torstai 22. joulukuuta 2022

Nigel Mansell's World Championship Racing


Games Beaten:
350/709
Genre: Racing
Goal: Win World Championship (16 Circuits)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 8/10

Huh, tulipa tiukka peli valittua tähän vuoden viimeisille hetkille. Tarkoituksena ei ollut ihan näin hankalaa peliä pelailla, mielessä oli vain jokin ajelupeli. 
Sormia rikkovaa nopeatempoista formulaa oli luvassa. Toki harvoin nämä formulat ovat mitään kovin helppoja, mutta tämä oli todella hankala!
Täytyy myöntää, että tälläkään kertaa minulla ei ole hajua pelin päätähdestä formulaa kun ei ole oikein koskaan tullut seurattua sillä se on todella tylsä laji. Tällä kertaa tässä pääsi itse pelaamaan nimikkohahmolla kun monissa tapauksissa häntä vastaan on joutunut taistelemaan.
Pelin tavoitteena on ajaa 16 kisaa ja voittaa maailmanmestaruus. Hyvin perinteisellä kaavalla mentiin siis. Jokaisen kisan jälkeen palkittiin salasanalla joka osoittautui erittäin tarpeelliseksi.
Pelintekijöillä on ollut selkeästi realismi mielessä, sillä kuvakulma on valittu simulaatiotyyliin kuskin silmistä kuvattuna.
Alkuvalikosta löytyi perus asetuksien lisäksi mahdollisuus treenata ratoja Nigelin oppien säestämänä! Tässä treenaus moodissa käytiin läpi ajolinjat ynnä muut suoritusta parantavat asiat. Ei hirveästi tullut tähän perehdyttyä ja lähdinkin yhden testaamisen jälkeen suoraan kisailemaan.

Ennen kuin lähdetään sen suuremmin ajelemaan, täytyy auton asetukset säätää kohdilleen. Autosta pystyi muuttamaan mm. vaihteita, renkaita ja takaspoileria. 
Vaihteet sai manuaaliksi tai automaatiksi. Jostain ihmeen syystä jos valitsi automaattilaatikon, ei kisoja voinun oikeastaan voittaa. Aika-ajoissakin kärkiajasta jää monta sekuntia ja aluksi ihmettelinkin miksi tässä ei pärjää. Ilmeisesti automaatti vaihtaa vaihteita todella typerissä kohdissa ja liian tiheästi.
Renkaita löytyi kolme eri vaihtoehtoa; kovat, pehmeät ja märän kelin renkaat. Aluksi testailin vähän kaikkia, mutta päädyin sitten käyttämään vain pehmeitä renkaita. Jos valitsi kovat renkaat, auto lähti hieman helpommin luisuun joka tässä pelissä ei ollut yhtään hyvä juttu.
Takaspoilerin säätämistä en tajunnut ollenkaan, muutaman kerran testasin keskimmäistä vaihtoehtoa ja en huomannut isompaa muutosta eniten käyttämääni nähden. Erot tässä oli luultavasti todella marginaalisia.



Ennen varsinaista kisaa voi halutessaan ajaa aika-ajot jolla sijoitustaan pystyy nostamaan mitä nopeamman ajan sai tehtyä. Ilman aika-ajoa sijoitus on viimeinen eli kahdestoista.
Ilmeisesti tämän aikakauden formuloihin kuuluu, että aika-ajoja ei ajeta täysin itsekseen vaan radalla on myös muita samaan aikaan pyörimässä. Tämä oli täysin perseestä ja typerä lisäys peliin. Monet hyvät aika-ajot kaatuivat siihen, kun jokin toinen kisaaja junnasi edessä ja ei päästänyt ohi. Näissä ei nimittäin ollut juurikaan virheisiin varaa jos mieli kärkisijoille.
En onnistunut ensimmäisen radan aika-ajossa tulemaan kertaakaan ensimmäiseksi. Se ei vaan ollut mahdollista vaikka miten hyvin ajoi. 
Tämän jälkeen onnistuin useastikin tulemaan paalupaikalle, en vain ymmärtänyt miksi tuo ensimmäinen kisa oli noin tiukka aikarajan suhteen. Jossain kisoissa paalupaikka irtosi vaikka hieman auto pientareen puolella kävikin.

Peli otti luulot pois jo heti ensimmäisessä kisassa. Siinä sai todella taistella, että onnistui pisteille pääsemään.
Aluksi kisoista ei tullut yhtään mitään. Vaihteiden vaihtaminen ja oikeiden ajolinjojen hahmottaminen nopeatempoisissa kisoissa ei ollut helppo homma. Ehkä olisi kuitenkin pitänyt ottaa Nigelin opit haltuun...nääh!
Pitkän treenausputken jälkeen onnistuin viimein pääsemään kolmannelle sijalle! Ajotuntuma alkoi parantumaan ja lihasmuisti kehittyä.
Kisoissa täytyy lähes poikkeuksetta käydä kerran varikolla, sillä renkaat eivät kestä kaikkia kierroksia. Jos renkaat kuluvat loppuun, tulee automaattinen diskaaminen.
Hienon suunnittelutyön tuloksena, vastustajat eivät käy koskaan varikolla. Vaikka ajaisit kisan niin pitkälle kuin renkaat kestää, isompia varikkokäynnin mittaisia eroja muihin ei synny. Ainoa keino miten ei pudonnut viimeiseksi varikkokäynnin vuoksi, oli ajaa ensimmäisenä ja todella hyvin. Näin sai tehtyä eroa toisena ajavaan ja minimoi varikolla käymisen ajanhukan.
Varikkokäynti kesti aina viidestä yhdeksään sekuntiin, riippui ihan pelin RNG:stä. Muutaman kerran hyvä kasvatettu ero toisena ajavaan hävisi savuna ilmaan kun varikko-ukot hidasteli liikaa.
Ainut keino, miten vastustajiin sai tehtyä reilua aikaeroa oli pitkät suorat. Pelaajan auto kulki piirun verran kovempaa kuin kenenkään muun ja suorilla sai eroa aikaiseksi. Jos rata oli kovin mutkainen, voitolle sai heittää hyvästit.



Ongelmat jatkuivat pelin edetessä ja yhden voiton lisäksi ei oikein mitään mainittavia pistesijoja kertynyt. Päätin sitten, että aloitan koko homman alusta. Tämä kannatti ja kisat alkoivat sujumaan hieman paremmin kun oli enemmän treenausta alla.
Onneksi salasanan avulla pystyi aloittamaan kisan alusta jos se meni täysin mönkään. Myös kisassa vallitsevan sään pystyi muuttamaan resetillä, sillä RNG päätti sen, millaisessa säässä kisa ajetaan.
Jos vähinkin satoi vettä, heti vaan resettiä ja salasanaa sisään. Sadekelillä ajaminen oli ihan sula mahdottomuus ja renkaiden vaihto jo heti kisan alkumetreillä todella vastenmielinen ajatus koska silloin olisi joutunut kaikki edessä junnaavat vastustajat ohittamaan :D



Pelissä oli muutamia todella ärsyttäviä asioita jotka söivät pelinautintoa rotan lailla.
Salasanan syöttäminen tässä pelissä oli uskomattoman tuskallista puuhaa. Salasana syötetään niin, että painetaan alas tai ylöspäin ristiohjaimesta jolloin kirjain/numero vaihtuu. Seuraavan syötettävän kirjaimen/numeron kohdalle siirtyminen oli tehty liian herkäksi ja tämä aiheutti sen, että kursori pomppi missä sattuu. Monesti tuli vaihdettua jo valittu kirjain/numero vääräksi tämän pomppimisen vuoksi.
Koska tässä joutui resettamaan todella useasti ja salasanaa täytyi syöttää jatkuvalla syötöllä, tämä oli mainitsemisen arvoinen asia.
Pelin alussa pystyi Nigel Mansellin nimen vaihtamaan halutessaan toiseen. No, tämä uusi nimi ei TIETENKÄÄN tallentunut salasanalla. Eli jos aloittaa resetillä kisan alusta, täytyi Nigelin nimi muuttaa joka kerta. Tähän perään vielä tuo herkullinen salasanan syöttäminen, ai että! Tämän vuoksi en kovin moneen kisaan jaksanut vaihtaa omaa nimeäni. 
Myös kaikki muutkin asetukset nollaantuvat aina kun pelin käynnistää uudestaan. Esimerkiksi musiikki pitää joka kerta laittaa takaisin päälle jos sitä haluaa kuunnella.
Kisan voittamisen jälkeen jos haluaa jatkaa peliä niin, että ottaa salasanan ylös, heittää peli alkuvalikkoon kun salasana on näkynyt ruudulla. Nyt olet tilanteessa jossa sinun täytyy syöttää juuri saamasi salasana jotta pääset taas jatkamaan peliä. On kyllä uskomatonta miten tälläinen yksinkertainen asia on kustu näin pahasti ja vielä vuonna 1993 valmistuneessa pelissä.
Harvemmin tulee näin paljon jauhettua mistään salasanaan liittyvistä asioista, mutta nyt oli pakko koska tämä on niin älytöntä settiä :D
Vastustajat olivat kunnon mulkkuja aika-ajoissa ja itse kisoissa. Ne vaihtelivat kaistaa aivan kuin jokin vanha mummo kävelykadulla. Välillä vastustajat ajelivat täysin keskellä rataa, ettei ollut pahemmin mahdollista mennä ohi. Jos oma auto osui vastustajaan, vaihde vaihtui automaattisesti pienempään. Kiitos peli, enköhän minä itse päätä millä vaihteella ajan kerta olen manuaalilootan valinnut. Reilu peli on perseestä.
Viimeisenä yksi ehdottomasti ärsyttävin asia tässä pelissä - vaihteet. Kerta tässä on pakko ajaa manuaalilaatikolla, olettaisi sen toimivan kunnolla. Mutta ei. Vaihteet eivät vain välillä vaihtuneet jostain kummallisesta syystä vaikka painoi nappia.
Lähes joka kerta jos jokin mutka meni pitkäksi tiesi, että isoimmalla vaihteellahan siihen rysäytettiin kun vaihde ei vain vaihtunut pienempään. Onneksi tässä pelissä ei tarvinnut käyttää kuin isointa kutosvaihdetta ja vitosta millä sitten ajettiin jyrkimmät mutkat.
Välillä sitä ihmetteli, miksi vastustajat ottavat omaa autoa kiinni vaikka ajaa mallikkaasti. Syyhän oli klassinen. Nopealla silmäyksellä huomaa, että onkin vaihdellut vitosesta neloseen kun ei ollut tajunnut, että vaihde ei ollutkaan vaihtunut suurimpaan jonkin mutkan jälkeen. Peli on todella nopeatempoinen eikä tässä kerinnyt aina vilkaisemaan mikä pykälä oli silmässä.



Radat vaihtelivat paljon ja välillä tuli selkeästi helpompia joissa oli myös iisimpi päästä paalupaikalle. Näistä kisoista tuli napattua palkintosijoja. Onneksi näin, sillä muuten olisi ollut äärettömän tuskallinen taival voittaa maailmanmestaruus. Mika Häkkisen kanssa minulla oli tiukka kisa loppuun asti ja onneksi pelin RNG oli välillä minunkin puolellani ja pudotti hänen sijoituksensa heikommaksi jotta piste-ero pysyi maltillisena.
Ennen viimeistä kisaa vääntö oli todella tiukkaa enkä kovin monella pisteellä johtanut Häkkistä. Onneksi ihan viimeinen kuudestoista rata, Australia oli suhteellisen helppo ja onnistuin tulemaan siinä toiseksi. Iloa ei kuitenkaan jatkunut kovinkaan pitkään, sillä tietysti Häkkinen keikkui ensimmäisellä sijalla voittaen koko homman.
Salasanana sisään ja uusi yritys kehiin! Tällä kertaa Häkkinen ei päässyt edes podiumille ja itse tulin jälleen kerran toiselle sijalle! Voitto napsahti kuuden pisteen erolla Häkkiseen. Sain huokaista helpotuksesta ja viimein tämä tuskallinen sormia rikkonut koettelemus oli ohi.



Pelihän on graafisesti ihan nätti ja ajomekaniikat kohdillaan vaihteita lukuun ottamatta., Yllä mainitut ärsyttävät tekijät pudottavat tämän arvosanaa roimasti. Suorastaan vitutti hävitä kisat, kun se ei johtunut omasta syystä.
Kisoissa oleva musiikki on myös oikein mainio, harmi vaan kun sama biisi soi koko homman ajan. Siihen olisi kaivannut pientä muutosta. Kuitenkin mielummin sitä kuin pelkkää moottorien pörinää mikä on oletusvaihtoehtona :D



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti