Genre: Action
Goal: Defeat King Cornea (Room 129)
Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 5/10
Yhtenä päivänä lukion viimeistä luokkaa käyvä Spike O'Hara käveli koulusta kotiin. Oli keskiviikko 29 päivä lokakuuta vuonna 1991. Tottumuksesta Spike oikaisi paikallisen hautausmaan läpi jotta olisi aikaisempaan kotona.
Kun hän saapui hautausmaalle, outo hehku osui hänen silmiinsä. Spike käveli lähemmäs valonlähdettä ja tarkempi kurkistaminen sai hänet äimistymään sillä haudan juurelta löytyi kallo. Spike kumartui kohti kalloa ja kaivoi sen paremmin esiin. Kallo oli aivan psykedeelisen hehkun peitossa. Heti tämän jälkeen aivan yllättäen myrsky puhkesi suoraan Spiken ylle.
Koulussa on seuraavana päivänä anatomian tunti ja Spike ajatteli, että harvinainen kallo olisi hyvä viedä sinne. Hän sulloi kallon reppuunsa ja lähti kotia kohti.
On halloweenin aatto ja Spike vei kun veikin kallon koululle ja näytti sitä opettajalleen tohtori Ernest Femurille. Tohtori innostui kallosta niin paljon, että hän pyysi saada pitää sen jatkotutkimuksia varten.
Spike suostui tähän vaikka kallo oli kasvanut kaksinkertaiseksi ja hehkui enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Spike luuli, että kallo nauraa hänelle kun tohtori asetti sitä jalustalle.
Ulkona myrskysi rajusti. Tämä omituinen episodi vaivasi Spikeä, mutta hän vain kohautti olkiaan ja poistui huoneesta tohtorin kanssa. Kallo jäi yksin huoneeseen ja se lähetti viestin kuolleiden valtakunnalle. Haamut aloittivat hyökkäyksen.
Spikellä oli isompia murheita kuten löytää daami huomisen halloween juhlan tanssiaisiin. Ainut kuka Spiken mieleen tuli on erittäin kaunis cheerleader ryhmän johtaja, Samantha Pompom. Spiken harmiksi häntä oli jo kuitenkin kysytty tansseihin.
Pahentaakseen asiaa, tansseihin kysynyt tyyppi on tuntematon mies nimeltään Frank. Spike on totaalisen allapäin ja häipyi vähin äänin koululta kotiinsa. Seuraavana yönä Spike näki todella synkkiä unia.
Hän uneksi haamuopettajista ja tytön pelastamisesta. Valtava salama iski jota seurasi huuto ja nopeita askelia. Varjot astuivat kouluun sisään. Spike oli täysin tiedoton asiasta ja nukkui makeasti omassa sängyssään.
Seuraavana aamuna Spike sai kuulla erittäin ikävät uutiset: Samantha on kidnapattu! Viimeksi hänet oltiin nähty koulun läheisyydessä kömpelösti liikkuvan isokokoisen tyypin kanssa. Samanthaa pidettiin koululla ja Spiken täytyisi pelastaa hänet.
Koko koulu on hehkun peitossa. Spike seurasi sivusta kun jalkapallopelaajia toisensa jälkeen meni sisään kouluun, mutta kukaan ei palannut sieltä.
Juttu lähti leviämään "kirotusta koulusta". Spike seurasi, kun kaupungin parhaat tuhoajat kaivoivat esiin järeät välineensä ja menivät kouluun sisälle. He ovat henkien hävitysryhmä. Hekään eivät koskaan palanneet koulusta järeitten välineittensä kanssa. "Jos hävitysryhmäkään ei palannut koululta, niin kuka sitten palaisi? Missä heidän hävitysvälineensä ovat?"
Enää Spike ei voinut istua paikallaan ja mietti, että onko Samanthan katoamisella ja koulun oudoilla tapahtumilla jotain yhteistä.
Spiken täytyi ottaa homma omiin käsiinsä ja hän astui kouluun sisälle. Kun hän astui ovesta sisään, ääni alkoi kantautumaan pitkin käytäviä. "Tule luokseni oppilaani, olen haamumestari. Tule luokseni ja näet mikä on minun - haa haa!"
Koulun isot pääovet paiskautuivat kiinni ja Spike oli lukittuna koulun sisälle. Yhtäkkiä selviytyminen lukiossa sai täysin uuden merkityksen.
Näin kun halloween on jälleen ajankohtainen, katselin pelilistaa olisiko siellä vielä jotain teemaan sopivaa peliä ja löytyihän sieltä! Ghoul School joka on tuttu ainoastaan Retkun "Halloween-Sipesial" -videosta. Eipä siitä saanut kuin pintaraapaisun pelistä.
Hauskana sattumuksena läpäisin pelin samana päivämääränä milloin oudot tapahtumat alkoivat ohjekirjan mukaan - ainoastaan 32 vuotta myöhemmin.
Iki-ihanan Imagineeringin väsäämä, ja se kyllä näkyi useammastakin näkövinkkelistä. Äänitehosteet, musiikit ja graafinen tyyli olivat taattua Imagineeringiä. Hieman huvitti, kun vihollisina vastaantulevat lepakot ovat täysin samoja spritejä mitä on käytetty Bart VS. Worldissa :D Eipä siinä, mitä sitä toimivaa muuttamaan!
Peli on hieman sokkeloinen ja tämä aluksi aiheutti kuumotusta, mutta huoleni oli onneksi turha. Seikkailun olisi hyvin voinut selvittää ihan vain testailemalla eri reittejä, mutta tällä kertaa halusin piirtää kartan.
Kartan piirtäminen helpotti todella paljon ja turhien, samojen reittien sahaaminen jäi pois. Nautin suuresti kartan piirtämisestä. Useimmiten en jaksa kyseiseen hommaan ryhtyä, varsinkin jos peli on joku todella pitkä RPG -seikkailu, mutta tälläisen yksinkertaisemman kanssa todella mukavaa hommaa :)
Punkkari Spikellä pyöritään ympäri haamujen ja muiden muukalaisten valloittamaa koulua etsien matkaa edistäviä aparaatteja. Huoneita onkin melkoinen läjä tutkittavana - 129 kappaletta! Suurin osa huoneista sisältää muutamia muukalaisia ja energiaa täyttäviä omenoita. Nämä ns. turhat huoneet sai helposti skipattua kun ne merkitsi tarkasti karttaan.
Seikkailun aikana vastaan tulee monia erilaisia otuksia joita ei niin vaan tuhota pelin alussa hallussa olevalla pesäpallomailalla. Osa vihollisista vaati jonkin tehokkaamman tai tietyn aseen jotta ne sai tuhottua.
Spikellä onkin tarinan lopussa melkoinen, jokseenkin omituinen arsenaali erilaisia voimakeinoja gamma aseesta aina voileipiin. Ihan kaikkea ei tarvinnut löytää pelin läpäistäkseen, mutta nekin kannatti metsästää pelin etenemisen sujuvuuden kannalta.
Erilaisten hyökkäyskeinojen lisäksi koulun uumenista löytyy jousi- ja imukuppikengät. Kenkien avulla pystyy kulkemaan hieman hankalampien ja mahdottomien huoneiden poikki vahingoittumatta. En ole varma oliko kyseessä bugi vai ihan pelintekijöiden tarkoittama mekaniikka, mutta jos jousi- ja imukuppikenkiä käyttää peräkkäin, pystyy kävelemään katossa missä tahansa huoneessa.
Imukuppikengillä kävellään normaalistikin katossa, mutta kattoon noustaan esimerkiksi jonkin korkean laatikkopinon päältä. Kun nopeasti vaihtoi jousikengistä imukuppikenkiin, Spike nökötti katossa. Näin pääsi kulkemaan muutaman ärsyttävän vihollisen ohi ilman mitään vaaraa. Bugi tai ei, hauska löytö joka tapauksessa :)
Peli sisältää viisi lisäriä, mutta Game Overin jälkeen saa pitää kaikki keräämänsä tavarat joten ainut rangaistus kuolemisesta on se, että joutuu aloittamaan jälleen koulun sisäänkäynniltä.
Koulun tutkimisen lomassa vastaan tuli muutama pomon virkaa toimittava kuolleiden valtakunnan asukki. Näiden tyyppien tuhoamisesta palkittiin aina jollain uudella tavaralla tai reitillä.
Pomot eivät järin hankalia olleet normaaleihin vihollisiin verrattuna, mutta niihin osuminen teki luokattoman paljon vahinkoa. Kannatti pysyä etäämmällä ja tulittaa sieltä!
Pomot eivät olleet ainoita mitkä tekivät jäätäviä määriä vahinkoa Spikeen. Muutama ihan perus vihollinenkin tappoi muutamasta osumasta jos ei ollut varovainen. Yhdellä pitkällä käytävällä vastaan tulee Frankensteinin hirviötä joita en onnistunut kertaakaan tappamaan. Näitä samoja vihollisia tulee hieman aikaisemminkin vastaan, mutta ne ovat huomattavasti helpompia päihittää.
Nopeasti päälle rynnivät Frankensteinin hirviöt vaativat monta osumaa ja itse kuolee kahdesta osumasta. Ei ollut kovin reilu meininki tässä. Ainoa keino, miten käytävän onnistuin selvittämään, oli kävellä katossa. Siitä sitten tippui näppärästi oven kohdalle ja nopeasti meni sisälle.
Muuten vihollisten kanssa ei suurempia ongelmia ollut. Mitä nyt ärsyttävät Blinkyt nostattivat aika-ajoin verenpainetta, sillä nämä kaverit ovat liian matalalla jotta niihin pystyisi osumaan. Karkuunkaan oli turha juosta, sillä Blinkyt saivat aina Spiken kiinni. Eipä näistä muukalaisista paljoa energiaa menettänyt, mutta hieman rasittavia olivat huoneet mitkä sisälsivät Blinkyjä.
Ainut tapa tuhota Blinkyt oli käyttää Digestaray -asetta, mutta niihin oli todella hankala osua nopeutensa vuoksi. En edes jaksanut kovin montaa kertaa yrittää, parempi oli vain ottaa iskut vastaan ja siirtyä uuteen huoneeseen.
Peli rullasi oikein mukavasti kiitos kartan piirtelyn ja olinkin ennen pitkää sellaisessa tilanteessa, että minulta uupui vain pelin paras ase; Gamma Gun. Kartta näytti sellaiselle, että kaikki reitit on koluttu läpi. Mitä seuraavaksi?
Yksi reitti minulla oli vielä tutkimatta, mutta pääsy sinne tuntui mahdottomalle. Heti koulun sisäänkäynniltä vasemmalle kävellessä löytyi meduusanpää jota ei voinut tuhota ja se luonnollisesti tappoi yhdestä iskusta.
Useampaan kertaan yritin tappaa kyseistä muukalaista hallussa olevilla aseillani ja kokeilin myös sniikata rumiluksen ohi...tuloksetta. Hieman täytyi raapia päätä kun alkoi ideat loppumaan.
Pakko oli turvautua netin apuun ja ratkaisu oli taas sellainen, että eipä olisi tullut hetkeen mieleen. Katselin läpäisyni jälkeen TMR:n pelailua ja hän keksi ratkaisun tuurilla muutaman tunnin pyörimisen jälkeen :D
Koulurakennuksesta löytyy hissi jolla pystyy liikkumaan neljään kerrokseen kun on ensin tappanut hissinvartijana toimivan Spine Tinglerin. Hissi sisältää kuitenkin pienen jekun, nimittäin salaisen viidennen kerroksen!
Kun kerroksen osoitinta yrittää siirtää neljännen kerroksen ohi, alkaa hissi tärisemään. Minä luulin tärinän tarkoittavan sitä, että osoitinta ei saa siirrettyä enää pidemmälle. Kun tarpeeksi pitkään painoi nappia pohjassa ja antoi hissin täristä, osoitin siirtyi "tyhjän" päälle ja salainen kattokerros avautui.
En kovin paljoa tätä kryptistä ratkaisua fanittanut, mutta onneksi tässä ei sentään tämän enempää mitään vastaavaa ollut.
Hissisekoilun jälkeen pääsee liikkumaan sokkeloiseen ilmanvaihtokanavaan. Tähänkin peliin on täytynyt työntää mukaan tälläinen "etsi oikea ovi" -setti ja osa ovista vie suoraan kuilun pohjalle. Onneksi täältä sokkelosta sentään löytyi Gamma Gun ja kun asetta käytti meduusaan, pääsi oikoreitillä takaisin ilmanvaihtokanavaan. Game Over ei hirveästi etenemistä hidastanut.
Yhden kerran onnistuin löytämään oikean reitin pois ilmanvaihtokanavista, mutta Game Overin jälkeen huumori ei enää riittänyt ja katsoin ratkaisun netistä.
Ilmanvaihtokanavasta putkahdetaan pelin viimeiselle alueelle eli kellariin. Kellari edustaa hyvin samantyylistä sokkeloa kun muukin koulurakennus, mutta tässä vaiheessa en enää karttaa jaksanut piirtää.
Kuitenkin huomattavasti pienemmästä alueesta on kyse ja väärät reitit eivät olleet kovinkaan pitkiä. Toisella yrityksellä oikea reitti jo löytyikin!
Ennen viimeisen pomon, King Cornean ovea vastassa on Admiral Aorta välibossi. Tästä kaverista ei vastusta ollut vaikka siihen tehosikin ainoastaan palsamointineste, mitä roiskutettiin pienessä kaaressa.
Taistelu King Corneaa vastaan oli ohi nopeammin kuin ehti mitään tajuamaan, sillä Gamma Gun suorastaan teurasti muukalaisen. Samantha on vangittuna samaan huoneeseen ja hänen pienen vankilakopin katossa heilui jokin orgaaninen asia. Tajusin heti, että tästä asiasta on päästävä eroon ja käytin tilanteen hoitamiseen voileipää.
Voileipä lensi mukavassa kaaressa suoraan orgaanisen asian päälle ja se tuhoutui yhdestä osumasta. Hurraa, Samantha on pelastettu!
Ei tämä hullumpi peli ollut vaikka hieman kaihersi tuo kryptinen hissikohta. Koulun rakenne oli juuri sopiva oman kartan piirtelyyn.
Jos jotain muuttaisin tästä, niin Spike voisi olla hieman kestävämpi normaaleja vihollisia vastaan. Nuo muutamat viholliset, mitkä tappoivat parista osumasta, olivat aika ikäviä. Pelin uumeniin on piilotettu kultainen omena joka puolittaa vihollisten tekemän vahingon, mutta silti nämä jotkut örvelöt tekivät aivan liikaa vahinkoa jos erehtyi koskemaan niihin.
Myös alussa oleva meduusanpää olisi voinut olla paremmin suunniteltu. Jokin äänitehoste olisi ollut poikaa kun sitä ampui väärällä aseella. Tietäsi hieman paremmin, että tekeekö mitään vahinkoa vai ei.
Joka tapauksessa, hyvä peli ja tätä oli mukava pelailla :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti