan pidemmäksikin aikaa ja sitten esimerkiksi tason viisi pulmat menivät todella helposti läpi. Viimeisessä tasossa oli eniten hankalia pulmia mutta sielläkin oli näitä helppoja joukossa.
Muutama tosi hankala pulma tuli vastaan pelin edetessä joissa vietin jopa puoli tuntia miettiessä, mutta suurin osa ratkesi melkoisen näppärästi :)

Pelissä oli yksi todella rasittava ominaisuus...nimittäin aikaraja. En oikein pidä että pulmapeleihin laitetaan tuollainen painostava elementti. Alussa sai kokoajan seurailla aikaa ja ei voinut rauhassa miettiä ratkaisua.
Hienoahan että ajasta ei ollut mitään muuta haittaa. Jos aika loppui, pääsi pulman aloittamaan uudelleen.
Tässä oli myös kaksi uudelleen yritys mahdollisuutta mutta aika järjettömästi toteutettu. Jos yritti uudelleen, kentän aika ei kuitenkaan nollaantunut vaan jatkui samasta kohdasta. Välillä jotkin pulmat oli niin pitkiä että ei mitään toivoa päästä keskeneräisellä ajalla.
Jos tein virheen, napsuttelin suoraan nuo uudelleen aloittamiset pois ja aloitin homman pulman alusta, saipahan taas yrittää täydellä ajalla. Onneksi loppupään pulmissa aikaa oli niin paljon että ei tarvinnut kelloa pahemmin seurailla ja kuumotella sen kanssa.

Toisessa pelityypissä ohjailtiin palikoita nuolien avulla. Palikoita pystyi siirtämään neljään eri suuntaan. Tässä piti yhdistää samanväriset palikat, vähän sama idea kuin ensimmäisessä pelityypissä. Jokaisessa pulmassa oli tietty määrä siirtoja jolla pulma piti selvittää. Palikat liikkui aina alueen ääripäähän jonka vuoksi värien yhdisteleminen oli välillä hankalaa.
Pulmasta riippuen palikoiden siirtelymäärä vaihteli, mutta eipä tämän kanssa ollut ongelmaa kuin oikeastaan yhden loppupään pulman kanssa. Tässä tyypissä ei ollut kuin maksimissaan kolmea eri väriä mitä piti yhdistellä ja muutamia liikkuvia esteitä haittaamassa.
Huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen pelityyppi eikä tässä ollut edes aikarajaa. Tämä meni yhdeltä istumalta läpi :)


NESin pulmapelit on kyllä hemmetin hyviä ja tykkään miettiä itse ratkaisuja. Ei tullut nytkään katsottua yhtään vinkkiä netistä vaan kaikki selvitin itse.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti