torstai 17. lokakuuta 2019

Teenage Mutant Hero Turtles


Games Beaten: 39/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Shredder (World 6)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 6/10

NES-Retkun yritti läpäistä tätä peliä ja hänen innoittamanaan päätin sitten itsekin kokeilla. Peli ollut jo pitkään hyllyssä, mutta silti sitä olen viimeksi yrittänyt läpäistä joskus ala-asteella.
Täällä Euroopassa nimi oli muutettu Hero muotoon Ninjan sijaan sillä sana Ninja oli kuulemma liian raju :D No, väliäkös tuolla, ei tuota edes penskana huomannut ja ei ole mitään vaikutusta itse peliin.

Tässä ensimmäisessä pelissä Kilpikonnat saavat tehtäväkseen hakea takaisin muunnos-aseen jonka Silppuri on anastanut. Aseen avulla muutetaan kilpikonnien johtaja, Tikku takaisin ihmismuotoon.
Kuitenkin toimittaja April O'Neil kaapataan ja kaappauksen takana ovat ketkäs muutkaan kuin Bebob ja Rocksteady. Tehtävä muuttuu hetkellisesti pelastusoperaatioksi.
Aprilin pelastamisen jälkeen tulee taas pieni mutka matkaan ja kilpparit pääsevät uiskentelemaan veteen. Tehtävänä on löytää pommit jotka joiden tarkoitus on tuhota pato.
Nytkö alkuperäisen tehtävän pariin? Vielä mitä! Nyt on vuorostaan Tikku kaapattu ja hänet täytyy pelastaa Mecha kilpikonnan kynsistä.
Tämän jälkeen pitää tuhota vielä jättimäinen Mouser ja etsiä Technodrome jonka sisältä muunnos-ase löytyy. Melkoinen urakka kilppareilla!

Pelillä on legendaarinen maine hankalien NESpelien listalla. No, onhan tämä hankala mutta ei nyt millekään listalle kuuluisi.

Kaikki neljä tuttua kilpparia on mukana! Leonardo ja Donatello ovat ehdottomasti parhaat kilpparit tästä porukasta. Heillä on vielä pitkät aseet joten osuminen on helpompaa.
Tähän olisi kyllä kaivannut vähän tasapainotusta. Michelangelolle ja Rafaellolle olisi kaivannut vähän tehokkaampia lyöntejä sillä niiden aseet ovat onnettomat.
Homma meneekin yleensä niin että Donatelloa tulee käytettyä lähes kokoajan koska se tekee paljon enemmän vahinkoa vihollisiin kuin muut ja yltää pisimmälle. Kun sillä on energiat vähissä, siirrytään muiden kilpikonnien pariin.
Viholliset pudottavat myös lisä-aseita kuten heittotähtiä joita voi sitten halutessaan käyttää. Niitä on myös ripoteltu joihinkin kenttiin. Näitä voi halutessaan laittaa noille heikommille kilppareille että saisi edes jotain etäisyyttä vihollisiin.

Kilpikonnia voi siis vaihtaa pause -menusta näppärästi. Tarkkana saa olla että ei anna minkään kilpparin kuolla, sillä sitä ei kovin helpolla saa takaisin. Yksi tapa on etsiä peliin ripoteltuja muutamia paikkoja josta löytää vangittuna olevan kilpparin ja saa sen sitten taas käyttöönsä, ilmeisesti ne ei sitten kuolekaan?
Toinen tapa on perinteinen Game Over. Loputtomia continuejahan tässä ei ole joten tätä kikkaa ei voi kovin montaa kertaa käyttää.

Helpotusta peliin tuo pizza kikka jonka löysin vahingossa. Jostain syystä pizzat tulevat takaisin kenttiin kun käy välillä ulkopuolella. Tällä keinolla voi kivasti täyttää jokaisen kilpikonnan energiat jos näyttää heikolle.

Kuusi aluetta löytyy ja jokaisessa lukuisia pieniä kenttiä. Kentät ovat pääosin viemäriverkostoja, taloja tai luolastoja.
Kaikkiin kenttiin ei ole pakko mennä vaan voi kävellä ohikin jos ei välttämättä halua kaikkea tutkia. Yleensä näissä "turhissa" kentissä on joko energiaa tai muita aseita.
Tässä joutuu jatkuvasti etsimään oikeaa reittiä sillä sen sijainti ei ole selkeästi näkyvissä. Ihan hyvä juttu, kentät ovat kuitenkin melkoisen lyhyitä joten mukavahan niitä on tutkia.

Ensimmäinen alue on vaan oikeastaan peliin tutustumista, pistetään vähän Bebobia ja Rocksteadyä nekkuun.

Toisessa alueessa sijaitsee kuuluisa uintikenttä jossa pitää purkaa pommit tietyn aikarajan puitteissa.
Ei tämä kenttä nyt niin vaikea ole, opettelee vain hieman jäykähkön uimisen salat sekä reitin pommeille.


Kolmas alue ei sinällään mitään erikoisuuksia tuo, vähän sokkeloista reittiä ja pomo. Täällä on kuitenkin se kuuluisa rakettien haku mesta, missä pystyi vain kävelemään kuilun yli :D Tällä alueella pääsee ajelemaan Turtlevanilla mutta ärsyttävästi auton energia on sama kun käytössä olevan kilpparin energia.


Neljännessä alueessa hävittäjät yrittävät pudottaa pommeja kilppareiden päälle. Tämän alueen viemärit ovat todella haastavia ja väärillä liikkeillä menettää rutkasti energiaa. Onneksi täältäkin löytyy muutamat pizzat jotka helpottavat hieman menoa.
Viidennessä alueessa tehtävänä on löytää Technodrome. Alueella on kolme luolaa ja vain yhdestä se löytyy. Tämä on täysin tuurista kiinni ja Technodromen sijainti vaihtuu aina kun käynnistää pelin uudelleen.
Hankala homma sillä luolat kuhisevat kestäviä ja hankalia vihollisia. Ne on itse asiassa niin kestäviä että parempi vaan juosta ohi kun tappaa ne. Luolan lopussa odottaa ovi. Oven takaa löytyy joko tyhjä huone tai pääsee kokeilemaan taitojaan Technodromea vastaan.


Kun Technodrome on päihitetty, mennään sen sisälle joka on pelin viimeinen alue. Tämä sisältää vain yhden kentän. Paikka on laaja ja hankala, paljon iskuja kestäviä vihollisia. Itselle laseria ampuvat lentävät ukot on liian paha vastus, parempi vain skipata ne.

Viimeinen käytävä on ehdottomasti pelin pahin osuus. Laser ukkoja tulee kahden ryppäissä ja niitä on hankala yrittää hävittää ruudun ulkopuolelle. Loppua kohden käytävä vielä kapenee ja hävittämiskikka ei enää toimikaan...
Onneksi tähänkin on toisenlainen kikka sillä ilman sitä, tämä kohta olisi lähes mahdoton mennä. Kun laser ukko ilmestyy ruutuun, kyykistyy ja odottaa paikallaan, se automaattisesti menee itse ruudun ulkopuolelle eikä tule enää takaisin, mahtavaa!

Peli yrittää vielä viimeiseen asti estää pelaajaa pääsemästä Silppurin huoneeseen sillä käytävän jälkeen tulee vielä yksi laser ukko minibossina. Onneksi se on suhteellisen helppo.

Sitten kohdataankin Silppuri. Onneksi Silppuriinkin on oiva kikka, en edes tiedä kuinka hankala tämä olisi mennä normaalisti. Taktiikkana on seisoa ylätasanteen reunalla ja hakata kokoajan. On tärkeää, että käytettävä kilppari on Michelangelo. Silppuri jostain syystä hyppää suoraan Michelangelon nunchakuihin ja toistaa tätä liikettä kunnes se kuolee :D


Kun rupesin tätä sitten vuosien tauon jälkeen läpäisemään, pääsin suoraan Technodromeen. Heräsi ajatus että näin helppoko tämä peli olikin... Technodromen sisälle kun pääsi niin homma tyssäsi kuitenkin siihen. Kentän loppupuolen käytävä oli liian paha vastus.
Koitin sitten seuraavana päivänä uudelleen läpäistä tätä ja yllätyksekseni se menikin läpi, ja vielä kuolematta! En kyllä olisi uskonut että tämä ihan näyn kepoisasti läpi menee :D
Tarkalla homma oli kuitenkin sillä jokaisen kilpparin energiat olivat aivan loppu mutta hieman tuurinkin avulla sain pinnistettyä loppuun asti. Luultavasti jos kuolema olisi korjannut, olisi se mennyt seuraavalla yrityksellä sillä continuet oli luonnollisesti vielä käyttämättä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti