Genre: Action
Goal: Defeat Chozen (Stage 4)
Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 4/10
Luuletko pystyväsi käsittelemään todellista kamppailulajihaastetta? Miltäs kuulostaisi johdattaa Daniel-san läpi esteiden, ansojen ja muiden haasteiden jotka tulevat hänen tielleen?
Mutta älä luulekaan, että selviäisit pelkästään taistelemalla, sillä tällä kertaa pelkät nyrkit ja potkut eivät ole riittäviä...sinun täytyy laittaa koko kamppailulajitaitosi peliin.
Kurinalaisuutesi ja sisäinen hallintasi voi olla se mikä pelastaa sinut kuolemalta.
Monelle varmasti tuttu peli AVGN:n alkupään arvosteluvideosta. Itsekin kyseisen pätkän monta kertaa katsonut ja kyllä videolta välittyy pelin visvaisuus.
Pelihän pohjautuu The Karate Kid elokuvasarjan toiseen, vuonna 1987 ilmestyneeseen jatko-osaan koska oli loogista tehdä peli juuri ajankohtaisen elokuvan pohjalta kuin paljon vanhemman. Ensimmäinen leffa sen sijaan ilmestyi jo vuonna 1984. Ensimmäisen The Karate Kidin olen joskus nuorena tainnut katsoa, mutta tätä jatko-osaa. Luulisin kuitenkin, että huomattavasti laadukkaammasta tekeleestä on kyse kuin tämä videopeli.
Vaivaiset neljä kenttää täytyy kahlata läpi paskoilla kontrolleilla ynnä muulla kuonalla. Muutama lisäri ja ei continueja mikä ei kuitenkaan muodostunut suuremmaksi ongelmaksi pelin pituuden takia.
Ensimmäinen kenttä on periaatteessa harjoittelua ja siinä piestään muutama vastustaja jonkinlaisessa turnauksessa. Ei tässä oikein mihinkään kisatunnelmaan pääse kun vastustajat kuolevat muutamalla iskulla. Daniel LaRussolla on käytössään ihan perinteisen potkun ja lyönnin lisäksi hyppypotku sekä kyykystä potkaisu.
Jotenkin jumiuduin käyttämään lyöntiä vaikka jo AVGN:n videosta selviää, että potku on paljon parempi. Lyönnillä pärjäsi onneksi suhteellisen hyvin joten se sai kelvata. Pelistä löytyy bugi, joka periaatteessa rikkoo kenttien normaalisti pelaamisen joten sama se miten vihollisia pieksi. Tästä lisää hieman myöhemmin.
Oikeassa yläkulmassa näkyy kaksi symbolia; C ja D. Nämä edustavat erikoisliikkeitä - C on potkulle ja D lyönnille. Ensimmäisessä kentässä erikoispotkuja on käytössä neljä kappaletta ilmeisesti harjoittelumielessä. Ne tekevätkin jäätävästi vahinkoa vastustajiin.
Muissa kentissä erikoisliikkeitä saa vaan vihollisten pudottamana. Ne toimivat myös energiantäyttöinä mikä on hyvä lisä!
Pelissä on pääosin vain yhdenlaisia vihollisia - viimeiseen kenttään on laitettu mukaan muutama keihäällä varustettu ukkeli. Chozenin joukkoja puskeekin jatkuvalla syötöllä ruudulle vaikka seisoisi ihan vaan paikallaan. Paras taktiikka on edetä jatkuvasti ja mättää edessä olevat ukot hengiltä.
Vihollisen joukkoihin on välillä todella hankala osua. Sitten taas välillä ukkoa kaatui kuin metallipäitä moshpitissä. En oikein tiedä mistä tämä johtui, sillä sitä tapahtui ihan missä tahansa kentässä.
Vihollisten kropat on ilmeisesti päällystetty jollain kumimassalla, sillä jos viholliseen osui, kimposi siitä hyvän matkaa taaksepäin. Tämä aiheutti monenlaisia ongelmia kuten rotkoihin lentämisen. Jos sattui sellainen ikävä tilanne, että viholliset olivat piirittäneet Danielin, pomppi hän kuin superpallo vihollisten välissä ottaen osumaa ukkojen nyrkeistä ja potkuista. Tästä lukosta oli todella hankala päästä irti.
Kolmannessa kentässä tämä Danielin poukkoilu muodostui suuremmaksikin ongelmaksi kun tässä tasossa ukkojen lisäksi on kaikenlaista ilmassa lentelevää rojua. Rojuihin osuessa lentää yhtä pahasti taaksepäin kuin ukkoihinkin osuttaessa.
Kentissä on paljon bonustasoja ja ne ovat pelin paras osuus. Löytyi kolme erilaista; jääpalikoiden tuhoamista kädellä, heiluvan vasaran väistämistä ja kärpästen nappailua syömäpuikoilla. Jos bonuksessa pärjäsi hyvin, palkittiin pisteillä ja erikoisliikkeillä.
Tykkäsin näistä vaikka en onnistunutkaan keksimään mitä heiluvassa vasarassa täytyi tehdä. En sen paremmin jaksanut alkaa ohjekirjasta selvittämään asiaa joten annoin asian olla.
Bonuksia löytyi ihan randomisti kun vain hyppi kentän eri kohdissa. Monesti niitä löytyi vaikka ei olisi moiseen edes juuri sillä hetkellä halunnut.
Onneksi pelin koodaajat olivat huolimattomia ja tähän oli päässyt erittäin ihana bugi mukaan! Jostain syystä ruudulla näkyvien vihollisten lukumäärä on rajoitettu kahteen kappaleeseen. Kun tuo luku on täynnä, ei enempää vihollisia spawnaa ruudulle.
Jos onnistui saamaan molemmat viholliset Danielin taakse, ne vain kävelivät perässä eikä kentässä ollut enää mitään vaaraa :D Viholliset kävelivät vielä Danielia hitaammin, joten he eivät millään voineet saada kiinni. Kahden vihollisen saaminen vasemmalle puolelle ruutua ei ollut aina ihan niin helppo juttu, mutta siihen löytyi muutama kikka - jokaisessa kentässä hieman erilainen setuppi.
Toisessa kentässä kikka tapahtui hieman tuurilla, sillä tasojen päältä putoavat viholliset putosivat välillä liian nopeasti alas eikä niitä saanut Danielin taakse. Kenttä on kuitenkin aika helppo joten tässä ei ollut niin väliä onnistuiko vai ei.
Kolmannessa, pelin vaikeimmassa kentässä tämä kikka onneksi onnistui todella helposti. Kentän alkupuolella on korkea kohta jonne viholliset eivät pääse. Ne automaattisesti jäävät junnaamaan seinää vasten ja ukoista pääsi näppärästi hyppäämään yli. Harmillisesti bugia ei voi tässä kentässä hyödyntää ihan loppuun asti, sillä myöhemmin tulee toinen korkea seinä mistä viholliset eivät pääse yli :(
Neljännessä kentässä homma toimii kuin unelma. Heti alussa hakkaa muutaman ukon jolloin jossain vaiheessa molemmat spawnaavat selän taakse. Tämän kentän voi kävellä alusta loppuun asti ukot takanaan, mikä on äärettömän hyvä juttu. Kenttä olisi normaalisti lähes pelikelvoton, sillä kentässä olevat keihäillä varustetut ukot on todella hankala tuhota. Niistä ottaa pakosti reilun siivun vahinkoa ennen kuin ne saa hakattua kuoliaaksi.
Periaatteessa ainut vaara tässä kentässä on puolen välin tuntumassa oleva bonustaso. Bonuksiin kun joutuu automaattisesti, tämän yli oli osattava hypätä, ettei näin käynyt. Kun bonuksesta tulee takaisin kenttään, on takana seuranneet ukot hävinneet ja ne on todella hankala saada uudelleen seuraamaan tässä vaiheessa kenttää. Tavallaan surkuhupaisaa, että bonus mistä kerätään pisteitä ja erikoisliikkeitä onkin kentän pahin vastus :D
Jokaisen turnauksen jälkeisen kentän pomon virkaa toimitti Chozen. Ensimmäinen kohtaaminen oli hieman satunnaista, sillä välillä ukon sai hoideltua ilman suurempia osumia, toisella kertaa tuli turpaan oikein huolella. Kolmannessa kentässä ei pomoa tarvinnut edes tappaa vaikka ohjekirja väittikin toista.
Päämääränä on pelastaa tyttö tolpannokasta ja sen pystyi tekemään saman tien, kun tolppa ilmestyi ruutuun. Viimeinen kohtaaminen Chozenin kanssa sujui ongelmitta, pääsin sen ensimmäisellä yrityksellä läpi. Suurempi ongelma oli päästä itse taisteluareenalle :D
Kun areenan reunalle saapui, perus vihollisia spawnasi edelleen ruutuun. Areena on pieni saari ja jos väärään aikaan hyppäsi sinne, osui perus viholliseen ja tippui veteen. Kesti jokusen lisärin verran, että sai hypyn ajoituksen kohdilleen.
Chozenia vastaan vaihdoin taktiikkani potkuihin ihan vaan siksi, koska minulle oli jäänyt yksi erikoispotku varastoon. Siitä sitten tuli jatkettua potkimista ja sehän kannatti, ei tehnyt tiukkaakaan ukon kukistaminen. Katsoin jälkeenpäin yhtä läpäisyvideota ja siitä selvisi, että pelastettava nainen, Kumiko pystyy putoamaan reunan yli veteen joka johtaa sitten lisärin menetykseen.
Likka oli todella reunalla kun sain Chozenin tapettua ja tuskin hän olisi enää montaa sekuntia reunalla keikkunut. Kävipä tuuri! En oikein tiedä millä logiikalla Kumiko siirtyy reunaa kohti, ehkä taistelijoiden sijainnilla on jotain tekemistä asian kanssa.
Nyt on tämäkin mestariteos pelattu läpi. Jälleen yksi peli siihen kuuluisaan "ei ikinä enää" -kasaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti