perjantai 28. toukokuuta 2021

James Bond Jr.


Games Beaten:
279/709
Genre: Platform
Goal: Defeat S.C.U.M. Lord (Beat Game Two Times)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 6/10

Pahis nimeltä S.C.U.M. Lord on vanginnut maailman parhaimmat aseisiin keskittyvät tiedemiehet. Rakenteilla on laite, jolla hallitaan maailmaa.
On tiedossa, että heitä pidetään vankina saarella jossain päin Karibiaa. Eversti Monty pyytää tähän vaaralliseen tehtävään James Bond Jr.:n apua.
Hän lähteekin oitis selvittämään tapausta ja estämään S.C.U.M. Lordin metkut!

Nyt löytyi "hidden gem" -osastoa! Todella mukaansa tempaava peli. Tämä pohjautuu ysärin alkupuolella tulleeseen animaatiosarjaan.
Aluksi kuumotti todenteolla, sillä alkuruudussa komeili nimi Eurocom Entertainment Software. Mielessä pyöri samojen tekijöiden inhottava ja kryptinen peli, Magician. Onneksi asia ei ollut näin, vaan eteen aukesi graafisesti nätti ja siisti peli!
Toimintaa, tasohyppelyä ja pulmien ratkomista samassa paketissa.
Pelissä on vain neljä kenttää mikä saattaa kuulostaa vähäiseltä, mutta kentät ovat kuitenkin jäätävän kokoisia.
Peli täytyy myös läpäistä kaksi kertaa. Näemmä näitä Ghosts 'n Goblins -tyylisiä ratkaisuja on NESillä enemmänkin, nyt niitä alkaa sitten tulemaan vastaan.
Ensimmäisellä kierroksella käytössä on loputtomat continuet. Game Overin jälkeen saa jopa jatkaa täysin siitä kohdasta mihin kuoli. Toisella kierroksella kenttä täytyy läpäistä ilman Game Overia.
Onneksi sentään ei kaikkia kenttiä tarvitse läpäistä yhteen soittoon, vaan jokaisen kentän jälkeen saa salasanan. Ensimmäisellä kierroksella tästä ei varsinaista hyötyä ole ellei sitten halua lopettaa ja jatkaa pelaamista myöhemmin, mutta toisella kierroksella hyöty on suuri.
Game Overin jälkeen kun syöttää kentän salasanan, saa kaikki menettämänsä lisärit takaisin. Ainoana miinuksena, että myös keräämät ammukset ynnä muut nollaantuivat.
Jamesilla on tussari perusaseenaan. Tämän lisäksi kentistä löytyy pommeja joita käytetään vihollisten tappamiseen sekä reittien avaamiseen, viholliset hetkeksi pysäyttäviä flareja, ydinpommeja jotka tuhoavat kaikki viholliset ruudulta ja hetken kuolemattomuus jolla voi tuhota vihollisia.
Löytyy myös kenttäkohtaisia esineitä kuten sukellusvarusteet, jetpack ja jokin outo liemi mikä muuttaa Jamesin ihmissudeksi.

Heti ensimmäisessä kentässä huomaa pari ärsyttävää asiaa. Ensinnäkin viholliset ottavat ihan jäätävät määrät osumia ennen kuin ne saa hengiltä. Niiden kuteja ei myöskään oikein pysty väistelemään ampumisprosessin aikana. Välillä menee mukava siivu energiaa ennen kuin vihollinen on kuollut.
Toisena ärsykkeenä pelihahmon kimpoilu ympäriinsä kun on ottanut osuman. Ei ole väliä osuuko viholliseen vai johonkin kentässä olevaan ansaan, James rupeaa pomppimaan osuman saadessaan. 
Jos ansa on leveä, pomppii James sen päällä niin pitkään kunnes tulee tukevaa maata jalkojen alle. Viholliseen osuessaan James myös pomppaa siitä poispäin. Välillä jos vihollinen saa ahdistettua Jamesin seinää vasten, pomppii se siinä niin pitkään ilman kontrollointia kunnes henki lähtee.
Ei nämä kuitenkaan ole mitään liiallisesti pelinautintoa vähentäviä hommia, pikemminkin pieniä ärsykkeitä.
Kun nämä ärsykkeet on tullut tutuksi, alkaa pelin nerokkuus hahmottumaan. Tietyn aikarajan puitteissa täytyi kenttään asetettu tavoite selvittää. Kahdessa ensimmäisessä se tarkoitti ongelmanratkontaa, kahdessa jälkimmäisessä enemmän toimintaan painottuvaa.
Kun tavoite on suoritettu, täytyy etsiä teleportti joka sitten siirtää Jamesin seuraavaan kenttään. Tietyn vihollisen tappaminen tai nappulan tuhoaminen yleensä sai teleportin ilmestymään.



Ensimmäisessä kentässä tavoitteena oli estää S.C.U.M. Lordin rakettien laukaiseminen. On muuten hienon niminen pahis btw :D Raketit oli ripoteltu ympäri kenttää ja ne sitten deaktivoitiin pienen minipelin avulla.
Kyseessä oli tietyntyyppinen Slide Puzzle, vähän niin kuin Rubikin kuution yksi sivu. Oli muuten hankala hahmottaa aluksi, miten homma edes toimii. Värejä siirreltiin aina rivi kerrallaan ja aktiivisena oleva rivi näkyi lamppujen väristä.
Oikealla näkyi, millainen muodostelma pitäisi kopioida. Aluksi nämä pulmat oli todella simppeleitä. Muutamalla siirrolla sai tehtävän valmiiksi, mutta viimeisimmät vaativat reilusti miettimistä. Hommaa ei helpottanut oikeassa alakulmassa raksuttava kello.
Jännä sinällään, että tämä ensimmäinen kenttä oli todella pitkä ja se oli ainut kenttä mikä sisälsi pomon viimeisen kentän lisäksi. Toisella kierroksella sai ihan tosissaan varoa, että tämän kentän onnistui läpäisemään ilman Game Overia.



Toisessa kentässä sitten haalittiin kasaan salaisia piirustuksia. Piirustukset olivat sijoiteltuna kassakaappeihin ympäri rakennusta. Aluksi tästä kassakaappi minipelistä ei tajunnut yhtään mitään.
Ruudulla näkyy neljä rullaa joita pystyi pyörittelemään kumpaan suuntaan tahansa. Näiden lisäksi kassakaapista löytyi muutama numero. Ohjekirjaakin sai lukea tovin jotta tämän idea avautui.
Kassakaapin keskellä oleva numero näyttää monta yritystä on jäljellä ja oikealla oleva numero monta numeroa oli saanut oikein koodiin. Pyöritellään rullia ja testataan oikealla olevan numeron kohdalta menikö yhtään kohdilleen.
Jos oikea numero sattui, muuttui rullan yläpuolella olevan numeron väri valkoiseksi. Paras keino tähän oli, että pyöräyttää jokaista rullaa kerran ja sitten testaa. Tässä ei ollut onneksi väliä kumpaan suuntaan rullia pyörittää, kunhan vain numeron sai kohdalleen.
Jos ei onnistunut rajoitettujen yritysten aikana saamaan kaikkia neljää rullaa oikeaan kohtaan, piti aloittaa alusta. Hyvin harvoin tarvitsi alusta aloittaa tällä keksimälläni taktiikalla.
Aina kassakaappi ei suinkaan sisältänyt piirustusta vaan inhan pommin joka näyttää kun se olisi otettu suoraan Kelju K. Kojootti -piirretystä. Pommista menetti hieman energiaa, ei ollut onneksi liian ikävä rangaistus.




Kolmannessa kentässä ei sitten enää mitään ongelmanratkaisua ollut, vaan siinä tuhottiin S.C.U.M. Lordin tehtaan konehuoneita. Konehuoneet oli myöskin ripoteltu ympäri kenttää ja tällä kertaa muutama niistä oli jopa aika hyvin piilotettu.
Konehuoneissa on tykittäviä ytimiä jotka täytyi tuhota. Ytimien lisäksi huoneet sisälsivät normaaleja vihollisia. Luotia ynnä muuta kuulaa oli ilmassa jonkseenkin runsaasti, sillä kaikki tykittävät jatkuvalla syötöllä.
Kenttä tuotti jälkimmäisellä pelikerralla suuria vaikeuksia koska konehuoneita tuhotessa otti jatkuvasti osumaa. En tajua, miten nämä olisi voinut päästä vähemmällä energianmenetyksellä. Onneksi kenttä tarjosi muutaman lisärin, mutta tarkalle se kuitenkin meni!




Viimeisessä kentässä pelastettiin tiedemiehiä. Jo tuttuun tapaan nekin on ripoteltu ympäri kenttää. Vankihuoneessa tiedemiestä vartioi aina jokin vihollinen jonka tuhoamisen jälkeen tiedemies pääsi vapauteen. 
Olisin kaivannut tätän viimeiseen kenttään jotain mukavaa ongelmanratkontaa tämän sijaan. Hieman hailealle tuntui vain vihollisten tappaminen ja tiedemiesten pelastaminen.
Tästä kentästä löytyy pelissä vain ainoan kerran esiintyvä outo liemi joka muuttaa Jamesin ihmissudeksi. Tästä ominaisuudesta ei ollut muuta hyötyä kuin, että ihmissuden avulla pystyy hyppäämään hieman korkeammalle kuin perus Jamesilla.
Ensimmäisestä kentästä tutut sukellusvarusteet ovat tässäkin mukana. Sukeltaminen oli ihan hyvin tehty, ei ollut mitään kankeaa soheltamista niin kuin Addam's Familyssä. Ainut miinus täytyy antaa siitä, että happi ja ammukset olivat yhdistetty samaan mittariin. James jostain syystä haluaa käyttää happisäiliöstään vapautuvia kuplia vihollisten nitistämiseen. Onneksi hapentäyttöpisteitä löytyi mukavasti reitin varrelta.



Kun viimeinen kenttä oli selvitetty, päästiinkin hakkaamaan itse S.C.U.M. Lordia nenään. S.C.U.M. Lordilla oli käytössään kunnon lentohärveli jossa oli kolme kohtaa mihin täytyi osua.
Hitboxit näissä alueissa oli aika pienet joten sai todella tarkkaan ampua jos mieli osua niihin. Kyllä tämä jokusen yrityksen vaati ja jostain syystä jos tässä viimeisessä pomossa tuli Game Over, joutui jo ensimmäisellä kierroksella kentän alkuun.
Hoidin homman niin, että tapatin itseni juuri ennen pomoa jotta sain täyden lisärit. Näin se meni kivuttomasti läpi.
Mutta niin, eihän peli tähän lopu vaan S.C.U.M. Lord pakeni pienellä aluksellaan. Tavallaan tykkäsin tästä, sillä ensimmäinen kierros oli periaatteessa harjoituskierros ja toisella kierroksella täytyi sitten näyttää osaamisensa.
Tämä viimeinen kenttä vaatikin paljon suunnittelua ja taktikointia tällä toisella kierroksella jotta sen pystyi ilman Game Overia selvittämään. Alle kolmen lisärin ei edes kannattanut unelmoida S.C.U.M. Lordin pieksämisestä.
Hieman tutkailua ja tarkkoja osumia niin kyllähän se S.C.U.M. Lordin alus viimein hajosi!



Erittäin vahva suositus tälle pelille! Ensimmäisen kentän ongelmanratkaistut olivat oikeasti hankalia eikä mitään pilipalikamaa. Kenttien tutkiminen oli mukavaa ja voihan tämän pelata vain yhden kierroksen verran jos niin haluaa, silloin ei vaan tule upeaa loppukuvaa missä James nököttää rannalla kaislahameessa.
Pienistä kauneusvirheistä huolimatta hyvä peli!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti