tiistai 21. huhtikuuta 2020

Bomberman


Games Beaten: 212/709
Genre: Puzzle
Goal: Beat 50 Stages

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 3/10

Bomberman on robotti joka on rakennettu tuottamaan pommeja.
Pahat joukot ovat laittaneet hänet ja muut robotit työskentelemään maanalaiseen vankileiriinsä.
Yhtenä päivänä Bomberman kuuli huhun, jonka mukaan kuka tahansa robotti pystyisi pakenemaan leiriltä takaisin maanpinnalle ja pystyisi vielä muuttumaan ihmiseksi!
Hän lähtee urheasti yrittämään pakoa mutta se ei tule olemaan helppo. Laajat vihollisjoukot ovat pakenemisen esteenä.
Pommiensa avulla Bomberman pääsee ainakin hyvään alkuun...

Tuttuakin tutumpi peli kiinakasetilta.
Tätä tuli pelattua paljon, tosin ei koskaan läpi asti.
Muistelisin, että kiinakasetin versiossa pystyi itse valitsemaan kentän mistä halusi aloitaa ja tulikin sitten pelailtua sieltä täältä.
Voihan se olla, että tässä kyseisessäkin versiossa moinen oli mahdollista, ei tarvinnut Continue -vaihtoehtoon turvautua :)

Huimat 50 kenttää on tähän saatu.
Määrä vaikuttaa paljolta, mutta melko nopeasti nuo suoritti.
Homma rupesi vain puuduttamaan loppupuolella, sillä hyvin samanlaista puurtamista jokainen kenttä oli.

Peli tarjoili lisäreitä jokaisen kentän jälkeen ja niitä olikin pelin lopussa yli 40 kappaletta :D Huolta ei ollut.

Kentät etenivät niin, että ensin tapetaan kaikki viholliset pommien avulla jonka jälkeen mennään ovesta seuraavaan kenttään.
Ovi oli piilossa tiilien alla ja se täytyi löytää. Välillä se löytyikin heti, joskus joutui pommittamaan lähes jokaisen tiiliseinän.

Kentässä eteneminen tapahtui myös pommien avulla tiiliseiniä rikkomalla. Osa seinistä on betonia ja niitä ei voi pommittaa. Ne toimivat kätevästi suojana pommien tulta vastaan.
Ovea ei missään nimessä saanut pommittaa sillä sieltä tuli melkoinen joukko lisää vihollisia jos näin onnistui tekemään. Muutaman kerran näin ikävästi pääsi kuitenkin käymään.


Kentistä löytyy jo vakioksi muodostuneita päivityksiä pommeihin ja itse Bombermaniin.
Tässä ensimmäisessä pelissä niiden käyttötarkoitusta ei oltu selitetty, ei edes ohjekirjassa :D
Helppohan oli kuitenkin huomata, mitä ne tekevät. Ainoastaan yksi "kysymysmerkki" -tavara jäi hämärän peittoon. Ei uskaltanut testata, oliko se esimerkiksi kuolemattomuus.

Osa päivityksistä hävisi kuolemisen jälkeen ja se oli todella ärsyttävä ja hidastava juttu.
Pommien pudotusmäärä ja liekin pituus säilyivät, mutta seinien ja pommien läpikävely sekä itse laukaistavat pommit lähtivät pois.

Etenkin loppupään kentissä tämä oli tuskastuttavaa, sillä räjäytettäviä tiiliseiniä oli paljon ja viholliset hankalia.
Monet viholliset pystyivät kävelemään seinien läpi ja niiden tappaminen ilman itse laukaistavia pommeja oli tuskaisaa.

Muutaman kentän välein tuli aina bonushuone. Eipä tämä ollut kuin pisteiden keräystä mutta oli tyydyttävää tappaa vihollisia kun ei voinut itse kuolla. Saivat kunnolla tulta niskaansa :)


Peli etenikin todella mukavasti kun oli vain varovainen. Loppupuolella sattui kuitenkin virhe, joka johti kunnon kuolema kierteeseen.
Huonommilla varustuksilla teki helposti virheitä kun yritti vihollisia tappaa tai rikkoa tiiliseiniä.

Pelissä on vielä inha "bugi" jonka takia Bomberman laittaa joskus kaksi pommia samaan aikaan. Välillä jäi näihin pommeihin jumiin ja räjähti sitten niiden mukana.
Kun oli hallussa pommien läpikävely tavara, tästä ei tarvinnut välittää.

Loppupuolella bonuksiin ilmestyy kolikon näköinen vihollinen. Onneksi tämä kaveri ilmestyy vain kolmessa kentässä näiden bonusten lisäksi, sillä on nimittäin pikkuisen ärsyttävä vihollinen.
Se pystyy liikkumaan seinien läpi ja on vielä todella nopeakin. Sille on vielä laitettu hieman enemmän älyä kuin muille vihollisille ja se osaakin väistellä pommien liekkejä.


Onneksi olin saanut kerättyä kolmeen viimeiseen kenttään täyden varustearsenaalin, sillä ilman niitä näiden tappaminen olisi ollut täysin tuurista kiinni.
Viimeisessä kentässä näitä kolikoita oli vielä kaksi kappaletta joten säätämiseksi olisi mennyt.

Onneksi näitä kolikoita sai tappaa bonustasossa mielin määrin :D


Hauska peli, mutta liian paljon itseään toistava. Varmaan puolet kentistä olisi voinut jättää hyvin pois tai laittaa enemmän vaihtelua. Suurin osa kentistä oli samoilla vihollisilla varustettuja, vähän kun olisi pelannut saman kentän useasti :D



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti