tiistai 19. marraskuuta 2024

Freedom Force


Games Beaten:
440/709
Genre: Shooter
Goal: Finish Unknown Guerrilla Hideout (Scene 5)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 4/10

Joukko äärimmäisiä sissejä joita kutsutaan "tuntemattomiksi sisseiksi" on kaapannut koko lentokentän haltuunsa. Pian huomaat, että sissit ovat jakautuneet kolmeen erilaiseen ryhmään. 
Rad Max ja Manic Jackson ovat koulutettuja tälläisiä äärimmäisiä tilanteita varten. Heidän tehtävänään on saada sissit kuriin ja lentokenttä takaisin normaaliin käyttöön.

Jälleen Zapper -pelin aika. Minun täytyi ihan rapakon takaa tämä tilata, koska pelistä ei Eurooppalaista julkaisua ole olemassa. Sunsoft hyppäsi tähän lisälaite -sirkukseen ja väsäsi oman pyssypelin!
Huvittavaa sinänsä, että pelin saapumisessa kesti noin kuukausi ja sen pelasi hieman päälle tunnissa läpi :D
Peli sisältää viisi todella lyhyttä kenttää jotka pääosin sijoittuvat lentokentälle. Vaikka viidennen kentän jälkeen tuleekin onnitteluteksti, niin tässä voi halutessaan pelata neljä looppia. Loopeilla ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä, sillä loppukuva ei juurikaan eroa eri kierrosten kesken.
Läpäisyyn riittää siis hyvin yhden loopin vetäminen. Sanoisin, että jos haluaa kaikki neljä looppia vetäistä, se olisi sitten 100% läpäisy.
Ohjekirjasta selvisi, että kolmesta ensimmäisestä loopista saa haltuunsa salaisen sanan ja se täytyy kirjata ohjekirjan sivulle ylös. Kun on saanut kaikki kolme salaista sanaa kerättyä voi ohjekirjan sivun lähettää postissa ja voi voittaa palkinnon. Aika omituinen peli-idea.

Minulla oli pieni pelko tämän pelin suhteen yhteensopivuuden kanssa, että miten PAL –kuvaputkitelkkarini soveltuu yhteen NTSC konsolin ja pelin kanssa. Valitettavasti pelkoni kävi toteen ja ongelmia ilmeni. Muuten peli rullasi hienosti, mutta värit olivat kadonneet jonnekin. Antoi ihan erilaista haastetta pelata pelkillä harmaasävyillä :D
Kokeilin pelata peliä myös PAL NESilläni, mutta ei siitä tullut mitään, sen verran pahoja grafiikkaongelmia oli, että peli oli pelaamiskelvoton.
Pelasin kuitenkin pelin läpi harmaasävyisenä ja tarkoituksena oli ottaa paremmat kuvat kaverin luona jonka telkkarissa peli näkyy värien kanssa. Kävi kuitenkin niin, että siinä hieman olutta nauttineena ja hieman erilaisen pelisetupin vuoksi en saanut peliä läpäistyä. Vierailun alkuperäinen tarkoituskaan ei ollut tämän kikkareen pelaaminen joten se jäi täysin toissijaiseksi jutuksi.
Mielenkiintokin katosi hommasta aika tehokkaasti ja päätin, että olkoon tässä blogissani sekä värillisiä että harmaasävyisiä kuvia. Näin jälkeenpäin ajateltuna ideahan on erittäin hyvä, sillä nyt on siitäkin läpäisystä kuvat miten tämän alunperin meninkin läpi.



Jokaisessa kentässä ammutaan pahiksia ja yritetään välttää ampumasta panttivankeja. Tässä oli todella hämärästi toteutettu milloin kenttä loppuu. Välillä se loppui hieman myöhempään kuin toisella kerralla ja mitään kiveen hakattua loppuruutua ei ole. Ohjekirjasta selvisi, että kenttä loppuu kun on tarpeeksi tappanut pahiksia - käy järkeen.
Ohjekirjassa mainitaan, että pelissä on erilaisia lisävarusteita kuten energiapakkauksia, ammuksia ja aseita. Aluksi ihmettelin, että miten ihmeessä kyseisiä kapistuksia saa itselleen, mutta sitten tajusin, että nehän ilmestyvät satunnaisesti ruudun oikeassa alakulmassa olevaan laatikkoon.
Kun lisävaruste ilmestyi ruutuun, sitä täytyi ampua nopeasti jotta sen sai käyttöönsä. Energiapakkausten kohdalla tämä homma on täysi vitsi, sillä ne pysyivät ruudulla noin sekunnin verran :D Täysin tuurista kiinni, saiko moiseen osuttua.
Neljännessä kentässä yhden ainoan kerran vastaan tuli ilmapallo jonka tuhoaminen siirsi minut automaattisesti seuraavaan kenttään. Ilmeisesti jokaisessa kentässä on jotain salaisia hahmoja joita täytyi ampua jotta ilmapallon sai ilmestymään. En todellakaan ole varma tästä asiasta, ohjekirja ei ole kovinkaan tarkka asian suhteen.
Ilmapallosta sai myös energiat ja ammukset täyteen, mutta tätä en muista koska kaikki tapahtui niin nopeasti.
Lisävarusteiden joukossa on myös tavara joka muuttaa pelin hieman hankalammaksi yhden kentän ajaksi. Tätä tuli välillä vahingossa ammuttua sillä se ilmestyi samaan ruutuun muiden lisävarusteiden kanssa. Ihan en päässyt kärryille miten kenttä vaikeutui, ehkä viholliset ilmestyivät ruutuun hieman nopeammin.
Lisävarusteiden etenkin aseiden kerääminen oli täysin turhaa, sillä viholliset kuolivat poikkeuksetta yhdestä osumasta. Ammusten ja energiapakkausten kerääminen oli ainut hyödyllinen asia koko hommassa.
Kranaatinheitintä ei kannattanut missään tapauksessa kerätä, sillä se tuhosi kaikki viholliset kerralla ruudulta. Tämähän kuulostaa ihan mainiolta, mutta mokoma tuhosi myös panttivangitkin samaan syssyyn. Asetta ei voinut vaihtaa ja panokset oli vain tuhlattava jotta sai perus aseen takaisin. Kantapään kautta tuli tämäkin asia opittua.
Peli sisältää mittarin joka kertoo kuinka monta panttivankia on ampunut. Jos tappoi kuusi panttivankia, joutui takaisin ensimmäiseen kenttään ja energioita ei saanut täyteen. Tässä vaiheessa oli sama painaa resettiä. Aika järjetöntä pelisuunnittelua :D

Muutamien kenttien välissä pääsee pelailemaan jotain sanapeliä jossa täytyi yrittää ratkaista ruudun yläreunassa oleva sana ampumalla alapuolella olevia kirjaimia. Jos ampui viisi kertaa väärää kirjainta, sanapeli loppui. Sain tämän muutaman kerran suoritettua ja palkinnoksi ei tule muuta kuin pisteitä.
Ensimmäisen sanapelin taustamusiikki kuulosti todella tutulle ja se onkin Blaster Masterin pomobiisi! Aina ilahdutti, kun sanapeliin pääsi kuuntelemaan tätä hyvää biisiä. Muutenkin pelissä on oikein näppärät musiikit :)



Pääsin jo melkein ensimmäisillä yrityksillä viimeiseen kenttään. Tätä en edes tajunnut, sillä luulin, että kohtauksen vaihtuessa kenttä on vielä samaa. Kentät ovat todella lyhyitä jonka vuoksi hämmennys oli suuri.
Katsoin huvikseni Youtube -videosta kuinka kauan menee ensimmäisen kentän läpäisyyn ja se onkin huimat 36 sekuntia! Kaikkien viiden kentän läpäisyyn menee noin 7 minuuttia. Tekijöitä ei voi ainakaan liian pitkästä pelistä syyttää :D
Peli muuten eteni mukavasti, mutta viimeistä kenttää saikin yrittää useampaan kertaan kun siinä lähti henki todella nopeasti. Jos vihollista ei saanut nopeasti hengiltä, se saattoi tyhjentää energiapalkin sekunneissa. Ammuin myös monesti panttivankeja kun en harmaasävyjen vuoksi erottanut, kuka on vihollinen ja kuka panttivanki :D
Viimeinen kenttä on tumman punainen ja viholliset ovat vihreitä joten mukava kontrastiero niiden välillä on. Nopeaa reagointia ei kerinnyt tekemään kun täytyi muodosta päätellä kuka kukin on. Lisäksi tähän on laitettu yksi vihollinen joka näyttää aivan panttivangilta. Hieman hämmensi, kun vanha mummo veti raketinheittimen esiin ja alkoi tykittää :D
Tämän kanssa sai olla todella tarkkana, sillä jos liikaa panttivankeja ampui, peli meni takaisin ensimmäiseen kenttään. Mummelin ratkaisun odotteluun tuhrautui aikaa ja sen aikana vihollisia saattoi ilmestyä ruudulle.
Muissakin kentissä energiaa menetti todella helposti, mutta vaikka energiapakkauksia ei saanutkaan kerättyä, kolmannen kentän puolessa välissä saa energiat täyteen hieman yllättäen. Luulen, että ammuttujen vihollisten määrä tai pisteet olivat syynä tähän. Joka tapauksessa tämä on erittäin mainio juttu.
Pelistä löytyi ominaisuus joka teki tästä sitten suhteellisen helpon ja tätä käytinkin hyväkseni etenkin viimeisessä kentässä. Jos pitää ohjainta toisessa kädessä, pelin voi laittaa pauselle start -napista. Näin kun välillä pausetteli, sai kerättyä myös energiapakkauksia jotka muuten oli lähes mahdoton kerätä.
Pausen avulla sai asetettua Zapperin piipun suoraan vihollisen päälle ja sitten sen kuin räiski menemään. Kunhan joskus keksin miten pääsen kotioloissa tämän pelaamaan värien kanssa, vedän ensimmäisen loopin ihan ilman mitään pausetteluja. Nyt oli oikeastaan pakko turvautua tähän, koska aivan liian mahdotonta hommaa ilman kunnollia värejä.
Viimeisessä kentässä sissiporukan pomo "Eugene Extreme" vilahtaa ruudulla pitäen panttivankia hallussaan, mutta ukkoa ei tarvitse ampua. Jännä, että tähän ei oltu laitettu mitään pomotaistelua tätä ukkoa vastaan, missattu tilaisuus!




Eipä ollut kovin kaksinen tekele. Hieman löysää suorittamista Sunsoftin kaltaiselta firmalta. Neljän loopin ja ihmeellisen palkintokisan sijaan, olisi voinut tehdä pidempiä kenttiä joissa lisävarusteista olisi ollut oikeasti jotain hyötyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti