perjantai 14. marraskuuta 2025

Renegade


Games Beaten:
496/710
Genre: Beat 'em up
Goal: Defeat Sabu (Mission 4)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

Joukko verenhimoisia roistoja on saartanut sinut. Et etsinyt ongelmia, mutta et halua juosta pakoonkaan. Sinun täytyy näyttää näille kovanaamoille kaapin paikka - naama vasten rotvallin reunaa. Sinun lentävät nyrkit ja kuolettavat potkut hoitavat homman. Se on joko sinä tai he!

Tätä peliä voidaan pitää Double Dragon -sarjan esi-isänä! Hyvin samantyylisestä mäiskinnästä on kysymys. Tämäkin peli Double Dragonin -tyyliin julkaistiin ensin Arcadelle, sen jälkeen siitä väännettiin NES -versio. Pelissä on neljä lyhyttä kenttää ja vaikeusasteen voi säätää itselleen mieluisaksi kolmesta eri vaihtoehdosta. Pelasin tämän helpoimmalla kun peli sitä suoraan tarjoili. Ideana on mäiskiä kaikki ruudulla näkyvät pahikset jonka jälkeen siirrytään eteenpäin. Kentän lopussa odottaa jokin kovempi pahis jonka murjomisen jälkeen siirrytään seuraavaan kenttään.



Vihollisia vastaan täytyi pärjätä pelkästään lihaksien turvin. Jotkin viholliset käyttivät hyökkäykseen esimerkiksi putkenpätkiä, mutta niitä ei saanut itse kerättyä. On tässä sentään muutama Power-up mitkä hieman antaa vaihtelua perinteiseen mäiskimiseen. Löytyi P ja S -symboleilla varustettuja helpotuksia. Ohjekirja kertoo, että P:n eli voimalyönnin saa käyttöönsä jos pelin kellon viimeiset numerot ovat joko 11, 25 tai 32 vihollisen tuhoamisen jälkeen. Luulin, että voimalyönti ilmestyi satunnaisesti, mutta näemmä tähänkin on jokin selite. Ohjekirja kertoo myös, että voimalyönnillä saa viholliset tuhottua yhdellä iskulla. Tämä ei kyllä pitänyt paikkaansa, vaan kyllä ukot nousivat ylös, elleivät he sitten lentäneet ruudusta ulos. Voimalyönti kesti vain pienen hetken ajan ja ei sen avulla yleensä montaa ukkoa saanut niputettua. 
Pelin moottoripyörä -osuudessa saattoi löytää S-symbolin mikä nostattaa nopeutta, mutta en tälläistä onnistunut saada ilmestymään. En oikein edes tiedä mitä hyötyä moisesta olisi ollut, sillä tässä osuudessa potkitaan muutamat ukot moottoripyörän selästä pois jonka jälkeen siirrytään seuraavaan ruutuun. Hampurilaisia ja sydämiä olisi myös löytynyt kentistä samaan tapaan kuin voimalyöntiä, mutta näitä en onnistunut koskaan saamaan. Ei osunut kellon viisarit oikealle kohdalle! Hampurilaisesta olisi saanut energiaa ja sydämestä todennäköisesti lisärin. Ohjekirja puhuu jostain "second Renegadesta, mikähän lienee sitten kyseessä. Hampurilaiset ovat sinällään aika turhia, sillä energiat saa aina täyteen kun siirtyy uuteen ruutuun kentässä.



Peli on pituudeltaan todella lyhyt ja heti ensimmäisessä kentässä on vain kaksi eri ruutua jonka jälkeen ollaankin jo kohtaamassa ensimmäinen pomovastus. Pituutta peliin on luotu ukkojen määrällä ja niitä tuleekin yhdessä ruudussa melkoiset määrät. Jotta nämä päälle vyöryvät vihollismassat sai nujerrettua, kannatti ehdottomasti käyttää hyppypotkua apunaan. Alkuun yritin mätkiä ukkoja ihan pelkillä potkuilla ja nyrkeillä, mutta kun hyppypotkun tehokkuuden huomasin, en muuta sitten käyttänytkään. Tässä on samanlainen outo taistelusysteemi kuin Double Dragon II: The Revengessä, että potku ja hyppynapit vaihtuvat päinvastaisiksi kun kääntyy toiseen suuntaan. Onneksi pelissä ei tule kuin kolme vihollista kerralla ruutuun ja yleensä kaksi muuta vihollista ovat niin kilttejä, että odottavat vuoroaan jotta sai yhden kavereistaan mukiloitua ennen kuin he hyökkäsivät kimppuun. Hyppypotkussa tärkeää on ajoittaminen. Oikeanlaisella rytmityksellä sai viholliseen tehtyä jatkuvasti osumaa. Hyppypotkun pystyi vielä tekemään paikallaan ollessa mikä helpotti taistelua entisestään. Pelissä on myös kyynärpää-isku mikä tehdään juoksusta. Tämän liikkeen huomasin vasta viimeisessä kentässä ja tuli sitä sitten muutamaan otteeseen käytettyä. Jos olisin tämän aikaisemmin tajunnut, olisin käyttänyt liikettä huomattavasti enemmän. Tämä taitaa olla pelin tehokkain liike. Kun vihollisella on energiat vähissä, voi maassa makaavalta ukkelilta hakata hengen pois. Tätäkään en kovin montaa kertaa käyttänyt, kiitos hyppypotkun. 

Pelin pomot hoituvat hienosti hyppypotkulla. Tässä on kuitenkin se vaara, että kun ollaan lähikontaktissa, saattoi pomo napata Mr. K:sta kiinni ja iskeä kunnolla pataan. Tämän seurauksena saattoi mennä ihan kunnon siivu energiaa. Ei kuitenkaan mitään suurempia ongelmia ollut pomojen kanssa, ne kaatuivat ilman turhia kuolemia. Myöhemmissä kentissä muutamat pomovastukset tulevat uudelleen perus vihollisten roolissa. Pomot ovat yhtä kestäviä kuin aikaisemmin kohdatessa ja niiden lyöntivoimaa on nostettu parin pykälän verran.  

Toisessa kentässä pääsee huristelemaan hetkeksi moottoripyörällä joka napataan moottoripyöräviholliselta hänen kuolemansa jälkeen. Hienosti pyörä ensin räjähtää ja on sen jälkeen täysin käyttökunnossa :D Kolmannessa kentässä piestään pelkästään jotain mekkoihin pukeutuneita rouvia. Hieman hämmentävää, sillä nämä eivät näytä edes vihollisilta. Muutamalla rouvalla on kuitenkin metalliketjut käsissään joka paljastaa pahat aikeet. Pomona toimii jokin jättirouva joka on yllättävän paha ainakin alkuun. Jos rouva nappaa kiinni Mr. K:sta, antaa hän kunnon korvapuustit sen seurauksena. Kolmas kenttä on pelin lyhkäisin, vain yksi ruutu kuhisten rouvia jonka jälkeen siirrytäänkin jo pomotaisteluun.





Viimeinen kenttä on kunnon sokkelo josta täytyi löytää oikea reitti viimeisen pomon, Sabun luo. Muutaman Game Overin se otti ennen kuin onnistuin oikean reitin selvittämään. Kenttä sijoittuu rakennuksen sisälle ja huoneissa on ovia kahdesta kolmeen kappaletta. Näistä pitää sitten yrittää pähkäillä oikea reitti. Jos valitsee väärän reitin, vastaan tulee kaksi jättimäistä rouvaa joita en saanut millään yrityksellä tapettua. Rouvat tulevat onneksi yksi kerrallaan, mutta korvapuustista ottaa tässä kentässä aivan jäätävästi vahinkoa joka vaikeutti taistelua huomattavasti. Onneksi tämä osoittautui vääräksi reitiksi, sillä peli olisi vaikeutunut huomattavasti jos rouvat olisi joutunut pieksämään. Ilmeisesti tässä on mahdollista valita myös sellainen väärä reitti, että peli vie takaisin aikaisempaan kenttään :D Tämä asia selvisi, kun läpäisyni jälkeen kävin katsomassa Speedrun -vetoa ja siinä pelaaja valaisi asiaa. Oikealla reitillä on kaksi ensimmäisen kentän pomoa jotka tulevat samaan aikaan ruudulle. Kannatti välttää tilannetta, missä pomot ovat eripuolella huonetta, silloin ne saivat iskuja aikaiseksi. Kun viimein pääsee Sabun luokse, sen ampumia luoteja kannatti väistellä sillä ne tappavat kerrasta. Yhden kerran kuolin luotiin ja se riitti siihen, että olin seuraavalla yrityksellä todella varovainen. Sabuun toimi hyppypotkut tehokkaasti ja kunhan vain seisoi Sabun läheisyydessä tehden hyppypotkua aina kun ukko nousi takaisin ylös, ei luodeista sen kummempaa vaaraa ollut. Taistelun jälkeen ei tullut edes "You Ain't Tough Enough For Me" kerskailua mitä muiden kenttien jälkeen sai katsella vaan siirryttiin suoraan lopputeksteihin. 




Ei ollut tämäkään peli hullumpi tekele. Huomaa kyllä, että esi-isästä on kysymys, sillä todella yksinkertainen peli on kyseessä. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti