lauantai 14. elokuuta 2021

Kick Master


Games Beaten:
290/709
Genre: Action
Goal: Defeat Belzed (Sector 8)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 6/10

Thonolan on nuorin koskaan Kick Master -tittelin saavuttanut henkilö. Sen sijaan, että hän olisi liittynyt veljensä, Macrenin tavoin kuninkaan ritareihin, hän halusi pysyä muinaisen mestarinsa, Tasdanin luona jotta voisi oppia lisää.
Yhtenä päivänä Macren saapui Thonolanin luokse henkihieverissä kertoen, että kuningas ja kuningatar on murhattu, ritarit tapettu ja heidän tyttärensä, prinsessa Silphee on kidnapattu.
Paha velho Belzed oli hyökännyt rauhaisaan Lowreliin armeijansa kanssa. Tholan on ainoa toivo Belzediä vastaan ja hänen täytyy lähteä heti pelastamaan prinsessa Silpheetä.
Mutta vastassa on satapäinen armeija... Riittääkö Thonolanin oppimat taidot päihittämään tämän armeijan ja pelastamaan Lowrelin?
Niin kuin Thonolan itse sanoo: "jotta oppisi lopun, täytyy pelata peliä".

Heinäkuussa oli NES-Retron perinteinen mökkiviikonloppu johon itsekin tällä kertaa osallistuin. 
Tuli siinä sitten kaljapäissään mieleeni, että voisin kysyä tapahtuman järjestäjältä, PioneeriPlays:ltä, että jos hän haluaisi valita minulle seuraavan läpäistävän pelin.
Hän innostui ajatuksesta ja hetken mietittyään valitsi minulle Kick Masterin!
Itsellä ei ollut pelistä minkäänlaista hajua joten täysin sokkona lähdin peliä pelailemaan.

Pelihän on oikein mukavaa tasoloikkaa kahdeksan kentän verran. Erikoisuutena tässä on se, että sankari, Thonolan käyttää lähinnä vain potkutaitojaan hyväksi.
Viholliset siis potkitaan hengiltä mikä tarkoittaa, että lähikontaktia on paljon.
Vaikka voisi kuvitella, että tälläinen potkutaituri olisi melkoisen ketterä kaveri, ei se sitä valitettavasti ole. Thonolanin liikuttaminen on välillä aika kankeaa ja joillekin tasoille hyppääminen on hieman stressaavaa.
Ylöspäin liikuttavissa kentissä tasojen läpi hyppääminen on myös melkoista taiteilua, sillä välillä tason läpi mentäessä ei voinut hahmoa juurikaan ohjata. Ainoastaan pystysuora hyppy onnistui.
Tämä johtui puhtaasti siitä, että tasot olivat kasattu erillisistä palikoista ja niiden välisiä reuna hitboxeja ei oltu poistettu. Tämä sai välillä nihkeitä tilanteita aikaan, kun oletti, että pääsee ohjautumaan sivulle, mutta sitten osuukin suoraan viholliseen.
Tästä löytyi vielä ihana Castlevania -tyylinen knockback. Lähes poikkeuksetta rotko kutsui jos meni osumaan viholliseen sellaisen lähettyvillä. Isossa roolissa tämä oli kentissä missä liikuttiin ylöspäin.
Ensimmäisen Marion -tyyliin tässä ei pääse takaisinpäin kulkemaan joten ruudun alareuna muuttuu automaattisesti rotkoksi, ihanaa!
Pelissä on seitsemän tasoinen leveli systeemi. Leveliä nostettiin vihollisista saaduista expa kolikoista. Kolikoita löytyi kolmea erilaista arvoluokkaa; 10, 30 ja 50. Tuhannesta expa pisteestä pääsi uudelle levelille.
Leveleistä oli mukavasti hyötyä, sillä ne nostattivat kokonaisenergian määrää ja opettivat uuden tehokkaan potkun!
Näppärää, että pelin Options -valikossa näytettiin miten nämä erilaiset liikkeet tehdään. Pärjäsi ilman ohjekirjaakin :)
Välillä näitä uusia liikkeitä tuli tehtyä vahingossa, etenkin hyppypotkua. Välillä tipuin rotkoon kun vahingossa aktivoin hyppypotkun :D



Thonolanin onneksi ei tarvinnut ihan pelkillä potkutaidoilla pärjätä, vaan hän osasi käyttää taikoja hyödykseen. Nämä taikaesineet täytyi kuitenkin ensin löytää ennen kuin niitä pystyi hyödyntämään.
Taikaesineitä löytyi kenttien varrelta. Jotkin olivat ihan helposti havaittavissa ja jotkin sitten piilotettuna. Myös pomot pudottivat näitä kuollessaan.
Esineitä oli yhteensä kaksitoista kappaletta - osa niistä liittyi vihollisten tappamiseen, osa energian täyttämiseen ja loput sitten hankalien tavaroiden noutamiseen. Esimerkiksi taikasaappailla pystyi kävelemään piikkien päällä.
Näiden taikojen käyttäminen ei suinkaan ollut ilmaista, vaan ne kuluttivat taikamittaria. Taikaa sai lisää vihollisia tappamalla. Täytepulloja löytyi kahta eri kokoa, 5 ja 10 arvoiset. Näitä saikin kerätä ahkerasti, sillä jotkin taiat veivät jopa 90 yksikköä kerralla taikamittarista.
Nyt voisi hieman valottaa tätä vihollisten tappamista ja niistä saatuja hyödykkeitä. Kun vihollinen kuolee, sen ruumiista sinkoaa ilmaan kolme tavaraa. Nämä tavarat ovat täysin satunnaisia.
Mahdollisia tavaroita on yhdeksän erilaista; expa kolikot, taikapullot, sydän josta saa pienen siivun energiaa lisää, timantti josta saa pisteitä, lisäri ja pääkallo josta menettää energiaa.
Jos hyvä tuuri käy, onnistui nappaamaan kaksi näistä ilmaan lentävistä tavaroista. En muista onnistuinko kaikkia kolmea saamaan tai onko se edes mahdollista. Pääosin tuli vain keskityttyä yhden tavaran keräämiseen.
En ihan hirveästi välittänyt tästä systeemistä. Hektisissä tilanteissa ei oikein pystynyt katsomaan mitkä tavarat sieltä lensivät ilmaan. Jos ei tavaroita kerinnyt keräämään, ne lensivät maan läpi.
Jos vihollisen tappoi huonoon kohtaan, saattoi kentän seinät olla tiellä ja en onnistunut keräämään haluamaani tavaraa. Alussa tuli keskityttyä paljon expan keräämiseen, myöhemmin sitten enemmän sydämiä ja taikapulloja.
Pistetimanttikin oli ihan hyödyllinen ja sen kerääminen ei haitannut, sillä pisteistä sai lisäreitä!



Kentät on ihan hauskasti rakennettu ja ne sisälsivät välipomoja. Kenttien pääpomoissa oli paljon vaihtelua. Jotkin niistä olivat erittäin näyttäviä, jotkin sitten näyttivät ihan välipomoilta ja yllättyi, että "joko se kenttä meni läpi?" :D
Pomoissa täytyi hyödyntää oppimiaan potkuliikkeitä. Täytyi katsoa, mikä liike sopi mitäkin pomoa vastaan.
Täytyy sanoa, että vaikka pelissä oli mukiinmenevät ääniefektit, niin kuudennen kentän pomon säteiden ääni oli jotain ihan hirveää. En todellakaan jää kaipaamaan sitä :D



Pelihän on muuten ihan mainio, mutta se sisälsi todella omituisen mekaniikan sillä alasanan käyttö hävitti yhden levelin pois. Aluksi olin hyvin ihmeissäni tämän kanssa.
Pelasin ensimmäisen kentän läpi saaden yhden leveli päivityksen ja ajattelin jatkaa seuraavana päivänä. No, ei kun koodi sisään ja jatkamaan. Ihmettelin miksi olin pudonnut ensimmäiselle levelille.
Kesti hetki tajuta, että mitä tapahtui, sillä ohjekirjakaan ei tästä mainitse mitään.
Todella typerä systeemi. Pelaajaa rankaistaan siitä, että haluaa jatkaa joskus myöhemmin. Mikä tästä tekee vielä oudomman, Game Over ei rankaise millään tavalla. Kaikki samat expat löytyy Game Overin jälkeen ja saa jatkaa saman kentän alusta mihin oli päässyt.
Tämähän tarkoitti sitä, että kannatti vain pelata mahdollisimman pitkälle ilman salasanan käyttöä. Pelasinkin sitten viimeiseen kenttään asti ja olin päässyt levelille kuusi.
Kello oli jo sen verran paljon, että täytyi lopettaa sillä töihin oli lähdettävä heti aamusta. Hommahan sitten jatkui salasanan käytön jälkeen leveliltä viisi.
Aluksi mietitytti, että pääseekö peliä edes läpi näin alhaisella levelillä, mutta onneksi pelko oli aiheeton. Kuudennelta leveliltä saatu potku ei ollut kovinkaan kummoinen ja ilman sitä pärjäsi hyvin. Seitsemännen levelin liike olisi ollut erittäin tehokas vihollisia ja pomoja vastaan, mutta ilmankin pärjäsi pienellä harjoittelulla.
Kokonaisenergiaakin löytyi ihan mukavasti joten lähdin yrittämään viimeistä kenttää raivokkaasti!



Viimeinen kenttä olikin aika paha, se sisälsi myös kolme sitkeää välivastusta. Onneksi kaksi ensimmäistä muuttui todella helpoiksi kun onnistui oppimaan niiden liikkeet. Lisäksi tämä kenttä oli melkein kokonaan ylöspäin kiipeämistä. Vihollisia oli kasapäin ja pienistä tasoista porautui piikkejä läpi jotka sitten tyrkkäsivät helposti montun pohjalle.
Onneksi NESissä tulee ruudulla näkyvien spritejen raja vastaan suhteellisen helposti. Tätä pystyi hyödyntämään mukana kulkevien velho-vihollisten kanssa. Kun ruudulla oli liikaa vihollisia, korvasivat nämä velhot tasojen läpi ilmestyvät piikit ja parit hankalat kohdat muuttuivatkin helpoiksi.
Vielä ennen viimeisen pomon ovea taistellaan kolmatta välivastusta vastaan. Tämä olikin helposti pelin vittumaisin pomo. Jo aikaisemmin vastaan tullut lentävä luurankokäärme, mutta tällä kertaa taistelukenttä koostui vain pienistä tasoista.
Kaiken hyvän lisäksi taivaalta satoi kuplia tiheää tahtia. Sai todella keskittyä, että tämän kaiken moskan sai väistettyä.



Viimein olin viimeisen pomon, Belzedin huoneessa. Heti ei kuitenkaan pääse Belzediä kohtaamaan, vaan joutuu taistelemaan neljää isoa ritaria vastaan. Ritarit olivat todella ärsyttäviä, sillä kolmannen iskun jälkeen ne muuttavat muotoaan joksikin random viholliseksi.
Hyvänä puolena ritari ei enää muuttanut itseään omaksi itsekseen vaan vaihteli random vihollisten välillä. Normi vihollisten iskuista ei älyttömästi menettänyt verrattuna ritarin miekan sivallukseen. 
Iskuja ne kestivät ihan liikaa ja neljän tälläisen pieksäminen oli hieman yliampuvaa. Lisäksi kun edellinen oli kuollut, uusi ritari hyppäsi ruudulle salamannopeasti. Välillä ei kerinnyt reagoimaan tähän ollenkaan.
Viimein pääsi itse Belzedin kimppuun. Aluksi tästä ei tullut mitään, mutta erilaisten taikojen kokeilun jälkeen huomasi, että Earthquake jäädyttää Belzedin paikalleen joksikin aikaa.
Näin sai tehtyä monta iskua putkeen. Belzedin hitboxi oli kyllä täysin perseestä. Täytyi juuri oikean korkuinen hyppy tehdä jotta sai osumaa tehtyä. Ainut kohta mihin pystyi osumaan, oli Belzedin pystyssä oleva käsi. Pikkuisenkin liian matala hyppy, niin menetti energiaa.
Eikä energian menetys ollut mikään ihan pikkujuttu, kokonainen palkki hävisi kerralla.
Tämä otti yrityksen poikineen. Välillä homma kaatui jo alussa oleviin ritareihin. Välillä sitten taas en ollut saanut kerättyä tarpeeksi taikaa mittariin vihollisista ja Earthquaken käyttö loppui kesken. Belzed on liian nopeatempoinen hitboxiinsa nähden ilman Earthquakea.
Onneksi sentään Eartquaken käyttäminen ei vienyt paljoa taikaa. Energian täyttäminen sitten taas puolestaan oli, se vei taikamittarista 90 yksikköä. Tätä piti todenteolla välttää.
Läpi menneellä yrityksellä olin onnistunut haalimaan taikaa reilusti yli tarpeiden, yli 300 yksikköä. Lisäksi ritarit menivät vähäisillä osumilla läpi.
Ihan varmuuden vuoksi käytin vielä energiantäytön ihan loppumetreillä kun oli siihen varaa.



Tämähän oli oikein miellyttävä peli! Hieman pienet ongelmat ärsyttivät, mutta ei liikaa.
Grafiikat ja musiikit olivat todella laadukkaat, biisejä kuunteli erittäin mielellään :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti