Genre: Sports
Goal: Win Tournament Play Mode (As Southside High Team)
Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 5/10
Spring Hillin kaupunki on lähestulkoon täynnä varakkaita, ylemmän luokan kansalaisia. Kuitenkin pienessä kaupunginosassa, Southsidessä elelee haalarityöntekijöitä. Heidän "annetaan" elää kaupungissa siksi, koska varakkaat tarvitsevat alempiarvoisia hoitamaan ei-toivottuja töitä. Jotta Soutsideläiset joiksi heitä kutsutaan, pääsisivät matkustamaan töihinsä, heidän täytyy pakotettuna poistua alueeltaan.
Southside on kohtaamispaikka hyville, ahkerasti töitä tekeville ihmisille. Asuessaan kaupungin "huonolla" alueella, heidän ainoa ylpeys on lukio, Southside High joka pieksää kaupungin kolme muuta lukiota urheilutapahtumassa.
Asia on häpeäksi "Hillereille" joiksi Southsideläiset heitä kutsuvat. Kun Southsideläiset voittivat yleisurheilumestaruuden, haastoivat Hillerit heidät säännöttömään uusintaotteluun, ja nyt se on sinusta kiinni ohjastaa joukkueesi voittoon.
Halusin ottaa jonkun urheilupelin tähän väliin ja tämä peli sitten valikoitui monien joukosta. Pelin nimi on pyörinyt välillä erinäisissä yhteyksissä, mutta empä minä tästä mitään tiennyt. Peli kuuluu mahtavaan Nekketsu -sarjaan mihin kuuluu mm. River City Ransom, Nintendo World Cup ja Super Dodgeball. Näköjään vielä ihan tuntemattomiakin Nekketsu-pelejä löytyy :) Tässä pelissä taistellaan miehisesti erilaisten urheilulajien parissa, mitkä on pelisarjan tyyliin vedetty överiksi.
Ennen pelin aloittamista valitaan joukkue, millä halutaan pelata. Läpäisyyn vaaditaan Southside High -joukkueen valitseminen. En tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisi jollain muulla joukkueella yrittänyt pelata. Ehkä joku Bad Ending olisi tullut?
Joukkueessa on viisi jäsentä ja sai itse päättää, mitä jäsentä käyttää mihinkin lajiin. Jäsenet ovat eritasoisia niin voiman kuin energiankin suhteen. Hieman heikompia kavereita kannatti hyödyntää lajeissa, missä voima ei ollut se päätekijä.
Ennen kuin mennään ottelemaan, pääsee vierailemaan kaupoissa! Kaupat tarjoilevat helpotuksia lajeihin ja niitä ostettiin mitaleja vastaan. Lähtötilanne on viisi kultamitalia joilla pysty sitten ostamaan muutamia tavaroita. Yksi kauppa myi ihan perusjuttuja, mutta toinen kauppa keskittyi lajikohtaisiin asioihin. Nämä kaupat ovat hieman kaksipiippuinen juttu, sillä mitaleja tarvitaan koko roskan voittoon, mutta jos niitä meni kauppoihin tuhlailemaan, voitto saattoi mennä epävarmaksi. Toki jonkun lajin saattoi voittaa helpommin jonkun apuvälineen turvin...
Aluksi ostelin helpotuksia, mutta sitten totesin ne aika turhiksi. Ainut asia mihin satsasin kisojen aikana, oli Skyline Scramble -nimisessä lajissa oleva lisäenergia. Se oikeasti auttoi hieman eikä maksanut maltaita.
Tältä samalta kadulta löytyy myös tulostaulu mistä näki kuka on milläkin sijoituksella menossa. Tätä tuli aina lajien jälkeen vilkuiltua miten mitalit ovat jakautuneet joukkueiden kesken.
Voittamaan on tultu ja lajeja pelistä löytyy viisi kappaletta joista hieman tarkemmin seuraavaksi:
400-M Hurt-les: Aitajuoksua hieman rajumpaan tyyliin. Aitoja löytyy kolmea eri korkeutta; matalan yli täytyy hypätä, keskimmäisen voi tuhota ja korkean aidan ali voi juosta. Juokseminen tapahtui rämpyttämällä D-padia oikealle. Vastustajaa pystyi moukaroimaan parilla eri tavalla. Ensimmäinen tyyli on Double Dragon -sarjasta tuttu kierrepotku jonka avulla pystyi murskaamaan aitoja. Tällä liikkeellä sai korkeat aidat tuhottua. Toinen keino on heittää vastustajaa aidankappaleella. Keskikokoisia aitoja pystyi tuhoamaan pusku -liikkeellä jonka seurauksena niistä saattoi lentää laudankappale radalle. Tällä laudalla pystyi vastustajaa halutessaan heittämään. Laudan pystyi nakkaamaan myös taaksepäin jonka seurauksena vastustajaa onnistui pitämään hyvän matkan päässä. Jos tässä munaili, pyörähti pelihahmo automaattisesti taikaisin ruutuun ja meno jatkui. Ihan hyvä ratkaisu, sillä ei tässä muuten mitään jakoja olisi ollut saada toista kiinni. Aluksi näppäimet menivät aivan sekaisin, kun tässä tarvitsee painaa aika monia nappeja jopa samanaikaisesti. Esimerkiksi kierrepotku tehdään ensin painamalla B:tä jonka jälkeen painetaan B:tä ja A:ta yhtä aikaa. Pelihahmolla on energiat ja aitoihin osumalla menetti energiaa. Onneksi aitoihin osumisesta ei menettänyt ihan älyttömiä määriä energiaa. Tätä lajia en onnistunut kertaakaan voittamaan ja parhaimmillani pääsin toiselle sijalle.
Hammer Throw Golf: Nyt on melkoinen lajiyhdistelmä! Moukaria viskellään golfradalla ja tarkoituksena on saada se reikään mahdollisimman vähillä heitoilla. Heiton voimakkuus saadaan aikaan B:tä rämpyttämällä ja moukari heitetään sitten A-napista. Erilaiset esteet ovat tässäkin mukana aivan kuin oikeassakin golfissa. Vesiesteestä tulee kaksi rangaistusheittoa, karheikosta sekä hiekkaesteestä heittäminen on hieman tuskallisempaa. Hankalan tästä teki se, että rataa ei nähnyt mitenkään. Rata toki on aina täysin sama ja jos vain muisti missä mikin este on, osasi niitä hieman välttää. Varsinkin vesiesteet kannatti painaa mieleensä, sillä kahden ylimääräisen heiton rangaistus ei ollut mukava juttu.
Water Slaughter: Uiskennellaan jossain kanaalissa ja tarkoituksena on hukuttaa vastustaja. Perinteisen energiamittarin lisäksi tästä lajista löytyy happimittari. Happimittari täytyy seurailla tarkasti, sillä jos se menee nolliin, alkaa energiaa kulua. Happea voi käydä haukkaamassa lisää kunhan vain käy pinnalla. Pinnalle pyristelevää kisailijaa voi yrittää pitää veden alla joko lyömällä tai jaloista vetämällä. Vaihtoehtoisesti pystyi menemään pinnalle ja potkimaan vastustajaa takaisin pinnan alle. Kumpi sai ensin toisen energiat tyhjiin, voitti matsin. Raakaa peliä, että tässä pitää oikeasti ottaa toiselta nirri pois, ei heikoille! :D
Skyline Scramble: Lajit sen kuin hurjenee! Nyt pompitaan pilvenpiirtäjien katolla ja ylitetään rakennuksien välejä erilaisilla välineillä. Käytössä on seiväshypystä tuttu seiväs ja yksipyöräinen. Tilanteesta riippuen käytössä on joko molemmat apuvälineet tai sitten vain jompi kumpi. Rata on jokaisella pelikerralla sama ja ilman ulkoa opettelua ei tässä selviä kovinkaan pitkälle. Jos valitsi väärän välineen sellaisessa kohdassa, missä rakennusten väli on todella pitkä, putosi rotkoon. Lajissa on kolme energiapallukkaa joten muutaman kerran sai rotkoon pudota. Jos loikka jäi vajaaksi, rakennuksen reunasta on mahdollista ottaa kiinni jolloin energian menetykseltä välttyi. Tätä lajia en koskaan onnistunut ihan loppuun asti pääsemään, mutta sillä ei niin väliä ollut - laskettiin vain kuinka monen rakennuksen välin onnistui suorittamaan.
Judo: Normaalein laji koko repertuaarista ja tässä hakataan vastustajaa niin pitkään kunnes energiamittari on tyhjä. Lajissa on myös PP -mittari eli Power Punch. Ei riitä, että saa energiamittarin tyhjäksi, myös tämäkin mittari täytyy saada nolliin jotta vastustajan voittaa. Jokainen isku laskee PP -mittaria, mutta mittari täyttyy automaattisesti jos iskuja tekee liian harvaan tahtiin. Lajissa on monien perusliikkeiden lisäksi erikoisliikkeitä joita tehdään niin, että tarrataan vastustajaan kiinni. Kun kiinnipitämisen jälkeen sai PP -mittarin tyhjäksi, erikoisliike aktivoitui. Lajissa on myös aikaraja ja voittoon riitti, että itsellä on enemmän energiaa ajan loputtua.
Sijoituksesta tulevat mitalit jakautuivat hieman omituisesti. Voitosta napsahtaa mukavat 15 kultamitalia, toisesta sijasta viisi kultamitalia ja kolmannesta sijasta yksi kultamitali. Neljännestä sijasta sai viisi hopeamitalia ja viidenneksi tulemalla sai viisi pronssimitalia. Näiden lisäksi jaettiin vielä viisi erikois kultamitalia jos pärjäsi hyvin. Näitä erikoismitaleja en tainnut kertaakaan saada. Ensimmäisen ja toisen sijan mitalien määrä on hämmentävän iso ja jos onnistui voittamaan useamman lajin, sai reilun kaulan muihin joukkueisiin.
Lajit tarjoilevat yksittäisiä lisämitaleja itse suorituksen aikana. Lisämitaleita saa yksinkertaisesti niitä keräämällä. Tämä tarkoitti sitä, että esimerkiksi Hammer Throw Golfissa täytyi heittää moukari juuri oikealla voimakkuudella jotta se keräsi mitaleja. Ainut laji, missä mitalit eivät ole niin suoraan näkyvissä on 400-M Hurt-les missä mitalit saa esille rikkomalla aitoja. Skyline Scamble tarjoilee mitalien lisäksi energiapulloja millä sai hahmon energiaa täydemmäksi. Hahmojen energiat eivät palaudu lajien jälkeen jonka vuoksi tässä ei oikein voinut käyttää samaa hahmoa kokoajan ellei sitten pelannut todella virheettömästi. Crash on ylivoimaisesti paras hahmo koko porukasta, mutta hänen energioita kannatti säästellä esimerkiksi Judoon. Water Slaughterissa, missä en pärjännyt oikein koskaan käytin Cheese -nimistä hahmoa. Kun tässä tapetaan oikeasti, ei missään nimessä kannattanut Crashia käyttää.
Ennen kuin lähdin tosissani kisaamaan, kokeilin harjoitus -moodia missä pystyi jokaista lajia treenailemaan erikseen. Ne lajit, missä taisteltiin vastakkain samanaikaisesti, olivat aivan älyttömiä voittaa. Mielessäni alkoi jyskyttämään, että ompas kirpeä vaikeusaste laitettu peliin. Mutta sitten itse kisaamisessa lajit eivät olleetkaan ihan niin pahoja. Ilmeisesti harjoitteluun on tarkoituksella laitettu kova vaikeusaste jotta pelin kikat oppisi paremmin. Tästä tuli hieman mieleen Adventures of Bayou Billyn harjoittelut jossa otettiin kunnolla luulot pois pelaajalta, että homma sitten sujuu tositoimissa. Minulla oli paljon hankaluuksia päästä lajeihin sisälle, sillä niissä on monia erilaisia näppäinyhdistelmiä mitä täytyy sitten hyödyntää jotta lajeissa pärjäisi. Yksinkertaisemmat lajit ovat Hammer Throw Golf ja Skyline Scramble. Niissä ei tarvinnut muuta kuin muistaa missä vaiheessa tulee mitäkin vastaan. Muissa lajeissa meni sormet solmuun kun yritti tehdä jotain liikkeitä. Taas se perinteinen, että tarpeeksi kun jaksoi hangata, niin alkoihan nämä muutkin lajit sitten jollain tavalla sujua. Ainoastaan Water Slaughter oli sellainen laji, mistä en oikein missään vaiheessa saanut kunnolla otetta. Vaikka kuinka yritti murjoa vastustajaa veden alla, yleensä sai itse turpaansa. Vastustajat liikkuivat vielä nopeatempoisesti ja kun yritti itse uida pintaan haukkaamaan happea, työnnettiin väkisin veden alle.
Onneksi mestaruuden voittamiseen ei tarvita jokaisen lajin voittoa, riitti kun voitti kaksi ja pärjäsi sitten muissa kohtalaisesti. Tämä oli kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Ainut näistä viidestä lajista minkä onnistuin voittamaan joka kerta oli Judo. En tässäkään lajissa oppinut kaikkia metkuja, mutta onneksi hyppypotku on sen verran tehokas ja vastustajan sai hoideltua vain käyttämällä sitä. Lajit etenevät turnaustyylisesti ja jos jonkun lajin mieli voittaa, täytyi se tehdä kolme kertaa. Jos feilasi, pääsi kuitenkin taistelemaan hieman heikoimmista sijoituksista. Tämä turnaustyyli koski ainoastaan niitä lajeja, missä mähistään samanaikaisesti. Golfia ja katolla hyppelyä sai yrittää vain kerran. Näissä kahdessa itsenäisesti pelattavassa lajissa oman suorituksen jälkeen katsotaan yhden vastustajajoukkueen suoritus. Hammer Throw Golfissa huvitti vastustajien munailut kun he välillä heittivät moukaria niin, että ukko jäi roikkumaan moukariin kiinni. Muutamissa tapauksissa moukari putosi kisaajan päälle, teki varmaan kipeää :D Hyvää Poliisin Poika -leffan kesäkisojen -tyylistä suorittamista!
Kun onnistuin pärjäämään hieman paremmin 400-M Hurt-lesissa, mahdollisuuteni voittoon paranivat mukavasti. Water Slaughter kun ei oikein lähtenyt, olin siinä poikkeuksetta viimeinen. Kerran onnistuin yhden vastustajan voittamaan :D Ideanani oli, että kunhan voitan Hammer Throw Golfin ja Judon, minulla on ihan hyvät mahdollisuudet voittaa. Kun voitosta sai ruhtinaalliset 15 kultamitalia, voittoa kannatti todellakin tavoitella. Onnistuihan se viimein ja voitin Golfin! Tämän jälkeen siirrytään katolle Skyline Scramblen merkeissä ja mietin, viitsisikö tuhlata mitaleja yhteen lisäenergiaan. Ostin kuitenkin energian, sillä minulla oli jo ihan mukavasti mitaleita kasassa. Tämä kannatti ja onnistuin selvittämään kymmenen pilvenpiirtäjän välin joka on ihan ok suoritus siihen nähden, miten huonosti muistin, minkä pituisia pilvenpiirtäjän välejä vastaan tuli seuraavaksi. Harjoittelussa onnistuin parhaimmillani selvittämään 16:sta pilvenpiirtäjän väliä, mutta tämä onnistui vain useiden toistojen jälkeen. Judo oli aikaisemmin mennyt todella hyvin ja menihän se tälläkin kertaa kun muisti keskittyä kunnolla. Onneksi ei ollut merkitystä saiko vastustajaa mukiloitua tainnoksiin - riitti, että on enemmän energiaa ajan loputtua.
Kun lajit on suoritettu, jaetaan vielä erikoismitalit. Kategorioita on monia ja yhdestä miinustettiin 15:sta mitalia. Yleensä onnistuin tästä nappaamaan vaan yhden kategorian itselleni, mutta nyt sainkin niistä kolme! Mukavat 25 bonusmitalia taskuun joka sinetöi voittoni!
Todella hyvä peli kunhan vain sai hieman monimutkaiset näppäinkuviot opeteltua. Kaksinpelinä tämä voisi olla todella hauskaa hommaa! Loppulöpinöiden jälkeen tulee vielä ruutu, missä mainostetaan Crash 'n' the Boys Ice Challenge peliä mikä ilmestyy piakkoin. Eipä muistaakseni aikaisemmin ole tullut vastaan peliä, minkä sisällä mainostetaan jotain tulevaa peliä :D Ohjekirjoissa on joskus ollut joidenkin muiden pelien mainoksia, mutta tämä on ihan uusi juttu. Tämä mainos on siinä mielessä huvittava, että tätä lätkäpeliä ei koskaan julkaistu Japanin ulkopuolella. Varmaan ollut kiva venailla kun peliä ei näy eikä kuulu. Olen tätä lätkäpeliä joskus vuosia sitten testannut ja se on hyvin samanlaista menoa kuin Nintendo World Cupissa, mutta luistimilla. Erittäin vahva suositus tälle sekä myös lätkäpelille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti