lauantai 22. toukokuuta 2021

Lode Runner


Games Beaten:
277/709
Genre: Puzzle/Platform
Goal: Finish All 50 Stages

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 3/10

Olet galaktinen kommando jonka tehtävänä on soluttautunut syvälle vihollisen alueelle.
Bungeling Imperiumin hallitsijat ovat varastaneet kansalaisilta kultaa liiallisilla pikaruokaveroilla.
Sinun tehtävänäsi on koluta Imperiumin aarrehuoneita saadaksesi kulta takaisin ja palauttaa se kansalaisille.

Jälleen yksi peli lapsuuden piraattikasetilta. Eipä tätä tullut silloin kovin montaa minuuttia pelattua kerrallaan sillä mekaniikkojen hallinta tuotti vaikeuksia.
Pelin idea ei voisi olla yksinkertaisempi; kerää kaikki huoneessa olevat kullat ja mene tikkaita pitkin seuraavaan kenttään.
Bomber Manin näköiset viholliset yrittävät estää tätä toimintaa mahtavalla tekoälyllään ja niihin osuessaan lähtee henki yhdestä osumasta.
Heti alussa huomasi, että pelihahmo kulkee ihan liian lähellä reunaa. Jos kävelee vain täysiä, ei kerkeä aina reagoimaan vastaan tulevaan viholliseen. Täytyi tehdä ns. "nytkytysliikettä" jotta sai mahdollisen vastaantulevan vihollisen ilmestymään hieman maltillisemmin.
Pelissä on erittäin hyvä systeemi, sillä kentät voi aloittaa alusta missä vaiheessa hyvänsä. Myös tästä samasta valikosta voi valita haluamansa kentän pelaukseen.
Tätä kentän valintaa en harrastanut, jotenkin Game Overin jälkeen kentän valinta tässä pelissä ei olisi ollut ihan oikein.
Esimerkiksi Ice Climberissä peli muistaa mihin kenttään olit jäänyt vaikka päädytäänkin pelin alkuruutuun, tässä ei. Ohjekirja kertoo tästä mahdollisuudesta, mutta pelasin nyt ilman kikkailua :)
Tämä kentän alusta ottaminen oli kyllä mahtava ominaisuus. Peli on vähän nihkeästi koodattu ja viholliset jäävät välillä jumiin paikkoihin minkä vuoksi kenttää on enää mahdoton läpäistä.
Myös softlockin mahdollisuus on monessa kentässä läsnä joten tässäkin tapauksessa joutui turvautumaan kentän alusta aloittamiseen.



Pelissä siis keräillään kultakasoja ympäri kenttää. Melkoinen galaktinen kommando kun ei edes hyppiä osaa. Tämän vuoksi eri paikkoihin päästäkseen tämä heppu käyttää apunaan poraa, tikkaita ja köysiä.
Poran avulla pystyy tuhoamaan tiilistä tehtyjä rakenteita. Muihin materiaaleihin ei pora pysty. Näin pystyy luomaan reittejä syvällä olevien kultakasojen luokse. Tiilet eivät suinkaan häviä lopullisesti, vaan tietyn ajan kuluttua tulevat takaisin.
Välillä yrittäessäni saada syvimmällä olevia kultakasoja itselleni, oli hankala hahmottaa mitä tiiliä täytyi hajottaa päästäkseen käsiksi kultaan. Välillä onnistuin softlockaamaan itseni näillä kullankaivuu reissuilla.
Neljä tiiltä pystyi maksimissaan hajottamaan ennen kuin ne alkoivat ilmestyä takaisin, tämä helpotti hieman hahmottamista. Onneksi pausen kanssa sai miettiä ihan rauhassa miten pulmaa lähtisi ratkaisemaan.
Kultakasojen hitboksit olivat todella ärsyttävät. Välillä pelihahmo ei edes kerännyt koko kasaa vaikka selkeästi meni siitä ohi. Tätä tapahtui lähinnä jos kasa oli suoraan tikkaiden yläpäässä ja lähti jatkamaan vasemmalle tai oikealle.
Myös jos kultakasa oli ilmassa, ainut lähestymistapa oli kerätä se suoraan yläpuolelta. Vaikka kasan vieressä olisi ollut palikka joka maalaisjärjellä olisi riittänyt kasan keräämiseen, hahmo ei kerännyt kultakasaa itselleen vaan tippui siitä läpi.



Poran avulla pystyy myös tappamaan vihollisia. Se onkin ainut keino miten viholliset saa hengiltä. Tiilien tuhoaminen täytyy ajoittaa oikein, jotta vihollinen tippuu poistuneiden tiilen luomaan kuoppaan ennen kuin ne alkavat ilmestymään takaisin.
Viholliset ovat niin ovelia, että ne pääsevät kiipelistä pois tietyn ajan kuluttua, tämäkin täytyy ottaa huomioon ansaa virittäessä. Viholliset eivät lopullisesti kuole vaan ne syntyvät uudelleen jonnekin päin kenttää. Välillä huonon tuurin saattelemana vihollinen syntyy takaisin juuri siihen kohtaan missä itse seisoo :D
Tämä tapahtuu vielä niin nopeasti että pelihahmo on jo kuollut ennen kuin kerkeää reagoida asiaan. Hieman typerästi vihollisen hitbox on heti aktiivinen kun vain pieni osa siitä on ilmestynyt takaisin ruudulle.
Jos kentässä sattuu olemaan valmiina samankokoinen kuoppa minkä pystyisi poralla tekemään, jostain syystä vihollinen ei tästä pääse ylös. Hieman mielenkiintoinen ratkaisu.
Toisinaan viholliset spawnaa kuolemansa jälkeen sellaisiin kuolemanloukkuihin, mistä ei pääse pois. Tämä oli mahtava juttu, sillä vihollista ei tarvinnut enää välittää ja sai rauhassa kerätä kultakasoja
Jos viholliset päätyivät alueelle josta ne eivät päässeet pois, ne vain yksinkertaisesti jumitti paikallaan vaikka alue olisi ollut miten iso. Toki jos itse päätyi tänne samaan mestaan, silloin ne lähtivät perään.
Nämä hieman kyseenalaisella tekoälyllä varustellut Bomber Man -kopiot osaavat myös ottaa kultaa haltuunsa. Ne randomisti poimii jonkin edessä olevan kultakasan ja kantavat sitä mukanaan. Mistään ei pysty sanomaan onko vihollisella kultaa mukanaan vai ei.
Viholliset sitten valitsivat, että kantavatko ne kasaa pitkään vai jättävätkö ne sen jonnekin. Kuoppaan pudotessaan ne kuitenkin pudottivat kasan käsistään ja näin ollen sen sai itselleen vaikka vihollinen kuinka sitkeästi sitä yrittikin piilotella.



Olihan tuo melkoinen urakka tykittää 50 kenttää putkeen. Vaikeusaste ei hirveästi muuttunut, jo pelin alkumetreillä saattoi olla yhtä haastavia kenttiä kuin loppupuolella.
Kentän jälkeen sai aina lisärin, mutta maksimimäärä oli vain yhdeksän. Typerä rajoite, sillä joissain kentissä menetti helposti montakin lisäriä jos ei ollut tarkkana. 
Olisihan se ollut paljon mukavampaa yrittää hankalia kenttiä monien lisärien voimin mitä oli saanut palkinnoksi monen kentän putkeen pääsemisestä kuolematta.



Simppeli, mutta hieman puuduttava peli sen pituutensa vuoksi. Sanotaan, että 30 kenttää olisi riittänyt mainiosti, silloin loppupään kentät eivät olisi olleet ihan niin puuduttavia.
Vaikeusastekin on erittäin maltillisella tasolla tuon kentän alusta aloittamisen vuoksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti