perjantai 3. lokakuuta 2025

Kabuki: Quantum Fighter


Games Beaten:
483/710
Genre: Platform
Goal: Defeat the Virus (Round 6)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 4/10

Tapahtumapaikka - Maapallo, tulevaisuus. Puolustustietokoneeseen joka suojelee koko planeettaa, on hyökännyt virus joka jatkuvasti mutatoituu ja jakaantuu. Ainoastaan yhdellä miehellä, Eversti Scott O'Connor on rohkeutta riskeerata elämänsä testaamattomalla ihmeaseella. Kuvansiirtojärjestelmä muuntaa Eversti Scotin molekyylirakenteen raakadataksi ja lähettää sen tietokoneen piireihin.
Jättimäisen tietokoneen piireihin astuu epätodennäköinen supersankari - Kvantti Taistelija! Kuusi laajaa kenttää pelkkää toimintaa!

Heti tähän alkuun täytyy mainita, että aikoinaan kun TMR omaa NESManiaansa suoritti, voitin arvonnan ja sain päättää pelin hänelle. Sen verran pelejä oli jo pelattuna, että hieman täytyi miettiä, minkähän sitä valitsisi.
Mieleeni juolahti tämä kyseinen peli ja se oli TMR:n läpäisy numero 493. Hieno sattuma, että pelasimme tämän pelin lähes samassa kohdassa projektejamme :D
Tämä peli on ollut CIBinä pelihyllyssäni vuosikausia, mutta en ole tätä ensimmäisen kentän pienen testailun jälkeen pelannut. Osittain peli on tuttu tuon TMR:n läpäisyn sekä Retkun Youtube -videon myötä. Retku pelasi koko pelin läpi Let's Play -tyyliin ja kyseinen video on tullut useamman kerran katsottua muiden videoiden ohella. En kuitenkaan muistanut pelistä muutamaa pikkujuttua enempää.
Pelin tyylistä tulee vahvasti mieleen Batman: The Video Game. Grafiikoissa on samankaltaisuutta ja jotkin vihollisetkin hieman muistuttavat toisiaan.

Pelissä seikkaillaan tietokoneen uumenissa Scott -nimisellä kaiffarilla. Scottin ulkomuoto muuttuu täysin erilaiseksi kun hän astuu koneen sisään ja hän käyttää pääaseenaan pitkää punaista lettiään.  Mahtavaa, kerrankin voi moshaamalla tappaa vihollisia :D
Kenttiä tässä on vain viisi kappaletta ja suurin osa niistä on vain yhden osion mittaisia. Kentät kaksi ja viisi on jaettu kahteen osaan. Kuudetta kenttää ei periaatteessa ole olemassa vaikka juonessa mainitaankin kuusi toiminnantäyteistä kenttää, sillä viidennen kentän pomon tuhoamisen jälkeen siirrytään suoraan viimeisen pomon pariin. Ehkäpä sen voi kuitenkin luokitella kuudenneksi kentäksi. Mistään kovin pitkästä pelistä ei ole kysymys ja pääsinkin tämän puolivahingossa ensimmäisellä yrityksellä läpi. Osittain tähän vaikutti se, että tiesin muutamia juttuja entuudestaan.
Kahden lisärin voimalla lähdetään etenemään ja pelissä on kaksi continuea. Jotkin kentät tarjoilevat lisäreitä ja ne voi kerätä uudelleen jos joutui kentän alkuun. Todella armollinen ratkaisu.



Pelkästään moshaamalla ei vihollisia tai pomoja tarvitse tappaa, sillä peli tarjoilee liudan erikoisasteita. Aina kentän jälkeen Scott saa uusia erikoisaseita käyttöönsä. Erikoisaseet käyttävät Chipejä ase-energiana ja viholliset saattoivat pudottaa ase-energiaa normaalin energian lisäksi. Kentän jälkeen sekä energia- että ase-energiamittari täyttyivät. Tästäkin huolimatta aika maltillisesti käytin erikoisaseita. Tukan heiluttaminen oli vain niin tyydyttävää hommaa, niin keskityin enemmän siihen. Muutamissa kohdissa täytyi käyttää jotain erikoisasetta jotta kohdasta selvisi helpommin eteenpäin. Jos hyppäämällä täytyi jokin vihollinen tuhota, tukan heiluttamisen ajoitus täytyi tehdä tarkasti. Aluksi tämä tuotti hieman hankaluuksia ja en meinannut millään osua viholliseen. Jotkin viholliset ovat myös erittäin ketteriä ja vaati hieman tuuria, jotta niihin sai tehtyä osumaa.



Kuolemasta joutui kentän alkuun ja tähän hommaan tutustuin kunnolla kolmannessa kentässä. Pelissä on hieno roikkumismekaniikka jota hyödynnetään oikeastaan jokaisessa kentässä. Kenttien varrella on pieniä palikoita joihin Scott pystyi tarraamaan kiinni. Palikalta toiselle pääsi näppärästi hyppäämään ja tätä täytyikin tehdä jotta kentissä pääsi eteenpäin. Jos hyppimisen feilasi, joutui monessa tapauksessa palaamaan hieman taaksepäin ja yrittämään uudelleen.
Jotta hypyt onnistuivat, täytyi hypyn suunta katsoa oikein. Jos hyppäsi niin, että Scott katsoi väärään suuntaan, hypyn voimakkuus muuttui. Tärkeää on myös, minkälaisella hyppyvoimalla palikalta toiselle hyppäsi. Monesti hyppykohtien yläpuolella on jokin asia, mikä satuttaa Scottia. Täytyi siis tarkasti arvioida hyppynapin painalluksen voimakkuus. Kolmannessa kentässä kiivetään ylöspäin ja hyppykohdissa on vihollisia kiusaamassa ja hypyt täytyi ajoittaa todella tarkkaan. Tajusin vasta hieman myöhemmin, että viholliset kannatti yrittää tappaa kuin yrittää raivolla eteenpäin. Mitä pidemmälle peli eteni, sitä teknisemmäksi hyppykohdat menivät. Viidennessä kentässä hyppelyt ovat jo melko haastavia ja kannatti hieman pohtia seuraavaa hyppyä ennen kuin teki mitään harkitsematonta.

Pomot ovat pääosin aika helppoja tapauksia. Jokainen kenttä sisältää täysin erilaisen pomovastuksen ja näihinkin käytin oikeastaan vaan tukkaa apunani. Neljännen kentän robotti bossiin joutui dynamiittia hyödyntämään, sillä taistelun alussa ruudulla on kaksi pientä palleroa mitkä ampuvat jatkuvalla syötöllä häiriten itse taistelua. Pallerot ovat todella kestäviä enkä saanut niitä oikein millään muulla tuhottua kuin dynamiitilla. Ensin yritin oikeastaan kaikilla muilla aseilla, mutta henkihän siinä hommassa lähti kun ei pieniin kohteisiin osunut millään.
Palleroiden tuhoamisen jälkeen lopputaistelu on sitten aika läpsyttelyä. Viidennen kentän pomossa hyödynnetään roikkumis -mekaniikkaa ja jättimäisen robotin päälle täytyi kiivetä jotta siihen sai tehtyä vahinkoa.



Kolmannen kentän kohelluksesta johtuen minulla ei ollut enää kuin yksi continue jäljellä viidenteen kenttään. Kenttä tarjoili onneksi lisärin ja kunhan sen vain sai kuolemisen jälkeen kerättyä, sai mukavasti harjoiteltua kentän läpäisyä. Viidennen kentän jälkimmäinen osuus on pelkästään ylöspäin kiipeämistä ja todella tarkkoja hyppykohtia. Rauhallisella etenemisellä selvisin kuin selvisinkin viimeiselle pomolle asti.






Viimeinen pomo, Virus ei tuottanut suurempia ongelmia, sillä tämä oli yksi niistä asioista mitä muistin entuudestaan. Ensimmäinen vaihe on todella helppo ja se meneekin helposti ilman osumia läpi. Tärkeää on seisoa lähellä Virusta jolloin sen päästä törröttävän "suun" ammukset pystyy väistämään helposti. Kun ammukset on väistetty, antaa tukan heilua ja yrittää saada tehtyä muutaman osuman tähän suuhun. Tätä samaa kaavaa toistettiin sitten siihen asti kun suu tuhoutuu. Taistelu ei toki ole vielä tässä vaan Viruksen energiapalkki täyttyy uudelleen ja toinen vaihe alkaa.
Toinen vaihe olisi ollut todella hankala jos en olisi entuudestaan ollut tietoinen asiasta. Suu vaihtuu johonkin toiseen juttuun mikä ampuu huomattavasti hankalammin väistettäviä ammuksia. Raivokkaasti hyökkäsi dynamiitilla päälle ja pomon sai tuhottua aika helposti. Taistelussa on myös kaksi palikkaa missä olisi pystynyt roikkumaan, mutta en oikein nähnyt niiden käyttämistä tarpeelliseksi. Ehkä ilman erikoisasetta toiseen vaiheeseen olisi saanut helpommin osumia roikkumalla palikoissa.





Loistopeli jälleen kerran! Tämä on sopivan leppoinen hyvillä mekaniikoilla. Tämän olisi todella mielellään aloittanut alusta jos näin olisi käynyt. 
Jälleen vahva suositus jos peli ei ole entuudestaan tuttu :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti