keskiviikko 17. helmikuuta 2021

Shatterhand


Games Beaten:
261/709
Genre: Action
Goal: Defeat General Gus Grover (Area G)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 6/10

Vuonna 2030 tekniikka on jo niin edistyksellistä, että puuttuvia raajoja pystytään korvaamaan erittäin kehittyneillä keinotekoisilla laitteilla, jotka matkivat ihmisen liikkeitä ja parantaa niiden tarkkuutta.
Armeija on kehitellyt tälläisiä super-raajoja salaisen projektinsa merkeissä sotilaiden parantamiseksi. Tässä tiedemiesten porukassa oli kuitenkin mukana henkilöitä, joiden näkemykset olivat hieman erilaiset.
Tavoitteenaan maailman hallitseminen, he loivat joukon supersotilaita. Porukan johtaja, kenraali Gus Grover on tehnyt tarkkaa työtä ja nämä sotilaat ovat heti käytettävissä jos nousisi kapina.
Näitä kapinallisia vastaan on taisteltava ja tiedemiehet perustavatkin oman ryhmän joka on erikoistunut luomaan keinotekoisia käsiä. Kädet ovat niin jykevää tekoa, että niiden voima vastaa paalutuskonetta.
Nyt tarvittaisiin vain henkilö, joka voisi hyödyntää näiden keinotekoisten käsien mahtia...

Sillä välin Bronxissa, nuori poliisi nimeltä Steve Hermann jahtaa kenraali Gus Groverin teettämiä supersotilaita. Supersotilaat ovat kuitenkin ovelia ja muutama heistä ruhjoo poloisen Steven heidän väliinsä niin että Steveltä murtuu rintakehä ja kädet.
Steve onnistuu pakenemaan...
Muutamaa päivää myöhemmin Steven pahoin ruhjoutuneet kädet on amputoitu ja tilalle asennettu keinotekoiset kädet. Hän tajuaa tilanteen, että häneen on asennettu maailman tehokkaimmat keinotekoiset kädet ja on entistä motivoituneempi tuhoamaan kenraali Gusin ja hänen supersotilaansa.
Hän viettää muutaman kuukauden sairaalassa jotta on täysin parantunut, sitten alkaa moukarointi.

Kyllä oli mukava pelata laadukasta ja sopivan haastavaa peliä!
Pelistä en ihan hirveästi tiennyt entuudestaan, vain pienen pätkän osana Retkun "ärsyttävät hyvät pelit" -videota.
Tämä on kuin NESin Batmanin ja Journey to Siliuksen risteytys. Hakataan vihollisia nyrkeillä niin kuin Batmanissa ja tuhotaan robotteja Journey to Siliuksen tapaan. Grafiikatkin mukailevat näitä kyseisiä pelejä.
Peli on jaettu seitsemään eri kenttään. Ensimmäinen kenttä on periaatteessa introkenttä jonka jälkeen sitten voi valita viidestä kentästä mihin haluaa mennä. Kun kentät on läpäisty, sen jälkeen sitten tulee vielä viimeinen yhden kentän rutistus.
Tästä tyylistä tulee mieleen myöhemmät Mega Man -sarjan pelit, sillä niissä on aluksi introkenttä jonka jälkeen täytyy mennä kahdeksan kenttää haluamassaan järjestyksessä läpi. Tämän jälkeen vielä sitten loppukentät avautuvat.



Nimensä mukaisesti pelin sankari, Steve hakkaa viholliset muhjuksi nyrkkiensä avulla. Lyöntejä löytyy kaksi erilaista, heikompi ja vahvempi. Vahvempi lyönti aktivoituu kun jää rämpyttämään lyöntinappia.
Vahvemman lyönnin heikkous on, että ei voi liikkua sitä tehdessään, mutta sillä kyllä murskaa seinät ja viholliset nopeasti.
Pelkät lyönnit eivät kuitenkaan ihan hirmu pitkälle kanna joten tarvitaan lisää tulivoimaa. Steve saakin avukseen pieniä robotteja joilla on erilaisia hyökkäyksiä.
Robotteja on kahdeksan erilaista ja ne aktivoidaan keräämällä alfa ja beta -symboleita kentistä löytyvistä laatikoista. Ohjekirja sanoo, että symbolit ovat nimeltään B ja L, mutta hieman mönkään on tainnut käännös mennä :D
Yhdistämällä kolme kappaletta näitä alfa ja beta -symboleja saa tietyn robotti apurin mukaansa. Onneksi symbolia lyömällä saa vaihdettua sitä jos haluaa jonkun tietyn apurin.
Ohjekirjasta selviää nämä jokaisen apurin tarvittavat symbolit, mutta itse vilkaisin ohjeita vasta viimeisessä kentässä. Tuurilla mentiin apurin suhteen enkä sen paremmin painanut mieleen, mitkä symbolit vaadittiin minkäkin robotin aktivoimiseen.



Apurit ovat seuraavanlaisia:

Yobobot: pyörittää ympärillään sähköpalloa
Laserbot: ampuu tehokkaan laserin joka kulkee alaviistoon läpäisten seinät
Swordbot: lyö miekallaan lähietäisyydelle
Ricobot: heittelee pyöreitä teriä jotka kimpoilevat seinistä
Grenadebot: ampuu kranaatin alaviistoon
Pyrobot: tämän robotin ase on kuin liekinheitin, ampuu liekkiä hetken aikaa pyörivällä liikkeellä
Yoyobot: tämäkin kaveri heittelee pyöreitä teriä, mutta ne palaavat takaisin heittäjälleen
Bouncebot: ampuu sähköpalloja jotka lähtevät lentämään ylös

Ehdottomasti paras apuri oli Grenadebot ja jaetulla toisella sijalla Laserbot sekä Yoyobot.
Kranaattien kulma on täydellinen tuhomaan vihollisia ja se on myös tehokas. Ainut miinus, että kranaatit eivät mene seinien läpi niin kuin Laserbotin laser ja Yoyobotin terät.
Heikompaa osastoa edustivat Pyrobot ja Bouncebot. Liekinheitin on liian hidas ja sitä on hankala saada sinne minne halusi. Bouncebotin ylöspäin menevät sähköpallot ei olleet kovinkaan monessa tilanteessa hyödyksi.
Ne jäivät vielä inhottavasti kellumaan paikalleen ennen kuin hävisivät.
Apuri robottien ampumista kontrolloitiin itse joten ammukset sai aika helposti sinne minne halusi.



Jos keräsi samat symbolit kuin käytössä olevalla robotilla, Steve muuttui itse robotiksi! Robottia sai käyttää 15 sekuntia, tai ainakin pelin sekunteja, en ole ihan varma menivätkö ne reaaliajassa :D
Tämä muoto oli todella tehokas, tappoi viholliset nopeasti. Aluksi en edes tajunnut miten onnistuin tähän muotoon muuttumaan, kunnes pelin loppupuolella keksin kokeilla kerätä samat symbolit kuin käytössä olevalla kaverilla.
Jos onnistui kentän lopussa keräämään symbolit, sai tämän muodon pomotaisteluun mukaan! Onnistuin tekemään tämän tempun viimeistä bossia vastaan.



Pelin kontrollit olivat muuten todella jämäkät, mutta verkoissa kiipeily oli jotenkin kusisesti tehty. Hypyn korkeutta oli hankala arvioida ja jotenkin viiveellä Steve irtaantui verkosta.
Jos vertaa vaikka Batmanin seinähyppelyyn, ero on melkoinen. Tämäkin on varmaan tottumuskysymys ja runsaammilla pelitunneilla tämäkin ongelma olisi luultavasti poistunut.
Joskus myös laatikkoa lyödessä siihen ei osunut millään vaikka oli ihan kiinni. Onneksi nämä ongelmat olivat todella mitättömiä.

Kentät oli upeasti toteutettu ja niissä oli paljon vaihtelua. Tykkäsin kun pelihahmo otti jokaisesta iskusta vain yhden damagen, ei tarvinnut seurailla että "paljonkohan tuokin mörkö teki vahinkoa".
Teemat olivat aika perinteistä luokkaa; seikkaillaan jäällä, vedessä, tulimestassa...
Kentät oli jaettu useampaan osioon ja kuoleman jälkeen sai jatkaa aina kyseisen osion alusta. Game Overin jälkeen kenttä alkoi täysin alusta, ihan reilua :)
Apurisymboleiden lisäksi kentistä löytyviin laatikoihin oli piilotettuna rahaa tai kranaatti. Nämä oli vielä inhasti randomisoitu eikä koskaan tiennyt mitä tavaraa laatikosta sai. Tosin, apurisymbolit taisivat olla aina samoissa laatikoissa.
Kranaatit olivat kyllä pelin paskin juttu, ne tekivät vain vahinkoa jonka vuoksi laatikoita sai availla pienellä varauksella. Tämä on kuin Jurassic Parkin kysymysmerkkilaatikot. Vihaan tälläistä, että avustuksia sisältävissä laatikoissa voi olla energiaa vieviä juttuja.
Laatikoista löytyvää rahaa kannatti kerätä niin paljon kuin löysi, sillä kenttiin oli ripoteltu alustoja, jotka antoivat Stevelle erilaisia helpotuksia.
Alustoja oli kolme erilaista; energiat täyttävä, voimat tuplaava ja lisärin antava. Turhin oli lisäri-alusta, sillä se maksoi ihan liikaa hyötyynsä nähden. Mielummin tuhlasi rahansa energiaan ja tuplavoimaan.
Vertailun vuoksi energia maksoi 300, voimat tuplaava 100 ja sitten tämä lisärin antava 2000 kolikkoa. Jäätävän ylihintainen.

Pelin pomot olivat erittäin nautinnollisia. Aluksi ne tuntuivat haastavilta, mutta aika nopeasti niiden liikkumistyylin omaksui ja väistely sujui helposti.
Kestäviä ne pirulaiset kyllä oli, varsinkin ilman robottikaveria ja tuplavoimaa.
Ehdottomasti eniten aikaa opettelemiseen vaati Ravage Cityn pomo, Infernon. Tämä miekkaa apunaan käyttävä robotti vaikutti alkuun ihan liian nopealle. Sen taisteluhuone sijoittui vielä hissiin jossa vastaan tuli jatkuvalla syötöllä vahinkoa tekeviä rattaita.
Välillä pomon ja rattaiden samanaikainen väistely oli ihan mahdotonta. Tarpeeksi kun tätäkin jankkasi, sai sen menemään melko kivuttomasti läpi :)



Viimeinen kenttä yllätti vaikeusasteellaan. Todella pitkä pötkö täytyy pelata putkeen, muuten joutuu alkuun. Todella tarkkaa tasoloikkaa sekä paljon vihollisia ja tietysti vielä paljon ärsyttävää verkoissa kiipeilyä.
Kenttä sisälsi vielä kolme aikaisempaa pomoa, ensimmäisen kentän Balziren, tuli/painovoimakentän Gravituksen ja totta kai ihanan Infernon.
Aluksi tuntui, että eihän tästä tule mitään, pitkä osuus kolmen lopparin kera tuntui hurjalta. Pelkona oli vielä, että tässä tulee kaikki aikaisemmat pomot uudelleen, onneksi se pelko oli aiheeton :D
Grenadebotin avustuksella ja harjoittelulla sai kuitenkin hoidettua kentän sekä pomot läpi. Ylsin viimein viimeiseen pomoon, kenraali Gus Groveriin asti, mutta henkihän siinä lähti melko sukkelaan.
Pomoista saa aina jatkaa kuoleman jälkeen, mutta ei edes kolmen yrityksen voimin tästä tullut mitään.
Ilokseni huomasin, että kenttään oli kuin olikin laitettu jatkopaikka ja vielä siitä sai jatkaa Game Overin jälkeen mikä oli poikkeuksellista! 
Jatkopaikka sijaitsi vielä kätevästi pomojen jälkeen ennen viimeistä nousua. Olisi ollut ehkä hieman brutaali vetää koko pitkä kenttä aina alusta ja kuolla hankalaan viimeiseen pomoon :D




Kenraali Gus Grover otti kyllä yrityksen poikineen. Gus muuttuu robotiksi heti taistelun alussa, samaan tyyliin kun Steve saa tämän muodon kerätessään kolme samaa symbolia kun käytössä olevalla kaverilla on.
Taistelu oli nopeatempoinen ja hankalasti väisteltävät ammukset. Onneksi hieman kikkailemalla sai robotiksi muuttuneen Steven mukaan taistelun alkuun. Eipä siinä kerinnyt kovin kauaa hakata tällä muodolla, muutaman iskun vain. Oli kuitenkin hyödyksi!
Grenadebotin ammuksien avulla ja omilla nyrkeillä avustaessa Gus meni kuitenkin nippuun, hieman jopa yllättäen. En olettanut, että ihan niillä treenauksilla olisi vielä mennyt.



Loisto peli musiikkeja, grafiikoita ja vaikeusastetta myöten. Erittäin miellyttävä tätä oli pelailla, olisi jopa toivonut, että tämä olisi ollut hieman pidempi :)
Loputtomat continuet tekivät tästä vähän liiankin helpon, tosin taas ilman niitä tämä olisi ollut tuskallisen vaikea. Parempi näin!
Kympin olisin lyönyt arvosanaksi ilman näitä pieniä ongelmia mitä tuli hitboxeihin ja liikkumiseen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti