Genre: Platform
Goal: Destroy Malkil
Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 8/10
Kuros on kahdesti päihittänyt pahan Malkil velhon...ja kahdesti hän on tullut takaisin - paljon voimakkaampana ja vihaisempana kuin ennen. Viimeisimmällä tehtävällään Malkilia vastaan hän sai takaisin mahtavan IronSwordin joka on voimakkain ase mitä on koskaan valmistettu. Kuitenkin tällä kertaa hän on tekemisissä jonkin vielä voimakkaamman asian kanssa kuin pelkän voiman: TAIKUUDEN.
Ainoa keino taistella taikuutta vastaan on taikominen. TAIKA. Löydä se. Käytä sitä. Kuroksen täytyy taistella sen avulla ja voitto pimeää puolta vastaan on jälleen hänen.
Hän on taistellut voiman ja kunnian avulla aikaisemminkin. Tällä kertaa hänen täytyy lisätä mukaan oveluutta, älykkyyttä ja taikuutta. Se on hänen ainoa mahdollisuutensa. Se on ainut keino jotta Kuros onnistuu.
Kuroksen seikkailut tulevat päätökseen tämän kolmannen osan myötä. Tämä viimeinen peli eroaa melko paljon kahdesta aikaisemmasta vaikka onkin samaa Platform -genreä. Kaksi aikaisempaa osaa ovat suoraviivaisia kenttä kentältä edettäviä kun taas tämä kolmas on seikkailupeli yhdellä suurella alueella varustettuna. Yksi iso miinus tulee salasanan puutteesta, sillä peli ei ole mikään kovin helppo tai lyhyt ainakaan kun sitä ensimmäistä kertaa lähtee ratkomaan. Vain neljä elämää jonka jälkeen joutuu tylysti alkuun... Lisäreitä ei saa mistään koko pelin aikana mikä on aika raaka ratkaisu.
Pelin maailma on jaettu kolmeen erilaiseen osioon; kylään, luolastoon ja kuninkaan linnaan. Pelissä kerätään rahaa ja aarteita joilla saa ostettua energiaa ja avaimia. Avaimet ovat todella suuressa roolissa, sillä lukittujen ovien takaa löytyy helpotuksia, tärkeitä tavaroita ja uusia reittejä. Kauppiaita on ripoteltu ympäri pelimaailmaa ja samat kamat löytyvät aina jokaiselta kauppiaalta - hinnat vain vaihtelevat. Kauppiaalta pystyi halutessaan ostamaan jonkin juorun, mutta kauppias on sen verran vittumainen tapaus, että juorut ovat aika turhanpäiväisiä. Peli vielä arpoo, mikä juoru tulee, joten samoja juoruja sai kuulla jatkuvalla syötöllä. Oma lemppari juoruni on "yöllä on pimeää" joka todellakin helpotti pelin kulkua! Totesin aika nopeasti, että tähän hommaan ei kannata rahojaan tuhlata.
Peli on kokonaisuudessaan ympäriinsä pyörimistä etsien oikeaa reittiä. Täytyi hyvin painaa mieleen mistä pääsi mihinkin ja mitä ovia kannatti availla. Toki ensimmäisellä kerralla tuli koluttua jokainen paikka jotta ei mitään jäänyt piiloon. Joidenkin ovien takaa sai vain turhan 50 arvoisen kolikon ja kun yksi avain maksaa 90 rahaa, tappiollehan tässä hommassa jäi. Päätavoitteena pelissä on päästä pahan Malkil velhon luokse joka pitää majapaikkaansa kuninkaan salissa. Jotta saliin pääsee, täytyy kerätä neljä erikoista kruunun jalokiveä jotka on piilotettu ympäri maailmaa. Kolme jalokiveä on vangittujen kuninkaan tyttärien hallussa ja yhden saa tuhoamalla hurjan lohikäärmeen. Jalokivillä avataan syvällä luolan uumenissa oleva jättimäinen portti jonka takaa löytyy salainen reitti kuninkaan saliin. Jotta tyttärien sekä lohikäärmeen luokse pääsee, joutuu tehdä jos jonkinlaista juttua.
Kun kahdessa ensimmäisessä pelissä pelaillaan vain Kuroksella ritarin haarniskaan sonnustautuneena, tässä kolmannessa osassa pystyy saamaan kaksi muutakin asua käyttöönsä. Löytyy varkaan ja velhon asut joiden avulla pystyy tekemään huomattavasti erilaisempia juttuja kuin perus ritarilla. Nämä asut täytyy ensin luonnollisesti löytää jotta niitä pystyy hyödyntämään. Maailmaan on piilotettu kiltoja mistä asut saa käyttöönsä. Kiltaan ei noin vain voi marssia sisään, vaan ensin täytyi löytää kiltaan kuuluva patsas. Kun patsas on hallussa, täytyy suorittaa testi ja onnistuneen suorituksen jälkeen asu on käytössäsi. Jokaisella hahmomuodolla on kolme erilaista kiltaa ja jokaisen testin onnistuneesti suorittaminen antaa hahmolle uusia parannuksia.
Varas: ensimmäinen varkaan asu on hyvin samanlainen kuin Kuroksen haarniska ja hyökkäyksen lisäksi sillä ei ole oikeastaan kuin yksi käyttötarkoitus - päästä erään vartijan ohi. Seuraavalla asulla käyttöön tulee sorkkarauta jonka avulla voi availla ikkunoita ja murtautua muuten saavuttamattomiin huoneisiin. Kolmas asu antaa käyttöön Skeleton Keyn, mikä avaa pelin jokaisen oven ilman, että tarvitsee enää avaimia ostella.
Velho: velhon ensimmäisellä asusteella voi ampua tulipalloja joiden avulla pääsee yhden muuten mahdottoman kohdan ohitse. Toisella muodolla saa käyttöönsä suojakilven ja kolmannella pystyy levitoimaan.
Ritari: myös Kuroksen perus ritarimuotoa pääsee päivittämään ja päivitykset keskittyvät hyökkäystehoon. Ensin paranee miekan teho, toisella kerralla käyttöön saa heitettävän kirveen ja kolmannella kerralla jättimäisen miekan minkä avulla voi ampua taika-ammuksia. Kaikkia näitä tarvitsee pelin läpäisyyn.
Homma on jaettu niin, että tietyn tyyliset killat löytyvät samasta alueesta. Eli varkaan kaikki asut on sijoitettu kylään, velhon kamat löytyvät luolastosta ja ritarin haarniskat linnan uumenista. Myös tarvittavat patsaat löytyvät samoilta alueilta. Asuja pystyy vaihtamaan mielensä mukaan Selectillä ja halutessaan aikaisempaa asua pystyy käyttämään. Asuissa on myös sellainen puoli, että jos liikkuu jollain alueella tietty asu päällä, viholliset ovat huomattavasti aggressiivisempia. Tämä pätee myös kauppojen kanssa ja jos esimerkiksi velholla yrittää asioida kylästä löytyvästä kaupassa, kauppias heittää kirjaimellisesti pihalle :D Ensimmäisiin kiltoihin pääsee millä asulla hyvänsä, mutta myöhemmät killat ovat huomattavasti tarkempia ja niihin täytyy astua sisään vain tietty asu päällään.
Ennen asun saamista suoritettavat testit ovat suhteellisen hankalia. Jos testissä putosi kuiluun, joutui testin aloittamaan alusta. Tästä rangaistiin kolmen energian menetyksellä. Testin sisällä käytetään omaa energiapalkkia joka ei vaikuta pelissä muuten käytössä olevaan energiapalkkiin. Jokaisella killalla on toisistaan poikkeavat testit jotka aina hieman hankaloituvat. Varkaalla ja ritarilla on hyvin samantyyliset tasoloikkatestit missä täytyi väistellä esteitä ja hyppiä tasojen päällä. Velhon testi on tunneli jota kiivetään ylöspäin hyppien liikkuvalta tasolta toiselle. Testien lopussa odottaa jättimäinen versio kerätystä patsaasta joka täytyy tuhota jotta testi menee onnistuneesti läpi. Uuden asun lisäksi testin läpäisystä palkitaan 1000 rahalla joka on mahtava palkinto. Rahaa tässä todellakin tarvitsee energiaan ja avaimiin. Hieman kyseenalainen ratkaisu on ollut laittaa energianmenetys jos testin feilaa. Etenkin kultaisen tason testit ovat todella hankalia ja niitä täytyi yrittää uudestaan useampia kertoja.
Ehdottomasti pelin hankalin osuus on velhon kultatason testi. Palikat, minkä avulla kiivetään tunnelia ylöspäin, on puolet pienempiä kuin kahdessa aikaisemmassa testissä. Pelin koodaus ei ole ihan sitä terävintä kärkeä ja näille tasoille hyppääminen on millintarkkaa puuhaa. Kuros hyppää vielä niin kuin olisi Kuun pinnalla joka tekee hommasta entistä hankalampaa. Vielä jos palikalle hyppäsi hieman huolimattomasti, saattoi Kuros muljahtaa palikan sivusta pudoten alas. Välillä vaikka näytti, että hyppy onnistui hienosti, jostain syystä muljahtikin palikalta pois. Jos putosi aivan alas asti, joutui testistä ulos ja menetti kolme kappaletta lenkkimakkaralta näyttäviä energioita. Joskus todella hyvän tuurin säestämänä saattoi laskeutua alemmalla olevan palikan päälle ja jatkaa yritystä. Tämä hyppelykohta on tähän mennessä vaikein NESin tasoloikkakohta mitä on vastaan tullut. Testin loppupuolella on yksi lähes pikselintarkka hyppy ja se ei kovin montaa kertaa onnistunut läpäisy-yrityksillä. Aikaisemmin pidin Hudson's Adventure Islandin 8-3 -kentän hyppykohtaa NESin vaikeimpana, mutta tämä kyllä vie voiton. Ongelmana tässä on se, että kun pelissä ei ole loputtomia continueja eikä edes lisäreitä saa, se tekee hypystä entistä hurjemman. Jäätävä kuumotus saada testi onnistumaan. Adventure Islandissa saa sentään loputtomasti yrittää kenttää, toisin kuin tässä. Testin lopussa odottava patsas on vielä aika inhottava tässä, sillä jos huono tuuri käy, se voi työntää Kuroksen rotkoon ja homma alkaa alusta. Muissa testeissä ei tälläistä vaaraa ole. Totta kai tähän hankalimpaan on laitettu vielä tälläinen pieni kiusa mukaan :D
Jos on rahaa jäänyt säästöön, voi käydä ennen kuolemista tankkaamassa energiat täyteen ja yrittää sitten taas muutaman kerran uudelleen ilman kuoleman pelkoa. Rarella on ollut tämän pelin kanssa huumori pinnassa, sillä 170 rahan arvoisella ruoalla saa vain yhden palkin energiaa ostettua :D Vettäkin voi halutessaan ostaa, mutta se täyttää vain PUOLIKKAAN energian ja maksaa 155 rahaa :D Vaikka tässä rahaa saakin ihan kiitettäviä määriä, lähes tyhjän energiapalkin täyttäminen vie sitä mukavan siivun.
Monet yritykset kaatuivat tähän velhon testiin ja tähän pisteeseen pääseminen vie sellaisen 1-1,5 tuntia. Paineet on melko kovat kun pitäisi yrittää päästä mahdollisimman vähillä kuolemilla testi läpi jotta olisi jotain mahdollisuutta pelin läpäisyyn.
Kun pelin on tarpeeksi monta kertaa aloittanut alusta, alkoi rutiineja muodostua ja rupesin muistamaan missä huoneissa kannatti vierailla. Tämä nopeutti mukavasti pelin hankalimpiin kohtiin pääsemistä. Pelistä löytyy jotain vanhoja tietäjiä jotka kertovat vinkkejä aarteita vastaan. Aarteita on piilotettu ympäri alueita. Tietäjät ovat aika ronkeleita tapauksia, sillä jos yrittää esimerkiksi luolastosta löytyvää aarretta tarjota kylässä majailevalle tietäjälle, ei ukko halua ottaa sitä vastaan. Tietäjiä on yksi kappale jokaisella eri alueella ja aarteen palauttamisesta palkittiin 1000 rahalla! Aluksi näitä kannattikin palautella massin toivossa, mutta myöhemmin en jaksanut enää vaivautua. Vinkit oli jo kuultu enkä niin polttavasti tarvinnut rahaa energiaan. Aarteissa on se huono puoli, että ne kun saa arkkujen uumenista, Kuros kerää automaattisesti mokoman tavaran. Pelissä voi kantaa vain neljää tavaraa samaan aikaan ja jos ei ollut löytänyt sen alueen tietäjää mistä aarteen löysi, se jäi kummittelemaan tavaravalikkoon. Pelin kaikki jutut menevät tähän samaan valikkoon aina testipatsaista kruunun jalokiviin asti. Jos erehtyi kuninkaan tyttären löytämään, häntäkin kannatti aluksi vältellä tästä samasta syystä. Jos likan kanssa lupautuu menemään naimisiin, antaa hän yhden kruunun jalokiven joka vie sitten turhan tilan tavaravalikosta. Paikat kannatti painaa mieleen ja käydä noutamassa jalokivet myöhemmin.
Neljättä kruunun jalokiveä hallussa pitävä lohikäärme on melko omituinen tapaus. Olin juuri suorittanut tuon kaamean velhon viimeisen testin ja hieman kokeilin miten levitaatio toimii. Hieman huonostihan se toimii, sillä jos laskeutuu alaspäin ja ei tarpeeksi nopeasti levitoi ylös, putoaa velho alas hallitsemattomasti. Korkealta putoamisesta menettää vielä energiaa joten tämä oli todella ärsyttävää. Saavuin testailujeni jälkeen huoneeseen mihin kruunun jalokivet täytyy asettaa ja kiipesin ruudun yläreunaan. Grafiikat katkeavat omituisesti ja yläpuolella on vain tyhjää. No, huvikseni sitten ajattelin levitoida korkeuksiin, josko siellä olisi jotain. Hetken tyhjyydessä levitoimisen jälkeen kaksi pientä palikkaa ilmestyi ruudulle. Laskeuduin palikalle ja yhtäkkiä lohikäärme olikin suoraan edessäni hieman Mega Man 2:sen Mecha Dragonin tai Little Samsonin lohikäärmebossin tyyliin. Aluksi luulin, että glitchasin pelin jotenkin koska asetelma oli sen verran omituinen. Ajattelin, että antaa mennä vaan - jos peli menee jonkin hullun glitchin avulla läpi, niin sitten menee. Yritetään myöhemmin sitten kunnon läpäisyä. Tässä vaiheessa minulla ei ollut edes kuin yksi elämä jäljellä joten korkealta ei pudota. Huomasin, että velhon ensimmäisen asun tulipallot tekevät mukavasti osumaa lohariin. Glitchauksen mahdollisuutta lisäsi vielä sekin, että välillä lohikäärmeen ampumat tulipallot menivät suoraan hahmosta läpi ja joskus ne taas osuivat. Osumasta putosi palikan läpi takasin alas. Tästä ei onneksi menettänyt kuin yhden energian ja levitoimalla uudelleen palikan päälle pääsi seuraavalle yritykselle. Lohikäärmeen energiat täyttyvät aina uudelleen jos putosi alas. Hetken se otti ja muutamat alas putoamiset, mutta sain lohikäärmeen tuhottua. Tuhoutumisen jälkeen minut palkittiin yhdellä kruunun jalokivellä. Hetkinen, tämä ei siis ollutkaan mikään glitchi? Todella hämmentävästi tehty pomolle saapuminen ja itse taistelu. Eipä mitään, seikkailu jatkukoon!
Tässä vaiheessa jäljellä ei ollut enää kuin loppujen kruunun jalokivien metsästys ja paikat olivat minulla tiedossani. Rahaakin oli ihan mukavasti jäljellä ja aina kun energiaa kului, kävi vain kauppiaalta ostamassa energiat täyteen. Vaikka kauppiaita onkin ripoteltu ympäri peliä, hyödynsin lähes poikkeuksetta ensimmäistä, kylästä löytyvää kauppiasta. Pointtina tässä on se, että hänen hinnat ovat kaikista alhaisimmat ja kauppa on periaatteessa matkan varrella kun monesti liikuttiin luolastosta linnaan ja toisinpäin. Esimerkiksi syvällä luolastossa olevasta kaupasta sai sapuskaa yli 200 rahan hintaan, ei kiitos.
Kun olin keräillyt kaikki jalokivet, suunnistin jättimäisen portin luokse. Portin takaa avautui tuo myyttinen salainen reitti suoraan kuninkaan saliin. Nousu on aika pitkä ja sieltä löytyy paljon aarteita. En oikein tajunnut aarteiden pointtia, sillä ylhäällä ei ole edes kauppaa tai mitään. Ehkäpä vain High-Score kehuskeluita varten laitettu nämä.
Ylös saavuttua pelastetaan ensin oikea kuningas jonka jälkeen kohdataan paha Malkil. Kuninkaan valeasun ottanut Malkil lentelee huoneen yläreunassa ja ampuu satsin jotain kummallisen näköisiä räjähtäviä "kukkia". Näiden kukkien väistely on todella kummallista ja en missään vaiheessa tajunnut miten niitä oikein väistellään. Joskus näytti vaikka kukka osui suoraan Kurokseen, ei tullut vahinkoa. Välillä hieman huonommastakin osumasta menetti energiaa. Malkiliin voi tehdä vahinkoa ainoastaan ritarin parhaimmalla asulla joka sisältää miekan mistä lähtee taika-ammuksia. Puolen välin tietämillä taistelun tyyli vaihtuu ja nyt Malkil heittää vain yhden ruudulle jäävän kukkasen. Malkil on niin raukka tapaus, että lentelee todella paljon ruudun ulkopuolelle ja pysyy siellä pienen tovin verran. Onneksi näitä kukkasia pystyy tuhoamaan ja silloin kun Malkil jäi ruudulle hengailemaan, meni vain ukkelin alle ampumaan kunnon sarjaa munille. Kun minulla oli edelleen tämä sama yritys menossa missä luulin glitchanneeni lohikäärmeen, ei minulla luonnollisesti ollut kuin yksi elämä jäljellä. Yllättävän hyvin pärjäsin ensimmäisellä yrityksellä, sillä Malkilille jäi vain 1,5 energiaa jäljelle. Tämä kyllä harmitti melkoisesti, sillä nyt joutuu taas pelaamaan sen kamalan velhon testin.
Monia ja monia yrityksiä myöhemmin kun viimein pääsin velhon testin läpi, olin jälleen kuninkaan salissa. Tälläkin kertaa vain yhdellä elämällä kun ei tuo kamala testi meinaa luonnistua millään. Yritys meni huonommin kuin aikaisempi ja Game Over komeili jälleen ruudulla. Taas useita yrityksiä myöhemmin pääsin jälleen samaan pisteeseen - tällä kertaa tosin kolmella elämällä! En kuollut kuin yhdessä pikkupomossa missä kuolin jokaisella yrityksellä vähintään kerran. Nyt tuo velhon testi meni ensimmäisellä yrityksellä läpi ja tiesin, että nyt on mahdollisuus pelin läpäisyyn. Homma alkoi huonosti ja kaksi elämää kului eikä kumpikaan yritys kovin kummoinen ollut. Yksi yritys jäljellä ja sama homma, alkoi huonosti. Sain kuitenkin taistelun toisessa vaiheessa väisteltyä ja tuhottua kukkasia paremmin. Malkil ei myöskään ollut ihan niin raukkamaisella päällä ja jäi sen verran ruudun puolelle, että häntä pystyi ampumaan ruudun reunasta pilkistävään käsivarteen. Loppupuolella keskittyminen herpaantui ja minulla oli enää yksi energia jäljellä. Tässä vaiheessa Malkililla oli kolme...ei hyvältä näytä. Onnistuin ihmeen kaupalla väistelemään ammuksia ja sain juuri ja juuri viimeisen osuman perille...kylläpä meni tiukille tämä! Pelin loppu hämmentää, sillä Kuros astuu sisään johonkin väriä vaihtavaan vortexiin mistä lentelee erilaisia vuosilukuja. Ihan ei avautunut tämä.
Tykkäsin tästä kolmannesta osasta eniten vaikka tässä ongelmia onkin. Seikkaileminen on hauskaa ja on kiva yrittää selvittää mihin pitäisi seuraavaksi mennä. Tykkäsin myös, että Kuros saa käyttöönsä erilaisia asuja jotka ovat täysin erilaisia kuin pelkkä ritari miekkoineen. Mitään liian kryptistä ei ole pois lukien lohikäärmetaistelu. Salasanan puute ja muutama muu pieni kauneusvirhe rokottavat arvosanaa, mutta olihan tämä erittäin miellyttävä peli!
















Ei kommentteja:
Lähetä kommentti