keskiviikko 8. helmikuuta 2023

David Crane's A Boy and His Blob: Trouble on Blobolonia


Games Beaten:
352/709
Genre: Platform
Goal: Defeat the Evil Emperor

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 4/10

Kaukana avaruuden syövereissä sijaitsee planeetta nimeltään Blobolonia. Planeettaa hallitsee paha keisari joka käskee alamaisiaan syömään vain vaahtokarkkeja ja suklaata, kuinka julmaa!
Yksi planeetan asukeista on nimeltään Blob ja hän ei voi sietää edellä mainittuja sillä hänen lempiherkkuaan on jellybeanit. Blob tarvitsee apua tähän ongelmaan ja matkustaa maapallolle hakemaan apua.
Hän löytääkin pojan joka on valmis auttamaan Blobia. Keisarilla on yksi heikkous; hän ei voi sietää vitamiineja. Niiden avulla saisi pahan keisarin sorrettua vallasta.
Vitamiineja saa ostettua kaupasta, mutta kaveruksilla ei ole yhtään rahaa. Syvällä maanalaisissa luolissa on piilossa aarteita ja muita arvokkaita jalokiviä. Kaksikon täytyy lähteä metsästämään näitä aarteita jotta mielii saada vitamiineja ostettua.
Luolastoissa on vaarallista kulkea, mutta onneksi Blob on erittäin muuntautuvainen. Kun hänelle syöttää erilaisia jellybeaneja, Blob muuttaa muotoaan ja hankalista esteistä pääsee yli!

Mielenkiintoisen konseptin omaava peli, jokseenkin harmillisen lyhyt. Pienen pintakosketuksen sain tähän aikoinaan NES-Retkun arvostelusta. Pelin suunnittelija, David Crane on selkeästi ollut kovin ylpeä teoksestaan kun ohjekirjan ensimmäisellä sivulla äijän pärstä komeilee pienen infotekstin kera.
Pelissä seikkaillaan nimettömällä ja avuttomalla pojalla joka ei ilman Blobin apua pääsisi pääkatua pidemmälle. Poika ei osaa edes hypätä omin avuin ja ainoa mihin hän kykenee, on liikkuminen. Tämäkään ei ihan nappiin mene, sillä tuntuu kuin poika liukastelisi jäällä vaikka alla olisi minkälainen maaperä tahansa. Ohjaukseen sai hetken totutella, että tajusi päästää tarpeeksi ajoissa napista irti jotta poika pysähtyi siihen mihin halusi.
Ideana on syöttää Blobille erilaisia jellybeaneja jotta Blob muuttuu erilaisiksi esineiksi. Blobin avulla isoimmatkaan esteet eivät olleet ylitsepääsemättömiä. Jellybeaneja ei suinkaan ole rajattomasti, mutta onneksi niin paljon, että testailuun ja virheisiin on reilusti varaa.



Jellybeaneja on kolmetoista erilaista ja ne muuntavat Blobin seuraavanlaisesti:

Lakritsi: muuttaa tikkaiksi joiden avulla pääsee korkeammalle
Mansikka: muuttaa sillaksi, jotta pitkien kuilujen ylitys onnistuisi
Kookos: keilapallolla voi katsella edessä olevia ruutuja turvallisesti
Kola: muuttaa kuplaksi jolla voi kellua veden pinnalla tai sukeltaa syvyyksiin
Kaneli: polttolampulla tuhotaan hämähäkin seitti
Omena: muuttaa tunkiksi jolla pystyy tunkkaamaan muutaman eri asian
Vanilja: sateenvarjolla voi liidellä turvallisesti alas korkeista kohdista. Se myös suojaa esimerkiksi tippuvilta kiviltä
Tangeriini: muuttaa trampoliiniksi jonka avulla pystyy pomppimaan todella korkealle
Juuriolut: raketilla lennetään Bloboloniaan
Hunaja: muuttaa kolibriksi ja näin Blob lentää pojan luokse
Ketsuppi: tätä makua Blob vihaa ja jos tälläinen jostain syystä joutuu hänen suuhunsa, Blob muuttuu kiviseinäksi
Booli: luo aukon maahan josta pääsee läpi. Ei toimi jos maaperä on liian paksua



Osa karkeista on melko itsestään selviä mitä ne tekevät, mutta jotkin olivat hieman hämärämpiä. Esimerkiksi kookoksen käyttötarkoitusta en keksinyt. Kookos muutti Blobin keilapalloksi jonka pystyi heittämään eteenpäin. Yritin käyttää sitä vihollisten tuhoamiseen, mutta ilmeisesti sillä olisi voinut käydä kurkkimassa edessä olleisiin huoneisiin ilman, että sinne olisi tarvinnut pojalla kävellä.
Joitain karkkeja käytettiin todella vähän. Esimerkiksi raketilla oli vain yksi käyttötarkoitus - matkustaminen Bloboloniaan, Blobin kotiplaneetalle. Lentäminen takaisin maapallolle onnistui myös, mutta en oikein ymmärtänyt miksi moista olisi tarvinnut tehdä. Polttolamppua tarvitsi myös vain yhden kerran koko seikkailun aikana. Ihan koko luolastoa en tutkinut joten en tiedä olisiko jossain kohdassa ollut toinenkin käyttökohde. Myös tunkki oli vähällä käytöllä, vain kaksi kertaa.
Ketsuppikarkin yritin saada Blobin suuhun, mutta se pirulainen ei millään suostunut syömään moista edes testin vuoksi :(
Seikkailun edetessä saa vielä kaksi lisämakua - appelsiinin ja limen. Appelsiini muuttaa Blobin vitamiineja ampuvaksi aseeksi ja lime avaimeksi. Näitä molempia tarvitsee Blobolonia -planeetalla.



Joidenkin karkkien käyttäminen oli todella kankeaa. Pahin esimerkki oli trampoliini. Blob käveli pojan perässä ja se pysähtyi aina tietylle etäisyydelle. Blobia pystyi myös viheltämällä kutsumaan pojan luokse, mutta tässäkin tapauksessa hän pysähtyi vain tiettyihin kohtiin ruutua.
Joskus Blobin sijainti ei täsmännyt esimerkiksi taivaalla killuvien aarteiden tai muiden kerättävien juttujen kanssa. Ilmeisesti tähän vaikutti osittain se, kummasta suunnasta ruutuun oli astunut sisään. Poikaa ei voinut edes liikutella trampoliinilla hyppimisen aikana paitsi jos oli hyppäämässä siitä pois. Välillä jäi aarteet keräämättä kun ei niihin vaan yksinkertaisesti osunut :D
Ihan pienen korjausliikkeen pystyi tekemään jos pomppimisliike oli matalaa. Todella ankea systeemi. 
Tikkaat oli toinen hieman hassusti toteutettu asia. Tikkailla pystyi kiipeämään tasojen läpi ja tällä tavalla sai Blobin helpommin mukaan ilman, että täytyi turvautua hunajanmakuisen karkin apuun. Kuitenkaan tikkaita ei voinut ihan mihin tahansa lykätä, vaan ne täytyi asettaa kohtaan missä tason toinen pää ei ollut missään kiinteässä seinässä kiinni.
Tämä oli hieman hassua, sillä jos vaihtoi toiseen ruutuun ja kyseessä oli edelleen tämä sama taso - ei tikkailla päässyt tasosta läpi. Peli ei tiedostanut enää, että palikka olisi irti kiinteästä seinästä. 

Kun pelin kummalliset mekaniikat oli edes jollain tasolla hallussa, heräsi kysymys, että mitähän tässä pelissä oikein pitää tehdä? Jo heti pelin alussa pystyy Blobin muuttamaan raketiksi ja lentämään Bloboloniaan joka on pelin loppuvaihe. No, eteneminen täällä tyssää aika nopeasti kirsikkapommien täyttämiin huoneisiin kun niistä ei pääse mitenkään eteenpäin.
Ohjekirjasta selviää, että aarteita keräämällä saa ostettua vitamiineja Health Foods storesta. Näitä vitamiineja ei suinkaan vedetä huiviin vaan käytetään ammuksina aseessa johon Blob muuntautuu.
Näillä vitamiiniammuksilla pystyy tuhoamaan Bloboloniassa olevat kirsikkapommit ja monet muutkin esteet! 
Ruudun yläreunassa näkyy laskuri mikä näyttää kuinka monta aarretta on löytämättä. Aarteita on kaiken kaikkiaan 22 kappaletta ja kaikkia ei todellakaan tarvitse löytää. Ensimmäisellä vitamiinien ostoreissulla olin löytänyt kolmetoista aarretta ja jo tästä määrästä sai vaihdossa 1250 vitamiiniammusta :D Puolet tuosta panosmäärästä olisi riittänyt asioiden tuhoamiseen, sillä ei niitä nyt niin paljoa ollut.
Aarteitahan sitten löytyy maanalaisesta luolastosta joka on pienimuotoinen sokkelo. Ei syytä huoleen, ei tämä mesta mikään överihankala ole. 
Luolastossa sai olla todella tarkkana, sillä alaspäin liikkuessa täytyi käyttää boolinmakuista karkkia joka muuttaa Blobin aukoksi. Jos aukon sijoitti väärään kohtaan, saattoi pudota todella pitkän matkan kuilun pohjalle ja tässä pelissä korkealta putoamisesta rankaistaan kuolemalla.
Paras paikka aarteiden löytymiseen oli maanalainen järvi josta löytyi peräti kahdeksan aarretta! Pelkästään tämä määrä riitti tarvittaviin vitamiiniammuksiin. Järvestä löytyi yksi hieman hankalammassa paikassa oleva erikoisaarre ja luulen, että siitä sai enemmän vitamiiniammuksia kuin muista aarteista.
Sitten kun on mielestään tarpeeksi löytänyt aarteita alkaa uusi mietintäsessio...miten luolastosta pääsee takaisin maan pinnalle?
En ole ihan varma meninkö pelin tarkoittamaa reittiä, mutta joka tapauksessa se toimi tarpeeksi hyvin. Tähän sisältyi yksi todella korkea pomppimiskohta trampoliinin avulla ja tarkka jellybeanin nakkaus ylätasanteelta suoraan Blobin suuhun, joka oli monta ruutua alempana. Hunajanmakuisella karkilla Blob muuttuu kolibriksi ja liitelee suoraan pojan luokse. Tämä on ainut keino saada Blob nousemaan korkeita matkoja ylöspäin.
Pakko antaa tekijöille pisteet siitä, että tässä pystyi vaikuttamaan monen ruudun päässä oleviin tapahtumiin. Yleensä hommat rajoittuvat vain yhteen ruutuun, mutta siellä se Blob edelleen odotti monta ruutua alempana samassa kohdassa. Myös jos Blob jää seikkailemaan jonnekin kauas, peli muistaa ja tajuaa Blobin sijainnin. Ainut keino on houkutella Blob samaa reittiä pojan luokse minkä itsekin kulki. Huisia!
Meni useampi lisäri ja Game Over yrittäessäni keksiä reittiä luolastosta ylös. Kyllä se sitten viimein onnistui :)
Luolastosta pitää vielä löytää yksi pussi jellybeaneja joka sisältää nämä erikoismaut. Tämä pussi ei ole onneksi missään hankalassa paikassa jemmassa vaan samassa huoneessa mistä pääsee takaisin maan pinnalle.



Kun viimein pääsin Bloboloniaan kaikki tarpeellinen mukanani, ei mennyt kauaakaan kun noutaja tuli. Elämät olivat huvenneet luolastoon ja yllärinä tulevat uudet huoneet kepposineen eivät olleet suotuisia ensikertalaiselle. Alueelle on piilotettu muutamia piparminttu karamelleja joista saa lisärin kun niitä kerää viisi kappaletta. Niiden avulla ei kovin pitkälle pötkitä, varsinkaan kun menettää lisärin keräämisprosessin aikana :D
Uudella yrityksellä pääsinkin sitten huomattavasti paremmilla lisäreillä tutkimaan mestaa. Muuten todella suoraviivainen alue haarautuu kahteen osaan ihan alueen lopussa. Tovin mietiskelin, että kumpaan suuntaan sitä pitäisi lähteä etenemään. Päädyin testaamaan alempaa reittiä ja hetken edettyäni vastassa oli lukolla varustettu ovi. Heti mieleen tuli, että avaimen täytyy olla ylemmän reitin uumenissa.
Ei kun takaisin ja ylemmän reitin kimppuun. Tämä olikin huomattavasti vaikeampi tapaus ja henki lähtikin pariin otteeseen yrittäessäni väistellä Mariosta tuttujen Thwompien tapaisia "hampaita". Kun selviydyin reitin loppuun, siellä odottikin todellinen pettymys, yksi pipariminttu karamelli! Täysin turhaa ajanhukkaa ja en saanut edes lisäriä kun kerätty karamelli oli vasta neljäs.
Hieman tästä lannistuneena selailin jellybeaneja läpi ja huomasin, että appelsiinin lisäksi olin saanut toisenkin uuden jellybeanin, limen! Viimeinen lisäri menossa ja pitäisi selvitä takaisin ovelle...
Kuin ihmeen kaupalla onnistuin siinä vaikka poika kovasti yrittikin liukua "hampaiden" alle jäisine kontrolleineen. Limellä Blob muuttui avaimeksi ja näin päädyin sisään pahan keisarin huoneeseen.
Tätä ei voinut oikein pomotaisteluksi kutsua kun ei voinut edes kuolla. Ideana oli heittää häkissä olevan Blobin suuhun omenanmakuinen karkki jolloin hän muuttui tunkiksi tunkaten hyllyllä olevan vitamiinipurkin nurin kaataen sisällön keisarin niskaan.
Tämä oli ainut asia minkä muistin Retkun videosta, mutta eipä tämän keksiminen mitään rakettitiedettä olisi ollut. Kaikki karkit läpi käymällä oikea olisi osunut pakosti kohdalle. 
Ainut hankaluus tässä oli saada karkki Blobin suuhun. Heittomatka oli pitkä ja tässä täytyi tehdä se juoksusta jotta homma onnistui. Liikkumisalue oli tehty todella ahtaaksi ja pitkän heiton tekeminen ei ollut ihan simppeli juttu. Treenailin heittoa aluksi muilla jellybeaneilla, sillä omenanmakuisia ei ollut kuin muutama jäljellä :D
Sain hyvän heittotatsin päälle ja vaihdoin omenanmakuiseen karkkiin, sisään meni. Blob tunkkasi vitamiinit keisarin päälle!




Ei tämä yhtään hullumpi peli ollut, harmillisen lyhyt vain. Olin siinä uskossa, että luolasto olisi ollut paljon pidempi ja siellä olisi pitänyt tehdä jotain muuta kun kerätä aarteita. 
Pelissä on vahvasti mukana Imagineeringin omintakeinen leima. Aina tietyistä ääniefekteistä tulee Simpsons -pelit mieleen :D
Onneksi tästä julkaistiin Wiille oma pelinsä jossa idea on hyödynnetty huomattavasti monipuolisemmin. Tätä en ole itse pelannut, mutta täytyy hommata se, koska tämä alkuperäinen oli sen verran kiinnostava!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti