lauantai 15. huhtikuuta 2023

Jim Henson's Muppet Adventure: Chaos at the Carnival


Games Beaten:
366/709
Genre: Action
Goal: Defeat Dr. Grump (Ride 5)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 4/10

Voi ei, paha tohtori Grump on kidnapannut ihanan neiti Piggyn ja vienyt hänet salaiseen karnevaali piilopaikkaansa! Kermit -sammakon johdattama rohkea Muppettien ryhmä lähtee pelastamaan neiti Piggyä.
Matka kulkee läpi monien karnevaaliajeluiden jotka sisältävät vauhtia ja vaaroja! Pidä varasi, sillä saatat kohdata hurjan Grumpasauruksen... 

Muppetit seikkailevat jälleen! Tällä kertaa ei kyseessä ollut mikään opetuspeli vaan ihan kunnollista äksöniä viiden kentän verran.
Oikeastaan tämän pelin yhteydessä ei voi puhua kentistä vaan karnevaaliajeluista. Ollaanhan sentään pelin nimen mukaisesti karnevaaleilla! Vain ihan viimeinen alue oli perinteistä tasohyppelyä. Pelin ideaa voisi hieman verrata Tiny Toon Adventures 2:seen, sillä siinäkin on huvipuisto -teema.
Pelin ideana on löytää jokaisesta karnevaaliajelusta avain. Kun kaikki neljä avainta on hallussa, pääsee sisään Dr. Grumpin linnakkeeseen! Karnevaaliajelut pystyy pelaamaan missä järjestyksessä hyvänsä ja niissä voi halutessaan vierailla uudelleen.
Seuraavanlaisissa hurjan jännittävissä karnevaaliajeluissa seikkaillaan:

The Raging River Ride

Kermit on nakattu uimarenkaaseen ja työnnetty koskeen väistelemään kiviä, pyörteitä ja tukkeja. Periskooppeja keräämällä sai energiat täyteen ja poijuista lisäreitä. Avain odotti kerääjänsä pitkän koskenlaskun päätteeksi.
Kylläpä oli umpisurkeasti tehty koskenlasku. Kontrollit olivat aivan perseestä ja hitboxit myöskin. Välillä Kermit jäi joko pyörteeseen tai tukkiin kiinni niin, että siitä ei päässyt enää irti. Oli pakko vain antaa sammakon kuolla.
Umpikujat olivat myös erittäin hyvää pelisuunnittelua. Tästäkään tilanteesta ei ollut muuta poispääsyä kuin kuoleminen. Onneksi sentään peli jatkui hieman eri kohdasta jolloin tähän samaan umpikujaan ei joutunut.
Onnistuin jopa softlockaamaan pelin tämän karnevaaliajelun tiimellyksessä. Osuin tukkiin ja Kermit jäi tapansa mukaan jumittamaan, mutta jumitus jatkuikin loputtomasti vaikka energiat olivat nollassa. Onneksi selectillä pääsi takaisin valintaruutuun.
Avaimenkin onnistuin ensimmäisellä kerralla missaamaan kun menin kuolemaan juuri ennen sitä. Peli sitten upeasti joko hävitti avaimen ruudulta tai nosti Kermitin avaimen jälkeiseen spawnipaikkaan, mutta joka tapauksessa ruudulla sitä ei näkynyt. Todella loistavaa koodaamista jälleen.
Ainut hyvä puoli tässä karnevaaliajelussa oli se, että lisäreitä pystyi farmaamaan suhteellisen kivuttomasti. Kolme lisäriä sijatsivat todella lähellä toisiaan ja yleensä kaikki niistä sai kerättyä.



Crash Car Course

Tämä oli näistä ajeluista ehdottomasti tylsin. Animal -niminen Muppetti törötti törmäysautossa ja autolla täytyi ajella pitkä suoranpätkä avaimen luokse. Tiellä oli kuitenkin jos jonkinlaista estettä pommeista tynnyreihin.
Näihin osumalla menetti energiaa ja sitä ei saanut mistään takaisin. Tässä ajelussa ei edes lisäreitä herunut, ainoastaan jotain viirejä joista sain vain pisteitä. Esteitä oli todella helppo väistää ja se teki tästä todella tylsän.
Tämä ajelu oli ihan liian pitkä ja tuntui, että ajelu ei koskaan lopu.



Lost in Space Ride

Hieman Gradius -tyylistä Shooteria! Tämä oli lähestulkoon halpa kopio Gradiuksesta, sillä ensin lennellään tähtien taustoittamassa avaruudessa jonka jälkeen siirrytään johonkin luolaan. Luolan jälkeen hieman taas avaruuslentelyä jonka jälkeen tulee pomovastus.
Oliphan ilmavat kontrollit tässä ajelussa. Ammusten ja muiden esteiden väistely oli todella hankalaa. Gonzon ohjastaman aluksen ampumissäde ei ollut kovin laaja ja välillä oli hankala löytää oikeaa kulmaa vihollisten tuhoamiseen.
Tässä lisärit kuluivat kiitettävää tahtia, mutta onneksi lentelyn aikana sai reilusti energiaa. Kun on tälläisestä loistoteoksesta kyse, niin enegiakapselit pystyi ampumaan tohjoksi :D Löysin yhden timantinkin, mutta menin sen epähuomiossa ampumaan taistelun tiimellyksessä. Sen sisältö jäi ikuisesti mysteeriksi, ehkä siitä olisi saanut lisärin.
Lopussa odottava bossi ei ollut kovin kummoinen. Pari kierrosta bossin ympäri väistellen sen ammuksia ja tulittaen oikeisiin kohtiin.




Amazing Ice Cream Maze

Todella ankea Trog! -klooni. Fozzie pyörii ympäri sokkeloa ja ideana on kerätä kolme esinettä. Nämä esineet ovat kaksi rusettia ja yksi lahjapaketti. En ole hirveästi Muppetteja katsonut joten en tiedä liittyykö tämä jotenkin ohjelmaan.
Sokkelo on kuvattu todella ihmeellisestä kulmasta ja välillä oli hankala nähdä mistä kohdasta pääsi eteenpäin. Sokkelossa Fozzieta jahtaa jos jonkinlaiset ukkelit ja herkut. 
Yhteensä 30:tä sokkeloa täytyy selvittää jotta pääsee käsiksi avaimeen. Aikamoinen määrä, mutta onneksi sokkelot selvitti suhteellisen nopeasti.
Sokkeloista saa ammuksia joilla pystyy hetkeksi pysäyttämään viholliset, mutta onnea vaan osumisen kanssa. Yleensä ammukset menivät ohi vaikka mistä kohdasta yritti ampua vihollisia. Parempi taktiikka oli vain väistellä ja manipuloida vihollisten tekoälyä.



Elämät riittivät hyvin Amazing Ice Cream Mazeen asti, mutta sen loppupuolella täytyi viheltää peli poikki ja lähteä takaisin koskenlaskuun keräilemään lisäreitä. Onneksi siinä oli tuo farmaus mahdollisuus, ilman sitä tämä olisi ollut aika tuskallinen peli.
Kun jostain karnevaaliajelusta poistuu, sen joutuu aloittamaan alusta kun sinne palaa takaisin. No, vaikka olinkin todella lähellä loppua, ei sokkelon uudelleen pelaaminen ollut mikään ongelma. Kasa lisäreitä lämmitti mieltä :)
Kun sokkelo oli hoideltu, siirryin Dr. Grumpin linnakkeeseen. Yllätyin, kun tässä oli ihan oikeaa tasoloikkaa karnevaaliajeluiden sijaan. Tasoloikkaa tähditti Kermit ja sen kontrollointi oli ihan ok tasolla.
Isona miinuksena oli, että jos meni kuolemaan tiukassa tasoloikkakohdassa, peli tiputti Kermitin tyhjän päälle jolloin kuoli saman tien uudelleen. Tässä täytyi painaa D-padista oikealle heti kuoleman jälkeen jolloin Kermit laskeutui turvallisesti tason päälle. 
Kentän loppupuolella vastaan tulee tämä pelottava Grumpasaurus. Grumpasauruksen tuhoaminen oli käytännössä mahdotonta jos sen päästi tulemaan liian lähelle palikoiden vasenta reunaa. Kermit ei pystynyt osumaan Grumpasaurukseen koska palikoiden välissä oli kuolettava rako.
Ainut kikka, minkä keksin tähän ongelmaan, oli rynnätä täysillä päin Grumpasaurusta. Kun se ei ollut vielä kerinnyt ilmestymään ruutuun, pääsi paljon lähemmäksi oikeaa reunaa. Sitten yhdellä oikein ajoitetulla iskulla pystyi tiputtamaan Grumpasauruksen kuilun pohjalle. Tässä rytäkässä kuolin itsekin, mutta kuoleman jälkeen tätä vaaleanpunaista mölliä ei enää ole, jee!




Muutamat tasoloikat vielä ja ollaankin taistelemassa Dr. Grumpia vastaan. Nyt Kermitin kädessä pitämä puukko(?) ampuu ylös nousevia sydämiä! Sydämet eivät tehneet vahinkoa tähän ilkeään tiedemieheen. 
Onnistuin jotenkin ihmeellisesti glitchaamaan itseni ylemmälle tasolle missä Dr. Grump härväsi. Seisoin paikallaan ja ammuin sydämiä. Jotkin niistä aina silloin tällöin osuivat ja muutaman osuman jälkeen Dr. Grump oli kukistettu.
Ilmeisesti oikea taktiikka olisi ollut ampua sydän Grumpin yläpuolelle ja laskeutuessaan sydämen terävä kärki olisi tehnyt vahinkoa. No, samapa tuo, peli on läpi!




Yllätyin totaalisesti tämän vaikeustasosta, tämähän oli yllättävän haastava. Luulisi tälläisen "lastenpelin" olevan vähän armollisempi, mutta ei.
Peli on aika kauhean näköinen ja kuuloinen paskoista kontrolleista puhumattakaan. Lopussa tuli kiitoksen lisäksi myös vittuilua. Olisi voinut jättää possun pelastamatta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti