Genre: Action/Puzzle
Goal: Rescue Candy (Round 10-10)
Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 4/10
Candy tarvitsee apuasi! Hän on jäänyt vangiksi omaan uneensa! Sumo, Dragon ja muut hänen nukkensa ovat yllättäen heränneet eloon. He eivät anna Candyn herätä unestaan...koskaan!
Sen sijaan he kantoivat Candyn palatsiin nimeltä Mendel. Candy raukka, hänen ainoa toivonsa on ystävänsä Bon-Bon...ja se olet sinä!
Mutta sinun tehtäväsi ei tule olemaan helppo. Bon-Bonin tulee päihittää ja olla älykkäämpi kuin Candyn pahat nuket jotta hän selviytyy petollisista tasoista.
Onnea matkaan Bon-Bon! Candy odottaa sinua sillä aikaa kun hänen pahat kaappaajansa odottavat sinua!
Hieman kummallinen Actionia ja Puzzlea sekoitteleva peli. Peli ei ollut entuudestaan tuttu, mutta siitä huolimatta lähdin testailemaan tätä ilman ohjekirjan apuja.
Pelissä on kymmenen maailmaa ja niistä kahdeksan saa pelata haluamassaan järjestyksessä. Jokainen maailma sisältää kymmenen puzzlea ja Game Overin sattuessa saa peliä jatkaa samasta puzzlesta mihin jäi.
Vaikka tässä saikin valita mihin haluaa mennä, pelasin maailmat kellon suuntaisesti vasemmasta yläkulmasta aloittaen. Kursori on valmiiksi tämän maailman kohdalla joten oletan pelintekijöiden tarkoittavan sitä "ensimmäiseksi" maailmaksi. Selkeästi tämä ei ollut se optimaalisin reittivalinta, sillä heti alkuun tuli aika kiperiä puzzleja!
Loppupuolen puzzlet olivat huomattavasti helpompia ja ne menivätkin hujauksessa läpi.
Pelin ideana on tuhota kaikki Candyn pahat nuket jotka näkyvät ruudulla jonka jälkeen siirrytään seuraavan puzzlen pariin. Nukkejen tuhoamiseen on monta tapaa, mutta yleisin tapa on työntää heidät seinää vasten jolloin he räjähtävät kappaleiksi. Bon-Bon -pelihahmo osaa kääntää lattiassa olevia laattoja ja jos nukke sattui seisomaan käännettävän laatan päällä, se paiskautui eteenpäin.
Laattoja kääntelemällä saattoi löytää piilotettuja asioita ja vaihtoehtoisia tapoja tuhota nuket. Esimerkiksi esiin saattoi tulla eräänlainen ponnahduslauta joka tönäisi Bon-Bonin nukkeja päin tuhoten ne.
Pelissä on muutama lisäelämä mikä helpottaa hommaa mukavasti, sillä puzzlea ei tarvitse aloittaa ihan alusta jos lisäreitä on jäljellä. Game Overin jälkeen luonnollisesti puzzle alkaa alusta.
Välillä nukkejen tuhoaminen oli työn ja tuskan takana, sillä ruudulla saattoi olla jos jonkinlaista vipeltäjää. Joissain puzzleissa on inhottavia alustoja jotka spawnasivat kuolleet nuket takaisin elävien kirjoihin. Ainut keino puzzlen selvittämiseksi oli tuhota nämä alustat kääntämällä ne pois ruudulta.
Yksi maailma sisältää vain yhden tyylisiä nukkeja. Eri maailmoiden nuket käyttäytyivät eri tavalla ja jotkin nuket olivat todella ärsyttäviä saada tuhottua. Löytyi esimerkiksi hyppiviä, uivia, pelihahmoa seuraavia ja randomisti liikkuvia nukkeja.
Monta puzzlea meni ns. tuurilla läpi kun sain jonkun hullun kombon tehtyä erilaisten piilotettujen asioiden vuoksi ja nuket tuhoutuivat hieman yllättäen :D
Vaikka tässä loputtomat continuet onkin, salasanaa ei tähän ole laitettu. Kun pelin kerran aloitti, se täytyi tykitellä läpi yhteen menoon. Onneksi tämä ei järin pitkä ollut, läpäisin pelin noin kolmeen tuntiin vaikka useita puzzleja jouduinkin hankaamaan useamman Game Overin verran.
Kun yhden maailman kaikki yhdeksän puzzlea on suorittanut, pomovastus hyppää ruudulle. Välillä pomon virkaa toimittaa yksi erikoisempi nukke tai sitten useampi kyseisessä maailmassa vastaan tulleita nukkeja. Pomot täytyi pelata aina yhteen pötköön läpi, kuolemasta kaikki nuket tulivat takaisin. Tällä kertaa lisäreistä ei ollut suurempaa apua.
Pomoissa kävi hieman samantyylisesti kuin puzzleissa; jotkut meni todella nopeasti läpi ja joitain joutui sitten hankaamaan kerta toisensa jälkeen.
Näissäkin oli välillä rutkasti tuuria mukana, sillä välillä satuin kääntämään juuri oikeaa laattaa oikealla hetkellä ja pomo tai vihollisrykelmä kuoli kerrasta.
Kun kahdeksan maailmaa on suoritettu onnistuneesti, pääsee kokeilemaan kartan keskellä olevaa linnaa. Meno ei eronnut muusta pelistä oikein millään tavalla - ainoastaan aikaisemmista puzzleista tutut viholliset täytyi kohdata uudelleen ja niitä on vuorotellen eri puzzleissa.
Pomotaistelun jälkeen, joka tässä poikkeuksellisesti on jo yhdeksännen puzzlen kohdalla, siirrytään välivideoon jota aluksi luulin loppukuviksi. Kymmenes puzzle on vain välivideon alku joka syventää tätä hullua lorea! Peli ei suinkaan ollut tässä, vaan vielä yksi pilviin piilotettu linna täytyy suorittaa.
Vielä pääsee kymmenen puzzlen verran peliä pelaamaan ja tässä maailmassa on uusi nukketyyppi; potkivat karate-nuket. Aika helppoja perusvihollisia, mutta muutama puzzle oli todella kiperä päästä läpi. Yksi ehdottomasti ärsyttävimmistä oli kahdeksas puzzle missä jokainen puzzlessa oleva laatta on täynnä nukkejen spawnausalustoja.
Yllättävän kauan meni saada kaikki alustat pois ruudulta jotta karate-nuket sai lopullisesti tuhottua. Monta Game Overia ja pitkiä yrityksiä myöhemmin puzzle viimein meni läpi.
Yhdeksäs puzzle on taas pomotaistelu ja vastassa on sama ukkeli mikä on tullut vastaan muutaman kerran aikaisemminkin. Sain ukon todella nopeasti tuhottua onnenkantamoisen siivittämänä.
Peli ei suinkaan vielä ollut tässä, vaan pelin viimeinen pomo, jokin mystinen lady täytyy vielä hoidella pois päiviltä. Tätä ladya (joka kiusaa koko pelin ajan herättäen nukkeja henkiin) vastaan joutui taistelemaan kerran aikaisemminkin ja tämä viimeinen taistelu on hyvin samantyylinen. Lady ampuu tähtirykelmiä ja jos sellainen osuu pelihahmoon, muuttaa se hahmon joksikin nukeksi.
Tähtirykelmän väri määrää minkälaiseksi nukeksi Bon-Bon muuttuu. Aikaisemmassa kohtaamisessa tämän naikkosen kanssa nukketyypit oli rajattu vain muutamaan, tässä taisi olla kaikki mahdolliset. Ei puhettakaan, että tämän naisen olisi saanut seinää vasten pelkällä Bon-Bonilla, sillä laattojen käänteleminen ja tähtirykelmien väisteleminen samanaikaisesti osoittautui mahdottomaksi.
Joillain nukeilla ei voinut edes kääntää laattoja ja täytyi muistaa, mistä rykelmistä muuttui parhaimmaksi nukeiksi. Ykkösvalinnaksi osoittautui karate-nukke jolla sainkin sitten ladyn viimein tuhottua. Taistelun aikana on myös hämärä "ominaisuus", että kun nukeksi muuttuu, niin peli ohjailee sitä automaattisesti. Kuitenkin itse pystyi myös ohjaamaan nuken suuntaa, mutta välillä se pisti vastaan.
Tämä oli hieman hämmentävää, mutta ei osoittautunut ongelmaksi. "Balettitanssija -nukke oli tässä taistelussa ehdoton vitsi, sillä sitä ei voinut lainkaan itse ohjata ja se ei voinut kääntää laattoja. Yleensä taistelu päättyi niin, että tanssija osui naikkoseen ja henki lähti.
Taistelu ladyn kanssa kesti yllättävän pitkään, sillä en vain onnistunut työntämään häntä seinään päin vaikka miten yritti. Ei karate-nukke mikään huippu hyvä ollut, mutta paras vaihtoehto kuitenkin. Jos vääränlaiseen tähtirykelmään meni osumaan, niin ei peli ollut vielä välttämättä pelattu, jos tarpeeksi pitkään onnistui väistelemään naikkosta, muuttui Bon-Bon takaisin normaaliin muotoonsa.
Ei tämä huono peli ollut laisinkaan, mutta ei kyllä sieltä parhaimmasta päästä myöskään. Jotkut puzzlet olivat todella rasittavia ja liikaa tuuriin pohjautuvia. Ei tässä hirveästi puzzle -elementtejä ollut, enemmän homma painottui tuohon action -osastoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti