torstai 10. lokakuuta 2019

Super Mario Bros. 3


Games Beaten: 1/710
Genre: Platform
Goal: Defeat Bowser (World 8)

Arvosana: 10/10
Vaikeusaste: 4/10

Sienivaltakunta on ollut rauhallinen paikka kiitos Marion ja Luigin hyvien tekojen. Sienivaltakunta muodostaa sisäänkäynnin Sienimaailmaan missä asiat eivät ole ihan niin hyvällä tolalla.
Bowser lähettää seitsemän lastaan luomaan epäjärjestystä muuten niin rauhalliseen Sienimaailmaan. Lapset varastivat kuninkaalliset taikavaltikat jokaisesta Sienimaailman maasta joiden avulla he muuttivat kuninkaat eläimiksi.
Marion ja Luigin täytyy saada taikavaltikat takaisin seitsemältä Bowserin lapselta jotta he voivat muuttaa kuninkaat takaisin omaan muotoonsa.
"Hei hei ja onnea matkaan," sanoi Prinsessa sekä Toad kun veljekset lähtivät seikkailulle syvälle Sienimaailmaan.

Tästä matkani alkoi kohti ensimmäistä läpäisyäni NESillä! Itse videopeli ei hirveästi esittelyjä kaipaa, mutta raotetaan nyt hieman esirippua:
Peli on nerokkaasti toteutettu ja se on luotu ikään kuin teatteriesityksen muotoon. Alussa esirippu aukeaa ja näyttelijät astuvat lavalle. 
Seikkaillaan Sienimaailmassa pelastaen kuninkaita ja tuhotaan paha Bowser. Lopussa sitten prinsessan pelastamisen jälkeen esirippu sulkeutuu ja esitys on päättynyt. Nerokasta mielestäni ja tätä ei kyllä lapsena pelatessani tullut koskaan ajateltua.

Kahteen aikasempaan Mario -peliin verrattuna tämä on paljon järeämpi teos. Löytyy kahdeksan laajaa ja erilaista maata, monenlaisia erilaisia kenttätyyppejä, uusia power uppeja ja paljon muuta.
Tutkiskellaan hieman millaisia erilaisia maita tästä löytyykään. Jokainen maa on täysin uniikki uusine haasteineen. Välillä maisemat on niin upeita, että unohdat, että lopussa pitäisi taistella Bowseria vastaan :)

Ruohomaa: Täältä Mario aloittaa seikkailunsa. Monet rinteet ja uudet viholliset odottavat jokaista liikettäsi.

Aavikkomaa: Ole varovainen! Aavikko on ottanut haltuunsa monia väsyneitä matkustajia. Varo juoksuhiekkaa ja varaudu pyramidissa oleviin ansoihin.

Vesimaa: Tämä maa on kauttaaltaan märkä! Ainoastaan mestariuimari voi selvittää tiensä eteenpäin. Yritä löytää sammakkopuku mikä auttaa sinua suunnattomasti.

Jättimaa: Tässä maassa kaikki - vuoret, joet, maaperä ja jopa viholliset ovat jättikokoisia. Jopa Super Mario on pieni verrattuna jätteihin joihin törmäät täällä.

Taivasmaa: Taivasmaassa on monia hankalia osuuksia. Pesukarhu -Marion lentokyvyistä on iso apu tätä maata tutkiessa.

Jäämaa: Kaikki on liukasta Jäämaassa. Ole varovainen edetessäsi. Tämä maa on kooltaan valtava ja saatat löytää kiinnostavia tavaroita matkasi varrella.

Putkimaa: Katsot sitten vasemmalle tai oikealle, tuntuu, että näet vain putkisokkeloita! Monien putkien vuoksi täällä on paljon kasvillisuutta hidastamassa Marion matkaa. Älä lannistu, olet todella lähellä lopullista päämäärääsi.

Pimeämaa: Pimeämaa on vaarallinen paikka tankkeineen ja sotalaivoineen. Täällä on välillä niin pimeä, että et juurikaan näe kulkea eteenpäin. Lopussa odottaa Bowser jättimäisen linnansa uumenissa, onnistutko pääsemään sinne asti?



Pelin maat ovat todellakin isokokoisia. Ensimmäinen Ruohomaan kartta mahtuu vielä pelin yhdelle ruudulle, mutta jo Aavikkomaasta eteenpäin kartat ovat useamman ruudun kokoisia. Kartalla liikkuminen ei ole rajoitettu yhteen tiettyyn reittiin vaan välillä voi tehdä päätöksiä mistä haluaa kulkea.
Välillä reitit menevät niin, että voi valita kahdesta kentästä, kumman haluaa läpäistä. Jos toinen kenttä tuntuu helpommalle kuin toinen, läpäisee sen. Joskus hankalamman kentän läpäisystä pelaaja palkitaan esimerkiksi sienitalolla. Näin tapahtuu Jäämaan viidennen kentän jälkeen :)
Sienitalot ovat paikkoja mistä saa jotain helpottavia tavaroita seikkailua varten. Sienitalossa on kolme arkkua joista sitten valitaan yksi. Arkun sisältö on lähes aina tuurista kiinni muutamia tapauksia lukuun ottamatta. 
Tavaroita ei tarvitse heti käyttää vaan ne menevät suoraan säästöön. Ennen kenttää karttanäkymässä voi valita, minkä tavaran haluaa käyttää jos tuntuu siltä, että moinen olisi tarpeen.
Uusia tavaroita eli power uppeja on peliin laitettu mukava määrä. Löytyy vanhoja tuttujakin kuten sieni, tulikukka ja tähti. Pesukarhupuku, sammakkopuku, vasarapuku ja tanookipuku ovat ihan uusia, tähän peliin varta vasten tehtyjä. Pesukarhupuvulla ja tanookipuvulla pystyy lentämään sekä tanookilla pystyy vielä lisäksi muuttumaan patsaaksi. Hämärää mutta toimivaa!
Sammakkopuvulla pystyy uimaan paljon paremmin ja vasarapuvulla viskomaan todella tehokkaita vasaroita. Itse Bowserkin kuolee vain muutamasta iskusta jos tämän puvun onnistuu sinne asti säilyttämään.
Muutakin roinaa löytyy puettavien pukujen lisäksi kuten musiikkirasia, pilvi ja vasara. Musiikkirasioiden avulla pystyy kartalla loisivat vasaraveikot nukuttamaan. Pilven avulla voi skipata yhen kentän, mutta skipatun kentän jälkeen ei kannata mennä kuolemaan, sillä muuten joutuu takaisin skipatun kentän taakse. Vasaralla voi joissain kartoissa olevia lohkareita murskata ja niiden takaa saattaa löytyä jotain mukavaa kuten oikoreitti...
Kartalta sienitalojen lisäksi löytyy Pata -minipeli jossa ruudulla pyörivät liuskat oikeaan aikaan pysäytettynä muodostavat jonkin kolmesta; sienen, kukan tai tähden. Sieni on yhden lisärin arvoinen, kukka kahden ja tähti kolmen.
Välillä kartalle ilmestyy N-Pata peli mikä on perinteinen muistipeli. Kun pari löytyy saa sen sisällön itselleen. Nämäkin kaikki menevät suoraan säilöön!



Perus kenttien lisäksi pelissä on erikoisempiakin kenttiä kuten pieniä linnakkeita. Linnakkeen läpäisy tuhoaa kartalla näkyvän lukon joka avaa oikoreitin pidemmälle maan uumeniin. Nämä lukkojen tuhoamiset ovat loistojuttu jos tulee Game Over. 
Game Overista joutuu koko maailman alkuun ja kentät täytyy pelata uudelleen. Kuitenkin nämä avatut lukot pysyvät poissa ja oikoreittiä pitkin pääsee skippaamaan useamman kentän.
Pelissä on myös paljon salaisuuksia ja kuuluisimpana ovat taikahuilut. Pelistä löytyy yhteensä kolme huilua joiden avulla pystyy varppailemaan mihin maahan tahansa. Myös pienoisena "easter-egginä" jos ensimmäisestä maasta löytyvät kaksi huilua käyttää peräjälkeen, pääsee suoraan viimeiseen Pimeään maahan!
Tätä tulikin penskakana harjoitettua useasti jos vain halusi päästä pelin läpi. Vaikka huilut on todella hyvin piilotettu, tieto niistä pyöri kaveriporukan kesken ja näin pääsi varppailemaan! Toisesta maasta löytyvän viimeisen huilun sijainnin onnistuin itse löytämään ja se olikin melkoinen yllätys!
Huilujen lisäksi tästä löytyy todella hyvin piilotetut valkoiset sienitalot ja kolikkolaiva. Sienitalot saa ilmestymään kun kerää tietyistä kentistä kaikki kolikot jonka jälkeen sienitalo ilmestyy kartalle. Tästä erikoisesta sienitalosta saa palkinnoksi joko ankkurin tai P-siiven.
Ankkurilla voi estää maiden lopussa vastaantulevien ilmalaivojen karkuun lähtemistä jos menee kuolemaan sellaisessa. Ilmalaivat lähtevät karkuun ja laskeutuvat randomille paikalle kartalla jos kuolema korjaa. Tästä minulla ei ollut pienenä pienintäkään hajua ja huhu liikkui, että ankkurilla voisi hidastaa ilmalaivoja sekä Pimeänmaan tankkeja ynnä muita.
Kolikkolaiva on vielä suurempi mysteeri ja sen sain ilmestymään aivan satunnaisesti ja aina oli täysi ihmetys, miten se oikein kartalle päätyi. Se, miten kolikkolaivan saa ilmestymään onkin niin kryptinen juttu, että ei ihmekään miksi sen ilmestyminen oli aina niin kummallista.
Ilmestymiseen kolmen erilaisen muuttujan täytyy olla samassa numerossa jotta laiva ilmestyy. Esimerkiksi pitää olla kerättynä 33 kolikkoa, pisteiden toiseksi viimeinen luku täytyy olla kolme ja aikarajan virkaa toimittavan kellon viimeinen luku täytyy olla myöskin kolmonen. Jännä, että näinkin epävarmaa asetelmaa sai onnistumaan täysin tuurilla :D

Jokaisen maan lopussa odottaa kuningas linnassaan mikä on muutettu eläimeksi. Marion tehtävänä on saada haltuunsa taikavaltikka jolla kuningas palautetaan taas normaaliksi itsekseen. Valtikoita pitävät hallussaan Koopalapset, Bowserin ärsyttävät kakarat.
Koopalapset piilottelevat ilmalaivassa jotka ovat täynnä vaarallisia tykkejä ja muita esteitä. Ilmalaivat ovat myös klassisia autoscrollereita jotka etenevät todella hitaasti.
Lopussa odottaa jokin lapsista jotka ovat taistelumekaniikoiltaan hyvin samanlaisia. Suurin osa ampuu valtikalla taikaa kohti Marioa, mutta muutamalla kakaralla on erilaiset metkut mielessään. Esimerkiksi Wendy ampuu ruudulle rannerenkaita ja Lemmy palloja. Myös Roy ja Ludwig eroavat muista kakaroista siinä määrin, että nämä osaavat hypätä sellaisella voimalla, että Mario jää hetkeksi paikalleen maan tärinän vuoksi.
Hienona lisähuomiona, että kaikki nämä Bowserin penskat on nimetty artistien mukaan! Esimerkiksi Lemmy Koopa on Lemmy Kilmister ja Roy Koopa on nimetty Roy Orbisonin mukaan.




Viimeinen eli Pimeämaa on oikeasti aika hankala läpäistävä! Paljon autoscrollereita missä vastassa on lukuisia tykkejä ynnä muita ikävyyksiä. Puolessa välissä on kuuluisat käsikentät mitkä aiheuttavat Speedrunaajille harmaita hiuksia.
Käsikentät ovat sellaisia, että on tuurista kiinni joutuuko sellaiseen vai ei. Halutessaan vaikka käsi ei nappaisi Marioa kentän uumeniin, voi siihen itsekin mennä, sillä kentän lopusta saa pesukarhupuvun palkinnoksi mitä kyllä tarvitaan käsikenttien jälkeen tulevassa "ilmavoimat" -kentässä.
Tämä kenttä on todennäköisesti pelin vaikein kenttä sillä se on todella nopeasti autoscrollaava, täynnä pieniä tasoja ja jakoavaimia viskeleviä Rockyja. Pimeämaa on siitäkin erikoinen, että se sisältää vain kaksi ns. normaalia kenttää.
Lopussa odottaa Bowser isoine linnoineen. Bowserin tuhoamiseen on kaksi erilaista tapaa - joko tuhota se tulivoiman avulla tai sitten se tuhoaa itsensä tiilistä rakennetun maaperän hajoamisen vuoksi. 
Jos onnistuu pääsemään Bowserin luokse joko tulikukalla tai jopa vasarapuvulla, voi yrittää tulivoiman avulla tuhota mokoman piikikkään kilpikonnan.. Tulipuvulla Bowser vaatii 30 osumaa ja vasarapuvulla vaatimattomat kolme :D Todella tyydyttävää saada vasarapukutappo Bowseria vastaan.
Klassisella tavalla Bowseria hoidettaessa täytyy väistellä sen tuliammuksia ja hyppyjä. Kun tarpeeksi monta kertaa saa Bowserin hyppäämään samaan kohtaan, kaivaa hän itselleen kirjaimellisesti kuopan ja putoaa sen pohjalle. Mielestäni tämä taistelurakenne on todella nerokkaasti tehty.




Mitäpä tästä voi muuta sanoa, loistava peli jossa riittää tekemistä tunneiksi. Taikahuilujen vuoksi tässä pystyy varppaamaan mihin maahan hyvänsä ja aloittaa seikkailu siitä.
Paljon reittivaihtoehtoja ja halutessaan voi kokeilla jotain muitakin kuin sitä mitä yleensä etenee. Vasaroita pelissä on vähemmän kuin rikottavia lohkareita joten samalla kerralla ei voi kaikkea saavuttaa ja täytyy pelata uudelleen jos mielii etsiä kaiken mahdollisen.
Muistan hyvin tämän pelin ensimmäisen läpäisyhetken kun vanhempani ja sisko katsoivat vierestä. Vanhempani eivät siis koko pelaamisen ajan olleet vieressäni, vaan tulivat aivan loppumetreillä. Jännitys oli aika käsin kosketeltavaa kun yritin Bowseria päihittää.
Kun loppukuvat olivat rullanneet ja esirippu sulkeutunut, faija sanoi loppuun, että "tässähän lukee "The End" niin kuin elokuvissa konsanaan" :D




Näin matkani NES -läpäisyjen ihmeelliseen maailmaan oli alkanut! Empä olisi osannut tässä vaiheessa arvata, minkälainen matka minulla on edessäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti