perjantai 18. kesäkuuta 2021

Wizards & Warriors


Games Beaten:
286/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Wizard Malkil (Stage 8)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 3/10

Tällä hetkellä prinsessa nukkuu, mutta ken tietää mitä velho on suunnitellut kun herääminen viimein koittaa...
Hän on Malkil, aikoinaan kaikista mahtavin velho. Niin mahtava, että tunnettu velho Merlin oli hänen oppipoikansa.
Valitettavasti vanhemmiten Malkil menetti järkensä ja käänsi voimakkaan taikuutensa pimeälle puolelle.
Sinä olet Kuros, ainut rohkea soturi joka uskaltautuu astua Elrondin metsään. Kuros on tarpeeksi vahva käsitelläkseen legendaarista miekkaa, Brightswordia.
Hänellä on tarpeeksi voimaa matkata syvien luolien läpi tuhoten loputtomalta tuntuvaa demoni-armeijaa.
Terävän älynsä avulla hän pystyy paikantamaan Malkilin ja vankina pidettävän prinsessan!

Taas yksi uusi pelisarja korkattu. Ei ole itselle hirveän tuttuja nämä Wizards & Warriors -pelit, joskus muutamia Speedruneja katsellut, mutta hyvin on unohtunut pelien sisin olemus.
Kaveri tuossa on yrittänyt jo useampaan otteeseen tyrkyttää minulle Ironswordia pelattavaksi, mutta kun pelit on mukavampi pelata numerojärjestyksessä, valitettavasti jouduin kieltäytymään ehdotuksesta.
Päätin sitten, että pelaampahan tämän ensimmäisen osan läpi, niin sitten pääseekin ajastaan Ironswordin kimppuun :)
Kuroksen täytyy seikkailla kahdeksan kentän halki päästäkseen Malkilin kimppuun. Peli alkaa maan pinnalta - tämän jälkeen käydään hieman seikkailemassa maan uumenissa palaten sitten taas pinnalle ja aina korkealle Malkilin torniin asti.
Kentissä toistuu sama kaava; täytyy kerätä tarpeeksi timantteja jotta vartijaritari päästää sinut etenemään. Kentistä täytyy löytää erivärisiä avaimia jotka sitten käyvät samaa väriä edustaviin oviin ja arkkuihin.
Arkuista löytyy timantteja tai hyödyllisiä esineitä. Välillä tarvitsi tietyn värisen avaimen jotta pääsee oveen mistä täytyi sitten löytää seuraava avain.
Avaimia ja arkkuja löytyi kolmea eri väriä; punainen, vaaleanpunainen ja turkoosi. Ovia löytyi näiden lisäksi myös harmaana joihin ei tarvinnut avainta etsiä - ne avautuivat randomisti. Kannatti vain päivystää oven edessä kunnes se aukesi.
Aina kentät eivät sisältäneet näitä kaikkia kolmea avaintyyppiä tai ainakaan ei aina tarvinnut kaikkea etsiä. Riitti, kun löysi vartijaritarin oven värisen avaimen.
Yleensä täytyi kuitenkin lähes joka kolkka koluta, sillä timantteja oli piilotettuna eri väristen ovien taakse.



Kontrolleihin tottuminen vaati pienen hetken, sillä ne olivat todella ilmavat. Tarkkoja hyppyjä tehdessä monesti jäi hyppy vajaaksi tai sitten meni yli. Hyvin huomasi pelin loppupuolella, että tiukat tasoloikat menivät kuin vettä vaan kun taas alussa huolellisesti suunnitteli jokaista hyppyä. :D
Pelissä on todella paljon tasoloikkaa ja jotkin hypyt vaativat monen yrityksen jotta ne sai purkitettua.
Toisessa kentässä, jääluolassa oli yksi lähes mahdoton hyppy. Tätä jyystin pitkän tovin ennen kuin se onnistui. Voin vannoa, että se oli lähes pikselin tarkka!
Kuolemisesta ei tarvinnut loppupeleissä hirveästi välittää, sillä tässä on loputtomat continuet. Todella outoa, sillä kyseessä on Raren peli.
Olen tottunut, että muutaman continuen turvin lähdetään peliä läpäisemään. En kuitenkaan heittänyt hommaa läskiksi, vaan yritin mahdollisimman hyvin pelata vaikka tieto siitä, että peliä ei tarvinnut aloittaa alusta jyskytti alitajunnassa.
Game Overin jälkeen sai jatkaa tasan siitä kohdasta mihin oli kuollut, lisää helpotusta peliin. Pois lukien pomot, ne täytyi aina kuoleman jälkeen aloittaa alusta.



Pelistä löytyy kahdenlaisia tavaroita; inventaarioon jäävät ja kertakäyttöiset. Arkuista löytää timanttien lisäksi näitä inventaarioon jääviä tavaroita.
Kertakäyttöisiä tavaroita löytyy kenttiin ripoteltuina ja välillä viholliset pudottavat niitä.
Inventaarioon jäävät tavarat helpottavat liikkumista ja parantavat hyökkäystä sekä puolustusta. 
Mahtavan Brightswordin lisäksi, tästä löytää muutaman lisä-aseen. Jo ensimmäisestä kentästä löytyy tikari ja myöhemmästä kentästä kirves. Erittäin näppäriä heittoaseita kauempana olevia vihollisia vastaan. 
Näillä aseilla pystyi keräämään myös tavaroita ja timantteja. Ei tarvinnut erikseen mitään hulluja näppäin-comboja tehdä vaan aina kun löi miekalla, lisä-ase aktivoitui.
Vielä överimpiä näistä teki se, että ne olivat loputtomia :)
Puolustukseen löytyi yksi tavara, kilpi, mikä olikin hyödyllinen vihollisten ammuksia vastaan.
Levitaatio liemellä pystyi leijumaan ilmassa ja ilmasta pystyi vielä hyppäämäänkin! Todella näppärä skippaamaan joitain tasoloikkakohtia.
Linnun sulan avulla, minkä sai jääluolan lähes mahdottoman hypyn takaa, pystyi liitelemaan turvallisesti alas korkeista pudotuksista. Ilman tätä, Kuros ottaa damagea jos hän tippuu liian korkealta.
Tämän sulan avulla oli myös näppärä liidellä hankaliin paikkoihin. Todellakin hankalan hakemisen ja vaivan arvoinen tavara!
Muutama tavara oli sitten sellaisia, mitä pystyi vaihtelemaan. Muutama sauva jotka ampuivat jäätä ja tulta, viitta mikä avulla pystyi piilottelemaan vihollisilta, torvi jolla sai esiin salaisia timanttiluolia ja sekä muutamat kengät.
Laavakengillä pystyi nimensä mukaisesti kävelemään laavassa ja voimakengillä pystyi potkimaan arkkuja auki ilman, että tarvitsi avaimia. Erittäin näppärää! Jälkeenpäin selvisi, että potkiminen olisi ollut erittäin tehokas pomoja vastaan ja muutamia inhoja esteitäkin niillä olisi saanut tuhottua.
Jostain syystä jääluolasta löytyi älytön kasa inventaarioon tulevia tavaroita. Lähes kaikki hyödylliset löytyi, kunhan vain jaksoi koluta jokaisen mestan.
Sitten nämä kertakäyttöiset tavarat - ne olivat kolme erilaista lientä joiden vaikutus kesti joitain sekunteja. Löytyi nopeutta lisäävä, hypyn korkeutta lisäävä ja kuolemattomuuden tuova liemi.
Korkeus- ja nopeusliemet olivat loppupeleissä melko hyödyttömät, sillä levitaation saatuaan pystyy hyppäämään korkeammalle milloin halusi. Kenttäsuunnittelun vuoksi nopeusliemi jäi erittäin pahasti varjoon, sillä yleensä kentissä liikuttiin ylös- tai alaspäin hyppien.

Kentästä riippui, kuinka paljon vartijaritari halusi timantteja. Onneksi määrän sai näppärästi selville kun vain sattui ritariin törmäämään. Määrät yleensä vaihtelivat 50 ja 200 välillä.
Välillä timantteja ei meinannut millään löytää vaikka mielestään oli kolunnut jokaisen kolon. Hyppiessäni ympäri kenttiä pää osui näkymättömään piiloon josta saikin kasan timantteja. Ahaa, näitä löytyy siis piilotettunakin.
Onneksi mitään typerää "joka kohtaan hyppimistä" ei tarvinnut harrastaa vaan aika hyvin piiloihin törmäsi vahingossa. Näiden lisäksi vielä viholliset pudottivat timantteja ja perinteinen grindaus onnistui.
Koska nämä timanttipiilot eivät vielä riittäneet, löytyi joistain kentistä salahuoneita mistä sitten sai aimo kasan timantteja. Yhdessä loppupään luolakentässä tuntui, että jokaisella hypyllä osui tälläiseen salamestaan. Hieman överiksi meni, mutta eipähän jäänyt ainakaan timanteista kiinni :D



Pomot olivat aika perinteistä menoa. Huoneessa pommitettiin ja väisteltiin. Ainoastaan toisen kentän pomossa oli pientä särmää, sillä ensin täytyi pienempiä lepakoita vastaan taistella ja ne kasvoivat ja hankaloituivat mitä syvemmälle luolan uumeniin eteni. Viimein vastaan tuli jäätävän kokoinen pomolepakko!
Myös luurankopomo oli oikein hauska, sillä aina kun sen energiat loppuivat, se kasvoi isommaksi ja sai energiansa takaisin.
Kuollessaan pomot muuttuivat joksikin violeteiksi haamuiksi jotka pystyivät vielä tappamaan Kuroksen. Ei ne mitään kestäviä ollut ja yleensä oikein ajoitetulla miekka/kirves -combolla sai ne helposti tuhottua.
Välillä kuitenkin taistelusta johtuvien vammojen vuoksi ne pääsivät yllättämään ja tappoivat Kuroksen.
Kuitenkin tiukka taistelu palkittiin, sillä jokaisen pomon jälkeen sai naisen pelastettua pinteestä, näppärää!



Viimeiset kentät sitten sijoittuivat Malkillin torniin. Aluksi kuitenkin mokomaan täytyy päästä sisälle. Tarvittava avain ja timantit löytyvät totta kai tornin ulkoseinästä ja täytyi kiivetä aina tornin huipulle asti.
Todella tiukkaa tasoloikkaa oli luvassa ja tietysti seinän sisään randomisti meneviä palikoita. Tässä kentässä pienen virheen tekemisestä rangaistiin reilulla kädellä, sillä huonolla tuurilla saattoi pudota ihan alkuun asti.
Onneksi sentään timanttien määrä oli tässä todella vähäinen, vain 50 kappaletta.
Lopuissa viimeississä kentissä ei ollut juurikaan mitään erikoista muihin verrattuna. Ihan viimeisessä kentässä täytyi hetki grindata timantteja vihollisista, sillä kenttä ei tarjonnut niitä tarpeeksi.



Sitten viimeisenä vastassa on tuo mahtivelho Malkil. Hieman kyllä antiklimaattinen viimeinen taistelu oli vaikka muka mahtavasta velhosta on kyse.
Malkil teleporttaili ympäri aluetta joka olikin aika iso tässä viimeisessä taistossa. Paljon isompi kuin mikään muu pomohuone, lepakkoluola poislukien.
Ei tässä kannattanut mihinkään höntyillä vaan pysyä paikallaan ja odottaa että Malkil teleporttasi Kuroksen luokse. Hienosti Malkilin ammukset pystyi tuhoamaan kirveen avulla joten eipä sillä paljon mahdollisuuksia ollut.
Vasemmalla puolella huonetta seisoin ja odotin teleporttausta. Tässä kohdassa oli neljä eri mestaa mihin Malkil pystyi teleporttaamaan. Yksi niistä sijaitsi ruudun ulkopuolella ja ainoastaan tästä kohdasta tuli panokset Kuroksen luokse.
Vaikka Malkililla olikin energiaa rutkasti, ei se sen helppoutta muuttanut. Muutama yritys ja velho oli nitistetty.



Nautin suuresti tästä pelistä. Vaikka tässä olikin hieman kankeat kontrollit, loputtomat continuet pelastivat paljon. Ilman loputtomia continueja v-käyrä olisi noussut kyllä ihan erilaisiin lukemiin.
Mukava peli audiovisuaalisesti. Kenttien tutkiminen oli mukavaa hommaa ja vaikka timanttimäärät joissain kentissä olikin korkeita, timantteja sai mukavaa tahtia. Ei mennyt homma niin sanotusti liialliseksi grindaamiseksi.
Vaikka idea kentissä oli sama, avaimien ja arkkujen metsästäminen oli mukavaa hommaa :)
Mikäs sen mukavampaa kun saada pistetaulukossa ylin sija ja arvonimi "Sir"!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti