maanantai 20. huhtikuuta 2020

Bonk's Adventure


Games Beaten: 211/709
Genre: Platform
Goal: Defeat King Drool (Stage 7-4)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 3/10

Kovakalloinen luolapoika lähtee seikkailulle läpi Dinosaurusmaan löytääkseen kidnapatun kuuprinsessan.
Bonkin vanha vihollinen, kuningas Drool on kidnappauksen takana ja hänen toiveissaan on myös Dinosaurusmaan hallitseminen.
Bonkin täytyy kirjaimellisesti käyttää päätään jotta Drool ja hänen kätyrinsä saadaan nippuun sekä prinsessa pelastettua.

Hieman harvinaisempaa NES-peliä tällä kertaa.
Hahmo ja TurboGrafx-16:sta versio tästä pelistä on hieman entuudestaan tuttuja, mutta tämä peli ei niinkään. Samanlaista tasohyppelyä kuitenkin näytti olevan :)

En oikein pysynyt kärryillä että kuinka monta kenttää pelissä on vaikka juuri ennen viimeistä pomoa kyltti "7-4" löytyykin.
Aluksi peli ilmoittaa selkeästi kentän alussa löytyvällä kyltillä että missä mennään, mutta ne hävisivätkin viidennen maailman tienoilla.
Pomojakin oli aluksi ihan tasaiseen tahtiin, sitten homma muuttui ja tulikin yhtäkkiä vanhojen pomojen Boss Rush :D
Ihmetykseni olikin aika suuri juuri ennen viimeistä pomoa kun luulin, että peliä on vielä jäljellä.
Kaipa jotkin yhden huoneen kokoiset alueet laskettiin kentiksi.

Joka tapauksessa, peli oli oikein hauska ja suhteellisen helppo. Tälläistä kaipasin hieman stressaavan Conflictin jälkeen :D
Bonkin liikuttelu oli vähän omituista ja vaati totuttelua, mutta kyllä se rupesi hetken pelailun jälkeen luonnistumaan.


Bonk on kova poika käyttämään päätään ja niinpä kaikki hyökkäykset tehtiinkin päällä iskemällä.
Liikkeitä oli kaksi erilaista; paikallaan seisovilteen tehtävä isku ja sitten ilmasta käsin iskeminen.

Ilmasta käsin tehtävä isku oli aluksi hankalahko masteroida, mutta kyllä sen ajoituksen sitten oppi.
Tässä täytyi muistaa odottaa isku täysin loppuun eikä spämmätä B-nappia, sillä Bonk tekee muuten kierähdys-liikkeen.
Kierähdystä käytettiin sitten ihan muissa jutuissa kuten pidempien hyppyjen apuna ja bonuskentässä.

Power uppeja tässä ei juurikaan ollut, lähinnä vain kentistä löytyvät lihakimpaleet.
Lihakimpaleita oli kahta eri kokoa ja ne antoivat Bonkille kuolemattomuuden joksikin aikaa.
Iso lihakimpale antoi kuolemattomuuden suoraan, mutta pieniä joutui keräämään kaksi kappaletta, jotta sen sai.
Jos erehtyi liikaa aikailemaan toisen lihakimpaleen löytämisen kanssa, ei kuolemattomuutta saanut käyttöönsä.


Bonk tulistui kun se sai lihaa syödäkseen. Liekö sitten liha sisältänyt paljon chiliä :D
Tämä tulistuminen säilyi jonkin aikaa lihakimpaleen keräämisen sekä kuolemattomuuden jälkeen ja toimi ylimääräisenä osumana.

Energiaa tässä sai mukavasti ja kolme lisäslottia kokonaisenergiaan.
Ne kyllä menetti jos Game Over tuli.
Kuuden energian voimin se oli kuitenkin aika epätodennäköistä :P

Alkuun kyllä Game Overeita tulikin jokunen kappale, mutta lisä energioiden ja lisäreiden jatkuvan löytämisen takia loppupeli meni suhteellisen kivuttomasti läpi.
Kentissä oli bonuskenttiä, niistä sai lähinnä vain energiaa, mutta yhdestä bonuksesta palkinnoksi jaettiin lisäri.
Tässä bonuksessa täytyi B-nappia rämpyttämällä tehdä mahdollisimman monta volttia tietyn pudotuksen aikana.
Tälläiselle rämpyttäjälle homma oli helppo ja jos onnistui tekemään 50 volttia, sai sen lisärin.
Näistähän tuli sitten lisäri poikineen napattua ja peli helpottui entisestään :)

Pomoissa oli hyvin samanlainen idea jokaisessa, ainakin Boss Rushissa mukana olleissa.
Tyypeillä oli munankuori päässä ja se täytyi saada rikottua. Ilmeisesti se vaikutti jotenkin hahmon ajatusmaailmaan sillä kuoren rikkomisen jälkeen, he palautuivat normaaleiksi kilteiksi tyypeiksi.
Kuoria lähinnä rikottiin yläkautta Bonkin päällä iskemällä, mutta muutamaa pomoa pystyi iskemään myös alapuolelta. Tai, kaikkia pomoja pystyi iskemään myös alapuolelta, ainoastaan joihinkin se täytyi tehdä energianmenetyksen kautta kuolemattomuus framejen vielä vaikuttaessa.



Kenttien vaikeusaste pysyi hyvin samanlaisena kokoajan mikä oli aika kummallista. Lopussa oli yksi pidempi vesiputouskenttä joka nyt sitten ilmeisesti oli pelin viimeinen, sillä tämän jälkeen tuli vain Boss Rush.
Hämärää pelisuunnittelua. Vesiputouskenttä ei ollut edes millään tavalla erikoinen.



Viimeinen pomo oli hieman hankalampi kuin muut, siihen oli hankala saada osumaan niin, että ei itse ottaisi. Onneksi elämiä oli kertynyt melkoinen kasa, sillä aika paljon kuningas niitä kulutti.
Erittäin hyvänä puolena oli, että kuoleman jälkeen sai jatkaa täysin siitä kohdasta mihin jäi, ainoastaan Game Over vei takaisin maailman alkuun.
Näin pystyi tätä viimeistä pomoakin mättämään, hieman lepsummallakin suorituksella.


Omituinen mutta hauska peli :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti