tiistai 23. helmikuuta 2021

Uninvited


Games Beaten:
262/709
Genre: Point 'n' Click
Goal: Defeat the Evil Spirit

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10

Renkaat ulvovat vimmatusti, kun jarrutat väistääksesi hämärän hahmon ajovalojesi edessä. Siskosi huutaa, kun auto suistuu tieltä kohti edessä olevaa puuta. Sitten kaikki pimeni.
Viimein heräät ratin takaa ja huomaat, että olet yksin. Sisko on ilmeisesti lähtenyt hakemaan apua. Nenääsi alkaa leijumaan bensankäry ja sinun täytyy päästä pois autosta niin nopeasti kuin mahdollista.
Auto syttyy saman tien liekkeihin kun syöksyt siitä ulos. Edessä siintää vanha kartano, olisikohan sisko mennyt sinne hakemaan apua?

Viimein päätin ottaa tämän pelin työn alle. Déjà Vun läpäisystä oli vierähtänyt tovi ja tämä peli oli oikein passelia vaihtelua viimeaikaisiin läpäisyihin.
Pelimoottorihan tässä on hyvin sama kuin Déjà Vussa. NESille ei voi oikein tehdä tämän paremmin Point 'n' Click –pelejä ja kankeus on aina läsnä.
Eipä se haittaa, tähän tottui taas hyvin nopeasti. D-padilla ohjaillaan klikkailtavia kohteita ja valikoita selaillaan yksi liike kerrallaan.
Yllättäen peliin on laitettu mukaan hieman nykypeleistä tuttua kädestä pitäen opettamista. Kartanoon ei pääse sisään, ellei tajua siirtää postilaatikosta saatuja tavaroita omaan taskuun.
Vain tämän toimenpiteen jälkeen ovi aukeaa. Ihan hyvä opetus, sillä yhdessä pelin vaiheessa menin unohtamaan tavaraa lipaston laatikkoon siirtämättä niitä itselleni :D



Heti alussa vastaan tulee ehdottomasti pelin ärsyttävin asia, kuoleminen. Tätä oli kyllä Déjà Vussakin, mutta ei läheskään tätä tahtia. 
Perinteinen tapa kuolla tapahtuu yksinkertaisesti klikkailemalla vääriä asioita. Voi joutua zombien, kummitusten tai muiden mörköjen runtelemaksi tai astua johonkin ansaan. 
Toinen tapa on sitten automaattisempi. Kartanossa tapahtuu kummia ja siskoaan etsivä veli muuntautuu pikkuhiljaa mörköjen kaltaiseksi jos ei pidä kiirettä.
Kuoleminen ei tapahdu heti, vaan muutaman muuntautumisvaiheen jälkeen. Ensin ihmetellään mitä tapahtuu, sitten lähtee järki ja henki.
Ilmeisesti tämä oli sidoksissa huoneissa liikkumiseen, asioiden klikkailuun ja tavaroiden testailuun.
Tämä söi itsellä hieman peli-intoa, sillä en voi sietää Point 'n' Clickeissä kuolemista, ellei se sitten ole jokin hauska vitsi. 
Kuoleminen vei muutaman huoneen taaksepäin ja joutui tekemään kaikki asiat uudelleen huoneessa, missä kuoli. Välillä unohtui kerätä joitain tavaroita kun ei hoksannut, että nehän tosiaan katosi kuolemisen myötä.
Jos tätä olisi tapahtunut paljon harvemmin, olisi se ollut ihan ok. Tekstien täysi skippaaminenkin olisi ollut paikallaan, tylsistytti lukea aina samat jutut uudestaan.



Peliin on laitettu mukaan "pomotaisteluita". Huoneeseen ilmestyy jokin hirviö ja täytyy keksiä tapa, miten siitä pääsee eroon. Hyvä puoli tässä on, että hirviötä ei ole pakko tappaa heti. Taaksepäin pystyi lähtemään jos vaikka jokin sen tappamiseen tarvittava tavara oli jäänyt keräämättä.
Hauska, kun ratkaisut eivät olleet aina ihan yksiselitteisiä, vaan joutui keräilemään useampia tavaroita ja niitä yhdistelemällä päästä hirviöstä eroon. Välillä ei käytetty edes tavaraa, vaan komento -valikosta täytyi keksiä oikea ratkaisu. Nerokasta.
Ärsyttävä piirre näissä taisteluissa oli juurikin tuo kuoleminen. Aina täytyi samat välivideot katsoa ja lukea läpät jotta pääsi yrittämään uudelleen jotain uutta tavaraa tai muuta vaihtoehtoa.
Välillä pomon luokse pääseminen vaati useamman huoneen kulkemisen ja monien teksti-ikkunoiden pois klikkailun jotta pääsi kokeilemaan uudestaan, erittäin puuduttavaa :D



Kerättävää tavaraahan tähän peliin oli tungettu läjäpäin. Onneksi pelin alkupuolella tuli vastaan alue ja teksti, jossa sanottiin, että "tähän voi kipata hyödyttömiä tavaroita".
Aluksi kuumotti heittää mitään pois, mutta peli ei onneksi antanut poistaa mitään tärkeitä tavaroita. Helpotti todella paljon erittäin hidasta tavara-valikon käyttöä kun ei ollut kuin muutama sivu tavaroita.
Pelissä oli muutama taikakin ja lähes kaikille löytyi käyttöä. Vinkkien avulla selvisi aika pitkälti, mitä pitää käyttää mihinkin. Aika monissa kohdissa tuli kuitenkin plärättyä kaikki taiat läpi jos vaikka joku niistä toimisi ja välillä onnistikin!
Ilmeisesti hämäyksen vuoksi kaikki taiat eivät olleet hyödyllisiä niin kuin ei kaikki löydettävät tavaratkaan ole :)



Tykkäsin, kun kartanon koko ei ollut mitenkään älyttömän iso, vaan tapahtumat sijoittuivat samoihin huoneisiin. Ei tarvinnut liikaa alkaa muistelemaan missä mikin oli. Yltäkylläisyyden ahdistus loisti poissaolollaan.
Välillä tuli tyhmä olo, kun ei kokeillut kaikkea mahdollista jumikohtaan. Esimerkiksi avain1 kävi kolmeen eri lukkoon ja yksi niistä sijaitsi syvällä labyrintin uumenissa. Ei jotenkaan olettanut, että samaa avainta voisi hyödyntää näin monesti.
Toisin kuin Déjà Vun, tämä meni täysin ilman vinkkejä läpi! Muutaman kerran olin hieman pahemmin jumissa, mutta pienen tauon pidettyään homma ratkesi. Olen ylpeä, että en sortunut vinkkeihin!
Huomaa kyllä, että olen kehittynyt Point 'n' Clickien kanssa, osaa kokeilla niitä hieman oudompiakin ratkaisuja ja lukee kaikki tekstit huolellisesti.



Sisko viimein löytyy vessan ylle rakennetusta salahuoneesta. Mutta pelastaminen ei ole ihan niin yksinkertaista...piti vielä ottaa jonkun mörön kanssa yhteen.
Viimeinen "pomo" rupesi hieman rassaamaan kun sitä joutui yrittämään kerta toisensa jälkeen. Eipä siinä muuta jos olisi saanut rauhassa yrittää vaikka seuraavasta huoneesta, mutta tässä taaksepäin joutuminen kuoleman jälkeen oltiin vedetty aika överiksi.
Ainut hyvä puoli oli, että taikojen kokeilusta ei kuollut ja tavaraa oli tässä vaiheessa peliä sen verran vähän, että ne kohtuullisen nopeasti sai käytyä läpi. Eikä edes jäänyt viimeisen vaihtoehdon :D



Nautinnollinen peli, tykkäsin juonesta ja tästä hirviö -teemasta. Pulmat olivat mukavia selvittää ja ne eivät olleet mitenkään överivaiketa.
Ainut vaan tuo kuoleminen, pakko sen ärsyttävyyden vuoksi rokottaa yksi pisteen pois, muuten tämä olisi ollut Déjà Vun veroinen :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti