lauantai 14. elokuuta 2021

Xenophobe


Games Beaten:
291/709
Genre: Platform
Goal: Beat Stage 8 & Get Hi-Score (999990)

Arvosana: 3/10
Vaikeusaste: 2/10

Tehtävänäsi on tuhota Xenos -muukalaiset jotka ovat vallanneet avaruusalukset ja kuussa sijaitsevat tukikohdat.

Jälleen täysin tuntematon peli. Rupesi kiinnostamaan, kun pelin kannessa komeili Sunsoftin logo. Onko tämä jokin loistoteos mistä en ollut kuullutkaan? Vastaus tähän kysymykseen on valitettavasti ei.
Eli seikkaillaan avaruusaluksilla ja kuussa olevissa tukikohdissa. Tarkoituksena on tuhota kentästä tietty määrä Xenos muukalaisia aikarajan puitteissa.
Kentät koostuvat monista huoneista. Huoneet sisältävät välillä hissejä ja teleportteja joiden avulla pääsee eri puolille kenttää.
Tapettavien vihollisten määrä nousi aina kenttien mukaan ja viimeisessä täytyikin tappaa huimat 41 mölliä.
Xenoseja on muutamia erilaisia pienistä toukista aina Alien -leffoista pöllittyihin mörköihin asti.
Periaatteessa tässä ei tarvitse tappaa yhtään mitään sillä kentän pääsee joka tapauksessa läpi kunhan vaan onnistuu pysymään hengissä ajan loppumiseen asti. Onnistuneesta teurastuksesta kuitenkin palkitaan pisteillä ja 200 lisäenergialla.
Tämä on taas näitä vanhoja looppaavia pelejä, mutta on tässä kuitenkin kahdeksan erilaista kenttää.
Kenttien pituudet vaihtelevat satunnaisesti. Kentissä on useita kerroksia, pisimmissä jopa neljä. Ensimmäisessä kentässä on vain yksi kerros, mutta se onkin periaatteessa tutustumiskenttä.
Heti kättelyssä peli herätti hilpeyttä hahmovalinnassa. Löytyi Dr. Kwack, Mr. Fogg ja Dr. Zordirz. Kaikki näytti aika kummallisilta, mutta en voinut olla valitsematta muuta kuin miehen millä on ankan pää ja nimenään vielä Dr. Kwack :D
Hahmoilla ei ole ilmeisesti muuta eroa kuin ulkonäkö.



Vaikka kentät pääseekin läpi tappamatta ketään, se ei ole kovinkaan kannattavaa. Viholliset pudottavat kaikenlaista hyödykettä piste-esineiden lisäksi. Löytyy erilaisia tussareita ja lisäenergiaa.
Tämä tappamattomuus on myös pisteiden keräämisen kannalta huono homma, sillä yksi pelin tavoitteista on saada Hi-Score ylitettyä. Peli ei missään kerro mikä tuo raja on, mutta TMR veivasi pisteet maksimiin joten sillä menin itsekin.
Periaatteessa mielestäni loopin loppuun meneminen olisi riittänyt läpäisytavoitteeksi, mutta mennään nyt näin :D
Maksimipisteet ovat 999990 ja sen saavuttamiseksi ei mennyt edes kovinkaan pitkään, vain puolitoista looppia.
Viholliset olivat todella pihejä pudottamaan parempia aseita. Kaikkea muuta kyllä tippui tasaiseen tahtiin. Perus tussarilla tulikin sitten viholliset räiskittyä palasiksi. Vain muutaman kerran pääsin käyttämään jotain sähköasetta ja tykkiä.
Kentät alkoivat lähes poikkeuksetta erittäin epäreilulla tavalla. Kun Dr. Kwack ilmestyi ruutuun teleporttinsa avulla, ilmestyi huoneeseen vihollisia pomppimaan. Heti kun teleportista pääsi pois, otti jo osumaa vihollisista. Melko reilua pelisuunnittelua.



Löysin melkein heti kättelyssä pelistä aivan mahtavan juusto taktiikan! Huomasin, että kun menee huoneeseen missä on valmiina vihollinen, muita vihollisia ei spawnaa kuin yksi kerrallaan.
Mutta jos menet tappamaan tämän jo valmiiksi huoneessa olevan vihollisen, alkaakin vihollisia spawnaamaan tuplasti. Pelin yleisimmät viholliset ovat nämä Alien -leffoista pöllityt Snotterpillerit jotka ovat nopeita ja kestäviä.
Kyllä yhtä sellaista vastaan taistelee helposti, mutta kahden kanssa on melkoinen tekeminen. Lisäksi kun pelin alussa energiaa on vain 1000 yksikköä ja vihollisten kanssa painimisesta sitä kuluu hyvä siivu, ongelmia seuraa.
Löysin ensimmäisestä kentästä huoneen, jonka katosta valui happoa. Tämän happovuodon peli laski viholliseksi ja näin ollen ei spawnannut huoneeseen kuin yhden vihollisen kerrallaan.
Näin ei tarvinnut kenttää tutkia yhtään ja pystyi yhdessä huoneessa tappamaan vihollisia kentän vaatimaan rajaan asti!
Sellaisen huomion tein, että kun tarpeeksi pitkään tappaa samassa huoneessa vihollisia, ne eivät enää pudota mitään tavaroita. Ei hätää, tähänkin löytyi ratkaisu! Kävi vain toisessa huoneessa ja tuli takaisin niin rupesi taas tavaroita tippumaan :)
Erittäin kätevästi vielä jokaisesta kentästä löytyi lähes aloituspaikan lähettyviltä happovuoto. Pois lukien kenttä seitsemän, tässä heti vasemmalla oli jokin sähköeste, mutta se ajoi täysin saman asian kun happovuoto.



Kahdeksan kentän looppi meni erittäin kivuttomasti läpi kun viholliset pudottivat paljon energiaa ja kun tappoi vaadittavan määrän vihollisia, sai kentän jälkeen vielä 200 energian bonuksen.
Pisteitä saikin sitten hangata vielä muutaman kentän verran. Ilmeisesti kentän jälkeinen pistelasku meni niin, että vanhat kerätyt tuotteet jäivät voimaan ja niistä sai pisteet uudelleen.
Ihmettelinkin kun kentän jälkeisessä esineiden keräilyruudussa oli paljon enemmän tavaroita mitä olin kentästä kerännyt. Tämä oli erittäin hyvä juttu pisteiden kannalta, sillä loppupuolella rupesi saamaan jo 100 000 pistettä per kenttä :D



Eipä tästä oikein muuta hyvää sanottavaa ole kuin Dr. Kwack. Pyhäinhäväistys että Sunsoftin pelissä ei ole juurikaan musiikkia. Pelin alussa ja kenttien välissä soi musiikki, mutta itse pelin aikana ei.
Tästä saa periaatteessa suhteellisen helpon ja nopean läpäisyn johonkin projektiin jos vain jaksaa noin 1,5h ampua muukalaisia ja kuunnella piippausääniä :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti