sunnuntai 2. marraskuuta 2025

Ninja Kid


Games Beaten:
493/710
Genre: Platform
Goal: Defeat Shangri-La Form 8 (Loops After)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 5/10

Nuori ihmisten oikeuksien puolustaja, Ninja Kid taistelee pahamaineisia Demon Islandin hirviöitä vastaan tavoitteenaan olla tuleva vapaan maailman valloittaja. Hirviöt ovat ensitöikseen asettaneet erilaisia ansoja maailmanvalloitusaikeissaan. Taikakirjakäärö, nopeasti lentävä leija ja vanhan noidan lausuma loitsu ovat Ninja Kidin muun arsenaalin lisäksi apuna taistelussa pahoja henkiä vastaan.
Hän selviää lähitaistelusta, taistelee valtavia tulia vastaan ja haastaa jättimäisiä demoneita kaksintaisteluun jotta saa palautettua varastetut henget. 
Mutta Ninja Kidin suurin kohtaaminen on vielä edessä! Hänen täytyy taistella julmaa jättimäistä demonia vastaan joka on pahamaineisen Demon Islandin hallitsija. Sinun avustuksellasi, Ninja Kid pystyy valloittamaan kaiken pahuuden ja palauttamaan rauhan maailmaan.

Vanhan liiton ninjailua vuodelta 1986! En ollut tälläisestä pelistä aikaisemmin kuullutkaan. Tässä pelissä ei ole varsinaista loppua ja se looppaa aina tietyn vaiheen jälkeen. Peli on jaettu kahdeksaan Demon Island karttaan ja kun kahdeksas on hoidettu, ensimmäinen looppi on suoritettu. En oikein näe syytä miksi tähän ei ole mitään loppukuvia laitettu, olisihan pelin looppaus voinut tapahtua sitten loppukuvien jälkeen niin kuin monissa tämän aikakauden peleissä. Täytyy sanoa, että yllättävän monipuolinen tämä on näinkin vanhaksi peliksi. Harvemmissa näin vanhoissa peleissä on kartta missä voi itse valita kentät mihin menee. Pelissä on kaksi lisäriä jotka on kuvattu silmä -symbolilla ruudun yläreunassa. Aluksi piti hetki pähkäillä mikä asia kuvastaa lisäreitä. Kun elämät on kuluneet loppuun, peli alkaa alusta.



Kartassa näkyy kolme tai neljä erilaista rakennusta joka kuvastavat kenttiä. Näiden lisäksi löytyy lintulaudan näköinen vanhan noidan mökki ja Demon Castle missä alueen pomo sijaitsee. Jotta pomon luokse pääsee, täytyy noidalle ojentaa taikakirjakäärö. Taikakirjakäärö löytyy jonkin rakennuksen uumenista satunnaisesti. Kentät ovat eräänlaisia minipelejä joissa täytyi tehdä aina kymmenen juttua jotta minipelistä pääsee ulos. Tämä tarkoitti esimerkiksi kymmenen demonin tappamista, kymmenen demoninen hengen keräämistä tai kymmenen kynttilän sytyttämistä. Minipelejä sisältävät rakennukset ovat erinäköisiä ja jokainen niistä edusti tiettyä minipeliä. Yksi rakennus on sellainen, että sinne astuttaessa peli arpoo minipelin. Minipelit ovat seuraavanlaisia:

Dog Fight: Ninja Kid lentelee leijalla ja lentämisen lomassa täytyi tuhota kymmenen demonia. 



Poison Fields: Demonien henkiä ilmestyy satunnaisesti ruudulle ja niitä täytyy kerätä kymmenen kappaletta samalla kun väistelee demoneita.



Blazing Inferno: Ideana on sytyttää kymmenen kynttilää demonien väistelyn lomassa. Ninja Kidiä seuraa pieni liekki joka täytyy ohjata kynttilöiden päälle. Aluksi luulin liekkiä viholliseksi ja yritin väistellä mokomaa :D



Guerilla Warfare: Yksinkertaisesti täytyy tuhota kymmenen demonia. Hyvin samantapainen kuin Dog Fight, mutta nyt vain juostaan lentämisen sijaan.



Vaikka idea näissä minipeleissä on aina sama, on näitä muutamaa erilaista versiota. Eri versioissa on erilaisia demoneita vastassa ja tausta on hieman erilainen. Mitä pidemmälle peli etenee, sitä hankalammiksi minipelit muuttuvat. Kun on kymmenen käskettyä juttua tehnyt, ruudulle ilmestyy kaksi ovea. Toinen vie suoraan karttanäkymään ja toisesta joutuu kohtaamaan jättimäisen demonin. Tämä asia selvisi vasta jälkeenpäin ohjeita lukiessani. Ihmettelinkin, miksi välillä joutui useastikin kohtaamaan jättimäisen demonin ja välillä taas huomattavasti harvemmin. Jättimäisiä demoneitakin on muutama erilainen, mutta idea niissä on aina sama - demonin silmiin täytyy ampua jotta se kuolee. Huoneessa täytyy pomppia ylöspäin demonin luokse ja vastassa on aina jotain pienempiä demoneita. Demonia ei tarvinnut ampua kuin kerran per silmä jonka jälkeen se tuhoutui. Kaikki näistä olivat aika helppoja, mutta helpoin on yksisilmäinen demoni johon riitti yksi ammus. Itse demoni ampuu myös ammuksia ja välillä joutui hieman manipuloimaan ammuksen kulmaa jotta pääsi hyppäämään samalle tasanteelle missä demoni sijaitsee.



Yhden kartan läpäisemisen nopeus riippui ihan RNG:stä. Jos kävi hyvä tuuri, taikakirjakäärö löytyi heti ensimmäisestä minipelistä. Huonolla tuurilla joutui kaikki kartan minipelit käymään läpi. Kartalla näkyvät minipelirakennukset generoituivat karttaan satunnaisesti. Joskus reitti oli sellainen, että joutui useamman ns. turhan minipelin pelaamaan jotta pääsi Demon Castleen vaikka taikakirjakäärö olikin jo hallussa. Myös sekin on randomia mitkä minipelit mihinkin karttaan ilmestyvät. Yleensä suosin Guerilla Warfarea, sillä se on helpoin läpäistä kuolematta. En tiedä oliko placebo -ilmiö, mutta ainakin tuntui, että Guerilla Warfare -minipeliin ilmestyi taikakirjakääröjä isommalla prosentilla. Tämänkin vuoksi kolusin ne aina ensimmäisenä. Dog Fight on näistä se hankalin ja sitä yritin vältellä. Silloin kun huono RNG -tuuri kävi, joutui myös Dog Fightiä pelaamaan. Tämä minipeli sisältää liian pahoja vihollisia jotka ampuvat moneen suuntaan ja leijan ilmavan liikkumisen vuoksi ammusten väistely ei ollut ihan helppoa.

Minipeleissä seikkaillessa ne tarjoilevat kaikkea mukavaa kerättävää, satunnaisesti tietysti. Muutama erilainen ase pelistä löytyy ja niitä kannatti hyödyntää etenkin pomoja vastaan. Muutaman aseen keräämisen jälkeen Ninja Kid muuttui hetkellisesti kuolemattomaksi mikä helpotti varsinkin Dog Fightin läpäisyä. Tässä on ollut ihan järkevä ajatusprosessi mukana, sillä jotkut aseet tehoavat paremmin joihinkin pomoihin kuin toiset. Esimerkiksi jos tulipomoa ampuu tuliaseella, ei se menetä mitään. Aseiden lisäksi Ninja Kid saattoi onnistua keräämään Ocarinalta näyttävän keltaisen pillin. Pilliä käytetään pomotaistelussa ja sillä pystyi kutsumaan apua taisteluun. Pillejä pystyi keräämään maksimissaan kolme kappaletta ja jokainen niistä edusti uutta apuria. Ensimmäinen apuri Pegasus antaa suojaa, Big Eagle pysäyttää pomon ja Old Witch heittelee jotain taikahiekkaa joka heikentää pomoa. Apurit aktivoidaan taistelussa menemällä kyykkyyn ruudun vasemmassa reunassa. Hieman hämmentävä ratkaisu ja yhden kerran vahingossa aktivoin yhden apurin ensimmäisen taistelun lomassa ja luulinkin apuria aluksi viholliseksi :D Tämän vahingon jälkeen ei apureita tullut lainkaan käytettyä, sillä pomot kuolivat aika tehokkaasti erilaisia aseita käyttäen. 



Kyllähän tätä sai useamman kerran yrittää ennen kuin meni läpi. Kuolema kertalaakista ja vain muutama lisäri on aina hankala yhdistelmä. Lisäreitä tässä sai, mutta en oikein ollut varma, että miten. Ensimmäinen lisäri tulee ilmeisesti kun on kerännyt 20 000 pistettä, mutta muista lisäreistä ei ollut hajuakaan. Välillä niitä tupsahteli helpottamaan etenemistä. Tämä peli on kyllä sellainen, että se etenee joko kivuttomasti tai sitten homma loppuu kuin seinään. Tämä johtuu pelin satunnaisesta luonteesta. Jos taikakirjakäärön sai heti ensimmäisestä minipelistä, pääsi huomattavasti turvallisemmin etenemään seuraavaan karttaan. 



Pääsin ensimmäistä kertaa kahdeksanteen karttaan yhden elämän voimin. Tuuri kävi ja sain taikakirjakäärön heti ensimmäisestä minipelistä eikä reitillä Demon Castleen ollut mitään esteitä. Viimeinen pomo pääsi kuitenkin yllättämään ja henki lähti. Pomo räjähtää neljään osaan kuolemansa jälkeen ja tämä täytyy väistää jotta henki säilyisi. Yksi aikaisempi pomo tekee tämän saman räjähdyksen, mutta ei jotenkaan tullut mieleen, että tämäkin voisi niin tehdä. Ei kun vaan peliä alusta pelaamaan. Ei ihan parilla seuraavalla yrityksellä onnistunut takaisin pääseminen viimeiselle pomolle. Kun sitten viimein pääsin, ei taaskaan tarvinnut pelata kuin yksi minipeli ja nyt minulla oli yksi ylimääräinen lisäri jemassa. Taistelu alkoi huonosti ja sain vain pienen osan pomon energiaa pois ennen kuolemaani. Viimeinen elämä jäljellä ja sain pomon tuhottua. Osuin kuitenkin nopeasti eteneviin pomon räjähdyksiin ja kuolin. Nyt kävi kuitenkin sellainen tuuri, että ei ole aikaisemmin sattunut! Juuri kun henki oli lähtemässä, peli antoi minulle lisärin :D Ilmeisesti pomon tuhoamisesta saa niin paljon pisteitä, että näin pääsi käymään. Kun pomon luokse menee uudelleen, taistelu jatkuu siitä pisteestä mihin oli päässyt. Kun olin saanut pomon periaatteessa hengiltä, ei siihen tarvinnut kuin kerran osua. Nyt pystyin varautumaan paljon paremmin nopeasti lentäviin kappaleisiin ja onnistuin väistämään ne.




Peli on hyvin keskinkertaista kamaa, mutta kyllähän tätä pelaili! Täytyy kuitenkin antaa arvostusta monipuolisuudesta ottaen huomioon julkaisuvuoden. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti