keskiviikko 24. tammikuuta 2024

Alien 3


Games Beaten:
411/709
Genre: Action
Goal: Rescue Prisoners and Kill Alien Guardians (Mission 8)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 5/10

Kun Ripley, Newt ja Hicks matkasivat loputonta avaruutta pitkin, olivat he täysin pimennossa siitä, mitä kohtalo tuo tullessaan. Hyperunessa oleva Ripley kantaa tietämättään mahassaan alien kuningattaren alkiota. 
Sulaco -nimisellä alusella syttyy tulipalo jonka seurauksena se laukaisee pakoaluksen avaruuteen. Alus pakko laskeutuu Fiorina 161 -nimiselle vankiplaneetalle ja ainoastaan Ripley selviytyy elävänä tästä hurjasta törmäyksestä.
Fiorina 161:lla asuu kaikista pahamaineisempia vankeja kuten murhaajia ja raiskaajia...
Lääkäri nimeltä Cleamens onnistuu pelastamaan huonokuntoisen Ripleyn. Ripley epäilee, että alienit ovat seuranneet häntä Fiorina 161:lle ja hänen pahimmat pelkonsa käyvät toteen.
Ripley tietää, että "Yhtiö", joka on rahoittanut suurimman osan hänen avaruustutkimuksistaan, katsoo alienien olevan tärkeä laji ja niitä ei tulisi vahingoittaa. Yhtiö on sijoittanut miljoonia dollareita "alienien haku projektiin" joka toisi nämä hirvittävät tappokoneet maan päälle joiden avulla hallittaisiin koko maailmaa.
Ripley on tietoinen tästä ilkikurisesta suunnitelmasta ja se on pysäytettävä. Alienien määrä kasvaa jatkuvasti Fiorina 161:sellä ja ennen pitkää ne löytävät tiensä pois planeetalta aina maapallolle asti.
Ripleyllä on tärkeä tehtävä - hänen täytyy pelastaa alienien nappaamat vangit ja tuhota itse alienit.

Empä ole hetkeen moista puuta heinää kirjoittanut juoni -osioon. Eihän tuo mukaillut elokuvaa juuri lainkaan. 
Elokuvassahan on vain yksi alien jota sitten yritetään saada pois päiviltä. Tässä pelissä alieneita on kymmeniä joka vesittää juonelliset kuviot täysin. Elokuvassa planeetta on myös täysin aseeton ja tässä pelissä räiskitään menemään niin että tuntuu. Loistavaa.
Ripley ei myöskään houkutellut alieneja mukanaan, vaan yksi facehugger oli onnistunut matkustamaan pakoaluksen mukana planeetalle ja onnistuu istuttamaan alienin yhden vangin koiraan.
Ehkäpä olisi ollut parempi tehdä vain pelkkä Alien -niminen peli ilman mitään kummempaa elokuvaviittausta. Ymmärrän kyllä sen, että elokuva oli ajankohtainen peliaihio, mutta empä äkkiseltään keksi miten tätä olisi voinut parantaa niin, että se mukailee elokuvan tapahtumia. Yhden saman alienin jahtaaminen ilman sen kummempaa aseistusta NES -pelissä olisi ollut ehkä hieman tylsähköä.
Eipä homma muutenkaan mennyt ihan putkeen Probe Softwarella juonen lisäksi sillä kyseessä on tylsähkö sokkeloinen kahdeksan kentän pituinen räiskintä.



Peli tarjoilee kolmea eri vaikeusastetta; Easy, Normal ja Hard. Normal vaikeusaste on vakiona joten sillä mentiin. Asetuksista sai myös muokattua lisäreiden määrää ja nostinkin ne kolmesta yhdeksään kappaleeseen. Pelissä ei ole mitään continue mahdollisuutta, joten tämä oli todella mainio juttu!
Jokainen pelin kenttä kulki samalla kaavalla - täytyi löytää alienien kaappaamat vangit ja pelastaa heidät. Tämän jälkeen kentän lopussa oleva jykevä teräsovi aukeaa ja kentän voi suorittaa loppuun.
Pelastettavien vankien määrä vaihtelee kentästä toiseen, mutta onneksi määrä pysyy mukavan maltillisena. Kentissä on todella tiukka aikaraja ja vaikka ne suorittaisi parasta mahdollista reittiä hyödyntäen pitäen virheiden määrän minimissä, ei aikaa kovinkaan paljoa jää ylimääräiseksi.
En tiedä onko aikaraja sidoksissa vaikeusasteeseen, tätä ei tullut testattua. Jos näin on, Hard -vaikeusaste on sitten ihan överihankala kun se Normalillakin teki jo tiukkaa :D
Aika ja vankien lukumäärä on laitettu samaan hudissa olevaan boksiin ja ne vuorottelivat, kumpi ruudulla näkyi. Ei tämä nyt mitään erityisiä tilanteita luonut, ainoastaan hieman hämmennystä, sillä olisihan hudissa ollut reilusti tilaa laittaa molemmat näkymään samanaikaisesti.



Kentät ovat todella sokkeloisia sekamelskoja ja heti ensimmäisen kentän aikana päätin ottaa jälleen tutun ja turvallisen vihkon esiin! Ilman karttojen piirtämistä olisi ollut todella tuskallista muistella missä mikäkin vanki sijaitsee tai miten reitit menevät. Kenttiin on jemmattu pattereita joiden avulla tutkan saa toimimaan ja näin ollen paikannettua vankeja, mutta totesin sen heti alkuunsa turhaksi kapistukeksi. Tutka alkaa piipailemaan jos vanki on lähistöllä, mutta eipä vangin pelastaminen sen helpommaksi tule koska reitit vankien luokse eivät ole suoraviivaisia. 
Mitään sen kummempaa logiikkaa kentissä ei ollut. Jos aika loppui, joutui kentän alkuun, mutta niin kävi myös energioiden loputtua. Energiaa kului alieneihin osumisen lisäksi jos putosi liian korkealta. Kenttien varrelta löytyi ammuksia ja energiapakkauksia jotka myös merkitsin karttaan menoa helpottamaan.
Onneksi putoamisesta ei menettänyt kuin pienen siivun energiaa ja hyödynsinkin tätä kikkaa monesti kun en jaksanut odotella hissejä jotka veivät alemmille tasoille. Hieman huvitusta aiheutti kentistä löytyvät viistoon menevät "palleropalkit", sillä kun niihin osui, tippui Ripley käytävää pitkin alas kuin kumipallo konsanaan. Homman vielä kruunasi kunnon pannutus lattiaa vasten :D
Jälleen yksi ihana peli missä on A ja B -napit väärinpäin. Joka kerta saman totuttelun joutuu käymään läpi jotta ei turhia ampumisia/hyppyjä tulisi tehtyä. Myös jostain syystä Ripley juoksee liian lähellä ruudun oikeaa laitaa. Tämä aiheutti ärsyttävän "nytkytys" -efektin kun ei voinut jatkuvasti juosta eteenpäin. Jos vain päättömästi juoksi eteenpäin osui 100% varmuudella johonkin vastaan tulevaan alieniin. Ei mitenkään olisi reaktioaika riittänyt alienin tappamiseen juoksun aikana.
Ripleyllä on käytössään muutama erilainen ase alienien niputtamista varten. Löytyi konekivääriä, raketinheitintä, liekkaria ja kranaatteja. Aseita en jaksanut alkaa vaihtelemaan eri tilanteiden mukaan käytin ensin vakioaseena olevan konekiväärin panokset loppuun jonka jälkeen siirryin raketinheittimeen. Kaikissa kentissä riitti näiden kahden aseen käyttäminen.
Kranaatteja en testannut kuin kerran ja totesin ne ihan hyödyttömiksi. Ilmeisesti niillä olisi saanut ilmastointikanavien pystyosissa olevat alienit tapettua jotta kulkeminen helpottuisi, mutta itse menin vain tylysti damageboostin avulla ohi.
Panosten määrästä ei tarvinnut hirveästi välittää, sillä kentän suorittamisen jälkeen sai panoksia takaisin ja niitä löytyi näppärästi vankien pelastusreiteiltä. Keräsin vain ne mitkä vastaan tulivat.
Kun vangit on pelastettu, täytyi löytää ulos kentästä. Jokaisen kentän lopussa odotti ilmastointikanavasokkelo, mutta jotenkin jollain kumman intuitiolla onnistuin löytämään reitit ulos ilman sen suurempia ympäri pyörimisiä. 
Uudelleen kenttää pelatessa ei ollut enää mitään muistikuvaa näistä sokkeloista kun en niitä jaksanut karttaan piirtää hyvän intuition vuoksi, mutta hyvin ne uudemmallakin yrityksellä menivät hyvällä prosentilla oikein.

Pomojakin tähän peliin on muutama kappale laitettu ja ne tulivat aina kahden kentän välein. Pomot eivät olleet kuin hieman isompia alieneja jotka sylkivät enemmän happoa kohti Ripleytä. 
Hoksasin, että liekkarilla sai nämä pomoalienit nopeasti tuhottua. Näiden suunnitteluun ei kyllä kovin montaa minuuttia oltu käytetty, sillä alien kävelee samaa kaavaa ympäri huonetta ja periaatteessa voi seisoa samassa kohdassa odottamassa kun alien tulee kohdille ja antaa liekkarin laulaa.
Taisteluissa on myöskin aikaraja, mutta se ei osoittautunut minkäänlaiseksi ongelmaksi. Ehdottomasti pelin helpoin osio.



Karttojen piirtämisen avulla sain itseni seitsemänteen kenttään kunnes viimein elämät loppuivat. Alusta aloittaminen ei hajottanut ollenkaan kun karttojeni avulla pääsin todella nopeasti takaisin samaan pisteeseen.
Jotenkin tuntui, että kentät 6-8 olivat todella yksinkertaisia verrattuna aikaisempiin. Huomattavasti suoraviivaisempaa kulkemista ja näissä vangit olivat lähekkäin toisiaan.
Viimeinen eli kahdeksas kenttä ei tuottanut ongelmia kuin aikarajan suhteen. Todella tarkasti piti miettiä vankien pelastamisjärjestys jotta kerkesi kentän loppuun. Muutaman yrityksen se vaati jotta kaikki napsahti kohdilleen.



Viimeisen kentän jälkeen tulee vielä viimeinen taistelu. Nyt vastassa ei ole yksi vaan kaksi hieman isompaa "Guardian" alienia! Mielikuvitusta on todella käytetty. Ensimmäistä kertaa taistelujen aikana minulta loppui liekkarista polttoaine ja jouduin lopputaistelun hoitamaan raketinheittimellä.
Raketinheitin on hieman tehottomampi, mutta panoksia löytyi reilusti joten antoi paukkua vaan. Yleensä näissä taisteluhuoneissa on ylimääräisiä panoksia tarjolla, mutta ei tietenkään tässä viimeisessä missä olisi niitä eritoten tarvinnut.
Molemmat alienit helposti pois päiviltä ja peli oli siinä.



Aivan turha tekele on tämä peli. Hyvänä puolena tästä voi sanoa musiikit, sillä ne ovat pääosin hyvää kuunneltavaa! Graafisestikin ihan ok, tasojen välissä olevat alienit näyttävät hienoilta.
Luulen, että kovinkaan moni muksu ei tätä jaksanut ensimmäistä kenttää pidemmälle pelata typerän tiukan aikarajan ja sokkeloisten kenttien vuoksi.
Jos haluaa pelata jotain kunnollista alienien tuhoamista, kannattaa iskeä Contra tulille.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti