sunnuntai 23. toukokuuta 2021

Silent Service


Games Beaten:
278/709
Genre: Simulation
Goal: Beat All Six Convoy Missions and Beat one War Patrol Scenario With Highest Rank W.G.S.C. (World's Greatest Submarine Captain)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

Aivan sydämenlyöntiesi yläpuolella kuulet vihamielisiä potkureiden ääniä jotka rikkovat meren hiljaisuuden.
Millä sekunnilla hyvänsä ensimmäinen syvyyspommi tulee räjähtämään. Kellosi tikittää...hiki virtaa silmiisi.
Vihollisen kaikuluotaimen signaali tehostuu, pidätät hengitystä tajutaksesi, että armottoman meren paine on ympärilläsi.
Sellainen on elämäsi komentajana sukellusveneen kapteenina. Kyseessä on Silent Service, simulaatio toisen maailmansodan aikaisesta eteläisen tyynenmeren alueesta.

Pitkästä aikaa simulaatiopeliä. Olin siinä käsityksessä, että tämä peli ei ole kovin vaikea. Eihän se ollutkaan, varsinkin kun sai helpoimmalla vaikeusasteella pelata läpi.
Pelissä on kaksi osiota jotka vaaditaan läpäisyyn; Convoy Missions ja War Patrol. Convoy Missioneissa täytyy läpäistä kuusi erilaista skenaariota ja War Patrollissa riitti parhaimmalle pistesijoitukselle pääseminen World's Greatest Submarine Captain -arvonimellä varustettuna.
Sinällään iisiä, kun peli suoraan ehdottaa helpointa vaikeusastetta ja sillähän tietysti tuli pelailtua. Asetuksista pystyi myös hienosäätämään tiettyjä juttuja kuten vihollisten näköetäisyyden, vedenalaisen korjaamisen mahdollisuuden tai suutari torpedot.
Näistä kuudesta hienosäädöstä kaksi oli automaattisesti pois päältä, mutta tulihan nekin sitten laitettua päälle koska why not :D



Heti kun ensimmäisen skenaarion avaa, lävähtää eteen jos jonkinmoista näkymää. Pieni valkoinen pallero kartalla edustaa omaa sukellusvenettä ja kun zoomaa lähemmäs näkee myös vihollisten botskit.
Jos olisi valinnut hankalamman asetuksen, niin näitä vihollisten laivoja ei olisi nähnyt vaan olisi pitänyt yrittää itse ne paikantaa.
Vasemmalta säädettiin sukellusveneen nopeutta. Jos matkusti pinnan alla, maksiminopeus oli vain kymmenen solmua kun taas pinnalla pystyi saavuttamaan 20 solmun nopeuden.
Keskivaiheilla sijaitsevalla aparaatilla käännettiin sukellusvenettä ja laskettiin/nostettiin sitä. Periskooppia pystyi käyttämään maksimissaan 42m syvyydessä joten harvemmin tämän syvemmälle tuli laskeuduttua.
Viimeisenä löytyy ajan kelaus. Tämä oli erittäin loistava lisä, sillä sukellusvene liikku välillä todella hitaasti. Tähän kun otetaan vielä aina vain kauemmaksi menevät laivat, välimatkan saavuttaminen saattoi kestää pitkään.
Kahdeksankertaisella nopeudella laivat saavutti jo ihan mukavaan tahtiin.




Aluksi tuli ihmeteltyä, että mitenhän tässä käytetään mitäkin, missä esimerkiksi ammukset ovat. Ihan kun jotain puuttuisi. Näinhän se olikin, sillä select -napista pääsi täysin uuteen näkymään - sukellusveneen sisälle!
Tässä sisänäkymässä pystyi tsekkailemaan muutamia eri paikkoja siirtämällä kursorin niiden päälle. Kartasta pääsi takaisin aikaisempaan näkymään. Oikeasta alakulmasta pystyi katsomaan, monta laivaa on tuhonnut ja vasemmasta alakulmasta pystyi luovuttamaan tehtävän.
Tikapuita alas mentäessä pääsee sukellusveneen korjaus-osioon. Täytyy sanoa, että tästä en tajunnut yhtään mitään. Vaikka kuinka sukellusveneen halkaisukuvaa klikkaili, mitään ei tapahtunut. Jäi sukellusvene korjaamatta.
Vasemmalta löytyi sitten ammukset. Kahdenlaista eri tulivoimaa oli käytössä - torpedot ja konekivääri. Konekiväärin kaikki kudit voi tuhlata kerralla, mutta torpedoja voi tykittää vain kuusi kerrallaan. Sitten täytyy odottaa, että miehistö lataa uudet paikoilleen.
Keskeltä löytyi sitten periskooppi jota ei voinut käyttää yli 42m syvyydessä tai jos vesi oli liian sameaa.



Vihollisilla oli kahdentyyppisiä laivoja; hyökkääviä ja mitäänsanomattomia. Nämä hyökkäävät kovasti yrittivät selvittää sukellusveneen sijaintia ja yrittivät tuhota sitä syvyyspommien avulla.
Mitäänsanomattomat vain noköttivät paikallaan tai yrittivät mennä karkuun.
Periskooppinäkymässä hoidettiin ampuminen. Onneksi ei sen tarkemmin tarvinnut mitään ruveta säätämään, piti vain huolen, että tähtäin on botskin kohdalla. 
Paras taktiikka oli, että tuhoaa ensin hyökkäävät laivat torpedoilla juurikin tästä 42m syvyydestä. Sitten nousee pintaan ja antaa konekiväärin laulaa.
Tällä taktiikalla pystyi kaikki skenaariot hoitamaan, erona niissä oli vain laivojen määrä. Viimeisessä skenaariossa homma oli todella tarkkaa, sillä kun vastassa oli kolme hyökkäävää laivaa, ei yhtään torpedoa saanut ampua ohi tai joutui menemään pintaan taistelemaan.
Näinhän siinä kävi että pinta kutsui, mutta pienen tuurin avulla tästäkin selvittiin!




War Patrol aiheutti aluksi ihmetystä. Viisi skenaariota on tähänkin laitettu, mutta ne ovat yhtä ja samaa. Sukellusveneellä sai matkustaa koko alueella hyvin vapaasti karttanäkymässä ja etsiä vihollisia. Tehtävän pystyi lopettamaan milloin hyvänsä kun palasi tukikohtaan.
Tässä osiossa täytyy seurailla aluksen polttoainetta ja sen verran voi merta kierrellä kun polttoainetta ja ammuksia riittää.
TMR veti homman ihan läskiksi ja pelasi helpoimmalla vaikeusasteella tuhoten muutamia laivoja ja jätti homman siihen. No, eipä tässä mitään pointtia ole näitä kaikkia edes pelata kun ovat yhtä ja samaa pisteiden keräämistä.
Katsoin sitten Youtubesta jonkun tyypin läpäisyä koska halusin vähän selkeyttä tähän osioon, että olisiko jonkin järkevämpi läpäisytavoite. Kyllähän sellainen löytyi!
Täytyi kaikista vaikeimmalla vaikeusasteella saavuttaa World's Greatest Submarine Captain -arvonimi. Kuulosti pelottavalle, mutta minä otin haasteen vastaan!
Kun on kyseessä kaikista hankalin vaikeustaso, täytyi kaikki hienosäädöt olla pois päältä. Eli nyt ei enää nähnyt vihollisen laivoja suoraan, joutui kärsimään suutari torpedoista ja vedenalaista korjaamista ei voinut tehdä. Tällä korjaamisella ei ollut kyllä väliä kun en sitä muutenkaan hallinnut :D
Jotta tämän parhaimman arvonimen saavuttaisi, täytyy tuhota monia laivoja ja sitten mennä tukikohtaan jotta tehtävä päättyy. Pisteet jaetaan laivojen painon mukaan ja laivat generoituvat randomisti merelle. Välillä huonolla tuurilla saattoi olla pelkkiä hyökkääviä laivoja kimpussa jo heti alkumetreillä.
Yllätyin, miten helppo tämä hankalin vaikeusastekin oli. Hyökkäävät laivat olivat ehkä hieman fiksumpia ja hoksasivat sukellusveneen jo pidemmästä matkasta ja hienosäätöjen puute hankaloitti hommaa, mutta ei silti ollut paha ollenkaan.
Näin jälkikäteen ajateltuna, nuo Convoy Missionitkin olisi voinut tällä hankalimmalla pelata kerta haaste ei ollut älytön :D
Läpi menneellä yrityksellä löytyi mukavia ryppäitä missä oli paljon painavia paatteja. Sai hyvin pisteitä kasaan. Hieman tuuriinkin joutui turvautumaan, sillä aina eivät torpedot riittäneet kaikkiin hyökkääviin laivoihin, joutui tykittämään konekiväärillä. Tässä oli todella iso riski, että sukellusveneeseen puhkaistaan reikä ja sitten löytääkin itsensä merenpohjasta.




Tämähän oli oivallinen simulaattori! Ei mitenkään liian monimutkainen. Välillä joutui seurailemaan monia asioita yhtä aikaa, mutta tähänkin tottui kokemuksen karttuessa.
Suosittelen testaamaan jos simulaattoripelit kiinnostaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti