perjantai 11. lokakuuta 2019

Adventures of Lolo


Games Beaten: 11/709
Genre: Puzzle
Goal: Rescue Lala (Stage 10-5)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10

Ah, NEsin pulmapelit, laatukamaa! Olen aina pitänyt näistä ja Lolot edustavat kyllä kyseisen pelityypin parhaimmistoa. Jo pojankloppina tuli Loloja läpäistyä.

Paha pimeyden kuningas Egger haluaa tuhota rauhan maan, Edenin. Edenin kuningas lähettää prinsessa Lalan ja Gentrylandin prinssin, Lolon estämään tämän aikeet. 
Käy kuitenkin niin, että Egger saa Lalan vangikseen ja Lolon täytyy lähteä pelastamaan prinsessaa pahan Eggerin linnasta. Linna on täynnä sokkeloita ja erilaisia pulmia jotka Lolon pitää ratkaista päästäkseen Eggerin luokse.

Peli sisältää 50 pulmallista huonetta jotka on jaettu kymmeneen kerrokseen. Jos jokin pulma tuntuu liian haasteelliselta, voi lepuuttaa aivojaan sulkemalla pelin ja jatkaa salasanan avulla siitä kohdasta mihin sen oli lopettanut :)
Pelin idea on kerätä kaikki huoneessa olevat sydämet jotka sitten avaavat arkun. Kun arkussa olevan timantin kerää, viholliset tuhoutuvat ja aukeaa ovi seuraavaan huoneeseen. Pelin pulmat ovat siis aina yhden huoneen kokoisia.
Jotkin sydämet ovat sijoiteltu niin, että Lolon täytyy joko työnnellä huoneesta löytyviä laatikoita vihollisten eteen tai käyttää toisia vihollisia hyödyksi.
Tietyt sydämet antavat ammuksia joilla pystyy vihollisen muuttamaan munaksi ja näin työntää sitä estämään muita vihollisia.
Tässä täytyy kuitenkin olla nopea sillä vihollinen pääsee vapaaksi munasta tietyn ajan päästä.

Vihollista kun ampuu kaksi kertaa, se häviää kokonaan mutta ilmestyy tietyn ajan päästä samaan kohtaan takaisin. Jos tuon alkuperäisen ilmestymispaikan menee tukkimaan esimerkiksi laatikolla, ilmestyy vihollinen sitten jonnekin toisaalle, yleensä sellaiseen paikkaan minne ei voisi mitään estettä muuten laittaa.
Tämän mekaniikan keksiminen vei paljon aikaa, ei ole millään tavalla selkeä. Eikä tämä mekaniikka edes toimi aina, vain tietyissä huoneissa.

Huoneissa on erilaisia esteitä kuten vettä, pensaita, kiviä ja nuoli-alustoja. Näilläkin on eri merkityksensä. Esimerkiksi viholliset eivät voi ampua kivien läpi mutta pensaiden läpi ne voivat. Nuoli-alustoista ei pääse nuolen vastaiseen suuntaan.

Sydämiä keräämällä saa joissain huoneissa käyttöönsä erikoiskykyjä. Lolo voi esimerkiksi rakentaa sillan, tuhota kiviä ja vaihtaa nuoli-alustan suuntaa. Huoneen alussa aina näkee onko jokin erikoiskyky käytössä. On ihan kenttäkohtaista monta sydäntä pitää kerätä että kyky aktivoituu.
Tässä on myös näppärä itsarinappi jos sattuu pulman hoitamaan niin, että ei pysty kävelemään vihollisen tulilinjalle. Nappi onkin melkoisen yleisessä käytössä koska virheitä tulee tehtyä tosi helposti.
Liikkuminen on melkein aina todella pikkutarkkaa ja virheitä ei saa tehdä. Yleensä jo laatikon työntäminen yhden pykälän liian pitkälle aiheuttaa sen, että huone on aloitettava alusta.

Peli sisältää paljon erilaisia vihollisia jotka kaikki toimivat eri tavalla. Huoneen pulman ratkaisua joutuu miettimään yleensä vihollistyyppien mukaan. Osa vihollisista ei tapa Loloa vaan lähinnä estävät kulkemisen.

Muutama vihollistyyppi ampuu heti, jos niiden tulilinjalle osuu. Tämän pystyy estämään laittamalla esteitä ampujien tielle.
Jotkin viholliset aktivoituvat vasta kun kaikki sydämet on kerätty joten ne kannattaa yrittää lukita laatikoilla tai toisella vihollisella.

Mitään pomoja tässä ensimmäisessä Lolossa ei ole, kuningas Eggerkin hoituu automaattisesti kun sen huoneeseen pääsee.
Tämä ensimmäinen Lolo ei ole mitenkään erityisen haastava, ainakaan minulle. Jatko-osissa on sitten jo hieman enempi pulmia, jotka rasittavat aivonystyröitä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti