tiistai 19. syyskuuta 2023

Superman


Games Beaten:
394/709
Genre: Action/Adventure
Goal: Defeat Zod Gang

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 6/10

Jos Metropolis -nimisessä kaupungissa on jotain hämärää tekeillä, lentää Superman oitis paikalle. Mahtava sankari joka on kotoisin tuhoon tuomitulta Krypton -planeetalta.
Nyt sinusta voi tulla tämä teräksinen sankari ja taistella rikollisuutta sekä epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Astu sisään puhelinkoppiin Clark Kenttinä, hyvätapaisena toimittajana joka työskentelee Daily Planet -nimisessä lehdessä ja tule ulos Supermanina.
Käytä hyödyksesi laajaa supervoimien valikoimaa joihin kuuluu esimerkiksi lentäminen ja lämpönäkö estääksesi vihollisten aikeet. Laitat nippuun kiusaajia, robotteja ja tietysti arkkivihollisesi Lex Luthor.
Mutta varo kryptoniittia, se vie voimiasi pois!

Jälleen yksi AVGN:n arvostelusta tuttu peli pois läpäistävien listalta. Nörtti ei kovin kauniiseen sävyyn puhunut tästäkään pelistä vaikka ei tämä ihan niin surkea ole minkälaisen kuvan videosta saa.
Clark Kentin täytyy juosta uutisjuttujen perässä ympäri Metropoliksen kaupunkia. Pelissä ei ole mitään erillisiä kenttiä ja kaikki tapahtuukin saman kartan alla.
Uutisjuttuja on viisi kappaletta jotka sisältävät paljon ympäriinsä liikkumista. Clark ei suinkaan tätä hommaa hoida ihan pelkkänä toimittajana, vaan käy puhelinkopissa vaihtamassa kuteensa. Puhelinkopista esiin astuu Superman, jolla suurin osa pelistä hoidetaan.
Tässä on todella hämmentävä lajitelma vihollisia, sillä löytyy jopa zombeja, kummituksia ja tulipetoja. En ole yli 20 vuoteen nähnyt Superman -elokuvia, mutta vähän epäilen niissä olleen kyseisiä veijareita.



Minulle tulee tästä Supermanin hahmosta mieleen joku pikkupoika mikä on vetänyt Supermanin asun päälleen Halloweeniksi :D
Clark ja Superman käyttäytyvät samalla tavalla sillä erolla, että Clarkin muodossa ei voi käyttää mitään supervoimia. Hämmentää, että kaikki viholliset ampuvat/hakkaavat Clarkia ennen kuin hän on edes ehtinyt puhelinkoppiin vaihtamaan vaatteitaan. Onko toimittajan identiteetti paljastunut!
Ilman supervoimia pystyy tässä ainoastaan lyömään nyrkeillä ja hyppimään. Lyönnin etäisyys on todella kummallinen, sillä vaikka nyrkit eivät mitenkään osu kohteeseen, vahinkoa syntyy. Ehkä tämän jotenkin ymmärtäisi Supermanina, mutta Clark Kentillä tapahtuu ihan samaa.
Toinen hyvin erikoinen asia on hyppääminen. Supermanin asussa pystyy hyppäämään hieman korkeammalle, mutta kyllä Clark itsekin tekee sellaisia loikkia, että jättäisi monet koripalloilijat rannalle ruikuttamaan.
Jos hypyn aikana rämpyttää lyöntinappia putoaa hahmo hitaasti nykien maata kohti. Tämä näyttää todella kummalliselle ja on pakko olla jokin koodausvirhe :D En valita kuitenkaan, sillä tämän avulla onnistui näppärästi väistelemään vihollisia.
Energian tasoa on hyvä tarkkailla, sillä jos se putoaa liian alhaiseksi, muuttuu Superman takaisin Clark Kentiksi. Clarkilla voi yrittää taistella, mutta se on mahdotonta jos tarvitsee käyttää jotain supervoimaa. Perus viholliset ja suurimman osan pomoista sai kuitenkin pelkällä Clarkilla hoideltua ja useammassa tapauksessa se menikin näin kun en kummempaa taktiikkaa pomojen pieksämiseen keksinyt.
Ruudun vaihtuminen on tehty vähän niin ja näin. Välillä kun astuu ruudusta toiseen, joutuukin suoraan vihollisen syliin. Tätä tapahtui etenkin metrolla kulkiessa tai rakennusten kerrosten välissä. Eipä viholliseen osumisesta älyttömiä menetä, mutta todella ankeaa pelisuunnittelua.



Supermanilta löytyy useita erilaisia supervoimia joita käyttämällä selvittää monenlaisia tilanteita. Yleensä ne tehosivat vain tietynlaisiin vihollisiin tai johonkin tiettyyn kohtaan kaupungissa. Esimerkiksi joitain vihollisia ei näe, ellei käytä röntgenkatsetta.
Näiden supervoimien energiapalkkien pituutta pystyi kasvattamaan vierailemalla erilaisissa rakennuksissa tappaen kaikki sieltä löytyvät viholliset. 
Super lento on yksi parhaista supervoimista koska sen avulla pystyi lentämään nopeasti moniin eri paikkoihin. En kuitenkaan hirveästi tätä supervoimaa hyödyntänyt, sillä ensimmäisen uutisjutun aikana se ei oikein toimi koska kartalla ei pääse kävelemään ihan mihin haluaa.
Lentämällä ei ihan joka paikkaan kuitenkaan päässyt ensimmäisen tehtävän jälkeenkään ja joihinkin kaupunginosiin täytyi mennä metrolla. Jotenkin hämmentävää miksei Superman voi lentää nopeasti mihin haluaa. 
Koko supervoima sitten vähän unohtui erinäisten asioiden seurauksena ja seuraavan kerran testailin sitä viimeisessä uutisjutussa missä sen käyttö on pakollista. Muutkin supervoimat hieman jäivät paitsioon kun nyrkeillä ja väistelyllä pärjäsi todella hyvin lähes kaikkia vihollisia vastaan.
Viholliset pudottavat täytettä supervoimiin ja ne lentävät ihanasti kaaressa jotta niiden kerääminen on mahdollisimman hankalaa. Vihollisilta putosi myös energiaa ja kryptoniittia joka on erotettu värillä - energia on sininen ja kryptoniitti punainen/vihreä. Kryptoniitin väri vaihtuu sen mukaan, kummalla pelaa Clarkilla vai Supermanilla. Tämä johtuu todennäköisesti pelin väripalettirajoituksesta, mutta joka tapauksessa hieman hämmentävää.




Vaikka tämä keskiverto peli onkin, kyllä tätä ihan mielellään pelaili. Diggailin uutisjuttujen ratkonnasta ja vihjeiden etsimisestä. Hieman nihkeänä puolena on, että uutistoimistolta saatavat vinkit ovat kertakäyttöisiä. Alussa, kun aletaan ratkaista uutta uutisjuttua, toimistolta löytyy muutama työkaveri ja heille kun juttelee, saa heiltä vinkkejä mihin pitäisi mennä. Jos kuitenkin käy toimiston ulkopuolella ja tulee takaisin, lähes koko porukka on hävinnyt kuin tuhka tuuleen.
Ainoastaan pomo jököttää toimistolla ja hän antaa salasanan pelin myöhempää jatkamista varten. Olisihan sijainnit saanut netistä kaivettua jos ne eivät olisi jääneet mieleen, mutta hieman fiksumminkin tämän salasanan antamisen olisi voinut toteuttaa. Alussa en edes tiennyt mistä koko salasanan saa kun en tajunnut käydä pomolle juttelemassa. Ohjeissakaan ei mitään tarkempaa vinkkiä ollut.
On tässä muitakin hieman ärsyttäviäkin puolia. Jos uutisjutun vinkit käy tietämättään väärässä järjestyksessä läpi, saattaa mennä sormi suuhun etenemisen suhteen. Ei tässä mihinkään softlockiin jää, mutta joutuu vaan käymään samat paikat uudelleen oikeassa järjestyksessä. Olin pitkään hämmentynyt toisen uutisjutun aikana, kun en vaan enää tiennyt mihin pitää mennä. Netistä täytyi pieni vinkki vilkaista ja väärässä järjestyksessähän olin paikat käynyt läpi. Sama paikka minkä olin tutkinut useampaan kertaan ei sisältänytkään viimeisellä käynnillä perus vihollisia vaan pomovastuksen :D
Pelin loppupuolella ei vinkkejä satelekaan enää niin tarkasti ja täytyy itse käydä jokainen kaupunginosa ja rakennus läpi jotta peli etenee. Neljännessä uutisjutussa tämä homma on vedetty aika överiksi ja kolme kohdetta täytyisi löytää ilman vinkkejä. Tähän vedin rajan, ja reteesti katsoin sijainnit netistä. Tällä kertaa ei huvittanut käydä jokaista mahdollista mestaa läpi. Onneksi tämä tapahtui vain kerran tässä neljännessä uutisjutussa.





Viimeinen uutisjuttu olikin yllättävän helppo vaikka itse pomoa tuli yritettyä muutamaan otteeseen. Kaikki perusviholliset on hävinneet kaupungilta ja tilalle on tullut kummituksia ja tulta syökseviä kissoja! Aikani seikkaillessani saavuin viimein vapaudenpatsaalle missä viimeisien vinkkien perusteella Zod jengin pahikset lymyilivät. Tässäkin kävi niin hassusti, että kävin ennen viimeisen vinkin saamista vierailemassa vapaudenpatsaalla ja eihän sieltä päässyt enää pois muuta kuin hyppäämällä mereen :D
Peli vielä viime metreillä näyttää nihkeämmän puolensa ja vapaudenpatsaan huoneet olivat todella hämmentäviä. Ihan aluksi vastaan tulee vain perus vihollisia ja jos vain jatkaa kiipeämistään viimeiseen huoneeseen asti, vastassa ei ole mitään...mitä ihmettä? Zod jengin jäsenet täytyy tuhota yksi kerrallaan ja ensimmäinen odottaakin hieman alempana tyhjännäköisessä huoneessa. Luonnollisesti tästä tuli vain porskutettua ohi kun ajattelin huoneen olevan vain rekvisiittaa.
Kun ensimmäinen jäsen on löydetty ja tuhottu, ylemmissä huoneessa missä aikaisemmin oli normaaleja vihollisia on nyt seuraava Zod jengin jäsen. Kaava alkaa muodostua!
Toisen jäsenen tuhoamisen jälkeen viimeisen huoneen musiikki on muuttunut ja nyt siellä pyörii pelin oikeasti viimeinen pomo. Todella hämärää kun ei tule minkäänlaisia ilmoituksia mistään mitä on tehnyt, mutta se on ollut alusta asti tämän pelin ominaisuus.
Tämä Zod jengin viimeinen ukko onkin aika hankala aluksi ja henki lähtee taistelun aikana. Seuraavan kerran mestaan takaisin saavuttaessa, ei aikaisempia Zod jengiläisiä tarvitse tuhota ja pääseekin suoraan viimeisen kimppuun. Kun pomon liikkeitä on hieman tarkastellut, eipä se kovin hankala ollut päihittää.





Pelinä ei mikään mestariteos, mutta tykkäsin pelata tätä. Tietyillä muutoksilla tästä olisi saanut oikeastikin erittäin hyvän pelin, mutta tälläisenään verrattavissa vuorokauden pöydällä seisoneeseen vesilasiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti