torstai 24. elokuuta 2023

Totally RAD


Games Beaten:
382/709
Genre: Action
Goal: Defeat Edogy (Act 5)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 4/10

Edogy, tuo alamaailman paha johtaja on aikeissa valloittaa suuren osan Californiasta. Hän päättää kidnapata yhden maanpäällä olevista asukkaista jotta saisi tietoa kuinka me ajattelemme, tunnemme ja valmistamme aseita.
Kidnappauksen kohteeksi valikoitui yksi maailman viisaimmista miehistä, tohtori joka sattuu olemaan Jaken tyttöystävän, Allisonin isä. 
Taikuri Zebediah haluaa auttaa jotta Edogyn suunnitelmat saadaan lytättyä. Zebediah opettaa Jakelle taikavoimia joiden avulla Edogyn kukistaminen olisi mahdollista.

Mukavaa kun tuntemattomat pelit jaksavat yllättää positiivisesti ja tässä on yksi loistava esimerkki. Yhden kuvan tästä olin joskus nähnyt, siinä ainut tietämykseni pelistä.
Nimestä voi päätellä, että tässä on reilusti juustoista kasari/ysärin alun läppää. Gnarly, i'm in dude!
Pelihän ei varsinaisesti kovin pitkä ole, vain viisi kenttää ja pomot päälle. Kentät on jaettu muutamaan osioon ja kuolemisen jälkeen aloitetaan aina osion alusta.

Pelin sankarina toimii Jake -niminen dude, jolla on käytössään taikavoimia joita tyyppi nimeltä Zebediah on opettanut hänelle. Jake osaa ampua taikaa käsistään ja B-nappia pohjassa painamalla ammusta pystyy lataamaan Mega Man -tyylisesti. 
Ammuksen lataamisessa on sellainen ongelma, että latauksen kanssa ei voi hypätä tai ammus lähtee itsestään liikkeelle. Kieltämättä jännä ratkaisu eikä tämän vuoksi latausta tullut hirmu monesti käytettyä. Perus ammuksella pärjäsi ihan hyvin.
Jaken taikavoimat eivät suinkaan tähän loppuneet vaan Starttia painamalla saa esiin vakuuttavan listan erilaisia taikoja. Löytyy energiantäyttöä, ajanpysäytystä, suojakilpeä ja muutama erikoisempi "kaikki viholliset ruudulta tuhoava" elementtihyökkäys.
Näiden lisäksi Jake osaa muuttua kolmeksi erilaiseksi eläimeksi - leijonaksi, kotkaksi ja kalaksi. Leijonaa ei tullut testattua lainkaan, sillä hoksasin nämä hienot muuntautumistaiat kun olin jo aika pitkällä pelissä. Kala ja kotka ovat todella ylivoimaisia, sillä niiden hyökkäykset tekevät paljon enemmän vahinkoa kuin Jaken taika-ammukset.
Eläimeksi muuntautumiset ovat todella hyödyllisiä monissa kentissä. Kala on luonnollisesti hyvä vedessä ja kotka lentelemään hankalien kohtien yli. Jotta näiden käyttö ei ihan överiksi menisi, on tähän laitettu pieni ehto. Mitään näistä hyödyntävistä taioista ei voinut käyttää jos on muuntautunut eläimeksi.
Jos halusi esimerkiksi energiansa täyttää, täytyi ensin käyttää taikaa joka muuttaa Jaken takaisin ihmiseksi jonka jälkeen pystyi taas käyttämään energiantäyttöä. Tämän jälkeen halutessaan pystyi uudelleen muuttumaan eläimeksi jos taikaa oli jäljellä.
Pelissä on siis myös taikamittari ja jokainen taika vie tietyn siivun siitä pois. Taiat eivät kuitenkaan mitään älyttömiä määriä vienyt kerralla ja esimerkiksi energiat pystyi täyttämään moneen otteeseen. Hieman mittarin kulumista täytyi kuitenkin seurailla jos halusi sen riittävän esimerkiksi pomotaisteluun.



Kentät ovat mukavan mittaisia ja täynnä herkullista tasoloikkaa. Muutamassa kentässä vastaan tuli vihollisia joita ei perus taika-ammuksella saanut hengiltä ellei kävellyt reilua matkaa taaksepäin. Ongelmana tässä oli sitten se, että vihollinen spawnasi takaisin jos oli liian kauaksi kävellyt. Todella mitätön ongelma ottaen huomioon, että taikoja käyttämällä tästäkin olisi selvinnyt kivuttomammin.
En ole varma onko pelissä loputtomia continueja kun vain yhden kerran kuolin Game Overiin. Game Overista rankaistaan sen verran, että joutuu kentän pelaamaan täysin alusta. Kentän läpäisystä palkitaan lisärillä mikä on hieno juttu.
Muutamaan otteeseen eteneminen oli hiuskarvan varassa kun sain viimeisellä elämällä pomon nujerrettua.
Pomot ovat upeita ilmestyksiä rumine naamoineen ja isoine spriteineen. Fanitan vanhoja kasari- ja ysärileluja - näistä bosseista tuli vahvasti fibat siihen suuntaan! 
Ihan järin vaikeita pomot eivät olleet, paria sai muutaman yrityksen kokeilla, mutta loput meni ensimmäisellä yrityksellä läpi. Eläimeksi muuttumisia kannatti hyödyntää pomojen kanssa, sillä esimerkiksi kotkalla pystyi helposti lentämällä väistelemään pomon ammukset.



Graafisesti peli on todella nätti ja selkeä. Muutamia "testaa ja muista" -kohtia on kenttiin laitettu mukaan esimerkkinä katosta putoavat kivenjärkäleet. Kentän loppupuolella taikamittarin määrää kannatti seurailla, sillä pomotaisteluun sitä ei saanut täyteen.
Jos pomossa meni kuolemaan, joutui takaisin aikaisempaan jatkopaikkaan. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu kun peli ei järin vaikea ole.
Suurta huvitusta aiheutti pelin välivideot joissa esinntyi Zebediah. Näissä kohdissa oleva biisi kuulosti hyvin paljon Poliisiopiston Blue Oyster Bar -biisiltä, El Bimbolta :D




Peli eteni mutkitta ja huomasin olevani Act 5:ssa eli pelin viimeisessä koitoksessa. Kentän jälkimmäisen puolen grafiikoista tuli mieleen Vincent van Gogh taiteellinen tyyli. Tykkäsin erittäin paljon tästä ratkaisusta!
Viimeinenkään kenttä ei järin pitkä ollut, mutta se sisälsi todella paljon iskuja kestävän minibossin. Sitä saikin useampaan otteeseen yrittää ennen kuin mörkö tuhoutui. Paras taktiikka oli käyttää kotkaa jonka avulla minibossin ammuksia ja itse minibossia oli helpompi väistellä. Etuna tässä oli vielä, että kotka oli valmiina käytössä kun siirryttiin viimeiseen taisteluun.




Suureksi yllätykseksi viimeinen bossi, Edogy kuoli ensimmäisellä yrityksellä. Tällä jättimäisellä ritarilla oli kaksi muotoa ja molemmilla omat energiapalkit. Kun ensimmäinen vaihe on tuhottu, saa ritari pyörät alleen ja rullaa edestakaisin taisteluruutua.
Taistelu pysyy samana; vahinkoa pystyy tekemään vain kun Edogy laskee miekkansa päänsä edestä pois. Kotka oli tähän ainut ratkaisu Edogya vastaan, sillä ukko otti vahinkoa vain päähän ammuttaessa ja spriten ollessa iso on pääkin hyvin korkealla. Kotkalla pystyi myös väistelemään Edogyn ammukset erittäin näppärästi.




Todella hyvä peli ja varmasti tulen tämän vielä uudelleen pelaamaan läpi. Uudella kierroksella hyödynnän muuntautumistaikoja reilusti enemmän ja jo ensimmäisissä kentissä.
Pelin lyhyyden vuoksi tämä ei kaivannut edes minkäänlaista salasanasysteemiä, helposti pääsee pariin tuntiin läpi :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti