lauantai 4. marraskuuta 2023

Captain Skyhawk


Games Beaten:
403/709
Genre: Shooter
Goal: Destroy Alien Space Station (Stage 9)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10

Muukalaiset ovat vaivihkaa hyökänneet maahan ja heidän tavoitteenaan on tuhota koko planeetta. Muukalaiset ovat rakentaneet tukikohtiaan maan kaukaisempiin kolkkiin imeäkseen energiaa jolla ylläpitävät avaruusasemaansa.
Muutaman päivän kuluessa kaikki tarpeellinen energia on imetty ja tämän jälkeen muukalaiset laukaisevat jättimäisen laserin joka tuhoaa maapallon täysin.
Sinun täytyy hyökätä muukalaisia vastaan ja tuhota heidän tukikohtansa sekä avaruusasemansa ennen kuin on liian myöhäistä. Mutta miten?
Maailman parhaat tiedemiehet ovat luoneet erikoishävittäjän vain sinua varten! Tämä F-14VTS on rakennettu kaikenlaisiin haasteisiin ja se on täynnä mitä uskomattomampia aseita.
Kukaan ei sanonut, että tehtävästä tulee helppo. Pidä hauskaa, kapteeni! On aika käristää muukalaisia!

Jälleen on aika hypätä Raren pelin pariin ja tällä kertaa luvassa on hävittäjälentelyä. Aikaisempaa kokemusta tästä pelistä ei ole laisinkaan jollei muutaman kymmenen sekunnin TMR:n streamin katsomista lasketa :D
Vaikka peli on täysin tuntematon, niin kaikki ihanat Raren elementit ovat mukana. Ihan kun olisi alkanut pelaamaan jotain tuttua peliä. Hävittäjän tuhoutumisäänikin on kuin suoraan Battletoadsista.
Raren peliksi tämä on astetta helpompi vaikkakin loppupuolella on hieman tiukkoja tilanteita, mutta vain mausteeksi.
Peli sisältää yhdeksän tehtävää ja kolme continuea. Mitään salasanahommaa pelistä ei löydy ja continuejen jälkeen homma alkaa ensimmäisestä kentästä. Todella perinteistä Rarea tämänkin asian suhteen.



Kentät on jaettu kolmeen osioon; isometriseen lentelyyn, "Top Gun" -tyyliseen taistelukohtaukseen ja avaruusaseman sisään laskeutumiseen. Rare tykkää tästä isometrisestä kuvakulmasta ja sellainen on näemmä täytynyt tunkea myös hävittäjäpeliin :D
Aluksi tämä tyyli näytti todella ankealle, mutta mitä useammin näitä osiota tuijotteli, näytti ne viimein ihan ok -kamalta. Isometrisiä osiota on kolmea erilaista; vihollisen tukikohdan tuhoaminen, tarvikkeiden jakaminen ja tiedemiehen pelastaminen.
Tukikohdan tuhoaminen ja tiedemiehen pelastaminen ovat hyvin samantyylisiä - lennetään osion loppuun vihollisia ampuen ja tuhotaan lopussa oleva tukikohta tai tiedemiestä puolustava tykistö. 
Tarvikkeiden jakamisessa osio päättyy automaattisesti kun on saanut onnistuneesti pudotettua tarvikkeet merkittyihin paikkoihin. Jos epäonnistuu tarvikkeiden pudottamisessa, osio looppaa ja saa yrittää uudelleen.
Aluksi vihollisten ammuksia oli todella hankala seurata sillä ne eivät näyttäneet edes siltä, että niitä pitäisi väistellä. Ne näyttivät enneminkin timanteilta joita täytyisi keräillä pisteiden toivossa. Muutamassa osiossa ne maastoutuivat todella hyvin taustan väriin ja täytyi todenteolla keskittyä jotta ne sai väistettyä. 
Vaikka ruudun alareunassa kaikenlaisia mittareita näkyikin, ei niistä tarvinnut välittää. Tärkeintä on nostaa heti osion alussa hävittäjä maksimikorkeudelle ja pitää se siinä, niin kaikki viholliset sai tuhottua tältä korkeudelta. Ainoastaan korkeampien vuorien yli ei voinut lentää vaan niitä täytyi väistellä jopa maksimikorkeudessa ollessa. Aijai, ohjekirjassa sanotaan, että hävittäjällä pystyy lentelemään vuorien huippujen yli - kamalaa harhaan johdattamista!
Oikeassa alalaidassa näkyy polttoainemittari, mutta ei se missään vaiheessa päässyt tyhjenemään. En edes aluksi huomannut koko mittaria ja ehkäpä se on laitettu sitä varten, jos tarvikkeiden jakamisessa menisi liian kauan aikaa. 
Muutamassa tälläisessä isometrisessä kentässä omaa hävittäjää jahtaa punainen hävittäjä joka tuhoamisen jälkeen spawnaa samantien takaisin ruutuun kiusaamaan. Aluksi kenttä rullaa jäätävällä nopeudella ja ei meinaa silmät pysyä mukana. Niin klassista Rarea :D
Onneksi kuoleman jälkeen meno hidastuu ja on huomattavasti helpompi nähdä mitä ruudulla tapahtuu. En yhtään kertaa onnistunut pääsemään näitä kenttiä kuolematta, mutta onneksi sillä ei ollut suurta merkitystä. Näiden hävittäjäkenttien lopusta löytyy vihollisten tukikohta ja tämä punainen paholainen ei lopeta jahtaamista edes taistelun ajaksi.
Kerran mokoma hävittäjän kutale ampui panoksensa minuun juuri ennen kuin olin saanut tukikohdan tuhottua. Taistelu täytyi aloittaa alusta :D



Kun isometrisen osion on suorittanut, seuraavana vuorossa on tämä "Top Gun" -tyylinen lentely. Kuvakulma ei ihan vastaa Top Gunia, sillä kyseessä ei ole lentäjän silmistä kuvattu simulaatio. Kuitenkin paljon samankaltaisuuksia löytyy.
Osio on todella yksinkertainen; väistele ohjuksia. Halutessaan voi muut hävittäjät tuhota, mutta se ei ole edes pakollista. Vihollishävittäjät eivät jää ruudulle pörräämään ja jos ne jättää tuhoamatta, lentävät ne pois ruudulta. Hävittäjiä pystyy olemaan ruudulla ainoastaan kaksi samaan aikaan ja vain toinen niistä saattaa ampua hakeutuvan ohjuksen.
Ohjuksia ei tarvitse ensimmäisissä osioissa pelätä, ainoastaan vastaantulevat hävittäjät vievät hengen kerrasta jos sellaisen eteen erehtyy jäämään. Nämä osiot olivat todella helppoja ja kun kerta yksi ohjus pystyi olemaan ruudulla kerrallaan, sen väistäminen oli helppoa. Paras paikka oli olla ruudun keskiosassa, sillä lähes poikkeuksetta takapuolelta tulevat hävittäjät ampuivat ohjuksen ruudun alareunasta.
Vaikka vihollisten tuhoaminen olikin vapaaehtoista, sitä kannatti tehdä seuraavaa kenttäosiota ajatellen.



Kentän viimeinen osio, avaruusaseman sisään laskeutuminen on todella kummallinen ja hieman turha osio. Avaruusasema pyörii ja sen keskellä olevaan aukkoon täytyy päästä sisään oikeassa asennossa. Hävittäjä laskeutuu automaattisesti kun painaa B-painiketta. Kuitenkaan laskeutuminen ei tapahdu tikkusuoraan vaan vastapäivään kiertäen.
Ajoitus pyörivän avaruusaseman kanssa täytyy kohdata tai muuten henki lähti. Onneksi homma ei ihan millintarkkaa ollut ja muutama aika heikko ajoituskin meni perille asti.
Avaruusaseman sisällä ollessaan pystyi ostamaan hävittäjään lisää asepäivityksiä. Löytyi jos jonkinlaista ohjusta ja pommia, mutta ehdottomasti tärkein on hävittäjän aseen tehon nostaminen. Kun tehoa nosti, hävittäjä ampui enemmän ja paljon nopeampaan tahtiin. Todella loistava päivitys, eipä tarvinnut enää rämpyttää sormeaan helläksi.
Kaikki muut ostettavat olikin sitten täysin turhia. En edes tiennyt, miten niitä käytettiin :D Vakiona löytyi yhdet ohjukset, mutta en osannut vaihtaa niitä muihin ostettaviin. Väliäkö tuolla, hävittäjän oma ase maksimiteholla oli niin hyvä, että muita ei edes tarvinnut.
Ostin kuitenkin kaikki aseet maksimiin koska miksipäs ei.



Jo heti ensimmäisen päivän pelisession aikana pääsin viimeiseen isometriseen osioon kahden lisärin turvin. Noutaja tuli kuitenkin ja ei auttanut kun jättää homma seuraavaan kertaan. Seuraavalla pelikerralla pelaaminen vain parani paranemistaan ja vihollisten ammusten väistely alkoi sujumaan paljon paremmin.
Typeriä virheitä sattui ja aivan liian usein lensin liian lähelle korkean vuoren huippua. Hektisen vihollisten ammusten väistelyn lomassa en tarpeeksi tarkasti saanut seurattua missä kohdassa ruutua hävittäjäni on. 
Myös "Top Gun" -osiossa lentelin hieman huolimattomasti ja vihollisten ohjukset pääsivät yllättämään. Jos saa ohjuksen peräänsä, ei sitä voi enää mitenkään väistää. Jotkin näistä Top Gun osiosta alkoivat aika inhottavasti joko suoraan ohjuksella tai vastaantulevalla vihollisen hävittäjällä. Nämä täytyi vain muistaa tai reagoida todella nopeasti jos mieli olla kuolematta heti alkuunsa.
Viimeinen isometrinen kenttä on huomattavasti pidempi kuin muut ja se vaatikin elämän poikineen jotta loppuun asti selvisi. Continuen käytön jälkeen käytettävissä on neljä lisäriä ja kuoleman jälkeen saa jatkaa lähes samasta kohdasta missä meni kuolemaan. 
Kentän meininki on todella hektistä ja skippasinkin suurimman osan vihollisilta niin, että lensin lähellä vuoren seinämää. Viholliset eivät spawnanneet tähän kohtaan ja ammukset menivät mukavasti ohi. Tätä ei voinut jatkuvasti harrastaa koska kentän muoto muuttuu, mutta aina kun oli mahdollista, tein niin :)
Isometrisen osion jälkeen vuorossa on vielä Tom Cruise -lentelyä, mutta tämä osio on yhtä helppo kuin aikaisemmatkin. Tämä viimeinen kahdeksas kenttä ei sisällä avaruusaseman sisään lentämistä ja viimeinen taistelu alkaa heti toisen osion päätyttyä.





Viimeinen taistelu vihollisen avaruusasemaa vastaan ei mikään järin hankala ollut. Pääsin tähän taisteluun hikisen yhden elämän turvin, mutta onneksi minulla oli vielä continue käytettävissäni! Kuoleman jälkeen neljän lisärin turvin avaruusasemalla ei ollut mitään mahdollisuuksia.
Aluksi avaruusaseman ytimet täytyy tuhota jotta itse keskus aukeaa. Ytimet ampuvat kaksi ammusta kerrallaan ja niiden väistely on helppoa vaikka hävittäjän ohjaaminen olikin hieman omituista tässä pomotaistelussa.
Kun ytimet on tuhottu, silmä avautuu ja se onkin taistelun viimeinen vaihe. Silmä ampuu muutaman ammuksen joita väistellään samoin kuin aikaisempiakin ammuksia. Hetken tulituksen jälkeen vihollisten avaruusasema tuhoutuu, peli on läpi!
Tässä ei hirveästi loppukuvilla mässäilty mikä on tyypillistä Rarelle. Teksti, missä kerrotaan, että olet suorittanut tehtäväsi jonka jälkeen tyly Game Over -teksti ruutuun.




Tämähän on erittäin mainio peli! Sopiva vaikeusaste ja paljon erilaisia kenttiä. Hieman hämmennystä aiheutti kenttien erilaiset osiot, ihan kuin useampi tiimi olisi ollut tekemässä peliä eikä täyteen yhteisymmärrykseen oltu päästy :D
Musiikkiakin tämä olisi kaivannut itse peli-osuuksiin, nyt joutui kuuntelemaan erilaisia pörinöitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti