perjantai 15. syyskuuta 2023

Pinball Quest: The World's First Pinball Fantasy!


Games Beaten:
392/709
Genre: RPG
Goal: Defeat Beelzebub (Level 6)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 5/10

Linnan ovi on suunnattuna pohjoiseen päin, aivan kuten sotilaan haamu oli kuvaillut. Haamu sanoi, että ovi johtaa linnakkeeseen jossa prinsessan kaappaajat piileskelivät... Mahtava tuuri, sillä ovi on vartioimaton!
Mutta odota, jotain pilkistää mullasta oven edessä...luurankoja ja he ovat varustautuneita päästä varpaisiin! Nopeasti, pyöri kohti lapoja ja valmistaudu hyökkäykseen. Lapa syöksee sinut kohti vastustajia.
Sinun kova hopeinen massasi osuu luurankoihin niin kovaa, että heidän luunsa leviävät ympäri linnan pihaa. Kun luurangot ovat tuhottu, suuntaat kohti ovea, mutta luut alkavatkin heilua...

Todennäköisesti erikoisin RPG -peli, mitä NESiltä löytyy. Miten joku keksikin yhdistää Flipperin ja roolipelielementit - hyvä, että keksi sillä ideahan on suorastaan nerokas! 
RPG -elementtejä tässä on oikeastaan vain nimellisesti, todella köykäisestä ja lyhyestä pelistä on kyse. Pahan Beelzebubin linnassa seikkaillaan kuuden kentän verran. Kenttä on ehkä tässä yhteydessä hieman harhaanjohtava sana, sillä kaikki ovat yhdessä pötkössä ja alkuun päin joutuu jos pallo sattui luiskahtamaan lapojen välistä.
Lisäreitähän tässä ei ole ja jos ihan ensimmäisen kentän lavoista tippuu alas, pallo siirtyy takaisin laukaisupaikalle. Olisihan se hieman omituista, että RPG -peli on varustettu lisäreillä.
RPG moodi ei ole kaikki mitä tämä peli pitää sisällään ja muitakin pelimuotoja löytyy kuten Pop!Pop!, Viva!Golf ja Circus. Nämä kolme ovat sitä perinteisempää flipperiä ja testasinkin kaikkia ennen kuin syöksyin itse seikkailun pariin.
Koska nämä kolme erilaista flipperiä eivät olleet mitenkään pääroolissa, annoin jokaiselle yhden Game Overin verran aikaa. Ihan hauskoja, pidin eniten Viva!Golfista :)



Kun RPG moodin aloittaa, näyttää se ihan tavalliselle flipperille keskiaikaisella teemalla varustettuna. Ruudulla näkyviä hautakiviä hajottaessa huomasin kummituksen tulevan esiin. Hän kertoo olevansa entinen kuninkaan armeijan sotilas. Kummitus hölöttää kaikenlaista turhaa, mutta mainitsee myös, että vihollisia tappamalla saa voimapalkkia täyteen.
Ihan hyvä vinkki vaikka tämän olisikin luultavasti selvittänyt ihan omin päin. Senkin olisi voinut kertoa, että jos putoaa takaisin aikaisempaan kenttään, voimapalkista häviää pieni osa. Kummituksen kohtaamisen jälkeen varsinainen seikkailu alkaa ja ruudun ylemmässä kohdassa onkin muutama luuranko jotka täytyy hoidella pois päiviltä. 
Hieman hämmentävästi tässä täytyi itse siirtää lavat ylempään osaan ruutua kun pallo siirtyy sinne. Lavat täytyi myös muistaa pudottaa takaisin jos pallo tippui alaspäin. Aluksi tämän kanssa tuli jäädettyä ihan huolella ja pallo luiskahteli alaspäin. Kun luurangot on hoideltu, vastaan tuleekin ensimmäinen pomovastus, ritariluuranko! Luuranko hoituu suhteellisen kivuttomasti ja hetken päästä ollaankin jo toisen kentän kimpussa.
Kylläpä vaikuttaa helpolta...mutta tässä onkin pieni jippo! , Koska kyseessä on kuitenkin flipperi, alaspäin putoamisen mahdollisuus on jatkuvasti läsnä. Jos tipahtaa takaisinpäin, sieltä joutuu luonnollisesti kivuta takaisin siihen pisteeseen missä oli menossa. Sentään mitään vihollisia ja pomoja ei tarvitse tappaa ellei halua. Kun viimein pääsee takaisin kenttään missä on menossa, alkaa kyseinen kenttä alusta. Ja voi pojat, että tässä on helppo luiskahtaa takaisin alkuun päin.
Olin todella pitkään jumissa toisessa kentässä missä taistellaan Ziffroo -nimistä noitaa vastaan. Vaikka miten hyvin yritti pitää palloa flipperissä, aina se jostain välistä luiskahti takaisin ensimmäiseen kenttään.
Sain noidan viimein työllä ja tuskalla nujerrettua, mutta seuraavassa kentässä odottivat uudet vaikeudet. Jotain oli tehtävä!




Kenttien välistä löytyi musta pörssi mistä sai ostettua helpotuksia ahdinkoon. Löytyi monenlaista välinettä bumpereista lapojen parannuksiin. Aluksi ostelin halpoja kertakäyttöisiä bumpereita, mutta niiden avulla ei pitkälle pötkitty.
Kaupassa on myynnissä tuhoutumaton bumper, mutta se maksaa huimat 30 000 kultaa. Vertailun vuoksi nuo kertakäyttöiset maksavat 500 ja 2500 kultaa. Kultaa saa kun tuhoaa vihollisia tai osuu erilaisiin objekteihin.
Kullan grindaaminen on työlästä hommaa ja sitä voikin verrata perinteisen RPG -pelin levuttamiseen. Sain viimein tarvittavan kullan kasaan ja ostin bumperin mikä olikin erittäin loistava kapine ja nyt ei ollut enää vaaraa, että pallo luiskahtaisi kummastakaan reunasta pois.
Huomasin, että mustan pörssin valikosta löytyi myös Steal -osio. Ohjekirja tiesi kertoa, että tässä pystyy koittamaan onneaan ja hyvällä tuurilla saa pöllittyä jonkin tavaran kaupasta ilmaiseksi. Jos huono tuuri kävi, menetti puolet kerätystä kullasta.
Tätä ryöstämistä tulikin muutamaan otteeseen kokeiltua ja sainkin pöllittyä pelin parhaimmat lavat ja myös tuhoutumattoman bumperin...eli grindaaminen oli periaatteessa täysin turhaa. Tulipahan tehtyä! Vaikka hyvää tavaraa sainkin, kyllä sitä rahaa myös kului ryöstö-yrityksissä.
Tavaravalikko on hieman onnettomasti toteutettu ja siihen mahtuu vain neljä tavaraa kerrallaan. Ongelma muodostuu tuhoutumattomien bumpereitten takia, sillä niitä ei saa mitenkään poistettua. Nyt kun hallussani on kaksi kyseistä vekotinta, kaksi paikkaa neljästä on jo täytetty.
Tässä on vielä sellainen juttu, että jos tavaravalikko on täynnä, ei voi uusia tavaroita ostaa. Vaikka tuhoutumattomat bumperit ovatkin erittäin hyödylliset, ne suojaavat vain reunoilta. Kuvetta täytyi kaivaa 8000 kullan verran jotta sai keskelle ostettua suojaavan bumperin. Tätä bumperia ei voinut ostaa tuhoutumattomana ja se piti jokaisen kentän jälkeen ostaa uusiksi.
Onneksi tavaravalikossani oli tilaa tälle tuotteelle, sillä olisin joutunut painamaan resettiä muussa tapauksessa koska ilman tuota kapinetta läpäisy olisi nojautunut liikaa RNG:n varaan. Hieman nihkeää pelisuunnittelua tämä, mutta ei kai tästä voi syyttää kuin itseään kun kävin varkaissa. Rikos ei koskaan kannata.



Vasta kolmannessa kentässä aloin hyödyntämään kunnolla tätä tuhoutumattoman- sekä keskibumberin -komboa. Kun nämä molemmat kytki yhtä aikaa päälle, oli lähes mahdotonta saada pallo luiskahtamaan aikaisempaan kenttään. Vaihdoin myös lavat pelin parhaimpiin Devil Flippereihin. Tehoa löytyy, mutta niiden mukana tulee myös kirous - välillä lapa jää jumiin ja ei iskekään palloa mihinkään suuntaan. Tämä ei onneksi haitannut kiitos uljaan suojaukseni.
Koska olin hangannut kenttiä moneen kertaan, kultaa oli kertynyt säkkini pohjalle mukava määrä. Tämä tarkoitti sitä, että aina uuteen kenttään siirtyessä ostin uuden kertakäyttöisen keski bumperin tuhoutuneen tilalle. Kauppoja löytyy onneksi jokaisen kentän jälkeen varastojen täyttämistä varten.
Peli muuttui toisen kentän hankaluuksista todella helpoksi. Loput kolme kenttää menikin ensimmäisellä yrityksellä läpi kun ei voinut pudota alaspäin :D



Kun kerta en ollut pudonnut aikaisempaan kenttään enää aikoihin, voimapalkkini oli maksimissa. Tämä tarkoitti sitä, että pomot kuolivat parista iskusta. Olin käytännössä voittamaton!
Itse Beelzebub oli täysi vitsi, osuin tähän pahan ruumiillistumaan kaksi kertaa ja ruutu alkoi tärisemään voiton merkiksi. Pelin loppu on todella hämärä ja aluksi luulin Beelzebubin tuhoamisen jälkeen tulevan vielä jotain kun uhkaava musiikki alkoi soimaan. Eipä tässä kuitenkaan mitään sen kummempaa tullut, prinssi flipperikuula ja prinsessa tippuivat vain jonkin todella kookkaan magneetin päälle ja tuhosivat sen...mitä? :D
Tämän jälkeen lopputekstit rullasivat ruudussa. Erittäin hämmentävä loppu.





Pidin pelistä, mutta ehkä tässä olisi voinut olla hieman enemmän pituutta ja jokin tallennus/salasanasysteemi. Palloa olisi voinut levuttaa ihan kunnolla perinteisen RPG -pelin tyyliin, mutta näinkin ihan oiva tekele.
Peli olisi voinut myös sijoittua muuallekin kuin Beelzebubin linnaan. Kuitenkin vahva suositus tälle, ei pitäisi olla kenellekään liian hankala peli läpäistä :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti