perjantai 5. elokuuta 2022

F-15 Strike Eagle


Games Beaten:
330/709
Genre: Simulation
Goal: Finish All 7 Missions

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 2/10

Sinusta on tulossa eliitin jäsen - pääset osalliseksi tähän historian korkeitten koulutettuun ja motivoituneeseen joukkoon. Sinä olet nyt F-15 Strike Eagle -hävittäjän pilotti!

Nämä simulaatiopelit ovat aina hieman kuumottavia aloittaa ja nyt lähdin ensimmäistä kertaa hävittäjän kyytiin!
Kuumotus oli täysin turha, sillä tämä peli oli ihan ilmainen jonka pieni lapsikin olisi päässyt läpi ilman suurempia vaikeuksia.
Pelissä on seitsemän erilaista tehtävää joissa tavoitteena on tuhota vihollisen kolme tärkeää kohdetta ja palata takaisin lähtöpaikkaan. Kohteiden tuhoamista vaikeuttaa hävittäjät ja muut maanpinnalta käsin tykittävät asiat!
Vaikka tehtävän läpäiseekin moitteettomasti, niin uuteen tehtävään ei ihan noin vaan pääsekään. Pelissä täytyy kerätä pisteitä ja tietyn rajapyykin ylitettyään saa ylennyksen jonka jälkeen pääsee kokeilemaan uutta tehtävää.
Ylennyksiä on luonnollisesti kuusi kappaletta ja korkeimpien ylennyksien saavuttamiseen saakin kerätä pisteen poikineen. Pisteet eivät nollaannu missään vaiheessa ja jos hommaa halusi jatkaa myöhemmin, niin ei kun salasanaa sisään ja hävittäjän puikkoihin.



Pelissä pystyi valitsemaan neljästä eri vaikeustasosta; Airman, Pilot, Combat Pilot ja Ace. Airman -vaikeustasolla ei tarvinnut itse edes lentää, toki pieniä korjausliikkeitä pystyi tekemään, mutta autopilotti pakotti aina oikeaan suuntaan. Ei tarvinnut kuin räiskiä menemään :D
Muut vaikeusasteet menivät aina askeleen hankalampaan suuntaan. Esimerkiksi Combat Pilotissa täytyi hävittäjää ohjailla ihan itse ja Ace,  tuo kaikista vaikein vaikeusaste nosti vielä automaattisen ohjaamisen lisäksi muidenkin asioiden hakaluutta kuten vähensi ammusten määrää.
Kun kerrankin tälläinen tilaisuus tarjoutui, että simulaatio peli osoittautuu helpoksi, totta kai minä sen hyödynnän! Ai että oli kiva vain olla kyydissä ja tykitellä menemään :)
Tykittelystä puheen ollen, hävittäjä oli varustettu kahdenlaisilla hyökkäyskeinoilla - konekiväärillä ja ohjuksilla. Näitä molempia oli rajoitettu määrä, mutta hyvin ne riittivät aina tehtävän loppuun asti. Ohjukset lukittuivat automaattisesti kohteeseen, mutta konekiväärillä täytyi itse tähdätä jotta kohteen sai tuhottua.
Ohjukset olivat erittäin tärkeitä, sillä niiden avulla sai nuo kolme tärkeää kohdetta tuhottua, muuten niitä ei tainnut edes saada hajalle pelkän konekiväärin voimin.
Hävittäjällä pystyi myös puolustautumaan hyökkäyksiä vastaan. Ihan tarkkaa tietoa minulla ei ole mikä suojausmenetelmä oli Airman -vaikeusasteella käytössä, mutta tutkassa oleva symboli alkoi välkkymään ja vihollisen ohjus meni ohi. Näitä suojauksia oli 24 kappaletta käytössä yhden tehtävän aikana.
Ace -vaikeusasteella näitä suojausmenetelmiä oli kaksi erilaista; flare ja chaff. Flare on hyvä ilmaiskuja vastaan ja chaff sitten taas maasta tulevia iskuja vastaan. Acella pelatessa arsenaalista löytyy myös kolme erilaista ohjustyyppiä joilla on erilaiset käyttötarkoitukset.
Ace vaikeusasteella täytyi myös seurailla polttoaineen kulumista ja käydä välillä tankkaamassa lähtöpisteellä.
Airmanilla pelatessa ei tarvinnut pahemmin mistään huolehtia. Alkuun tuli panikoitua vastaantulevien hävittäjien kanssa, mutta nopeasti nekin alkoivat rutiininomaisesti tippumaan. Täytyy myöntää, että minulla ei ollut hajuakaan missä oman hävittäjän osumamäärät kerrottiin.
Hudin vasemmassa yläkulmassa oli kyllä ENG 1 & 2 -merkinnät, mutta ei niihin oikein tullut mitään vaikka osuikin vihollisen ohjuksiin. Kertaakaan en tehtävien aikana kuollut mikä on harvinaista simulaatiopeleissä :D
Ylennysten hankkimisen aikana huomasin vielä pelin lopullisesti rikkovan asian. Kun B-nappia painoi pohjassa, ampui hävittäjä ohjuksen niin nopeasti kuin mahdollista. Kaikki vihollisen hävittäjät ynnä muut tippuivat saman tien kun ilmestyivät ruutuun. 
Ohjuksia löytyi vielä 30 kappaletta ja jos hyvä RNG toteutui, ne riittivät ihan tehtävän loppuun asti. Jos ne nyt sattuivat loppumaan, sai viimeiset hävittäjät helposti tuhottua konekiväärillä tai sitten jätti ne kylmästi tuhoamatta.




Tehtäviä joutui monesti hankaamaan uudelleen jotta sai tarvittavat pisteet kasaan uutta ylennystä varten. Ei ollut väliä mitä tehtävää pelasi, osa oli vain pidempiä kuin toiset. Näistä tehtävistä pystyi saamaan myös kunniamerkkejä jos onnistui rikkomaan jonkun tietyn pisterajan.
Kerran onnistuin tästä ja minut palkittiin hienolla kunniamerkillä! Ilmeisesti näitä on hankalampi saada jos pelaa pelkällä Airmanilla, mutta näillä ei ollut suurempaa vaikutusta läpäisyn suhteen joten jätin ne omaan arvoonsa.
Tämä oli melkoisen puuduttavaa hommaa loppua kohden mentäessä. Ylennysten pisterajat alkoivat menemään ihan övereiksi. Alkuun vaadittiin 500 000-2 000 000 pisteen raja, lopussa niitä tarvittiinkin jo 20 000 000-40 000 000. Yhdestä tehtävästä saa karvan verran alle miljoona pistettä. Otin huvikseni aikaa kuinka kauan meni viimeisen ylennyksen saamiseksi ja kyllähän siinä yli tunti vierähti.
Todella puuduttavaa painaa vaan B-nappia pohjassa ja satunnaisesti väistää ohjus Start -napin avulla. Välillä pelailin silmät kiinni ja kuuntelin milloin ohjus tulee :D Yhdessä vaiheessa jopa venyttelin samalla kun suoritin tehtävää, pitihän aika käyttää hyödyksi!
Mielummin tätä puudutusta kuin mitään överivaikeaa, pikselin kokoisten ammusten väistelyä.



Viimein kun viimeiseen tehtävään pääsi, se oli melkoisen antiklimaattinen. Kaikki tuhottavat kohteet oli yhdessä läjässä ja tehtävä oli todella nopeasti ohi. Varmaan lyhyin tehtävä ensimmäisen jälkeen. Tässä ei tullut edes mitään loppukuvia vaikka niiden toivossa olin. Täysin sama näkymä kuin muissakin tehtävissä missä oli kerätyt pisteet ja ansiomerkit.
Pelissä on viisi piilotettua tehtävää jos onnistuu läpäisemään kaikki tehtävät Ace -vaikeusasteella ja keräämään kaikista ansiomerkit. Loppukuvia ei niidenkään jälkeen tule joten empä jaksanut alkaa pisteitä grindailemaan.
Arvomerkkien pisterajatkin ovat aika korkeita joten ei kiitos enää!
Kokonaisuudessaan tämä oli ihan menevää viihdettä. Ilman loppupuolen pistegrindailua peli olisi ollut paljon hauskempi. Acellahan tästä olisi saanut huomattavasti enemmän irti, mutta onhan näitä lentosimulaattoreita vielä jäljellä joten jätetään hankalammat pelailut myöhemmäksi :D





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti