keskiviikko 23. kesäkuuta 2021

Widget


Games Beaten:
287/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Ratchet (Stage 5)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 3/10

Violetilla planeetalla, kaukana maasta elää olento nimeltä Widget. Hän treenaa tullakseen maailman parhaimmaksi maailman tarkkailijaksi.
Nämä tarkkailijat ovat sitoutuneet suojelemaan maan päällä eläviä olentoja ja takaamaan heidän turvallisuutensa.
Yhtenä päivänä Widget vahingossa laukaisee itsensä alukseen joka on matkalla maahan.
Aluksen laskeuduttua, Widget ja hänen apurinsa, Mega-Brain -yksikkö alkavat taistelemaan inhojen sekä vaarallisten vihollisten kanssa.

Perustuu ysärin alussa ilmestyneeseen piirrettyyn. Täytyy sanoa, että minulla ei ole mitään tarttumapintaa kyseiseen sarjaan. Pelin juonikaan ei varsinaisesti helpottanut tätä asiaa, mitä ihmettä tuo edes meinaa? :D
Sarjassa siis seikkailee Widget joka pystyy muuttamaan itsensä erilaisiin muotoihin hyrrämäisen liikkeen avulla.
Peli sen sijaan on sivulta kuvattu tasoloikka, ei kovinkaan yllättävää tällä saralla. Lyhythän tämä oli kuin mikä, viisi kenttää jotka eivät mitään älyttömän pitkiä olleet.
Lyhkäisyyden lisäksi tässä oli vielä loputtomat continuet ja koodit. Aika helpoksi homma oli tehty :)
Näiden muuntautumisien lisäksi Widgetillä on käytössään jokin tussari jota pystyy käyttämään loputtomasti. Aseen tehoa pystyy myös parantamaan kentistä löytyvistä päivityksistä. 
Heti ensimmäinen kenttä kertoi pelin trollimaisen luonteen. Kun ensimmäinen kenttä alkaa, viholliset tykittävät alapuolelta kuteja kohti Widgettiä.
Peli on täynnä tälläisiä ärsyttäviä kohtia. On se nyt kumma kun ei saa rauhassa katsella ympäriinsä ilman häiriötä.  Ja nämä tilanteet eivät ole edes mitään leppoisia, vaan saa oikeasti reagoida nopeasti jos mielii väistää luodit tai muut esteet :D
Trollikohtien lisäksi pelin rotkojen välit on venytetty äärimmilleen. Parasta kun vielä kunnon hypyn jälkeen toisella puolella odottaa vihollinen joka sitten ammuksillaan tönäisee Widgetin rotkoon.



On pelissä sentään omaperäisyyttäkin eikä vain ihan sitä perinteistä tasoloikkaa sillä kenttiä ei voinut suoraan mennä järjestyksessä, vaan oikea järjestys täytyi löytää testailemalla.
Lähinnä tämä testailu painottui kenttiin 2-4, sillä ensimmäinen kenttä täytyi läpäistä jotta muita pääsi edes valitsemaan. Viimeinen viides kenttä ilmestyi kun oli kaikki muut kentät pelannut läpi.
Tätä Widgetin kykyä muuntautua eri muotoihin oltiin hyödynnetty juurikin tässä kenttien järjestyksessä, sillä joistain kohdista ei päässyt eteenpäin ellei ollut tiettyä muuntautumiskykyä.
Erilaisia muuntautumiskykyjä pelissä on yhteensä viisi kappaletta ja jokaisen kentän jälkeen saa uuden käyttöönsä. Ensimmäinen muuntautuminen löytyy suoraan valikosta, sitä ei tarvitse kerätä.
Muuntautumiskyvyt liittyivät uimiseen, lentämiseen, seinien rikkomiseen ja koon muuttamiseen. Tämä heti pelin alussa oleva kyky oli täysin turha. Sillä pystyi muuttamaan Widgetin joksikin tykiksi jolla pystyi ampumaan kuulia pienen hetken ajan.
Näillä kyvyillä on oma energiapalkki ruudun alareunassa ja muuntautumiset vie eri määrän energiaa. Kentistä löytyi lisää tilaa tähän energiapalkkiin ja viholliset pudottivat täytettä siihen.
Välillä tarvitsi käyttää montaa erilaista muuntautumiskykyä putkeen ja jos ei ollut löytänyt tarpeeksi lisää tilaa palkkiin, täytyi vain jättää kenttä kesken ja lähteä etsimään.
Kentissä on monia erilaisia reittejä ja ne, mihin pääsi vain jonkun kyvyn avulla, sisälsi jotain päivityksiä joko energiaan, muuntautumispalkkiin tai aseeseen.



Widgetillä on apunaan myös jokin Mega-Brain tyyppi jolta sai kenttiin vinkkejä. Se näytti myös kartan tai auttoi pakenemaan kentästä jos umpikuja tuli vastaan.
Vinkit olivat todella nihkeitä, tai ainakin ne muutamat mitä vilkaisin. Sanottiin vaan että "tarvitset muuntautumiskyvyn jotta voit jatkaa eteenpäin". Kiitos.
Karttakaan ei ollut oikein mistään kotoisin, se näytti lähinnä vain kentän pituuden pieninä neliöinä ilmaistuna, ei piilotettuja esineitä.
Onneksi Mega-Brainin käyttö ei kuluttanut energiaa muuntautumispalkista. Toki tällä nyt niin väliä ollut kun en mokomaan pahemmin turvautunut :D

Ensimmäisen Game Overin jälkeen huomasi pelin todella nihkeän mekaniikan - kaikki keräämäni päivitykset nollaantuivat. Energia- ja muuttumismittarit olivat todella matalalla aloitustasolla. Ase oli jälleen tehoton hernepyssy.
Onneksi jo läpi pelattuihin kenttiin pääsi takaisin ja ilmeisesti pelintekijät tätä halusivatkin, että kenttiä käydään hankaamassa uudelleen ja uudelleen.
Ensimmäinen kenttä tulikin varsin tutuksi, sillä sieltä sai mukavan nipun päivityksiä takaisin.
Hieman kakoen peli lähti etenemään ensimmäisen kentän jälkeen, sillä ei oikein tiennyt minkä kentän pystyi seuraavana pelaamaan läpi. Jonkin aikaa asiaa tutkaillessani, neljäs kenttä osoittautui mahdolliseksi läpäistä.
Kentästä löytyi hieman epäreiluja kohtia ja ilman ensimmäisen kentän päivityksiä sitä ei edes kannattanut yrittää. Energiat eivät olisi riittäneet loppuun asti.
Ilmeisesti kuitenkin kolmas kenttä olisi ollut se mikä olisi pitänyt mennä ensimmäisen kentän jälkeen. Neljännen kentän loppupuolella oli älyttömän pitkiä hyppyjä jotka päättyivät piikkimattoihin. Vaikka piikit eivät tappaneetkaan yhdestä osumasta, selkeästi oli tarkoitettu, että nämä kohdat mennään lentämällä läpi.
No, pienen tuurin ja äärimmilleen venytettyjen hyppyjen avulla kohdat menivät läpi :)
Kun tästä neljännestä kentästä selvisi, loput kentät menikin sitten suhteellisen sulavasti läpi.

Luonnollisesti kentän lopussa odotti pomo. Ensimmäisen kentän pomon, Mega Slankin kohdatessani, en edes kerinnyt silmiä räpäyttää kun se oli jo kuollut :D
Ei minulla ollut edes asepäivitykset täynnä, mutta jostain syystä se kuoli todella nopeasti kun vain tykitti panosta hyvällä tahdilla.
Kolmannen kentän pahikseen, Dr. Danteen onnistui tämä sama kikka, mutta toisen ja neljännen kentän pomoihin ei. Syynä oli yksinkertaisesti se, että nämä kaksi tykkäsivät viettää aikaa ilmassa.
Neljännen kentän pomo, Flim Flam ei kyllä siltikään vaikeudella häikäissyt. Ainut, kenen kanssa sai edes pienen väännön aikaan, oli toisen kentän lentävä pää, Bizzarre Brain. Sitä joutui ihan oikeasti väistelemään ja yrittää pysytellä hengissä.



Kun nämä neljä kenttää oli viimein läpäisty, aukesi reitti viimeiseen kenttään. No, kenttähän ei mikään erikoinen ollut - tarvitsi vain paljon muuntautumismittaria.
Muutamat todella typerät trollikohdat löytyi. Umpikuja, minkä katosta pääsikin lentämällä läpi ja kentän loppusuoralla olevat näkymättömät rotkot.
Eipä niitä pystynyt kuin testaamalla etsimään tai lentää yli jos sattui olemaan vielä muuntautumismittaria jäljellä. Ai että vihaan tälläistä pelisuunnittelua, halpamaista.



Viimeinen pomo, Ratchet oli täysi vitsi ja menee samaan kastiin näiden muiden pomojen kanssa. Ratchet pystyy ilmestymään kuuteen eri kohtaan huoneessa ja ilmestymisen jälkeen se ampuu muutaman panoksen.
Pomohuoneessa on tasoja joiden päällä pystyi seisomaan ja liikkumaan ylös tai alas. Paras taktiikka oli seistä ylimmällä tasolla ja ampua heti, kun Ratchet teleporttaa samalle tasolle.
Ratchet ampuu osuman jälkeen erikoisemman ammuksen, mutta se on helppo väistää. Keräsin aseen maksimiteholle ihan tätä pomoa varten ja se helpotti hommaa entisestään. Mustilla kuulilla ei montaa kertaa tarvinnut Ratchetia ampua.
Odotin vielä toista muotoa, mutta sellaista ei ikinä tullut :(



Vähän ristiriitaiset fiilikset tästä. Ihan hauska idea, että piti itse tutkia mihin kenttään pitäisi mennä eikä homma ollut täysin suoraviivaista.
Widgetin muuntautumista oltiin hyödynnetty paljon kentissä, mutta vanhojen kenttien koluaminen uuden muuntautumisen avulla saadakseen vaan jotain pieniä päivityksiä mitä muistakin kentistä pystyi löytämään tuntui turhalle.
Viimeisen kentän ja eritoten viimeisen pomon musiikki pääsi yllättämään loistavuudellaan, ehdottomasti meni pelimusiikkilistalle!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti