maanantai 17. lokakuuta 2022

Castle of Dragon


Games Beaten:
337/709
Genre: Action
Goal: Defeat Dragon Master Darklarza (Stage 8)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

Mahtilohikäärme, Darklarza on piirittänyt Offeriaa jo kahden vuosikymmenen ajan. Tämän vuoksi kuningas Boros on pakotettu vuoristoiselle Menlaryn alueelle.
Geraden, Menlaryn herttua on onnistuneesti puolustanut siellä sijaitsevaa linnaa jos jonkinlaiselta alamaailman möröltä. Kuitenkin Darklarzan joukot kasvavat päivä päivältä suuremmaksi.
Kuningas Boros on luvannut tarjota tyttärensä, prinsessa Amoreenan kättä Geradenille, mutta herttua on vannonut, ettei mene naimisiin ennen kuin mahtilohikäärme on saatu kukistettua Offerian alueelta.
Darklarzan joukot hyökkäsivät Menlaryn linnaan, mutta tämä oli vain hämäystä. Taistelun aikana Darklarzan jälkeläinen, Dragon Cub kidnappasi prinsessa Amoreenan ja haavoitti kuningas Borosta kuolettavasti.
Geradenin kohtalo oli nyt täysin selvillä - mahtilohikäärme Darklarzan oli tuhottava ja prinsessa Amoreena saatava turvaan. Rauhan on palattava takaisin Offeriaan!

Tästä pelistä tuli hieman jo aikaisemmin läpäisemäni Astyanax mieleen. Sivusta rullaavaa meininkiä keskiaikaisissa maisemissa.
Peli oli ns. yhden illan prokkis. Muutamassa tunnissa homma oli paketissa. En olettanut tämän ihan näin äkkiä menevän läpi. Kyseisen pelin kohdalla kävi legendaarinen "viimeinen yritys" -läppä. 
Ajattelin kokeilla vielä yhden kerran ja peli menikin sitten viimeisellä yrityksellä läpi.



Kyseessä on todella yksinkertainen toiminta pläjäys. Kentät olivat lähinnä muutaman ruudun pituisia ja niiden läpäisy oli todella nopeaa. Jokaisen kentän lopussa odotti pomotaistelu ja sen hoideltuaan siirryttiin uuteen kenttään.
Kenttien viholliset tulivat aina samassa järjestyksessä ja ne pudottivat aina samat tavarat joten tällä kertaa ei mitään RNG kikkailua ollut havaittavissa. Tavarat olivat yleensä muutaman kerran käytettäviä hyödykkeitä kuten tulimiekka ja sähkömiekka. Välillä viholliset tiputtivat haarniskan joka toimi periaatteessa lisärinä. Nyt Geradenin käytössä oli tuplasti energiaa!
Kuollessaan pomot pudottivat jonkin aseen ja erilaisia aseita löytyi kolme kappaletta. Pelin alussa heilutellaan perus miekalla jonka jälkeen käyttöön saa heittoveitset. Heittoveitsiä oli mukava käyttää kun ei tarvinnut mennä ihan iholle hääräämään. Viimeisenä sai ehdottomasti parhaimman aseen, macen. Mace teki valtavasti tuhoa!
Pelikokemus oli siunattu vain yhdellä lisärillä (jos haarniskaa ei lasketa,) mutta hommassa on pieni jippo; vaikka pelin joutuukin aloittamaan aina alusta kuoleman korjatessa, saa kaikki keräämänsä tavarat pitää! Lähes jokaisen kentän läpäisyn jälkeen saa energiamittariin pituutta ja tämäkin säilyy menossa mukana.
Pelin aikana pääsi sellaiseen pisteeseen, että aikaisempien kenttien vihollisista tai pomoista ei tarvinnut välittää mitään, sen kuin murjoi itsensä seuraavaan kenttään väistelemättä mitään. Arsenaali ja energiapalkin pituus mahdollisti tämän homman :)



Hieman bugisuuttakin pelistä löytyi. Välillä Geraden ei suostunut hyppäämään tasolta toiselle ja tuloksena oli rotkoon tippuminen. Ilmeisesti tämä johtui lagista mitä peli tarjoili välillä reilummallakin kädellä.
Tämä seuraava hieman oudompi juttu ei ollut bugi, vaan peliin rakennettu ominaisuus. Listasin sen tähän koska se vaikutti alkuun ihan selkeältä bugilta. Välillä kun macella heilautti menemään, menetti Geraden energiaa.
Tätä ei tapahtunut aina ja se oli todella epäsäännöllistä myös sen suhteen, kuinka paljon energiaa kului. Ohjeissa luki, että mace on painava ja tarvitsee paljon energiaa jotta sitä voi heilauttaa. Todella outo ratkaisu varsinkin, kun homma oli niin epätasaista.
Onneksi tästä ei ollut ongelmaksi asti ja ei sitä energiaa loppupeleissä niin paljoa mennyt. Macea tuli käytettyä ehdottomasti eniten sen tehokkuutensa vuoksi.
Kuolemattomuus framejen puuttuminen oli myös aika ikävää. Jos viholliset tulivat halailemaan, lähti energiaa melkoisella tahdilla. Välillä nurkkaan ajetuista tilanteista oli vaikea päästä pois. Etenkin pelin alkupuolella energiapalkin ollessa pieni, oli ongelmia kuolemattomuus framejen puuttumisen vuoksi enemmän.

Kun neljä kenttää oli läpäistynä, tuli pieni "sormi suuhun" -momentti. Karttanäkymässä Geraden siirtyy aina automaattisesti uuteen kenttään, mutta nyt se nökötti saman läpäistyn kentän päällä. No, uudestaan vaan testaamaan, jos tässä on jokin "läpäise kenttä monta kertaa" -gimmick.
Kaikki viholliset olivat poissa kentän lopussa esiintyvää "kana-kalkkuna" -bossia lukuun ottamatta. Läpäisin kentän noin viisi kertaa putkeen ja mitään muutosta ei tapahtunut. Kävi sitten niin, että puoli vahingossa painoin karttanäkymässä ristiohjainta alas ja kursori liikkuikin toiseen kohtaan! Viimeisessä linnassa on monta eri kenttää ja niiden pelaamisjärjestyksen saa itse päättää.
Jos erehtyi menemään linnan keskellä olevaan kenttään, vastassa on jättimäinen punainen lohikäärme joka laittoi melko nopeasti luulot pois. Tämä loharihan oli tietysti Darklarza ja ohjekirja kertoi, että täytyi kerätä neljä taika-esinettä jotta lohikäärmeen pystyi voittamaan.
Taika-esineet löytyivät neljästä kentästä linnan sisällä. Eipä kentät kovin vaikeita olleet kun käytti macea hyödyksi. Muutama hieman hankalampi tasoloikka-kohta, muuten perus murjomista. Macessa on vielä se hyvä puoli, että viholliset liikkuivat sen iskuvoimasta hieman taaksepäin joten ne eivät päässeet pelihahmon kimppuun jos ajoittaa lyönnit oikein.



Kun nämä kaikki neljä taika-esinettä oli hallussa, oli aika siirtyä linnan keskiosaan jossa Darklarza odotteli. Poikkeuksena aikaisempaan vierailuun ei lohikäärmeen luokse päässyt suoraan vaan ensin täytyi pelata pieni kentän pätkä.
Tässä kentässä oli vain yksi vihollinen; sinä itse! Onneksi tällä kaverilla ei sentään ollut saman verran energiaa kuin itsellä, muutenhan tästä ei olisi tullut mitään. Kopio matki liikkeitä melko tarkasti ja osumia tuli aina molempiin yhtä aikaa. Haarniskan tuoman lisäenergian avulla homma hoitui näppärästi ja taistelun jälkeen keijut puhdistivat haavat ja eteenpäin siirryttiin täysillä voimilla.
Seuraavana kohdattiinkin punainen lohikäärme, mahtava Darklarza! Aluksi yritin mäiskiä sitä macella, mutta ei se ottanut minkäänlaista vahinkoa. Testailin myös heittoveitsiä, mutta sama ongelma oli kun yritti sitten osua loharia mihin kohtaan tahansa. Tässä vaiheessa energiat olivat tippuneet jo lähes minimiin ja viimein menetin haarniskani.
Yritin sitten ilman haarniskaa taistella, mutta erehdyin hyppäämään Darklarzan hännän päälle ja päälleni osui kirous. Geraden muuttui joksikin sammakoksi eikä päässyt hännän päältä pois. Energiat kuluivat silmissä loppuun ja ruudulla nakotti teksti "Game Over".
Ei kun uutta yritystä putkeen ja ajattelin testata perus miekkaa koska se oli vielä kokeilematta. Ohjeista olisi selvinnyt, että miekka oli saanut taikavoimia taika-esineen keräämisen vuoksi ja sehän se sitten tehosi lohariin. Hieman huono hitbox Darklarzalla kuitenkin oli ja ihan selkeät osumat eivät menneet perille asti.
Sain kuitenkin loharin tapettua juuri ennen kuin haarniskan energiat loppuivat :)





Ihan hauska peli, tätä voi suositella varsinkin, kun peli helpottuu jatkuvasti yritysten lisääntyessä.
Kankeuteen ja lagisuuteen tottui nopeasti eikä ne pahemmin häirinneet enää loppupuolella.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti