sunnuntai 17. syyskuuta 2023

Demon Sword


Games Beaten:
393/709
Genre: Action/Platform
Goal: Defeat Dark Lord (Stage 4-1)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 6/10

Tervetuloa eeppiseen pahan ja hyvän väliseen taisteluun missä synkkä piru johtaa muinaista maailmaa mahtavien taikavoimiensa avulla. Tilanne on epätoivoinen ja tarvittaisiin mestari, joka lopettaisi tämän tyrannian.
Pienestä maalaiskylästä, High Hillistä tulee nöyrä taistelija Victar nimeltään. Hän kantaa mukanaan vanhaa ja kärsinyttä miekankahvaa. Tarinoissa kerrotaan kuinka tämä miekka aikoinaan tuhosi synkän pirun.
Victarin täytyy löytää puuttuvat miekanpalaset ja tuhota synkän pirun joukot.

Peli on tietämykseni mukaan jokin henkinen jatko-osa The Legend of Kage -pelille ja kyllähän tässä on paljon samaa niin tyylillisesti kuin graafisestikin.
Kontrollitkin ovat tutun kankeat! Hieman ironista, että ninjapelissä liikkuminen on näin kömpelöä.
Jotta miekka saadaan kasaan ja survottua pirun päähän, täytyy Victar -nimisen sankarin tehdä matkaansa neljän kentän verran. Tällä kertaa ei herkutella loputtomilla continueilla vaan joutuu tylysti alkuun kun on kuollut muutaman kerran. Lisäreitä tässä saa pisteitä keräämällä, mutta niitä saa kerättyä vain muutaman koko seikkailun aikana.

Kun ensimmäinen kenttä alkaa, Victarilla on käytössään ruostunut miekankahva ja heittotähdet. Energia- ja voimapalkki ovat myös lyhyitä ja saa olla todella tarkkana, ettei henki lähde heti kättelyssä. Vihollisiin osumalla ei onneksi menetä yhtä kokonaista yksikköä energiapalkista vaan siitä lähtee pieni siivu. Ruudulla käy koko ajan melkoinen vilske ja väistelyä sai harrastaa jatkuvasti.
Energia- sekä voimapalkkiin saa onneksi pituutta lisää. Voimapalkkia kasvatetaan tietyistä huoneista löytyvillä "Power Dart" -tavaroilla. Näitä onnistuin muutaman löytämään, mutta varmasti olisi ollut enemmänkin tarjolla.
Energiapalkin kasvattaminen onkin sitten hieman erikoisempi juttu. Viholliset pudottavat mustia palloja joista saa yhden yksikön lisää energiapalkkiin. Tämä ei kuitenkaan tapahdu välittömästi, vaan täytyy ensin menettää kaikki energiansa jotta uusi yksikkö aktivoituu. 
Punaisia palloja keräämällä saa energiaa takaisin palkkiin. Nämä toimivat vähän niin kuin energiantäyttöinä ja vasta kun energiapalkki on tyhjä, täytetään sitä punaisilla palloilla. Yksi punainen pallo vastaa yhtä palkkia energiaa.
En ole ihan varma miten mustat pallot toimivat jos varastossa ei ole laisinkaan punaisia palloja - kuoleekohan Victar ja kuoleman jälkeen saa lisäpalkit käyttöönsä? Joka tapauksessa todella hämärä systeemi. Onneksi vasemmasta alakulmasta näkee, kuinka paljon mitäkin on varastossa.



Energiahommien lisäksi viholliset pudottavat muitakin tavaroita kuten feenix -linnun joka nostaa Vicarin ylös rotkosta, nuolen joka nostaa heittonopeutta, neljään suuntaan samaan aikaan viskottavia heittotähtiä tai kuolemattomuuden joka jakaa Vicarin kolmeksi hahmoksi.
Vihollisilta putoaa myös avaimia joilla pääsee erilaisiin bonushuoneisiin joita löytyy useita samasta kentästä. Bonushuoneet voi sisältää patsaan jonka käsistä löytää jonkin erikoistaian tai yllämainitun voimapalkin kasvatus itemin.
Useimmiten näissä bonushuoneissa on vastassa jokin tyyppi jonka voittamalla saa inventaarioonsa jonkin näistä erikoistaioista. Näitä rajallisia hyökkäyksiä kannattikin ehdottomasti keräillä, sillä ne ovat erinomaisia pomoja vastaan.
Erikoistaikoja on kolme erilaista; kaikki viholliset ruudulta tuhoava salama, leveä suoraan ruudun halki kulkeva voimasäde ja Victarin ympärillä pyörivät tulipallot.
Jos jotain tiettyä tavaraa tarvitsi, siihen ei ollut muuta keinoa kuin piestä vihollisia, sillä he pudottivat tavaroita randomisti ja yhdessä kohdassa tulikin vietettyä tovi jotta sai kerättyä tarpeeksi mustia- ja punaisia palloja. Loputtomasti ei voi samassa kohdassa seisoa, sillä peli heittää Victarin kimppuun jotain elukoita joiden tuhoaminen on liian hurjaa hommaa. Normaaleja vihollisia ei tule enää laisinkaan joten parempi vaan juosta karkuun.
Koskaan ei tiennyt, miten pitkään uskalsi missäkin kohdassa farmata tavaroita ja teinkin niin, että liikuin hetken mätkimisen jälkeen hieman eteenpäin, etteivät elukat ilmestyneet.



Hieman takkuista oli saada peli rullaamaan, sillä tavaroiden satunnaisen putoilun vuoksi henki lähti todella nopeaan. Myös ensimmäisen kentän pääbossi tuotti vaikeuksia ja en millään saanut sitä hengiltä.
Paremman tuurin säestämänä onnistuin keräämään sekä mustia, että punaisia palloja mukavan kasan varastoon sekä yhden lisärin koska minulla oli tarpeeksi pisteitä kasassa. Tajusin myös käyttää salamaa ensimmäiseen pääbossiin ja sehän kuolikin melko kivuttomasti tämän ansiosta.
Kentissä toistui aina sama kaava; farmaa aina kun pystyy ja varsinkin kentän alussa. Koska varastoni oli hyvällä mallilla, peli eteni jouhevasti eteenpäin.
Toisessa ja kolmannessa kentässä ei suurempia hankaluuksia ollut ja kun miekka saa jokaisen kentän jälkeen lisää pituutta, pystyi sillä tappamaan viholliset hieman etäämmältä.
Vaikka viholliset alkoivatkin näissä myöhemmissä kentissä viskomaan heittotähtiä, sai ne näppärästi miekalla torjuttua.




Tuhlailin paljon erikoistaikoja kenttien pomoihin ja viimeiseen kenttään astuttaessa minulla ei ollut enää hirveästi mitään varastossa. Onneksi tämä viimeinen kenttä tarjoili reilusti bonushuoneita mistä sai erikoisaseita haltuunsa.
Viimeinen kenttä on melkoinen sokkelo ja meni tovi oikean reitin löytämiseen. Hyvänä puolena tässä pyörimisessä oli se, että onnistuin saamaan vielä pisteistä yhden lisärin lisää ja reilusti punaisia palloja!



Viimeisen pomon, Dark Lordin taisteluareena lähestyi uhkaavasti. Tämä emoji -pöksyihin sonnustautunut ukkeli on yllättävän paha vastus ja ensimmäisellä yrityksellä tulikin nenään ihan todenteolla. Tein myös sen virheen, että tuhlasin suurimman osan erikoistaioista tämän ensimmäisen yrityksen aikana...
Kuoleman jälkeen peli jatkui hyvin läheltä Dark Lordin areenaa. Ongelmana tässä on se, että enää ei erikoistaikoja ollut saatavilla ja energiavarastotkin huutivat tyhjyyttään. Yritin muutamia punaisia palloja keräillä niin, että en itse menettäisi älyttömästi energiaa. Se onnistuikin ihan mallikkaasti ja vihollinen pudotti vielä kuolemattomuuden jonka avulla on hyvä aloittaa taistelu Dark Lordia vastaan.
Vaikka saikin mättää monta iskua putkeen ilman huolia, silti Dark Lord sai jälleen kerran Victarin hengiltä. Ukon iskut ovat vain ihan liian voimakkaita ja hankalia väistellä.
Elämät uhkasivat käydä vähiin ja seuraavalla yrityksellä muutinkin taktiikkaa. Taisteluareena on korkea ja ihan sen huipulle pystyy kiipeämään. Huipulla odottaa jokin luurankopatsas minkä kallossa pystyi roikkumaan.
Taistelu alkoi samalla tavalla kuin edellinenkin eli hakkasin Dark Lordia ensin kuolemattomuuden turvin ja sen jälkeen kiipesin huipulle. Kun kallossa rimpuili, ei Dark Lord jostain syystä osannut nousta samalle tasolle ja pomppi ruudun alareunassa.
Miekkaa ei voinut kiipeilyn aikana käyttää, mutta heittotähtiä pystyi onneksi viskelemään. Dark Lordin hitbox on aika outo ja vaati monia heittoja, että edes yksi osuma meni maaliin asti. Dark Lord teleporttaa jokaisen osuman jälkeen ja välillä hän saattoi teleportata itsensä ylemmille tasoille.
Kun kerta Dark Lordin hyökkäykset ovat todella voimakkaita, ukon ammuksista menetti kaksi palkkia kerralla joten ei kovin moneen osumaan ollut varaa. Hieman huolimattomuuttani kiipesin liian alas ja Dark Lord sai osuman Victariin.
Jäljellä oli enää yksi elämä, nyt jos koskaan täytyi taistelu viedä maaliin asti tai kohta ruudussa komeilisi pelin ensimmäinen kenttä...
Taistelu alkoi tuttuun tapaan ja todella typerien virheiden seurauksena minulla oli jäljellä niin vähän energiaa, että kuolisin yhdestä iskusta. Jälleen keikuin pääkallossa ja tällä kertaa tein kaikki liikkeeni harkiten. Kun pysyi tarpeeksi korkealla, ainut asia mitä Dark Lord tekee on hyppiminen. Hän ei myöskään koskaan hypännyt Victaria päin vaan korkeammat hypyt sijoittuivat vasempaan ja oikeaan reunaan.
Taktiikka toimi vaikka pari kertaa henki olikin hiuskarvan varassa. Joskus Dark Lord teleporttasi suoraan pääkallon päälle ja ampumisen jälkeen ennen uutta teleporttausta putosi tikkusuoraan alaspäin juuri siitä kohdasta, missä itse roikuin. Yhden kerran meni niin läheltä, että olin varma hengenlähdöstä. Taistelun aikana kävi yksi pieni arviointivirhe ja Dark Lord pääsi ampumaan. Onneksi jostain kumman syystä ammuksen hitbox oli kadonnut ja se meni Victarista läpi...uskomatonta tuuria.
Noin vartti siinä vierähti, mutta sain kuin sainkin Dark Lordin tapettua. Tämä oli yksi pisimmistä taisteluista, mitä olen NESillä suorittanut. Olin koko ajan ihan varma, että kuolema korjaa. Ai, että sitä tunnetta kun loppukuvat alkoivat pyöriä :)
Jos olisi heti alussa tajunnut tehdä näin, taistelu olisi mennyt todella helposti ja vaivattomasti läpi. Nyt siitä tuli kunnon jännitysnäytelmä.




Ihan ok tasoinen peli. Alkuun hieman jyrkkä aloitusvaikeusaste, mutta kun homman sai rullaamaan, peli maistui paremmalta. En oikein pidä tämän tyylisistä kontrolleista, aivan liian ilmavat ja hankalasti ohjautuvat. Pienille tasoille laskeutuminen jäätävän hypyn jälkeen oli todella tuskaista. Muutama kirosana pääsi yritysten lomassa :D




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti