lauantai 20. tammikuuta 2024

King's Quest V: Absence Makes the Heart Go Yonder!


Games Beaten:
410/709
Genre: Point & Click
Goal: Defeat Mordack

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 6/10

Matkaa King's Questin taianomaiseen maailmaan missä tehtävänäsi on löytää kadonnut linna ja Daventryn kuninkaallinen perhe.

Point and Clickejä on tullut pelailtua, mutta nämä Sierran tekeleet ovat jääneet täysin välistä. Sen verran kuitenkin tiedän, että nämä laadukkaat pelit ovat aika armottomia pelaajaa kohtaan. Softlockauksen mahdollisuus on jatkuvasti läsnä.
King's Quest -sarjakaan ei minulle ollut entuudestaan kovinkaan tuttu, pois lukien yksi dokumenttipätkä King's Quest III:sen speedrunauksesta.
Tämä viides osa on ainut mitä on julkaistu NESille ja vielä Konamin toimesta! Täytyy myöntää, että mielenkiinto heräsi täyteen kukoistukseensa kun huomasin Konamin logon komeilevan ruudulla.
Pelissä ohjaillaan kuningas Grahamia ympäri Daventryn kuningaskuntaa jotta perhe ja kadonnut linna löytyisi. Perinteisen klikkailun sijaan tässä voi kävellä paikasta toiseen käyttämällä D-padia mikä toimi todella hyvin.
Vaihtoehtona on myös perinteinen klikkailu, mutta hetken sitä testailtuani totesin sen todella kankeaksi touhuksi. Muut asiat hoidetaan sitten klikkailemalla kuten tavaroiden käyttö ja asioiden tarkastelu.



Erilaisia toimintoja tässä on todella maltillisesti, sillä Graham osaa katsoa, puhua, tehdä erilaisia actioneja ja käyttää tavaroita. Peli tuntui välillä todella kankealta näiden toimintojen vaihtamisen osalta ja välilä vaikka kuinka painoi esimerkiksi tavaravalikkoa, ei komento mennyt perille.
Useamman painalluksen jälkeen homma sitten toimi. Sama kankea ongelma koski valikoissa liikkumista. En tiedä johtuiko se ruudulla näkyvien spritejen ynnä muiden määrästä, mutta jostain syystä homma tahmasi välillä urakalla. Tähänkin toki tottui, mutta hieman ärsyttävä ominaisuus.
Pelin tallentaminen on myös yksi todella hämärä osa-alue. Pelissä pystyi tallentamaan tiedostoon tai ottamaan salasanan ylös. Jo heti pelin alkumetreillä testailin tätä, että ei sitten pidemmän pelisession jälkeen kävisi mitään typerää.
Testailu kannatti, sillä homma oli tehty todella kummalliseksi. Tiedostoon tallentaminen koskee vain pelisession aikaista tallentamista. Kuolemisen tai jonkun muun jutun jälkeen voi tiedoston ladata ja se toimii samalla tyylillä kuin Save Statet. Kun peliä halusi jatkaa myöhemmin, oli tämä tiedosto kadonnut kuin tuhka tuuleen.
Salasana taas oli pelin myöhempää jatkamista varten ja se täytyi kirjoittaa esimerkiksi paperille. Kummallinen systeemi, mutta näin jälkikäteen ajateltuna onneksi homma meni näin, sillä jos tässä olisi ollut vain pelkkä tiedostotallennus, olisi jokaisen softlockin jälkeen joutunut aloittamaan pelin alusta :D
Nyt kun tasaisin väliajoin otti salasanoja ylös, pystyi palaamaan taaksepäin jos sattui jäämään jumiin.



Soflockaus, tuo Sierran seikkailupelien suola. En ihan täysin fanita tälläistä tapaa tehdä peliä, että voi jonkin tärkeän tavaran jättää vahingossa keräämättä ja siirtyä alueelle, mistä ei pääse enää takaisinpäin. Jatkuvasti pääkoppaa nakertaa tieto, että "jäiköhän jotain keräämättä ja uskaltaako siirtyä eteenpäin?".
Aika hyvin onnistuin tätä softlockausta välttämään ja ainoastaan yhden kerran jouduin alueen verran palaamaan taaksepäin kun olin missannut tärkeän tavaran.
Noin pelin puolessa välissä lumialueella vastaan tulee hurja Jeti, joka täytyy päästää päiviltä jotta seikkailu jatkuu. Yritin kaikenlaisia kikkoja kunnes totesin, että todennäköisesti jotain tärkeää puuttuu. Salasanan avulla takaisin pelin alkumaisemiin ja näinhän se oli, että tärkeä tavara oli jäänyt keräämättä.
Tämä tavara oli herkullinen vaniljakastike piirakka jolla täytyi jostain syystä heittää Jetiä naamaan. Jeti sitten piirakan sokaisemana käveli reunan yli ja tippui kuolemaansa.




Peli sisälsi muutaman alueen joihin täytyi piirtää ihan perinteinen kartta. Ei kun kynä käteen ja piirtämään. Aluksi aavikko-aluetta tutkiessani en ollut oikein varma onko kartan piirtämisestä mitään hyötyä. Olihan siitä, sillä viimein löytyi seikkailua edistävää sisältöä!
Toinen, hieman myöhemmin tuleva meri-alue on huomattavasti pienempi tutkia kuin aavikko ja sen kartan saikin piirrettyä nopsaan. Jotenkin mukavaa vaihtelua tälläinen karttojen piirtely seikkailun lomassa. 
Alueissa oli vielä selkeät rajat mistä ei päässyt pidemmälle, joten karttojen piirtäminen onnistui mallikkaasti.



Aivan täysin vinkeittä en peliä onnistunut selvittämään. Alku näytti todella lupaavalle kun seikkailu eteni tasaiseen tahtiin ja sain muutamia hieman hankalampiakin pulmia selvitettyä ihan omin avuin. Pelin viimeisellä alueella, Mordackin linnassa jouduin kuitenkin pariin otteeseen turvautumaan netin apuun.
Ensimmäinen jumin aiheuttanut pulma olisi ollut ihan hyvin itse ratkaistavissa, mutta alueen ärsyttävyyden vuoksi en enää pitkän pyörimisen jälkeen jaksanut alkaa sitä itse selvittämään.
Ennen Mordackin linnaan pääsyä täytyy selvittää labyrintti. Tämä mesta meni täysin tuurilla läpi vaikka ilmeisesti tähänkin olisi ollut jonkin looginen ratkaisu. Ruudun alareunassa näkyi nuoli joka ei osoittanut mihinkään järkevään suuntaan. Nuoli reagoi Grahamin asentoon, mutta vaikka itse kääntyi vasemmalle, saattoi nuoli osoittaa alaspäin.
Pitkään siinä meni, mutta sain ympyrää pyörimällä kaikki tarpeelliset asiat kerättyä labyrintista ja pääsin astumaan Mordackin linnan sisälle. Linnassa jumitin sitten hyvän tovin ja luulin, että labyrinttiin oli unohtunut jokin tärkeä tavara. Ei ollut, vaan en vain hoksannut yhtä jälkikäteen aika helpon oloista puzzlea.
Toista jumikohtaa en todennäköisesti olisi keksinyt itse. Mordackin linnan ongelma on se, että siellä ei saa tehdä rauhassa mitään. Mordack teleporttailee randomilla huoneeseen mitä itse olet tutkimassa ja jos näin tapahtuu, henki lähtee saman tien. 
Niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, en oikein välitä siitä, että ei saa rauhassa tutkia asioita. Yhdessä huoneessa olisi pitänytkin odottaa aika pitkään paikallaan jotta tärkeä asia aktivoituisi. Kun kerta muissa huoneissa täytyi höntyillä nopeasti eteenpäin jotta Mordack ei teleporttaisi tappamaan, ei tullut mielenkään, että jossain huoneessa täytyisi pojottaa paikallaan pitkä tovi.
Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, että onnistuin näinkin välillä vinkeillä pääsemään pelin läpi, missä softlockauksen vaara on todellinen :)



Viimeinen taistelu Mordackia vastaan on aika tuuri peliä. Mordack muuttui erilaisiin muotoihin ja taikasauvan avulla täytyi keksiä mikä linnasta löydetyn kirjan taioista tehoaa mihinkin. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta ja väärästä valinnasta lähti luonnollisesti henki. Muutaman yrityksen se vaati, mutta sain viimein oikean järjestyksen haltuun ja Mordack oli historiaa! Perhe ja linna on viimein pelastettu, hurraa!
Pelissä on jännä pistesysteemi joka periaatteessa kertoo, että miten pitkällä peliä olet menossa. Maksimipistemäärä on 260 ja se lisääntyy aina erilaisien toimintojen kautta. En tiedä onko lopussa aina tuo 260 pistettä vai voiko jotain pisteitä missata niin, että ei kokeile kaikkia asioita, mutta itse ainakin onnistuin täydet pisteet saamaan :)
Ihan kiva systeemi - näki vähän, että missä mennään.




Tämähän on hyvä peli kaikesta softlockaukseta huolimatta. Aluksi hieman pelin kankeus ja alkukantainen graafinen tyyli säikäyttivät kun tämän tyylisiä seikkailupelejä on tullut pelattua lähinnä PC:llä, mutta äkkiä hommaan tottui.
Seikkailupelien ystäville iso suositus, pelasi tätä sitten millä alustalla hyvänsä!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti