Genre: Platform
Goal: Defeat Plutonium Boss (Area 8)
Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 6/10
Pojalla nimeltä Jason on lemmikki sammakko nimeltä Fred. Yhtenä päivänä Fred päätti, että vankeus kalamaljassa on ohi ja sammakko ryntäsi etuovelle. Onneksi Jason sattui olemaan paikalla näkemässä pakenemisen ja lähti ottamaan Frediä kiinni.
Jostain ihmeen syystä Jasonin pihalla oli iso radioaktiivinen laatikko. Fred meni koskemaan tätä laatikkoa ja kasvoi luonnottoman kokoiseksi. Laatikko ja Fred vajosivat maan uumeniin.
Jason yritti kurottaa kohti Frediä, mutta putosi itsekin kuiluun.
Kuilun pohjalta Jason löysi ison panssaroidun ajoneuvon. Tämä ei ollut mikä tahansa ajoneuvo, vaan tarkoitettu radioaktiivisten mutanttien tuhoamiseen jotka elivät maan pinnan alapuolella.
Näitä radioaktiivisen jäämien muodostamia mutantteja ohjastaa Plutonium päällikkö.
Jason ottaa ajoneuvon allensa ja lähtee tuhoamaan Plutonium päällikköä ennen kuin hän tuhoaa Jasonin.
Tuon hieman nihkeän Sunsoft -kokemuksen jälkeen oli mukava pelata saman lafkan laatupeliä. Sinällään hauska, että tämä on ilmestynyt samana vuonna kuin Xenophobe. Laadullinen ero on jäätävä :D
Tämä kyseinen peli oli Sunsoftin ensimmäinen hitti. Tästä sitten lähti erittäin korkealaatuisten pelien putki. Peli ei sisällä hirveästi Sunsoftimaisia musiikkeja vaikka firman myöhemmät julkaisut tunnisti helposti jo pelkkien musiikkien perusteella.
Ei siinä mitään, helvetin hyvät musiikit ne kuitenkin sai tähänkin väsättyä - grafiikoista puhumattakaan.
Tämä ei ollut itselle ihan täysin blind -läpäisy, sillä tästä on tullut katseltua Speedruneja ja katselin aikoinaan Retkun tuskailua kuudennen alueen "jääpillu" bossin kanssa.
Kuitenkaan en mitään reittejä tai pomotaktiikoita muistanut.
Pelihän ei sisällä loputtomia continueja vaan niitä on viisi kappaletta. Niiden avulla alueita pystyy kuitenkin tutkimaan aika mukavasti.
Peli ei ole mikään suoraviivainen seikkailu, vaan tässä pyöritään ympäri syvällä maankuoren uumenissa. Alue on jaettu kahdeksaan erilaiseen osioon joihin pääsee vain ajoneuvoa päivittämällä.
Ajoneuvolla ajelu onkin pelin pääjuttu, mutta välillä ohjastetaan itse Jasoniakin. Seikkailu pelkällä Jasonilla rajoittuu oikeastaan pelistä löytyviin alialueisiin joihin ei pääse edes ajoneuvolla.
Pelin alueet ovat heitetty epäloogiseen järjestykseen ja aina ei ole selvää mistä alueesta pääsee minnekin. Onneksi pelin ohjekirjassa näkyy kartta miten alueet ovat sijoiteltuna.
Tässä ei kuitenkaan ole mitään random järjestystä vaan alueet mennään ihan rehdisti numerojärjestyksessä. Pysyi ainakin jotenkin kartalla :D
Oma lukunsa oli sitten löytää reitti alueelta toiselle. Yleensä se onnistui kun alkoi vain tutkimaan aluetta tarkemmin uuden ajoneuvopäivityksen turvin.
Alueilta löytyi monia Jasonin mentäviä alialueita. Tavoitteena on löytää pomo näitä alueita tutkimalla. Pomon tappamalla sai sitten ajoneuvoon uuden päivityksen.
Monesti alialueet olivat täynnä vain power uppeja jotka sitten paransivat Jasonin aseen tehoa. Asetta kannattikin päivittää, sillä heikolla tussarilla viholliset ja pomot ottivat luokattomasti osumaa.
Tarkkana sai kuitenkin liikkumisen kanssa olla, sillä osumasta aseen tehomittari putosi aina yhden pykälän verran. Tässä pelissä ei pahemmin kuolemattomuusaikaa ole, joten jos paska tsägä kävi, sai aseen tehon tippumaan hetkessä matalalle.
Tämä mekaniikka oli alkuun todella rasittava, sillä osumia tuli jatkuvasti ja ase pysyi nollateholla. Täydellä teholla vihollisten teurastaminen oli erittäin nautinnollista.
Aseen lisäksi Jasonilta löytyi loputtomat kranaatit jotka toimivat mukavasti hätävarana vihollisia ja pomoja vastaan jos ase oli päässyt lussuksi.
Nämä alialueet olivat täysin eri kuvakulmasta kun muu peli. Tämä toi hieman haastetta vihollisten kanssa, sillä välillä oikean osumiskohdan löytäminen osoittautui hankalaksi.
Tykkäsin tästä erilaisuudesta, en olisi halunnut pieksää pomoja ajoneuvolla sivukuvakulmasta.
Ajoneuvo oli erittäin tyylikkäästi animoitu. Selkeästi nähty vaivaa asian suhteen. Ajoneuvolla pystyi ampumaan myös ylöspäin joka helpotti monia tilanteita sillä viholliset hyökkäsivät monesti myös ylhäältäpäin.
Aluksi ajoneuvon fysiikat vaativat totuttelua, sillä ne olivat hieman ilmavat. Välillä hektisissä vihollisten väistelyissä tämä muodostui pieneksi ongelmaksi kun ajoneuvo ei tullutkaan tarpeeksi nopeasti takasin alas hypyn jälkeen.
Pomoista sai siis ajoneuvoon päivityksiä. Kaksi ensimmäistä liittyi tulitusvoimaan. Viholliset kuolivat herkemmin ja pystyi tuhoamaan tiettyjä palikoita uusia reittejä varten.
Seuraavaksi ajoneuvo oppi leijumaan. Tämä tapahtui hypyn jälkeen kun painoi hyppynappia uudelleen. Tämä oli hieman liian herkkä, sillä monesti tuli vahingossa tuhlattua leijumismittaria.
Tietyt viholliset pudottivat leijumismittariin täytettä ja välillä sen täyteen kerääminen vei tuskallisen pitkään. Inhottavasti kuoleman jälkeen leijumismittari oli tyhjänä. Olisihan se nyt voinut täynnä olla...
Seuraavana sai jonkinnäköisen potkurin takapyörän tilalle ja ajoneuvo pystyi kulkemaan veden alla sulavasti. Ilman tätä meno oli kuin siirapissa olisi uinut.
Viimeisimpinä tuli sitten seinissä ja katossa kiipeilyn mahdollistavat päivitykset. Oudosti katossa kiipeily oli nimetty "Wall 2".
Nämä Wall -päivitykset rikkovat pelinautintoa aika pahasti. Onneksi ne saa vasta ihan pelin lopussa ja oikeastaan näiden kanssa joutuu kärvistelemään vain kahdeksannella alueella.
Ongelmahan tässä on, että kun ajaa tarpeeksi lähelle jonkin tason reunaa, ajoneuvo lähtee automaattisesti kulkemaan tason sivua aina tason alapuolelle. Aivot jotenkin tulkitsi tämän, että ajoneuvo tippuu rotkoon ja tuli hypättyä jolloin alus sitten oikeasti tippui jonnekin ikävään mestaan.
Tasolta tasolle hyppäämisen joutui opettelemaan täysin uudelleen eikä mennyt lähellekään reunoja. Nämä olisi ehdottomasti pitänyt pystyä ottamaan pois käytöstä kun niitä ei tarvinnut.
Vielä lisäongelmana oli, että joskus ajoneuvo vain randomisti päästi irti kun vaihtoi seinästä kattoon tai toisinpäin.
Pelin pomot olivat upeita ilmestyksiä. Isoja, loistavasti pikselöityjä mörköjä. Iskuja ne kesti ihan julmetusti, varsinkin perus tussarilla tai kranaateilla.
Monien pomojen hitboxeissa oli suuria ongelmia, sillä välillä osumat eivät meinanneet mennä millään perille. Tätä kävi vaikka ampui täyteen päivitetyllä aseella. Joskus joutui hieman pomon hitboxin sivuun mennä jotta ammukset sitten osuivat.
Perus pomoista kolmannen alueen laatikkopomo yllätti kyllä vaikeudellaan. Ainakin itsellä meni pasmat sekaisin sen kanssa kun monia asioita tapahtui samaan aikaan. Lähes poikkeuksetta sieltä tuli poistuttua yhden energian turvin vaikka oli täyteen päivitetty ase mukana :D
Muut pomot menivät suhteellisen kivuttomasti varsinkin asepäivitysten avulla. Ase aiheutti vielä kivaa lagia joka helpotti panosten väistelyä.
Pomoissa ei ollut RNG:tä vaan ne tekivät samat setit jokaisella kerralla. Ihan hyvä juttu, sillä homma olisi muuttunut todella tuskaiseksi jos vielä huonojen hitboxien ja älyttömän kestävien pomojen väistäminen olisi ollut tuurista kiinni :D
Melko kivuttomasti reitit löytyivät uusille alueille. Ainoastaan reittiä toisesta alueesta seitsemänteen tuli etsittyä pidempi tovi.
Viimeinen alue oli erittäin vittumainen. Paljon piikkejä ja vihollisia. Ilman leijumismittarin täyttämistä ei edes kannattanut lähteä tätä aluetta testailemaan.
Aluksi yritin ilman, mutta sitten totesin, että parempi käydä täyttämässä. Helpotti etenemistä huomattavasti.
Onneksi tässä mestassa pystyi yhden todella nihkeän huoneen skippaamaan. Heti huoneen alussa oli pikkejä ja jos niihin osui, putosi ajoneuvo niiden läpi alemmalle tasolle.
Näppärästi tällä alemmalla tasolla sijaitsi reitti seuraavaan huoneeseen! Piikeistä ei menettänyt onneksi kun kaksi yksikköä energiaa ja ne sai helposti takaisin seuraavissa huoneissa.
Loppupuolelta löytyi vielä ihan järkyttävä huone jossa täytyi tehdä tarkkoja hyppyjä kapeita käytäviä pitkin piikkejä väistellen. Tässä leijumismittari oli ihan pakollinen. Jos olet joku speedrunaaja, tämän kyllä pystyy menemään ilmankin, mutta en itse ainakaan niin framen tarkkoja hyppyjä osaa tehdä.
Ongelmana on juurikin nämä Wall -päivitykset jotka imaisevat ajoneuvon piikkeihin jos hyppää liian myöhään. Liian aikaisin hyppykin vie piikkeihin joten ihan liian tarkkaa piipertämistä homma on ilman leijumista.
Kovin pitkähän tämä alue ei ole ja tämän pahan huoneen jälkeen voi huokaista helpotuksesta ja loppu kenttä onkin suhteellisen helppo.
Viimeisellä pomolla on kaksi muotoa. Ensimmäisenä tulee pelin kannessa möllöttävä kiviä heittelevä mörkö. Tämä oli yllättävän hankala, todella hankala seurata mihin sen heittelemät kivet lentelivät varsinkin kun niillä ei ole minkäänlaista varjoa.
Tämänkin pomon hitbox oli erittäin kurainen, meni monia osumia ihan hukkaan kun ei vaan osunut jostain syystä. Tätä mörköä ei tarvitse tappaa enää uudestaan jos sen on kerran tehnyt.
Vaikka käyttäisi continuen, taistelu jatkuu aina toisesta muodosta. Aika jännä, mutta positiivinen ratkaisu!
Toinen muoto oli jokin ruoskalla huitova ritari. Ilmeisesti tämä on se mutantteja ohjastava Plutonium päällikkö! Tämä olikin astetta pahempi peukalon tuhoaja :D Ritari vielä nopeutui mitä pidemmälle taistelu eteni.
Aluksi tuhotaan sen kilpi ja lopuksi sitten itse ritariin saa osumaa.
Omana taktiikkanani oli tehdä ääretön -merkin näköistä kuviota, näin sain minimoitua ruoskan iskut ja damagen ottamisen ritarista. Onneksi tätä taktiikkaa pystyi käyttämään ihan loppuun asti vaikka ritarin vauhti kiihtyikin.
Ritari löi ruoskaansa kahteen eri suuntaan - suoraan alaspäin sekä viistoon. Välillä täytyi tehdä ratkaisu jäikö paikalleen odottamaan ruoskan iskua vai juoksi karkuun. Välillä karkuun juokseminen ei ollut hyvä idea, sillä ruoskaa tuli perään.
Useamman yrityksen tämä vaati ja läpi menneellä yritykselläkin olisin kuollut seuraavasta iskusta. Onneksi hieman heikommassa aseessa ominaisuutena oli hakeutuvat ammukset. Niiden avulla ei tarvinnut tehdä suoria iskuja ja pystyi räiskimään vähän sinne sun tänne.
Erittäin miellyttävä peli! Tykkäsin kovasti seikkailusta ja vaikeusasteesta. Kuumottelin tämän kanssa, että tämä olisi ollut överi vaikea. Eipä se sitten ollutkaan :)
Continuejen määräkin yllätti kun aluksi luulin niitä olevan vain kaksi :D
Ihan täysiä pisteitä ei voi tälle antaa näistä muutamista kyseenalaisista ratkaisuista ja bugeista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti