Genre: Platform
Goal: Defeat Rotten Pepper Big Boss
Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10
Trooppisella banaanisaarella, banaanikuningaskunnassa asustaa nuori prinssi, lohikäärmemestari ja monia muita asukkaita. Yhtenä kauniina päivänä paha paprika lohikäärme ryösti kansalle tärkeät banaanisymbolit!
Lohikäärme ei suinkaan toiminut yksin, vaan on pahan Mädän Paprikan kätyreitä. Tämä julma kuningas tarvitsee banaanisymboleita hallitakseen banaanisaarta.
Prinssi alkoi panikoida, sillä symbolit ovat erittäin tärkeitä tälle banaani imperiumille. Lohikäärmemestari rauhoittelee prinssiä ja onnistuukin siinä niin hyvin, että prinssi päättää lähteä hakemaan symbolit takaisin.
Lohikäärmemestari lupautuu lähtemään matkaan mukaan ja näin alkoi nuoren prinssin seikkailu!
Mukavan lempeää tasoloikkaa johon on sekoitettu hieman lautapeliä ja tietovisaa. Ei sinällään kuulostaa hurjalta, mutta jos saksan kielen taitosi ovat olemattomat, pelistä tulee erittäin hankala :D
Tämä kyseinen peli on julkaistu ainoastaan Japanissa ja Saksassa. Minulla ei ole minkäänlaista tietoa siitä, miksi Saksa valittiin ainoaksi julkaisumaaksi Japanin lisäksi.
Jo heti alkumetreillä pelin tyylistä tuli mieleen Kirbyn ja Kid Icaruksen hybridi. Kirbymaisuus ilmeni vielä selkeämmin kun siirryttiin pelin toiselle alueelle.
Pelissä on seitsemän aluetta ja jokaisessa niissä kolme kenttää pomoineen. Kentät olivat lähinnä hyvin suoraviivaisia tasoloikkia eli juuri hyvää settiä!
Tässä ei ollut minkäänlaista vaaraa kuolemisen kanssa, sillä pelissä oli loputtomat continuet! Kuolemisen jälkeenkään ei tarvinnut kenttää aloittaa aina alusta, sillä jatkopaikkoja oli ripoteltu sinne tänne. Jos Game Over sattui yllättämään, sai edelleen jatkaa samasta pisteestä kuin ihan normaalin kuolemankin kanssa, erittäin anteliasta.
Jokaisessa kentässä saa vielä koodin käyttöön jos oli tarvetta myöhemmin jatkaa seikkailua.
Pelin alussa prinssi oli varustettu vain kivikirveellä, mutta seikkailun edetessä asetta pystyi päivittämään huomattavasti parempaan vierailemalla kentissä olevissa asekaupoissa.
Päivittämiseen vaadittiin valuuttaa ja tässä pelissä se esiintyi sormusten muodossa. Sormuksia löytyi pitkin kenttiä suuria määriä.
Jo heti ensimmäisen kentän alussa ihmetytti korkealla olevat tavara-arkut ja sormukset. Hieman kenttää eteenpäin pelatessaan vastaan tuli opettavainen kyltti joka sitten kertoi pelaamisen kannalta tärkeän mekaniikan.
Kun painaa alas + B, prinssi istuttaa turpeeseen siemenen joka kasvaa salamannopeasti korkeaksi pavunvarreksi. Pavunvarren pituutta pystyy kasvattamaan keräilemällä kentistä löytyviä kukkia.
Tämä oli vielä pakollinen taito osata, sillä monesti vastaan tuli korkeita seinämiä joista ei päässyt yli kuin pavunvartta käyttämällä. Prinssi muuttui hetkeksi kuolemattomaksi pavunvarresta hypätessään ja törmäys vihollisten kanssa sai ne kuolemaan.
Pidin tästä pavunvarrella kikkailusta ja sitä tulikin käytettyä melko paljon hyödyksi :)
Kun kyseessä on itselle vieraskielinen peli, niin totta kai siinä on mahdollisimman paljon tekstiä! Jos miettii ihan tasoloikkapelin kannalta, niin harvoin törmää näin teksti-painotteiseen teokseen :D
Tekstin määrä konkretisoitui kun vieraili jossain kentistä löytyvistä ovista. Asekaupan lisäksi löytyi kasino sekä energiakauppa. Kasinolla pystyi uhka pelaamaan keräämiään sormuksia ja energiakaupasta sai ostettua energiat täyteen.
Joistain kentistä löytyi myös oven takaa hahmo, joka pusun avulla antoi ihan ilmaiseksi täydet energiat. Aluksi olin ihan pihalla, että mitä hyötyä tästä pussailusta edes oli - täytyi kääntää teksti, jotta selvisi homman juju.
Yhdestä kentästä onnistuin löytämään vielä hieman harvinaisemman warppaus -oven, mutta kun halusin pelata pelin kokonaan, en tätä käyttänyt hyödykseni.
Seuraavaksi hieman seikasta, joka teki tästä pelistä todella hankalan ja se on iki-ihana tietovisa! Tässähän ei olisi ollut minkäänlaista ongelmaa jos peli olisi ollut englanniksi. Viimeistään tähän tietovisaan törmää viidennen alueen pomotaistelussa.
Taistelua ei hoideta perinteisin menetelmin vaan käytetään älyllisiä lahjoja. Tietovisassa täytyi vastata oikein viiteen kysymykseen ja kerran sai vastata väärin. Vastausaikaa on alle kymmenen sekuntia joten sai aika nopeasti tehdä valintansa.
Hauskintahan tässä oli se, että kysymykset olivat ala-aste tasoa ja ne sisälsivät paljon historiaan sekä ruokaan liittyviä kysymyksiä. Näiden joukosta löytyi myös "mikä ei kuulu joukkoon" -tyylisiä kysymyksiä sekä muutamia arvoituksia.
Kysymykset olivat tyyliin "missä maassa sijaitsee Pisan-torni?" tai "mikä seuraavista on hedelmä?". Saksa kun ei juurikaan taivu, kysymyksien oikein saaminen oli melko toivotonta.
Aluksi yritin ihan vaan tuurin ja jonkinlaisen päättelyn voimin ratkaista kysymyksiä ja se onnistuikin siinä määrin, että voitin tämän viidennen alueen pomon! :) Monia ja taas monia yrityksiä se vaati. Tietovisat muuttuivat myöhemmin paljon hankalimmiksi ja täytyi vaihtaa taktiikkaa.
Mitään luuriin ladattavia sovelluksia en halunnut käyttää mitkä kääntävät puhelimen ruudulle tekstin valitsemalleen kielelle. Pohdiskelin ihan paperille kirjoittamista, mutta päädyin sitten kuvien ottamiseen koska se on periaatteessa sama asia, paljon nopeampi vain.
Ja voi veljet, että tämäkin homma vei aikaa sillä pelissä on yllättävän paljon erilaisia kysymyksiä. Parikymmentä kysymystä käänsin suomeksi ja loput vastaan tulleet sitten meni ulkomuistista koska vastausten järjestys pysyi aina samana.
Pelissä jo suhteellisen pitkälle edettyäni löysin vielä yhden ovityypin jossa en ollut aikaisemmin vieraillut. Toki olin jostain aikaisemmasta kentästä käynyt saksankielisen tekstin lukemassa, mutta en hommaa sen paremmin noteerannut.
Oven takana kuikuili jokin melonipää joka 30 sormuksen hinnalla vie prinssin pelaamaan lautapeliä! Aluksi luulin tämän olevan vain jokin bonus-alue, mutta eipä se ollutkaan. Jos tälläisen lautapelin läpäisi, sai haltuunsa taikaesineen. Nämä on ilmeisesti pelin juonessa mainittuja banaanisymboleita.
Nämä taikaesineet helpottavat pelin kulkua ja viimeisen pomon läpäisemistä. Lautapelejä on neljä erilaista ja niihin voi mennä missä pelin alueessa hyvänsä, kunhan vain löytää oikean oven. Lautapeliin pääsee myös kentän läpäisyn jälkeen jos sen valitsi kolmesta valittavasta ovivaihtoehdosta.
Lautapelin laudalla voi liikkua mihin suuntaan hyvänsä, vaikka edestakaisin. Laudalta löytyy numeroilla varustettuja ruutuja ja jos tälläiseen joutuu, alkaa tietovisailu! Kysymysten määrä riippuu siitä, mikä numero kyseisessä ruudussa on. Jos näihin kysymyksiin vastasi väärin, joutui tästä lautapeli-alueesta pois.
Numeroruutujen lisäksi löytyi prinssin pää, banaani ja käsi -ruutuja. Kaksi ensimmäistä vaikutti ilmeisesti itse pääpeliin. Prinssin päistä sai lisäreitä ja banaaneista energiaa. Käsi vaikutti lautapeliin ja siitä saikin yhden arvaus yrityksen lisää tietovisaan.
Nämä "minipelit" olivat raaputusarpoja ja tuotteen sai haltuunsa kolmella samalla symbolilla. Homma oli yhtä hankalaa kuin oikeassa elämässä ja onnistuminen oli hankalan puoleista. Muutaman kerran onnistuin saamaan useamman ylimääräisen arvaus yrityksen tietovisaan mikä helpotti hommaa kummasti.
Lautapeli läpäistiin pääsemällä laudalla olevaan "Boss" -ruutuun ja vastaamalla oikein sen kysymyksiin. Ensimmäisen vastuksen kanssa oikein täytyi saada viisi kysymystä ja viimeisen laudan kysymysmestarin kanssa kahdeksan kappaletta. Onneksi kysymykset pysyivät samana ja tarpeeksi kun oli treenaillut kysymyksiä, homma meni helpommin läpi.
Monesti kävi kuitenkin niin, että muutama todella kettumainen kysymys sattui olemaan joukossa mihin minulla ei ollut vastausta tai en sitä vaan muistanut. Ei auttanut kuin aloittaa homma alusta.
Nämä lautapelit eivät olleet pakollisia, mutta ne helpottivat viimeisen pomon kanssa. Ilman lautapelejä täytyy juuri ennen viimeisen pomon taistelua ottaa tietovisa hänen kanssaan.
Tämä viimeisen pomon kanssa tietovisailu oli minulla ennestään tiedossa kun joskus kattelin TMR:n läpäisyä.
Olin pelannut jo todella lähelle pelin loppua kun tajusin tämän lautapeli homman. En tiennyt, että viimeinen pomo helpottuu tästä, mutta ajattelin, että jotain erityistä hyötyä niiden läpäisemisestä on. Heti ensimmäisen laudan hoidellessani ja saadessani erikoisesineen, tajusin, että nämä kaikki olisi hyvä kerätä.
Päädyin aloittamaan pelin alusta ja hoitelemaan lautapelit hieman aikaisemmassa vaiheessa. Periaatteessa tämä olisi onnistunut viimeisissäkin kentissä, mutta halusin varmistaa, että mikään ei epäonnistu. Eipä uudelleen pelaaminen haitannut mitään kun peli oli miellyttävä.
Sain hommattua kaikki erikoisesineet ja siirryin pelin viimeiseen kenttään. Olin varustautunut tiukkaan tietovisaan viimeisen pomon kanssa, mutta ihmetyksekseni sitä ei tullutkaan - taistelu alkoi suoraan. Kyllä kannatti pelata lautapelejä!
Viimeinen taistelu ei ollut kovinkaan kummoinen - pomo oli vielä niinkin mukava, että pudotteli vihollisia joista sai menetettyä energiaa takaisin. Mädäntyneen Paprikan tuhoaminen vaati vain yhden ainoan yrityksen.
Ei ollenkaan hullumpaa tasoloikkaa! Pelin arvosanaan ei vaikuta, että se on vain saksaksi. Vaikeusasteen kanssa asia on hieman toinen, sillä tälläinen 4/10 peli muuttuikin 6/10 peliksi.
Todella mukavaa vaihtelua ihan perinteisiin tasoloikkiin ja tietovisakysymykset sekä lautapelit olivat hauska lisä. Jos tämän pelaisi uudelleen läpi, ei tarvitsisi lautapeleihin välttämättä koskea, sillä kun kerta Mädäntyneen Paprikan kysymykset ovat samoja kuin muualla pelissä, ne menisi helposti oikein.
Tästä on tehty englanninkielinen fanikäännös, joten jos tämän tekstin myötä kiinnostus heräsi, voin lämpimästi suositella peliä! Jos haluaa ihan täysin autenttisen kokemuksen ilman käännöskikkailuja, ei auta muuta kuin suunnistaa japanin tai saksan kielikurssille :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti