Games Beaten: 10/709
Genre: PlatformGoal: Defeat Shadow (Stage 7)
Arvosana: 10/10
Vaikeusaste: 4/10
Mary-niminen tyttö saa syntymäpäivälahjaksi Yumetaro pehmolelun. Tyttö ilahtuu lahjasta kovasti ja leikkii sillä koko päivän. Muut lelut tulevat mustasukkaiseksi Yumetaro saamasta huomiosta ja yöllä kaappaavat Maryn toiseen ulottuvuuteen.
Yumetaro huomaa tilanteen ja lähtee pelastamaan Marya.
Peli sisältää kuusi erilaista kenttää ja vielä yhden salakentän jos onnistuu keräämään bonus-esineet jokaisesta aikaisemmasta kentästä.
Salakenttään meneminen on ainakin itselle ihan pakollista. Yumetaro lentää mustan haikaran selässä kotiin ja Marykin jää pelastamatta jos jättää bonus-esineet keräämättä.
Nimensä mukaisesti peli on täynnä kikkailua. Yumetaron aseena on tähti, jota hän heittelee vihollisia kohti. Tähdellä pystyy myös ratsastamaan. Näin pääsee paikkoihin, jonne ei muuten yltäisi. Matkan teko on myös paljon nopeampaa tähden selässä.
Tähden masteroiminen on kyllä aikaa vievä prosessi. Aluksi tuntuu että joihinkin paikkoihin on mahdoton päästä mutta kun pääsee hommaan sisälle onnistuvat hieman hankalammatkin tähtikikkailut.
Muutama lisäasekin löytyy. Punainen spiraali jonka matkaa koko ruudun halki, pommi jolla voi räjäytellä vihollisia tai aukaista salareittejä. Löytyy myös vaaleanpunainen taikajuoma jolla saa energiat täyteen.
Kenttiin on ripoteltu kaksi keltaista taikajuomaa jotka tuovat yhden lisäyksikön energiamittariin. Nämä kannattaakin käydä etsimässä koska kahdella energialla jotkin pomot voivat olla hieman hankalia.
Kentät ovat mukavan erilaisia kaikki ja niissä on reilusti haastetta. Etenkin joidenkin kenttien salahuoneet joista saa bonus-esineet ovat hankalissa paikoissa.
Toisessa kentässä joutuu matkustamaan tykinkuulan päällä salahuoneeseen. Kuulan päälle meneminen on ajoitettava täydellisesti, muuten Yumetaro molskahtaa veteen. Tämä kohta vie kyllä reilusti elämiä.
Neloskentän bonus-esine on pirullinen saada koska jos salahuoneeseen meneminen epäonnistuu ja tippuu seuraavaan ruutuun, ei salahuoneeseen voi enää päästä.
Jatkopaikka on sopivasti laitettu juuri tuohon salahuoneesta seuraavaan ruutuun joten elämän menettäminenkään ei auta vaan on aloitettava peli alusta jos mielii saada kaikki bonus-esineet.
Vitosen salahuone on piilotettu hyvin. Alussa pitää vääntää vipua joka laskee vedet kentän loppupuolella. Ensinnäkin tuolle vivulle pääseminen on todella hankalaa, joutuu tekemään erittäin haastavan tähtikikkailun tai hyppäämään liikkuvan hissin ihan reunalta onnistuakseen.
Ei ole ihan selkeää että missä tuo salahuone sitten sijaitsee, moni ei kiinnitä huomiota oliko kyseisessä paikassa ollut vettä vai oliko se vain perus rotko. Taisin ensimmäisellä kerralla vahingossa tippua tuonne ja ihmettelin sitten että mihinkähän jouduin :D
Muiden kenttien salahuoneet ovat hieman selkeämmissä paikoissa eikä niihin pääsemiseen kulu elämiä.
Voisi luulla että tälläisen ylisöpön pelin pomot olisivat helppoja. Niissä on kuitenkin enemmän haastetta kuin osaisi olettaa. Pari viimeistä pomoa on vielä tänäkin päivänä melkoisen haastavia ja kuluttavat elämiä.
Kuudennen kentän bossi on kyllä trollaamisen mestari.
Se tykkää lennellä ruudun yläreunassa eikä meinaa millään tulla alas. Helpoiten tämä onnistuu kun hyppää kuplan sisään mitä pomo ampuu. Kuplassa ollessaan Yumetaro ei voi ampua tähtiä ollenkaan joten temppu pitää ajoittaa oikein ampuen ensin tähden huoneeseen ja sen jälkeen menemällä kuplaan.
Kuudennen kentän bossi on kyllä trollaamisen mestari.
Se tykkää lennellä ruudun yläreunassa eikä meinaa millään tulla alas. Helpoiten tämä onnistuu kun hyppää kuplan sisään mitä pomo ampuu. Kuplassa ollessaan Yumetaro ei voi ampua tähtiä ollenkaan joten temppu pitää ajoittaa oikein ampuen ensin tähden huoneeseen ja sen jälkeen menemällä kuplaan.
Salakentän pomo on kummallinen eikä sovi pelin söpöön teemaan yhtään. Ensimmäinen muoto näyttää Batmanilta ja toinen joltain G.I. Joe-variaatiolta. Missään ei selitetä kuka tuo ukkeli oikein on.
Tähän osuminen vaatii jo melkoista tähden masterointia. Keskivartalo on ainut kohta mihin tätä ukkoa voi osua ja se vaatii tähden kimmoittamista maasta oikeassa kulmassa.
Hankala homma kun pomo ampuu kaikenlaista rojua taukoamatta ja tähti tuhoutuu osuessaan niihin.
Kun pomo on tuhottu ja Mary pelastettu, Yumetaro siirtää molemmat taas takaisin omaan maailmaansa.
Tähän osuminen vaatii jo melkoista tähden masterointia. Keskivartalo on ainut kohta mihin tätä ukkoa voi osua ja se vaatii tähden kimmoittamista maasta oikeassa kulmassa.
Hankala homma kun pomo ampuu kaikenlaista rojua taukoamatta ja tähti tuhoutuu osuessaan niihin.
Kun pomo on tuhottu ja Mary pelastettu, Yumetaro siirtää molemmat taas takaisin omaan maailmaansa.
Ihan mahtava peli. Tässä on vielä yksi NESin parhaimmista soundtrackeista. Famicom version biisit kuulostavat vielä paremmalta kun siinä oli enemmän äänikanavia.
Alkuvalikosta pääsee vielä näppäinyhdistelmällä fiilistelemään kaikkia pelin biisejä jos haluaa. Sieltä löytyy yksi käyttämätönkin kappale joka on kanssa erittäin hyvä!
Haastetta löytyy mutta varsinkin salaiset esineet keräämällä saa paljon lisäelämiä. Viidennessä kentässä on myös huone josta saa loputtomasti elämiä jos on tarvetta kerätä.
Tarkkana kannattaa olla sillä jos tulee Game Over, salakenttään ei voi enää päästä vaan on aloitettava peli alusta.
Muutamat pelin pahemmat kohdat vievät kyllä helposti kunnon läjän elämiä.
Alkuvalikosta pääsee vielä näppäinyhdistelmällä fiilistelemään kaikkia pelin biisejä jos haluaa. Sieltä löytyy yksi käyttämätönkin kappale joka on kanssa erittäin hyvä!
Haastetta löytyy mutta varsinkin salaiset esineet keräämällä saa paljon lisäelämiä. Viidennessä kentässä on myös huone josta saa loputtomasti elämiä jos on tarvetta kerätä.
Tarkkana kannattaa olla sillä jos tulee Game Over, salakenttään ei voi enää päästä vaan on aloitettava peli alusta.
Muutamat pelin pahemmat kohdat vievät kyllä helposti kunnon läjän elämiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti